Permalänk
Medlem

Fylla huset med ljud

Tjenare.

En uppgradering ska ske i huset, då alla i familjen lyssnar mycket på ljudböcker. Därför så har vi som planer att kunna sätta ut mindre högtalare i hela huset. Dvs Sovrum, badrum och vardagsrum.

Prissätning ligger på ca 5 tusen kronor.
Kan man få något bra system för detta? och krav på förstärkaren är, USB, 3.5mm, radio och kasett, Även kunna spela vinyl.

Vi ska spela upp mycket ljudböcker, med även mycket musik. Dvs David Bowie, Pink floyd, U2.

Tips och råd? Placering av högtalarna/ elementen ska sitta i taket.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Tjenare.

En uppgradering ska ske i huset, då alla i familjen lyssnar mycket på ljudböcker. Därför så har vi som planer att kunna sätta ut mindre högtalare i hela huset. Dvs Sovrum, badrum och vardagsrum.

Prissätning ligger på ca 5 tusen kronor.
Kan man få något bra system för detta? och krav på förstärkaren är, USB, 3.5mm, radio och kasett, Även kunna spela vinyl.

Vi ska spela upp mycket ljudböcker, med även mycket musik. Dvs David Bowie, Pink floyd, U2.

Tips och råd? Placering av högtalarna/ elementen ska sitta i taket.

Tack!

5000 räcker tyvärr inte på långa vägar.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

En förstärkare som spelar kasett och vinyl har jag aldrig hört eller sett nåt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

5000 räcker tyvärr inte på långa vägar.

Skrivet av oyegie:

En förstärkare som spelar kasett och vinyl har jag aldrig hört eller sett nåt bra.

Hur mycket lång ska man betalaför att komma någonstans?

Okej okej, tänkte inte riktigt klart när jag skrev detta. Såklart att förstärkaren in ska klara av allt. Men man ska kunna lägga till extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Hur mycket lång ska man betalaför att komma någonstans?

Okej okej, tänkte inte riktigt klart när jag skrev detta. Såklart att förstärkaren in ska klara av allt. Men man ska kunna lägga till extra.

Beror på vad du har för krav,hur många högtalare per rum du behöver osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Beror på vad du har för krav,hur många högtalare per rum du behöver osv.

Vi har inte så höga krav såklart.
Tanke på att min farsan hade riktigt schysta saker för några år sedan, så vet han väl att 5000kr inte är mycket.
Badrum 2 st
Vardags rum 3
Kök 1
Vinterträdgård 1
Övriga 1
Så runt 8-10 element.

Permalänk
Medlem

Ska det spelas upp olika saker i olika rum?
Är det inbyggnadshögtalare vi pratar om?

Som tidigare har sagt, 5000 räcker inte långt isåfall, 10-dubbla det snarare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ska det spelas upp olika saker i olika rum?
Är det inbyggnadshögtalare vi pratar om?

Som tidigare har sagt, 5000 räcker inte långt isåfall, 10-dubbla det snarare.

Vi ska ha allt ljud från en källa, så vi lär endast kunna lyssna på 1 box/ låt i taget.

10- dubbla, Vi sätter inte dena typ av krav på detta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Vi har inte så höga krav såklart.
Tanke på att min farsan hade riktigt schysta saker för några år sedan, så vet han väl att 5000kr inte är mycket.
Badrum 2 st
Vardags rum 3
Kök 1
Vinterträdgård 1
Övriga 1
Så runt 8-10 element.

Räkna med 20.000+ som minst.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Räkna med 20.000+ som minst.

Vi sätter inte dena typ av krav. Letar mycket på den begagnade delen, men är inte så säker inom ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Tjenare.

En uppgradering ska ske i huset, då alla i familjen lyssnar mycket på ljudböcker. Därför så har vi som planer att kunna sätta ut mindre högtalare i hela huset. Dvs Sovrum, badrum och vardagsrum.

Prissätning ligger på ca 5 tusen kronor.
Kan man få något bra system för detta? och krav på förstärkaren är, USB, 3.5mm, radio och kasett, Även kunna spela vinyl.

