Permalänk
Medlem

Mycket prat om "lurad" i denna tråd. För att ha blivit lurad så bör grundförutsättningen vara att motparten avsett att LURA dig. Jag vill skilja på detta och misstag. Shit happens. Felspec nånstans månne? Om du känner dig lurad så kanske du tror att någon på webhallen har STULIT dina epic 1600 minnen och petat in 1333 och på detta vis tjänat MULTUM? Misstag händer. Nånstans har månne någon satt i fel minnen, men det lär knappast vara webhallen, och om så är fallet, åter igen, misstag händer.

Vidare så har flera som sagt påpekat att det som gäller är att webhallen har rätt att åtgärda problemet före att ge dig pengar tillbaka eller liknande. Du har rätt till att få vad du köpt, och därmed rätt till andra minnen. Alternativt att dom skickar ett presentkort på typ 50kr..

Prestandaskillnaden är försumbar.

Skrivet av albin98:

försvinner inte garantin när du öppnar en sådan data ?

Dator. Det beror på vad man gör. Om det står med i manualen hur man byter ram eller hårddisk eller liknande så är det bara att tuta och köra. Ramminne brukar inte påverka garantin.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Mycket vilda gissningar i tråden här. Så här fungerar det. Konsumentköplagen är glasklar. Om varan inte stämmer överens med beskrivningen så anses den som felaktig och köparen har rätt att begära ersättning eller att felet avhjälps. Så det du kan få är några kronor tillbaks, eller att Webhallen tar in datorn och petar in rätt minnen åt dig. Någon ny dator har du ingen juridisk rätt till även om du rent tekniskt sätt kan kräva omleverans eller att köpet hävs men då har Webhallen rätt astt först försöka åtgärda felet på egen bekostnad, det vill säga byta RAM. Så det känns som en rimlig lösning är att du mailar eller ringer Webhallen och påpekar att specen är fel och att du vill ha det åtgärdat. Jag hade varit smart och bett om två RAM-stickor som prisreduktion och skitit i att de som sitter i är långsammare än specat eftersom skillnaden knappt är mätbar i benchmarks och definitivt inte märkbar i praktiken. Det lär Webhallen gå med på eftersom det är billigare för dem att skicka iväg 8 GB RAM än att ta in och byta 8 GB RAM.

Att det gått 11 månader är inga som helst problem för du har tre år på dig att hitta ett fel. Så nu slipper folk gissa och ha sig.

Att moderkortet inte skulle stödja 1600 MHz är inte ditt problem i det här fallet. Om produktspecen säger att det ska sitta 1600 MHz i datorn så ska den säljas med det också.

Fast jag är skeptisk till att det skulle hålla i rätten. I detta fall är det hela datorn som är köpt.
Det är snarare ett obetydligt tryckfel än att varan inte skulle stämma överens med beskrivningen. För i detta fall så fick kunden rätt produkt, men texten var fel.
Det kunde lika gärna varit en skruv som satt på annan plats på chassit än vad bilden uppgav. Jag har svårt att tro att man kan argumentera för att ett sånt fel åtgärdas, då det inte ens är ett fel.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Mycket vilda gissningar i tråden här. Så här fungerar det. Konsumentköplagen är glasklar. Om varan inte stämmer överens med beskrivningen så anses den som felaktig och köparen har rätt att begära ersättning eller att felet avhjälps. Så det du kan få är några kronor tillbaks, eller att Webhallen tar in datorn och petar in rätt minnen åt dig. Någon ny dator har du ingen juridisk rätt till även om du rent tekniskt sätt kan kräva omleverans eller att köpet hävs men då har Webhallen rätt astt först försöka åtgärda felet på egen bekostnad, det vill säga byta RAM. Så det känns som en rimlig lösning är att du mailar eller ringer Webhallen och påpekar att specen är fel och att du vill ha det åtgärdat. Jag hade varit smart och bett om två RAM-stickor som prisreduktion och skitit i att de som sitter i är långsammare än specat eftersom skillnaden knappt är mätbar i benchmarks och definitivt inte märkbar i praktiken. Det lär Webhallen gå med på eftersom det är billigare för dem att skicka iväg 8 GB RAM än att ta in och byta 8 GB RAM.

Att det gått 11 månader är inga som helst problem för du har tre år på dig att hitta ett fel. Så nu slipper folk gissa och ha sig.

Att moderkortet inte skulle stödja 1600 MHz är inte ditt problem i det här fallet. Om produktspecen säger att det ska sitta 1600 MHz i datorn så ska den säljas med det också.

