Permalänk
Medlem

Bärbara datorer på John Bauer

Hej, jag ska börja på gymnasium nästa år och undrar vad det är för bärbara datorer man får på John Bauer.
Om ni som går där eller vet kunde skriva namn och spec vore det grymt, tack.

Förresten så vet jag inte om detta är rätt plats i forumet att lägga tråden, så jag ber om ursäkt i förväg om det skulle vara fel.

Visa signatur

SSD: OCZ-VERTEEX3 128gb | GPU: GeForce GTX 570 kfa2 | CPU: i5-3570K @ 3.4GHz | RAM:2x 4gb Corsair Dominator @ 1600MHz | PSU: Fractal Design Newton r2 650W | Mobo: Asus p8Z77-V LX | Skärm: Dell 2209WA 75Hz

Permalänk
Medlem

Väljer du skola efter vad man får för dator??????????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redab:

Hej, jag ska börja på gymnasium nästa år och undrar vad det är för bärbara datorer man får på John Bauer.
Om ni som går där eller vet kunde skriva namn och spec vore det grymt, tack.

Förresten så vet jag inte om detta är rätt plats i forumet att lägga tråden, så jag ber om ursäkt i förväg om det skulle vara fel.

Det brukar vara ny modell för nya elever varje år men vet inte hur just john bauer gör:-)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Väljer du skola efter vad man får för dator??????????

Han kanske vill veta om det är smartare att köpa en egen.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Väljer du skola efter vad man får för dator??????????

Absoulut inte, men jag har att välja mellan två skolor där jag bor som har den linjen jag vill gå, och ena ger inte ut bärbara datorer och så finns det john bauer. Båda skolorna har lika bra undervisning vad jag vet.

Visa signatur

SSD: OCZ-VERTEEX3 128gb | GPU: GeForce GTX 570 kfa2 | CPU: i5-3570K @ 3.4GHz | RAM:2x 4gb Corsair Dominator @ 1600MHz | PSU: Fractal Design Newton r2 650W | Mobo: Asus p8Z77-V LX | Skärm: Dell 2209WA 75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Han kanske vill veta om det är smartare att köpa en egen.

Det också.

Visa signatur

SSD: OCZ-VERTEEX3 128gb | GPU: GeForce GTX 570 kfa2 | CPU: i5-3570K @ 3.4GHz | RAM:2x 4gb Corsair Dominator @ 1600MHz | PSU: Fractal Design Newton r2 650W | Mobo: Asus p8Z77-V LX | Skärm: Dell 2209WA 75Hz

Permalänk

En kusin går på JB nu här i Linköping fick en dell vostro 3360. Versionen med HD4000, I5:a samt en liten ssd i hörde jag. Troligen hybrid disk. Han är 96:a. Så detta var förra året. Jag är 97:a och kommer troligen ta JB Tror man får en liknande.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

I min kommun så fick de mac men är nog kanske olika för skolorna och vilket år som sagt

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

I min kommun så fick de mac men är nog kanske olika för skolorna och vilket år som sagt

Vilken kommun må det vara? Har hört att elever får en macbook här i Gävle också, kan ifs vara skitsnack.

Visa signatur

SSD: OCZ-VERTEEX3 128gb | GPU: GeForce GTX 570 kfa2 | CPU: i5-3570K @ 3.4GHz | RAM:2x 4gb Corsair Dominator @ 1600MHz | PSU: Fractal Design Newton r2 650W | Mobo: Asus p8Z77-V LX | Skärm: Dell 2209WA 75Hz

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilken linje du väljer, har en kompis som går i 3an@JB nu och hans dator är verkligen helt värdelös. 2GB ram C2D och nån slö intel GPU vad jag vet. Dom ska tydligen krångla något extremt också... Men kan ju ha blivit bättre med åren.

Permalänk

Är det någon som vet hur NTi gör? Jag tänkte gå antingen tekniska eller El och Energi och då är frågan om NTI har hyvsade datorer, nån som vet? Eller har LBS bättre? Det är ju uppenbarligen inte samma utbildning, och detta är naturligtvis inte avgörande för vilket gymnsaie jag väljer, men kan kanske spela in
P.S, jag lånade tråden litet

Permalänk
Medlem

Jag ska gå Teknik IT med inriktning programmering.

Visa signatur

SSD: OCZ-VERTEEX3 128gb | GPU: GeForce GTX 570 kfa2 | CPU: i5-3570K @ 3.4GHz | RAM:2x 4gb Corsair Dominator @ 1600MHz | PSU: Fractal Design Newton r2 650W | Mobo: Asus p8Z77-V LX | Skärm: Dell 2209WA 75Hz

Permalänk

Jag fick en HP ProBook 6450b när jag började på JB hösten 2010. En i3 med första generationens HD Graphics, 320GB HDD, 4GB ram. Duger till skolarbetet, vilket den är till för.

Permalänk
Administrativ avgift

It får i5:a hd4000. Media får mac medans ekonomi får atom datorer är det iaf detta år på jb riktigt trevliga datorer ungefär sånt jag skulle ha på universitet!

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

jag går nätverkstekniker utbildning genom dom och min lärare är en av JB's ITtekniker och han sa för nån vecka sen att dom köpt in massor av dell laptops till sina skolor vet inte exakt vilken modell men det va med i5 cpuer och hd4000 grafik och 6gb ram

Permalänk
Medlem

På min tid fick man inte ens pennor gratis i skolan

Permalänk
Avstängd

När jag började där fick vi Hp ProBook 6450b, skitgraffe med en i3 prolle.

Permalänk
Medlem

Passa er för alla skolor som erbjuder datorer, i de flesta fall är detta bara ett sätt att locka elever - men att skolan förövrigt är skit. Har hört en del skräckhistorier från både JB- och NTI-elever.

Undvik och välj istället ett renodlat teknikprogram på en skola med gott rykte!

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Är det någon som vet hur NTi gör? Jag tänkte gå antingen tekniska eller El och Energi och då är frågan om NTI har hyvsade datorer, nån som vet? Eller har LBS bättre? Det är ju uppenbarligen inte samma utbildning, och detta är naturligtvis inte avgörande för vilket gymnsaie jag väljer, men kan kanske spela in
P.S, jag lånade tråden litet

Jag känner en kille som har gått på NTI men bytte sedan till LBS och han är bra mycket mer nöjd med LBS när det gäller utbildning, datorer har jag inte en blekaste om.

Permalänk
Skrivet av wille61:

Jag känner en kille som har gått på NTI men bytte sedan till LBS och han är bra mycket mer nöjd med LBS när det gäller utbildning, datorer har jag inte en blekaste om.

Okej, tack för inputen. Ska ta och snacka med dom imorgon, på gymnasiemässa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

På min tid fick man inte ens pennor gratis i skolan

På min tid fick man pennor med sudd på!

Permalänk
Medlem

Av min erfarenhet så välj en annan skola. Kanske en skola som inte enbart trammsar omkring och ger små högskoleförbredande möjligheter. Detta är dock kanske unikt för JB i Norrköping men den skolan finns det inget posetivt att säga om. Värre trams får man leta efter.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd

På sin höjd får man låna och sedan köpa loss,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

På sin höjd får man låna och sedan köpa loss,

Det är ganska vanligt att dom råkar bli stulna också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilssonFFD:

Jag fick en HP ProBook 6450b när jag började på JB hösten 2010. En i3 med första generationens HD Graphics, 320GB HDD, 4GB ram. Duger till skolarbetet, vilket den är till för.

har samma jag med. tycker den är riktigt bra, visst är det ingen speldator, men san andreas går att köra på okej inställningar

dom nyaste eleverna på min skola har några små fula dell laptops som är, ja, riktigt fula. vet dock inte vilken hårdvara det är i.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Av min erfarenhet så välj en annan skola. Kanske en skola som inte enbart trammsar omkring och ger små högskoleförbredande möjligheter. Detta är dock kanske unikt för JB i Norrköping men den skolan finns det inget posetivt att säga om. Värre trams får man leta efter.

håller med dig...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag har själv gått på John Bauer (Örebro) och det är nya modeller för varje ny grupp med ettor börjar. Kan säga att det är inga värsting datorer direkt. De datorerna vi fick kunde man inte ens spela modern warfare 2 på utan rätt så mycket lagg. Duger dock bra att surfa med men inte till mycket annat. Man får låna datorerna och sedan köpa dom hyfsat billigt. För att få ta hem datorn måste man dock teckna en så kallad drulle försäkring men det får ni information om när det är dags. I Örebro fick vi pc men kan inte svara på om det är pc eller mac i din skola. Visste inte ens att man kunde få mac på John Bauer.

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem

Beror på Linje , iaf i Växjö.
Vi på IT och Teknik fick Dell Vostro 3360.
Frisör/florist Fick iPad
Media fick Macbook Pro.
Samhälle och några till fick en lite 10tumare.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av Redab:

Vilken kommun må det vara? Har hört att elever får en macbook här i Gävle också, kan ifs vara skitsnack.

Det är i Eskilstuna/södermanland. men de kommer få köpa ut datorerna efter de har slutat skolan medan de som gick året innan inte böhever det då de får sin dator. det är dock en probook 6450 skit som inte funkar för mer än word

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Jag går på Nacka Gymnasium, 2an nu och när jag började fick några Macbook (white unibody, den modellen dom slutat sälja till konsumenter men fortfarande erbjöd till skolor då..) och några fick nån med i5. De som började iår fick Macbook Air 11" några och andra fick något med windows på.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080