Tips på Ultrabooks eller liknande med 7-8h batteritid, prisklass: 5000-7999!

Permalänk

Tips på Ultrabooks eller liknande med 7-8h batteritid, prisklass: 5000-7999!

Tjenare som topic, jag söker en smidig dator med en god batteritid samt helt ok prestanda.

Det jag ska göra med datorn är att, blogga, designa i photoshop, koda i program såsom Adobe DW samt redigera filmklipp i Vegas. (möjligtvis slöspela lite på en oseriös nivå, såsom diablo 3 och CS)

Kommer alltid ha datorn på resande fot då jag flyttar till Australien och inte kommer ha fast boende utan jag ska åka runt i landet.

Tycker ultrabooksen verkar smidiga och de flesta har god batteritid, tyvärr så är väl prestandan något sämre. Prisklassen får vara allt upp till 7999 (viktigt:p). Vet inte riktigt vad jag vill ha för skärmstorlek men tipsa på, notera att jag inte är fast vid Ultrabooksen.

Såg denna på den lokala Media markt affären(samma pris):
http://www.inet.se/produkt/1969476/asus-zenbook-ux32vd-r3001v

Finns det bättre alternativ? Känns som en SSD är ett måste eller iaf en disk med SSD-cache då det bör snabba på OS:et lite grann iaf...
(Har haft en liknande tråd tidigare men gjorde en ny då jag har utvidgat prisklass osv...)

Mvh Ponta

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den du länkar till fungerar bra, speciellt om du ska spela. Den har ssd-cache, så någorlunda rapp är den, möjligtvis att du måste sätta i mer ram för att den ska kännas riktigt bra.

Permalänk
Skrivet av froken:

Den du länkar till fungerar bra, speciellt om du ska spela. Den har ssd-cache, så någorlunda rapp är den, möjligtvis att du måste sätta i mer ram för att den ska kännas riktigt bra.

Tack för svar! Det är ju så svårt att välja nuförtiden. Jo jag hoppas att cachen ska fungera någorlunda iaf. Skadar inte att man kan slö spela lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontahehe:

Tack för svar! Det är ju så svårt att välja nuförtiden. Jo jag hoppas att cachen ska fungera någorlunda iaf. Skadar inte att man kan slö spela lite!

Förvänta dig inga underverk från grafikkortet bara. D3 och CS ska den klara, kanske inte med allt på max men så att det flyter.

Men som sagt vill du nog sätta i mer ram då det som sitter i är i klenaste laget. Det kostar dock inte särskilt mycket och är välinvesterade pengar. Det är inte alls svårt att byta heller, bara sök på Youtube så kan du se hur man gör.

Permalänk
Medlem

Sitter på den du länkade och jag är väldigt nöjd. Formaterade om hårddiskarna och satte hela OSet på SSDn. Det ända jag villl göra nu är att fixa mer RAM. Men den funkar i spel. (spelar mest wow och ligger på mitten på grafik inställningarna i dryga 40fps). Inga sjuka grafiska inställningar men den duger väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag har också den du länkade med OS på SSD:n (som rymmer 30 GB ifall du tar bort intel rapid start partionen) och den klarar som sagt de flesta spel osv. I batteri tid så fick jag i måndags ut ca 4 timmar. Först 2 timmar slösurfande under föreläsningen, sedan en timme worms under lunchen och sedan 1 timme till surfande under nästa föreläsning. Innan lunchen hade jag ca 70% batteri, och efter ca 20% så är antagligen där batteriet försvann ;). Körde den på lägsta ljusstyrkan på skärmen hela tiden utom under lunchen.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

Om du inte behöver 500 gb hårddisk så skulle jag rekommendera att du köper en dator med renodlad SSD i.
T.ex den här: http://www.inet.se/produkt/1970123/toshiba-satellite-z830-11h
Med den får du dessutom Backlight och 6 gb ram. Lite sämre CPU, men om du inte ska spela så spelar det knappt ingen roll.

Jag har själv haft en bärbar med bara SSD i (som tyvärr belv stulen) och har nu en ultrabook med SSD-cache på 24 gb.
Den med bara SSD i var betydligt snabbare och jag saknar den varje dag då jag använder min nuvarande.

En annan stark kandidat är http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752775&cks=ASS&assoc=B99...

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

7-8 timmars batteritid, snabb processor och Ultrabook går inte riktigt ihop. Mycket mer än 6timmar kan du knappast klämma ur en med I5 eller I7 processor. Jag skulle sats på en med I3 om det verkligen är den där batteritiden du vill ha. Ta en med bara SSD, kläm i 6-8 GB RAM så har du en rapp dator med förutsättning för lång batteritid.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaralexiusson:

Om du inte behöver 500 gb hårddisk så skulle jag rekommendera att du köper en dator med renodlad SSD i.
Med den får du dessutom Backlight och 6 gb ram. Lite sämre CPU, men om du inte ska spela så spelar det knappt ingen roll.

