Micro-Stuttering: Dynamic V-Sync (AMD)

Permalänk
Medlem

Någon som vill dela med sig sina inställningar då jag inte får rätt på hur man ska konfigurera det tsm med BF3?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Det här borde vara på nyhetsidan. Grattis Amd-ägare

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Det här borde vara på nyhetsidan. Grattis Amd-ägare

? Hittar inget.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av M89:

? Hittar inget.

Han menade att sweclockers bör skriva en nyhet om det, inte att det står där.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Han menade att sweclockers bör skriva en nyhet om det, inte att det står där.

hehe missuppfatta helt och hållet.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Någon som vill dela med sig sina inställningar då jag inte får rätt på hur man ska konfigurera det tsm med BF3?

För o få det att funka så klickar du på add profile och letar upp bf3 exe filen och klickar öppna. Sedan väljer du fliken tweaks och klickar i Dynamic Framerate Control, vsync always on. Sedan ska de funka, iaf för mig

Hehe detta va nice, försökte få det o funka i gta 4 men det gick inte så bra.. Beror väl på att gta 4 inte har något stöd för crossfire eller sli ?

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

För o få det att funka så klickar du på add profile och letar upp bf3 exe filen och klickar öppna. Sedan väljer du fliken tweaks och klickar i Dynamic Framerate Control, vsync always on. Sedan ska de funka, iaf för mig

Hehe detta va nice, försökte få det o funka i gta 4 men det gick inte så bra.. Beror väl på att gta 4 inte har något stöd för crossfire eller sli ?

Ang. GTA så får jag det knappt att gå igång alls via radeon pro.

Har provat CF i GTA 4 och det gav lägre fps snarare :/

Permalänk
Medlem

Hittar inget under "hardwarefliken" om att 7950/70 funkar med detta. Om det gör det så blire ett köp på ett till 7950 på direkten

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Är det någon som har 7970m CF i sin laptop och kan berätta om det är MS-fritt med det här tricket?

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Hittar inget under "hardwarefliken" om att 7950/70 funkar med detta. Om det gör det så blire ett köp på ett till 7950 på direkten

Det funkar med 7970 och lär göra det med 7950 också.

Skrivet av Kalajfa:

Är det någon som har 7970m CF i sin laptop och kan berätta om det är MS-fritt med det här tricket?

Prova, det är gratis!

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför jag inte har Dynamic vsync options i radeon pro? allt annat verkar funka

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Fan vad najs! Blir att fixa direkt

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Någon som vet varför jag inte har Dynamic vsync options i radeon pro? allt annat verkar funka

Hittar du det inte där så se till att du har senaste beta versionen(1.1.1.0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/ewrer...

Hittar du det inte där så se till att du har senaste beta versionen(1.1.1.0)

Ahh, har verision 1.1.0.6 men var är beta versionen? hittar den inte på hemsidan?!!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalajfa:

Är det någon som har 7970m CF i sin laptop och kan berätta om det är MS-fritt med det här tricket?

Jag kör med 12.8 drivrutinerna och radeon pro 1.1.1.0 och det fungerar galant

Permalänk
Medlem

Är dynamic V-sync som adaptive v-sync från Nvidia?
Har så sjukt störande problem.
Problemet har varit med mitt 6850 som alltid gett "stutter-känslor".

Har kortet hos en kompis nu.
Kör Assassins Creed 2 med v-sync, så används kortet ca 50-60%, men ändå så går det under 60 fps väldigt ofta och det ser typ ut som stutter tror jag.
Enligt MSI afterburner så går inte FPS:en ner till 30, men känns som att den borde göra det med tanke på att det hackar fint i exakta intervaller.

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Ahh, har verision 1.1.0.6 men var är beta versionen? hittar den inte på hemsidan?!!

http://www.radeonpro.info/download/RadeonPro_Preview.exe

Permalänk
Medlem

Prövade lite snabbt med mitt enkel kort bara för att i blacklight: retribution. Det som hända va att jag fick lägre fps (låste sig på 30fps nu och då) istället för något annat, samt spikade upp mot 244fps nu och då. Överlag så var det sämre med än utan allafall
men men fungerar nog bättre i andra spel/ med en multi-gpu konfiguration.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Otroliga nyheter, tackar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Prövade lite snabbt med mitt enkel kort bara för att i blacklight: retribution. Det som hända va att jag fick lägre fps (låste sig på 30fps nu och då) istället för något annat, samt spikade upp mot 244fps nu och då. Överlag så var det sämre med än utan allafall
men men fungerar nog bättre i andra spel/ med en multi-gpu konfiguration.

Stäng av vsync och kör med DFC påslaget istället. Det kommer lösa problemet. Vad den gör då är att begränsa till max exempelvis 60 FPS, men droppar den till 59 så kör den 59 och inte 30 som annars kan ske med vsync på (om du kör double buffering).

Permalänk
Medlem

Tack! nu funkar det!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Jag har testat RadeonPro nu, men för mig blir det massiv tearing i spelet, även fast jag satt igång Dynamic Vsync, varför?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Jag har testat RadeonPro nu, men för mig blir det massiv tearing i spelet, även fast jag satt igång Dynamic Vsync, varför?

Har du verkligen satt på både DFC och Vsync control?

Hjälper inte det så testa forcera det genom vanliga catalyst eller genom spelet isig.
Har även märkt att Morphological filtering i catalyst har en tendens att vilja hoppa igång av sig självt efter man har tryckt "apply now" i radeon pro, vilket gör att man tappar rätt kraftigt i prestanda.

Detta kanske är svårt att upptäcka i spelet isig, men testa att ha fraps igång, är Morphological filtering på så kan man se det på att den gula räkaren är avrundad i kanterna. Brukar funka att Alt+tab ut ur spelet och stänga av det i catalyst, eller forcera Anti-aliasing genom radeon pro och sedan "override application settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Stäng av vsync och kör med DFC påslaget istället. