Internet förr i tiden (1994)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krass:

Var det någon som sparade ner programmet? Jag skulle gärna vilja lyssna på det men det finns tyvärr inte kvar i SRs akriv på hemsidan längre

Märkte att själva ljudfilen var borta, men programmet var fortfarande sökbart, dra iväg ett mail till dem och fråga om det, jag gjorde det och får de nått till om det så kanske de löser det eller åtminstone ger en förklaring, det kan ju va teknikstrul.

Om man gillar historiedokument så finns det

http://www.filmarkivet.se/sv/

Där finns det en massa intressant men allt är inte teknikrelaterat, men visst finns det en o annan gammeldator som dyker upp i en del tekniska reportage.

Sedan så är ju Erik Bergstens Tekniskt magasin helt underbart bra, tex:

http://www.svtplay.se/klipp/103393/tekniskt-magasin-optiskt-d...

http://www.svtplay.se/klipp/103340/tekniskt-magasin-matematik...

Kolla ca 22 min in om ni bara vill se en "miniatyriserad matematikmaskin" men varför inte titta på alla klippen i helhet, de är alla superintressanta om man gillar teknikhistoria.

Så bra program görs inte längre, de är både tekniskt korrekta och utbildande och får en att vilja veta mer om allt han rapporterar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Själv hoppade jag från 14.4k modem, som min far lånade hem från IBM, vilket användes till BBS:er (laddade hem massor med hemmagjord musik som "Radix" gjort!) under tidigt 90-tal. Sedan vidare till ett 33.6k, ett 56,6k v.90 och till slut ADSL från.. Bostream?

Tiden går fort

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Jag lyckades ladda ner mp3 filen från: http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/3963378.mp3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Batman:

Alltför tydligt då man fick vänta 1m + för en bild! Fast ung och nyfiken som man var så var det inget problem

Vad kan det ha varit för bilder du satt o väntade på då ? En tonåring som sitter tålmodigt o ser rad för rad växa fram i Netscape, jo jo

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

www pa den tiden var underbar, internet vetifan da jag var lite ung for att forsta mig pa det.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Gick från 56kb modem till BBB´s 10/10 fiber.. DE, va grejer det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Själv hoppade jag från 14.4k modem, som min far lånade hem från IBM, vilket användes till BBS:er (laddade hem massor med hemmagjord musik som "Radix" gjort!) under tidigt 90-tal. Sedan vidare till ett 33.6k, ett 56,6k v.90 och till slut ADSL från.. Bostream?

Tiden går fort

Bostream ja, dom hette väl BoNet från början? Det var min första "egna" ADSL-leverantör när jag fått min första lägenhet..

Men innan dess var det 33,6 modem där man satt hela nätterna och spelade ett MUD som hette The Creators Shadow, baserat på Robert Jordans sjukligt långa Wheel of Time serie.
Man KAN säga att där rök gymnasieutbildnigen i samma veva.
Och 8 Mb ram till Compaquen (486 Dx4 66MHz?) kostade 1050:-

Är inte helt säker på att allt var bättre förr.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hjeltman:

Bostream ja, dom hette väl BoNet från början? Det var min första "egna" ADSL-leverantör när jag fått min första lägenhet..

Men innan dess var det 33,6 modem där man satt hela nätterna och spelade ett MUD som hette The Creators Shadow, baserat på Robert Jordans sjukligt långa Wheel of Time serie.
Man KAN säga att där rök gymnasieutbildnigen i samma veva.
Och 8 Mb ram till Compaquen (486 Dx4 66MHz?) kostade 1050:-

Är inte helt säker på att allt var bättre förr.

Allt var absolut inte bättre förr. Teleräkningen var högre (som dock mina föräldrar tvingades betala). En milstolpe i min onlinekarriär minns jag dock, det var när Vattenfall under sent 90-tal skulle prova att slå sig in på telemarknaden. Jag lyckades komma in som testpilot vilket innebär gratis telefoni i 6 månader lite drygt. Man kan väl lätt säga att 56.6k modemet gick varmt under denna testperiod och det har aldrig varit så svårt att nå mig (via telefon) som på den tiden. Ständig upptagetsignal!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av RolfK:

Tackar!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sedan så är ju Erik Bergstens Tekniskt magasin helt underbart bra, tex:
---
Så bra program görs inte längre, de är både tekniskt korrekta och utbildande och får en att vilja veta mer om allt han rapporterar om.