Vi ska spela upp mycket ljudböcker, med även mycket musik. Dvs David Bowie, Pink floyd, U2.

Tips och råd? Placering av högtalarna/ elementen ska sitta i taket.

Tack!

Om det är tre rum som du sade som ska ha högtalare, antar då små högtalare i hörnen i taket, då behövs väll 2st/rum, vilket då blir 6 högtalare, finns för 500/st, även billigare om man inte är kräsen.

Med förstärkare, kassettspelare, radiospelare, cdspelare/USB&3.5mm reciever & högtalare runt 10 000KR kanske.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Om det är tre rum som du sade som ska ha högtalare, antar då små högtalare i hörnen i taket, då behövs väll 2st/rum, vilket då blir 6 högtalare, finns för 500/st, även billigare om man inte är kräsen.

Med förstärkare, kassettspelare, radiospelare, cdspelare/USB&3.5mm reciever & högtalare runt 10 000KR kanske.

Jag kan direkt sänka kravet med att ta bort USB och 3.5 mm, Man kan ju köpa mellan kvalites element för billiga pengar och om låda behövs så bygger vi själva.

Permalänk
Medlem

jooro, ska ni ha samma musikkälla i hela huset och 8-10 högtalare med hyfsat ljud så räcker det nog med 5000 kr.
fast inte med kasett och vinyl, då går det på 1500-2000kr extra.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

ni är inte sugna på något sonos-system lösning då?

Visa signatur

Stationär: Intel i7-4790k @ 4 Ghz | Powercolor HD7970 3GB | Intel 530 120GB | 12GB RAM | 3.5TB HDD
Laptop: Macbook Pro Retina 15" i7 2.0Ghz 8GB RAM 256GB SSD

Permalänk
Medlem

Alltså sonos är ju en ruskigt bra lösning dock är den dyrare.
Ska man bara lyssna på ljudböcker tal så räcker det ju med några billiga högtalare från elgiganten som man pluggar in mp3 i. Ska man iof ha centralstyrt kan någon försäkrare och lite kabel tillkomma. Ser inte 5lök som en så orimlig summa, även om man nog får skära lite i hörnen så att säga.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

Måste det vara inbyggnadshögtalare? Annars skulle jag vilja säga begagnade högtalare, loppis om så ska vara. Sätta två i hörnen i vardera rum och alla till samma källa.
Jag tänker mer på hur du ska ha 10 högtalare till samma förstärkare, det går ju inte. Parallell kopplar du alla högtalarna blir motståndet för litet. Så du behöver en omkopplare, då kan du stänga av varje högtalare för sig och den innehåller också motstånd så att det blir rätt.
http://www.ljudfokus.se/produkt/ohmega-hogtalaromkopplare/138...

Men som sagt, ska du har förstärkare, vinyl och kassett får du leta begagnat för att klara dig under 5000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Måste det vara inbyggnadshögtalare? Annars skulle jag vilja säga begagnade högtalare, loppis om så ska vara. Sätta två i hörnen i vardera rum och alla till samma källa.
Jag tänker mer på hur du ska ha 10 högtalare till samma förstärkare, det går ju inte. Parallell kopplar du alla högtalarna blir motståndet för litet. Så du behöver en omkopplare, då kan du stänga av varje högtalare för sig och den innehåller också motstånd så att det blir rätt.
http://www.ljudfokus.se/produkt/ohmega-hogtalaromkopplare/138...

Men som sagt, ska du har förstärkare, vinyl och kassett får du leta begagnat för att klara dig under 5000.

Radio, Kassett och vinyl äger vi redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Låter som ett intressant projekt.
Drar ni trådat mellan rummen, så blir det ju billigare.
en möjlighet är ju dra RCA-kabel (som finns i 25 meters längder) dold under innertaket mellan olika förstärkare+högtalare.
Sedan tillkommer ju högtalarsladdar

Här är en kombo för ett eller kanske två rum, från Ljudfokus (f.d. Fynda).
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-ic-6-d-amp-hogtalarpaket-for-inbyggnad/5209/

Har för mig att jag sett förstärkare eller förstärkarknapp-paneler, liknande strömbrytare för taklampor. Fast kan inte komma på vart just nu.