Du har rätt i sak, men med tanke på att det gått rätt lång tid så kan det bli mycket diskussion om detta. Hur kan köparen bevisa att det är orginalminnena som sitter i tex? Efter sex månader är det upp till köparen att bevisa att felet är ursprungligt. Normalt inget problem, men i det här fallet blir det ett kryphål med tanke på att han hävdar att produkten är fellevererad.
Men jag håller med dig om lösningen. Bättre att visa sig storsint och behålla de felande minnena och istället be om en bra rabatt på mer minne som han ändå vill ha.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt vad är det du har köpt? har du någon orderbekräftelse, kvitto eller liknande, en länk till en hemsida betyder inte särskilt mycket mer än möjligtvis vilseledande marknadsföring, så vad är det för produkt du köpt enligt köpeavtalet ?

Sedan så är det ingen praktisk skillnad mellan 1333 och 1600MHz annat än vid extremare överklockning eller när man använder avancerad integrerad grafik (som amd) men en märkesdator från acer med intel cpu och ett nvidia grafikkort lär inte påverkas det minsta i verklig prestanda, går den ens att ställa om till 1600MHz på minnena ?

Om det nu visar sig att du har något dokument med bättre juridisk status än hemsidan som säger att den ska ha 1600MHz minnen så är det däremot en felleverans oavsett om prestandan påverkas eller inte, men samtidigt så har man som kund en skyldighet att undersöka en vara och reklamera den om den är felaktig, och ett upptäckt fel ska reklameras snarast, praxis är 3 månader.
Säljaren ska få möjlighet att åtgärda felet, så oavsett allt annat så har man inte rätt att lämna tillbaka datorn, det saknar helt juridiskt stöd i lagen du kan däremot begära omleverans, vilket troligen betyder jobb för dig och kanske även att du blir av med datorn ett tag.

Just i det här fallet så har du använt den i 11 månader och då kan man "göra troligt" att datorn inte har några märkbara problem som påverkar dig.
Du har kanske fått fel minnen, men prestandan lär inte ha påverkats negativt, om du kan styrka att du ska ha 1600Mhz minnen och orkar lägga ner tiden på att få dem utbytta så ja då kan du kräva det, men jag hade inte lagt en massa tid på det i det här fallet, det är bättre att låta bli att byta minnena och istället be om ett litet prisavdrag om du köper nya minnen, -50-100kr lär vara en skälig kompensation, jag tror inte du ska bråka mer än så om det eftersom det dels gått lång tid sedan du fick datorn och det dessutom inte påverkar prestandan märkbart negativt på den dator du köpt eftersom den antagligen inte kan utnyttja snabbare minnen ändå.

Det är konsumentköplagen som reglerar det här:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Lite mer info:
1333MHz är den högsta officiella specen (JEDEC) för DDR3 minnen. Allt snabbare än det måste i 99% av fallen ställas in manuellt i BIOS. Det måste alltså finnas en sådan inställning i BIOS. Märkesdatorer brukar ha väldigt begränsade förutsättningar för denna typ av inställningar. Det stämmer även med rekommendationen om 1333MHz minnen som du fick till din uppgradering.

Sedan kan det också vara relevant att ställa en kontrollfråga om du verkligen öppnade burken och kollade på minnena. För om du kollade med någon typ av verktyg så talar det ofta bara om vad minnena körs i för hastighet, inte vad de klarar. Om jag skulle kunna läsa specen på mina minnen så hade jag varit tvungen att ta loss ett minne för att kolla, men det kanske du gjorde?

precis det jag hört, det brukar ofta komma i 1333MHz som sedan måste ställs om manuellt, dock sker det som tidigare inte i alla fall.

Visa signatur

|Asus GTX1070 Strix OC 8GB |16GB Veangeance 1600MHz|Intel Core i5 4690K|Corsair 650W|HDD 1TB|Samsung 840 Pro 256Gb|Gigabyte GA-Z97P-D3|Fractal Design R5|Steelseries M800|Steelseries Sensei wired/wirless Pro|Steelseries Elite Prism|Telia Fiber 100/10|

Permalänk
Medlem

Hur orkar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggsie:

Hur orkar du?

Är det TS du vänder dig till, eller någon annan? Nyttja gärna 'citera'-knappen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag hade känt mig lurad om det visade sig att jag hade kunnat få ut mer av min dator under den tiden som jag suttit och spelat med den, tex om jag hade fått en sämre version av ett grafikkort i burken elr liknande. Men i det här fallet hade jag knappt orkat höja upp ögonbryna, det är så jag hade upplevt det.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggsie:

Hur orkar du?