Jag älskade Tekniskt Magasin. När man ser det nu så slås man av hur "osexigt" och byråkratiskt sakligt det är; idag när alla program måste vara underhållande och inte har någon ambition att informera så vore ett sånt program fullständigt omöjligt att sälja.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad kan det ha varit för bilder du satt o väntade på då ? En tonåring som sitter tålmodigt o ser rad för rad växa fram i Netscape, jo jo

Precis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Själv så blev min första kontakt med internet 1994 när jag började studera på tekniska högskolan i Luleå. Jag gick direkt från ingen internet till att få 10Mbit/s i mitt sovrum. Modem som ringer upp via telefonlina har jag aldrig använt privat. Minns när man var hos kompisar i slutet av 90-talet/början av 2000-talet och tyckte deras uppkoppling var sååå långsam.

Permalänk
Skrivet av Jakelol:

Sen får man inte glömma bildskärmssjukan

http://www.youtube.com/watch?v=9_GUYHcUnLc

Mina föräldrar trodde stenhårt på att bildskärmar var farliga och gav ifrån sig massor med strålning som inte var nyttigt.

Jag kommer ihåg hoppet från 33.6k till 56k modem, vilken fart! Sen kostade det ju en massa i månaden med uppkopplingen om man inte fick en gratis internetanslutning från någonstans, samtalskostnaden tillkom givetvis.

Nej, internet har helt klart gått framåt, nu ska bara flash dö en snabb död så blir det ännu bättre

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Runt 2000 så var jag sysadmin och programmerare på Funplanet.se. Vi var ett tag en av de mest besökta siterna i Sverige och hade en bandbredd till servrarna på hela....... 8Mbit!!!! (Worldcom, Kista) Och det räckte och blev över.

Permalänk
Medlem

Hehe, jag minns Funplanet! Satt i chatten för jämnan och flörtade med tjejer

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

AltaVista var teh shitt innan Google kom.

Det va drygt att spela över nätet. Vi hade en Pentium 166mhz och en 486DX4 100mhz som vi lirade C&C Red Alert på via nollmodemkabel istället. Det va innan farsan listade ut hur man fixade eget nätverk. Det fixades dock senare, med coaxialkabel och BNC-kontakter

Jag var ganska ung på den tiden men jag ångrar ändå lite att jag bara var intresserad av datorspel. Hade vart grym om man istället lärt sig programmering eller hacking eller nåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilka minnen! Redan på gymnasiet (88-91) satt vi med 2400-modem och "chattade" med tjejer på andra skolor (ringde upp deras BBS).
Första egna modemet år 1996 var ett U.S. Robotics 33,6 k. Telefonräkningen kunde vara på 700 kr/månad, eftersom det kostade per uppkopplad minut och det var billigare på kvällar och helger.

Sedan kom 56 k-modem och så det fantastiska ADSL på 0,5 Mbit, som gjorde att det dels var en fast kostnad, dels att telefonen inte tutade upptaget!

Algonet var länge min operatör. Minns även namn som Bostream och Utfors.

På Waybackmachine kan man hitta många arkiverade webbplatser från internets barndom.
http://archive.org/web/web.php

Permalänk
Medlem

Startade 1994 med 28.8k å sen blev det 33.6k, 56k, ISDN singel/ISDN dual, ADSL och nu fiber

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ekner:

Hehe, jag minns Funplanet! Satt i chatten för jämnan och flörtade med tjejer

Dom som hade "skissa o gissa" också? Typ föregångaren till dagens (sort of ^^) Omegle, alla vill se könsdelar...

Permalänk

Telias Passagen var det som hade skissa och gissa

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jag minns FTP, Telnet, Mosaic och "MUD" det där konstiga spelet (textbaserade) de värsta nördarna spelade hela nätter.