Jag har själv haft en bärbar med bara SSD i (som tyvärr belv stulen) och har nu en ultrabook med SSD-cache på 24 gb.
Den med bara SSD i var betydligt snabbare och jag saknar den varje dag då jag använder min nuvarande.

En annan stark kandidat är http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752775&cks=ASS&assoc=B99...

Asus Zenbook har högre upplösning på skärmen, det kan också vara trevligt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av soderkvist:

Asus Zenbook har högre upplösning på skärmen, det kan också vara trevligt.

Var ser du det någonstans?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Var ser du det någonstans?

Du har rätt, den han länkade till har inte det. Jag har själv stått och velat över en Zenbook med 1920x1080, trodde i min enfald att alla hade det.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Jag har också den du länkade med OS på SSD:n (som rymmer 30 GB ifall du tar bort intel rapid start partionen) och den klarar som sagt de flesta spel osv. I batteri tid så fick jag i måndags ut ca 4 timmar. Först 2 timmar slösurfande under föreläsningen, sedan en timme worms under lunchen och sedan 1 timme till surfande under nästa föreläsning. Innan lunchen hade jag ca 70% batteri, och efter ca 20% så är antagligen där batteriet försvann ;). Körde den på lägsta ljusstyrkan på skärmen hela tiden utom under lunchen.

Tack så mycket för infon! Men den batteritiden var ju helt ok men dem har ju såklart ljugit om batteritiden. Dem har väl testat med datorn i viloläge...hehe men du är nöjd med den annars? Känns den "rapp"? Är du nöjd med den överlag?

Det går ju alltid att använda extern HDD då dem är så små nuförtiden. Var ju en minimal skillnad på processorerna kändes det som. Okej kanske är värt att satsa på en renodlad ssd då.

Skrivet av BjornS:

7-8 timmars batteritid, snabb processor och Ultrabook går inte riktigt ihop. Mycket mer än 6timmar kan du knappast klämma ur en med I5 eller I7 processor. Jag skulle sats på en med I3 om det verkligen är den där batteritiden du vill ha. Ta en med bara SSD, kläm i 6-8 GB RAM så har du en rapp dator med förutsättning för lång batteritid.

Ja det har du rätt i. Undrar om i3an klarar av att rendera klipp osv utan gå på högvarv och brinna upp? haha nej men hur bra står sig i3an kontra i5an?

En till fråga. Hur bra står sig Intels 3000 och 4000 integrerade grafikkort mot ett dedikerat grafikkort (inom denna prisklassen)?

Är mycket tacksam för ert engagemang förhoppningsvis ska jag kunna bestämma mig snart...

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752775&cks=ASS&assoc=B99...

Den kändes ju faktiskt väldigt prisvärd! Tack för tipset. Kan man få ut 6h batteritid med den tror ni?

Hur lång ~batteritid tror ni den har?

Permalänk
Medlem

Jag får ut mer än 4 timmar på min Asus UX32VD, det är klart att den inte håller längre om man spelar någon timme. Sitter du bara och gör enklare saker ska den hålla ännu längre.

HD3000 ska du undvika om du vill spela, HD4000 klarar vissa spel på låga inställningar. Om det är en prioritet är dedikerat grafikkort nästan ett krav. Här kan du se en jämförelse mellan det interna och det dedikerade i UX32VDn:

Taget härifrån: http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Zenbook-UX32VD-Ultra...

Permalänk
Medlem

Jag tycker zenbooken är helt klart snyggast Finns väl en zenbook med endast ssd i?

Permalänk
Skrivet av froken:

Jag får ut mer än 4 timmar på min Asus UX32VD, det är klart att den inte håller längre om man spelar någon timme. Sitter du bara och gör enklare saker ska den hålla ännu längre.

HD3000 ska du undvika om du vill spela, HD4000 klarar vissa spel på låga inställningar. Om det är en prioritet är dedikerat grafikkort nästan ett krav. Här kan du se en jämförelse mellan det interna och det dedikerade i UX32VDn:
http://i.imgur.com/oQevd.png

Taget härifrån: http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Zenbook-UX32VD-Ultra...

Tack för tipset! tror jag tar denna: http://www.inet.se/produkt/1969476/asus-zenbook-ux32vd-r3001v då den iaf har ssd-cache(och som det sas så kan man formatera så får man en 30gb ssd.) och om jag blir sugen framöver så köper jag en ssd! Känns endå värt med ett dedikerat grafikkort då det verkar betydligt enklare att byta till en ssd än att knåpa in ett grafikkort

Skrivet av stirrah:

Jag tycker zenbooken är helt klart snyggast Finns väl en zenbook med endast ssd i?

Tycker också den är väldigt vacker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stirrah:

Jo, men då saknar den dedikerat grafikkort tyvärr.

Skrivet av pontahehe:

Tack för tipset! tror jag tar denna: http://www.inet.se/produkt/1969476/asus-zenbook-ux32vd-r3001v då den iaf har ssd-cache(och som det sas så kan man formatera så får man en 30gb ssd.) och om jag blir sugen framöver så köper jag en ssd! Känns endå värt med ett dedikerat grafikkort då det verkar betydligt enklare att byta till en ssd än att knåpa in ett grafikkort )

Jag tror att du kommer bli väldigt nöjd Men finns den inne någonstans? Slut i lagret hos Inet. I så fall måste du satsa på UX32VD-R3001H som kommer med Windows 8 i stället för 7, men den verkar tyvärr kosta lite mer.

Permalänk
Skrivet av froken:

Jo, men då saknar den dedikerat grafikkort tyvärr.

Jag tror att du kommer bli väldigt nöjd Men finns den inne någonstans? Slut i lagret hos Inet. I så fall måste du satsa på UX32VD-R3001H som kommer med Windows 8 i stället för 7, men den verkar tyvärr kosta lite mer.

Den fanns inne på det lokala media markt har jag för mig och det är ju visst ett dedikerat grafikkort i zenbook'en jag linka? "GPU-typ GeForce GT 620 M"

Jo jag hoppas jag blir nöjd!! Lär vara en rejäl boost från min gamla laptop som är en ASUS X5DABseries

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontahehe:

Den fanns inne på det lokala media markt har jag för mig och det är ju visst ett dedikerat grafikkort i zenbook'en jag linka? "GPU-typ GeForce GT 620 M"

Det om grafikkortet var inte riktat till dig utan till ovanstående om det finns UX-modeller med enbart SSD. Den du länkar till har SSD-cache vilket är annorlunda, men det tror jag vi har gått igenom.

Då får du passa på att sno åt dig en innan de försvinner

Permalänk
Skrivet av froken:

Det om grafikkortet var inte riktat till dig utan till ovanstående om det finns UX-modeller med enbart SSD. Den du länkar till har SSD-cache vilket är annorlunda, men det tror jag vi har gått igenom.

Då får du passa på att sno åt dig en innan de försvinner

Jo jag har full koll på vad ssd-cache är Men ska ju som sagt gå att formatera så man får 30gb till godo.! Ah ska nog fara och köpa en imorgon! Känns mest prisvärd om man går efter mina krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontahehe:

Ja det har du rätt i. Undrar om i3an klarar av att rendera klipp osv utan gå på högvarv och brinna upp? haha nej men hur bra står sig i3an kontra i5an?

En till fråga. Hur bra står sig Intels 3000 och 4000 integrerade grafikkort mot ett dedikerat grafikkort (inom denna prisklassen)?

Är mycket tacksam för ert engagemang förhoppningsvis ska jag kunna bestämma mig snart...

Skillnaden mellan I3 och I5 är väl just att I3 inte går upp i högvarv (turbo-läge) så det är nog mindre risk att den brinner upp.

Vet inte hur stor skillnaden är i prestanda mellan dem, men min poäng är att du kan inte få alla grejerna du vill ha i en och samma maskin. Låg vikt (=litet batteri), snabb processor och 7-8 timmars batteritid tror jag inte är realistiskt. Kan du skippa Ultrabook kravet och lägga på några hekto på vikten så blir det nog lättare.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Skrivet av BjornS:

Skillnaden mellan I3 och I5 är väl just att I3 inte går upp i högvarv (turbo-läge) så det är nog mindre risk att den brinner upp.

Vet inte hur stor skillnaden är i prestanda mellan dem, men min poäng är att du kan inte få alla grejerna du vill ha i en och samma maskin. Låg vikt (=litet batteri), snabb processor och 7-8 timmars batteritid tror jag inte är realistiskt. Kan du skippa Ultrabook kravet och lägga på några hekto på vikten så blir det nog lättare.

Okej. Tips på dator?

Permalänk

Jag köpte denna:

http://www.inet.se/produkt/1969476/a...-ux32vd-r3001v

Verkar helt okej! MEn den är enormt seg ibland... Kan ta allt från 5-20sekunder att bara klicka upp "den här datorn"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontahehe:

Jag köpte denna:

http://www.inet.se/produkt/1969476/a...-ux32vd-r3001v

Verkar helt okej! MEn den är enormt seg ibland... Kan ta allt från 5-20sekunder att bara klicka upp "den här datorn"

Jag får "404 - Sidan kan inte hittas" när jag försöker öppna länken.

Kan iofs utifrån länken se vilken det är du köpt. Så seg ska den inte vara! Min R4002V som är likvärdig utöver skärmen beter sig aldrig så. Men testa att avinstallera all bloatware och se om det blir bättre. Om du inte har gjort det redan kan du köpa till ram-minne, vilket jag kände nästan var ett krav (det ska fortfarande dock inte ta så lång tid att öppna Den här datorn utan ett sådant byte), annars kanske du kan formatera den. I värsta fall får du skicka tillbaka den tyvärr.