Vi drar allt på vinden. Har perfekta förhålanden för kabeldragning.

Permalänk
Medlem

Om du inte har några speciella krav så bör dessa fungera http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-... 10st blir 1990kr, sen kan du köpa resten på blocket Sen kopplar du högtalarna i serie/parallell koppling för att få lagom Ohm.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Låter som ett intressant projekt.
Drar ni trådat mellan rummen, så blir det ju billigare.
en möjlighet är ju dra RCA-kabel (som finns i 25 meters längder) dold under innertaket mellan olika förstärkare+högtalare.
Sedan tillkommer ju högtalarsladdar

Här är en kombo för ett eller kanske två rum, från Ljudfokus (f.d. Fynda).
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-ic-6-d-amp-hogtalarpaket-for-inbyggnad/5209/

Har för mig att jag sett förstärkare eller förstärkarknapp-paneler, liknande strömbrytare för taklampor. Fast kan inte komma på vart just nu.

Detta var ju ingen dum idé. Då har varje rum även möjlighet att höja/sänka volymen samt att spela upp något eget från USB.
Kassett, vinyl och radio kan sedan stå i det huvudsakliga rummet med en "riktigt" förstärkare. Ljudet till dem små förstärkarna i övriga rum kan gå via tex Tape-out på den stora förstärkaren.

Det är nog lättast om TS berättar vad han har för utrustning sedan innan, så kan vi rådgöra vad man bör köpa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Detta var ju ingen dum idé. Då har varje rum även möjlighet att höja/sänka volymen samt att spela upp något eget från USB.
Kassett, vinyl och radio kan sedan stå i det huvudsakliga rummet med en "riktigt" förstärkare. Ljudet till dem små förstärkarna i övriga rum kan gå via tex Tape-out på den stora förstärkaren.

Det är nog lättast om TS berättar vad han har för utrustning sedan innan, så kan vi rådgöra vad man bör köpa till.

JVC xl-v264
thorens td mk2
nakamichi 480 2 head cassette deck
Dem tre är vad vi har nu, kan även lägga till förstärkaren som vi redan äger: TA-150

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

JVC xl-v264
thorens td mk2
nakamichi 480 2 head cassette deck
Dem tre är vad vi har nu, kan även lägga till förstärkaren som vi redan äger: TA-150

Då har du ju egentligen allt i det ena rummet och ska bara ha ljud i dem andra rummen också.

Antingen köper du en högtalarkopplare och drar högtalarkablar till högtalarna i dem andra rummen.
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/kabel-och-kontakt/t...

Eller så köper du några RCA Y-kablar och drar en RCA lågnivå kabel till varje rum där du har en liten förstärkare.
Fördelen är att du kan justera volymen i varje rum individuellt. Den första av alternativen nedan har även möjlighet att spela upp MP3 från en USB sticka.
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-d-amp-forstarkare-m...
http://www.ljudfokus.se/produkt/opi-t-amp-forstarkare-generat...

Högtalare låter jag dig själv välja. Det finns inbyggnadshögtalare att ha i taket, men personligen anser jag det vara för mycket jobb. Jag hade satt upp vanliga högtalare. Antingen nya (kolla länken tex.) eller helt enkelt begagnade, alternativt loppis då du ska ha ganska många.
http://www.ljudfokus.se/hogtalare/satellit-och-stativhogtalar...

Permalänk
Medlem

Då du bara behöver spela upp en källa itaget beöver du bara en förstärkare med en högtalarväxel med högtalarkablar ut till dina inbyggnadshögtalare.

kolla på http://www.outdoorspeakerdepot.com eller kanske begnagnat som du själv nämnt. vill du lyxa till det lite mer kan du sätta volymkontroller på väggarna så du lättsamt kan justera volymen, torde kosta runt 2-300kr per volymkontroll inklusive de extra meter kablar du behöver.

Då din budget är rätt snäv kan det vara en ide att bara ha en högtalare i taket med dubbla diskanter (så du får 'stereo'), kanske sparar du någon slant då.