Ja jag tänkte detsamma. Det luktar som att trådskaparen vill häva köpet bara för att han har hittat en möjlig väg.

Kontakta webhallen och berätta vad som är fel så löser dom det åsså är problemet ur världen. Bara för att man har rätt betyder inte
det att man behöver övertolka den rätten. Låt dom byta minne åt dig så är det ur världen, för det är väl det du vill, eller vad är du TS ute efter?

Hade det varit jag hade jag skitit totalt i hastigheten på minnet bara datorn fungerar bra. Det finns alltid risken att det minne du har rätt till att byta till ställer till problem, det är inte alls säkert men risken finns.

Sensmoralen: Karma

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiÄrGott:

Hej!

Köpte en färdig dator för ca 11 månader sen. Denna dator för att vara exakt ( http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/137351-acer_predator_... ). Kollar man på några specs så står det;
Lagring/Minne
RAM-minne: 2 x 4 GB (8GB DDR3-1600MHz) 16GB max
Hårddisk: 1000GB (1TB) SATA2 @ 7200 rpm
Optisk enhet: DVD±RW Combo

Så till problemet nu, jag kände att det var dags att maxa ram-minnet så jag kollade upp vilket slags ram cosair rekommenderar på deras hemsida där man söker efter modell, då det plötsligt står att jag ska ha 1333 mhz minnen till datorn. Skeptisk som jag var kände jag att jag var tvungen att öppna upp dammburken och kolla vad för ram-minnen som var installerade och där sitter 2x4096MB - 1333mhz.

Som ni förstår känner jag mig lite lurad, vad tycker ni jag borde göra och finns det någon chans att få pengarna tillbaks?

Tacksam för svar!

Mvh
William

Till att börja med:
1. vad sa Webhallen när du pratade med dem?
2. "reserverad till efter Kiwi pratat med webhallen"

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Igelkott:

Fast jag är skeptisk till att det skulle hålla i rätten. I detta fall är det hela datorn som är köpt.
Det är snarare ett obetydligt tryckfel än att varan inte skulle stämma överens med beskrivningen. För i detta fall så fick kunden rätt produkt, men texten var fel.
Det kunde lika gärna varit en skruv som satt på annan plats på chassit än vad bilden uppgav. Jag har svårt att tro att man kan argumentera för att ett sånt fel åtgärdas, då det inte ens är ett fel.

Nej kunden fick inte rätt produkt eftersom produkten inte var samma som beskrivningen. Säljaren är ansvarig för att beskrivningen stämmer. Det är inte fråga om en kosmetisk skillnad utan att specen inte stämmer.

"16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan

1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,

1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta"

Svart på vitt, det stod att den skulle ha 1600 MHz minnen men det hade den inte alltså är det ett fel på varan. På samma sätt hade det varit fel på varan om den levererades med en annan färg än utlovat. Ett fel enligt konsumentköplagen är inte samma sak som att något är trasigt, det betyder bara att varan inte stämmer överens med vad man betalat för. Så den kan vara fullt fungerande men ändå ha ett fel.

Med din logik faller ju hela lagen eftersom ingen säljaren någonsin behöver vara ansvarig för vad de säljer. Det skulle ju vara fritt fram att hitta på vilken skit som helst om grejerna man säljer.

Skrivet av giplet:

Du har rätt i sak, men med tanke på att det gått rätt lång tid så kan det bli mycket diskussion om detta. Hur kan köparen bevisa att det är orginalminnena som sitter i tex? Efter sex månader är det upp till köparen att bevisa att felet är ursprungligt. Normalt inget problem, men i det här fallet blir det ett kryphål med tanke på att han hävdar att produkten är fellevererad.
Men jag håller med dig om lösningen. Bättre att visa sig storsint och behålla de felande minnena och istället be om en bra rabatt på mer minne som han ändå vill ha.

Fast generellt så har köparen fördel i konsumentköplagen om ord står mot ord då säljaren anses ha mer expertis på området vilket skulle ge köparen en nackdel. Så om ord står mot ord kommer ARN med största sannolikhet döma till köparens fördel. Dock brukar de ignorera orealistiska krav, som trådskaparens krav på hävning, och istället sätta mer realistiska ersättningsnivåer. I det här fallet hade de säkert sagt till säljaren att byta minnena mot ett par med rätt spec. Men det är ju som sagt bättre och lättare för alla inblandade att istället be om två stickor till för att dubbla mängden RAM.

