Windows 8 OEM licenser

Permalänk
Medlem

Windows 8 OEM licenser

Har funderingar på att (hör och häpna) köpa Windows 8 av den enkla anledningen att jag tror att det skulle passa bra på min laptop som jag oftast kör inkopplad till min TV och kanske gynnar av lite större ikoner osv. Men jag undrar då, om jag köper OEM versionen kan jag då installera den på flera datorer hemma samtidigt? Även om det till en början enbart kommer vara till just den datorn så vill jag ha möjligheten att installera det på fler datorer vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

Mer än en dator = NEJ.

Flytta licensen/installera på en annan dator = JA (om du raderar den gamla installationen).

Om jag förstått rätt av vad jag läst och talat med M$ om - även om de verkar vara synnerligen förvirrade över alla frågor själva...

Permalänk
Medlem

Hej!

Nej, tyvärr kommer du inte att kunna installera OEM-licensen på flera datorer över huvudtaget, då licensen låser sig till det moderkort som den dator du installerar nyckeln på har

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Du kan läsa denna tråd som diskuterar vad OEM innebär för Windows 8 http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1157769-window...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Ja det var ju mindre bra då, va kostar det om man vill köpa fler licenser då? Försökt hitta på microsofts sida men den är ju totalt värdelös. Tack för alla svaren föresten

Visa signatur

dIZT_90