Visa signatur

Dator:
Låda:
Fractal Design Define R4 CPU: AMD FX-8350 8C 4.0Ghz Black Edition CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 Moderkort: MSI 990FXA-GD65 990FX RAM: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz Ares LP GPU: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC Nätagg: Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze SSD: Samsung Basic 830-Series 128GB OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Skrivet av LasseXP:

Jag minns FTP, Telnet, Mosaic och "MUD" det där konstiga spelet (textbaserade) de värsta nördarna spelade hela nätter.

Devious MUD?

Föregångaren till RuneScape?

Permalänk
Medlem

Vågar väl knappt berätta att första modemet jag använde på jobbet var på 1200... första privata mailadressen kom till år 1990...

Permalänk
Avstängd

För mig var första modemet stort som en normal skrivare är nu och klarade av 300bps, det var olidligt långsamt att ladda ner en sida med text från nån BBS. Sen fick jag i ett 1200bps modem, och sen gick det snabbt. 2400, 9600, 14400, och där skaffade vi ISDN hem, det var rena rymdraketen jämför med vanliga modem, hela 128kbit om man körde bägge linorna samtidigt.
På farsans jobb kunde man surfa i 2mbit med ISDN, många linor var det och dyrt var det oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ISDN var inte så jäkla dumt. Att det bara var uppkopplat när man faktiskt hade datatrafik var ju ett smart koncept så man slapp kostnad för uppkopplingstid om man var inne på samma sida och läste under en längre tid. Stabilt var det också.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schnitz:

ISDN var inte så jäkla dumt. Att det bara var uppkopplat när man faktiskt hade datatrafik var ju ett smart koncept så man slapp kostnad för uppkopplingstid om man var inne på samma sida och läste under en längre tid. Stabilt var det också.

Ja isdn kopplade upp snabbare än vad adsl gör idag, å andra sidan så behöver man ju aldrig koppla ner sig idag åtminstone inte hemma där man inte behöver tänka på batteritider och annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stort tack för detta tips!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mats42:

Hur många han vara med innan HTTP lanserades?
hur många minns gopher?

Kom online 1994 så det var ett par år innan det lanserades, har för mig att det kom officiellt 1996?

Gopher, fin webcrawler. Gärna tilsammans med Mosaic, Var inte helt nöjd när NätSkräp kom, det dröjde några versionern innan den blev bra.

Skrivet av Krass:

Var det någon som sparade ner programmet? Jag skulle gärna vilja lyssna på det men det finns tyvärr inte kvar i SRs akriv på hemsidan längre

Skrivet av Burks:

Kan ts länka till den rätta poden? jag får bara upp

"Radiofynd : Hemligheten som bara avslöjades för bästisen"

Några har länkat innan men denna borde funka
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=1602&gr...

Skrivet av LasseXP:

Jag har fotfarande en Wiz på Igor MUD, info på http://www.igormud.org/ (senast uppdaterad 2005 ,em fortfarande aktuell). Den bodde många år på algonet som så mycket annat från barndomen. Det ni, ett MORPG med grunden från 1990 och fortfarande lever (om än stillsamt)!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Kom online 1994 så det var ett par år innan det lanserades, har för mig att det kom officiellt 1996?

World Wide Web kom väl några år tidigare? Jag använde i alla fall Mosaic när jag började på högskola 1994. Snabb googling säger att Mosaic släpptes 1993 och att Tim Berners-Lee "announcade" WWW på Usenet 6 augusti 1991.

Skrivet av Fluf:

Jag har fotfarande en Wiz på Igor MUD, info på http://www.igormud.org/ (senast uppdaterad 2005 ,em fortfarande aktuell). Den bodde många år på algonet som så mycket annat från barndomen. Det ni, ett MORPG med grunden från 1990 och fortfarande lever (om än stillsamt)!

Själv så spelade en hel del på 3 Kingdoms MUD men det har jag inte gjort sen 2006-2007 någon gång. Men den verkar fortfarande vara aktiv och just nu är det ca 40-50 personer online.

Permalänk
Medlem

Sånt här får mig alltid att känna mig som en gammal gubbe trots att jag inte ens nått medelåldern.