Om man bara beter sig som en vuxen när man pratar med säljaren och hänvisar till konsumentköplagen istället för att skrika om att man blivit lurad så löser det sig ofta väldigt smidigt. Själv fick jag en ny router som ersättning när jag efter ett och ett halvt år upptäckte att min laptop inte alls hade Gbit LAN utan bara 100 Mbit. Jag skickade bara in ett mail och sa att det stod fel på deras hemsida. De svarade med att de var ledsna över det som skett, att hemsidan skulle ändras genast och så frågade de om jag ville ha någon ersättning. Jag bad om en router på vinst och förlust och blev väldigt glad när jag fick den. En gratis Linksys E4200 var ju inte helt fel och det var väldigt skönt att kunna slänga ut Zyxelskiten från telia. Det var för övrigt Dustin som skötte det fallet exemplariskt.

Skrivet av Shudnawz:

Rätt, men notera dock att hittade fel måste anmälas inom rimlig tid. Du kan alltså inte vänta tills dina 3 år nästan är slut, om du upptäcker felet nu redan.
Prata med dem så snart du kan.

Vill minnas att allt kortare än 3 månader alltid ses som inom skälig tid så man kan anmäla senare men det är dumt och man lär behöva motivera sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Zotamedu har redan gått igenom det mesta.

Jag upprepar lite för att understryka att butiken har rätt att få försöka åtgärda felet innan köparen kan få rätt att häva köpet. Hävning av köpet lär alltså knappast bli aktuellt. Men sedan verkar det hela mest vara en principfråga för TS.

Tråkigt att folk börjar bitcha bara för att någon vill ha vad dom betalt för.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att DDR3 standarden bara sträcker sig till 1333 MHz och att man måste "Överklocka" minnena till 1600 MHz?

MvH Markus

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Är det inte så att DDR3 standarden bara sträcker sig till 1333 MHz och att man måste "Överklocka" minnena till 1600 MHz?

MvH Markus

Processorer med officiellt stöd för snabbare minnen har det varit lite tunt med, men JEDEC-standarden sträcker sig förbi 1333MHz.

Permalänk
Sötast

Heh, du lär inte få lämna tillbaka datorn och få den senaste modellen, nej.

Permalänk
Skrivet av Defender:

Det gör kanske 2-5 fps men det e klart rätt ska ju vara rätt. Maila/Ring be dom skicka ett par nya minnen som goodwill!

Du skulle inte ens få 1 fps mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Heh, du lär inte få lämna tillbaka datorn och få den senaste modellen, nej.

Anledningen till det nämns ett par gånger i denna tråd.

Även om man skulle hamna i en sådan sits så får säljaren göra avdrag för nytta.

Permalänk
Skrivet av KiwiÄrGott:

problemet är ju inte vad jag skulle märka eller skillnaden på fps utan att jag köpt en felaktig produkt men tack för informationen!

Frågan är väl om det är värt tiden? Du kommer ju inte få pengarna tillbaka, speciellt inte efter 11 månader, i bästa fall kan du få minnena utbytta till 1600MHz som kommer ge en helt omärkbar skillnad, så frågan är vad du kämpar för? Om du känner att det är värt att lägga din tid bara för att "rätt ska vara rätt" så visst, gör det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska kontakta Webhallen om detta. Annars kan andra bli drabbade i framtiden. Tycker att det är rimligt att du får nya RAM-minnen som matchar beskrivningen och det du har betalat för.

Visst kan det alltid bli fel, men det kostar inget att påtala detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Seriöst hur orkar man tjabba om 1333mhz eller 1600mhz priset på ramen ligger på ca 300 kronor. Skillnaden är minimal.
Självklart tycker jag webhallen ska skicka 1600mhz om du skickar tillbaka de gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Seriöst hur orkar man tjabba om 1333mhz eller 1600mhz priset på ramen ligger på ca 300 kronor. Skillnaden är minimal.
Självklart tycker jag webhallen ska skicka 1600mhz om du skickar tillbaka de gamla.

För att han har all rätt att göra det?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Jag vet nu inte riktigt hur det fungerar som konsument men när du beställer in något till företag och sedan börjar använda det innan du har upptäckt att du har fått fel vara/produkt så har du då ej rätt att få pengar eller byta. Det blir så att du automatiskt accepterar ett avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

För att han har all rätt att göra det?

Jo självklart har han det, men varför kan aldrig svenska vara nöjda? Stör mig bara lite. Speciellt när det har tagit ett år för han att upptäcka det.
Man köper en bil som sägs att ha 180 hästar NÄ ME 179 hästar är det ju. Seriöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej kunden fick inte rätt produkt eftersom produkten inte var samma som beskrivningen.

Men det jag menade var under förutsättningen att det snarare är ett tryckfel, vilket jag anser det vara. "Felet" eller skillnaden är inte av någon betydelse för hade det varit det bör kunden ha upptäckt det mycket tidigare.

Om man tex får modell 25030080466 av hårddisken istället 25030080003 som det stod i beskrivningen så ska man alltså kunna byta ut den inom ett år enligt din logik. Jag anser att man i sådana fall bör returnera produkten omedelbart och då få ersättning för frakt och merkostnader. Dvs undersöka att man fått rätt vara, innan man börjar använda den.

Men det bör givetvis inte vara några problem att få en rimlig kompensation av butiken om man bara beter sig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Jo självklart har han det, men varför kan aldrig svenska vara nöjda? Stör mig bara lite. Speciellt när det har tagit ett år för han att upptäcka det.
Man köper en bil som sägs att ha 180 hästar NÄ ME 179 hästar är det ju. Seriöst?

Varför tycker du att man bör nöja sig när man inte fått det man betalat för?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Igelkott:

Men det jag menade var under förutsättningen att det snarare är ett tryckfel, vilket jag anser det vara. "Felet" eller skillnaden är inte av någon betydelse för hade det varit det bör kunden ha upptäckt det mycket tidigare.

Om man tex får modell 25030080466 av hårddisken istället 25030080003 som det stod i beskrivningen så ska man alltså kunna byta ut den inom ett år enligt din logik. Jag anser att man i sådana fall bör returnera produkten omedelbart och då få ersättning för frakt och merkostnader. Dvs undersöka att man fått rätt vara, innan man börjar använda den.

Men det bör givetvis inte vara några problem att få en rimlig kompensation av butiken om man bara beter sig.

Spelar ingen roll om det är tryckfel, det är fortfarande fel. Sen är det upp till var och en om det är värt det.

Ska du undersöka varenda liten bit så har du att göra och du har tre år just för att du inte ska behöva plocka ner dina saker i sina beståndsdelar och köra hårdtester den första månaden för att försöka lista ut om det är något fel. Grundinställningen ska ju vara att prylarna man köper är hela.

Jag förstår inte vad du försöker säga egentligen. Lagen är glasklar, sen verkar du ha någon sorts moraliskt emot att säljare ska vara ansvariga för det de säljer. För det är ju det som det handlar om i slutändan. Var drar du gränsen? Är det ok att skicka fel hastighet på RAM? Är det ok att skriva fel vikt på laptopen? Fel hastighet på hårddisken? Var går gränsen för vad som är acceptabelt fel?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Är det inte så att dom flesta reserverar sig för "tryckfel"?? Borde nästan vara så i detta läget när det hade gjort en obetydllig(ingen) skillnad i prestanda?? Har inte läst igenom deras finstilta men är så gott som säker på att det står där!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Spelar ingen roll om det är tryckfel, det är fortfarande fel. Sen är det upp till var och en om det är värt det.

Ska du undersöka varenda liten bit så har du att göra och du har tre år just för att du inte ska behöva plocka ner dina saker i sina beståndsdelar och köra hårdtester den första månaden för att försöka lista ut om det är något fel. Grundinställningen ska ju vara att prylarna man köper är hela.

Jag förstår inte vad du försöker säga egentligen. Lagen är glasklar, sen verkar du ha någon sorts moraliskt emot att säljare ska vara ansvariga för det de säljer. För det är ju det som det handlar om i slutändan. Var drar du gränsen? Är det ok att skicka fel hastighet på RAM? Är det ok att skriva fel vikt på laptopen? Fel hastighet på hårddisken? Var går gränsen för vad som är acceptabelt fel?

Jag tror de flesta kan se och förstå var gränsen går.
Förhoppningen måste ju vara att lagen ska spegla verkligheten, inte att den ska vara "glasklar" och stel.
Och jag säger att JAG inte tror att det skulle hålla i rätten i detta specifika fallet.

Nej jag har inget emot ansvar.

Jag har för övrigt inte vägt min laptop. Men nånting säger mig att den inte motsvarar specen. Hade jag dock reagerat på vikten så hade jag nog gjort det första månaden, inte efter ett år.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Varför tycker du att man bör nöja sig när man inte fått det man betalat för?

För att prestandaskillnaden är försumbar.

Permalänk

Om man inte manuellt ändrar i bios så körs alla minnen i 1333, även ifall det är 1600 som sitter i. Det har med processorns fsb att göra om jag inte minns fel.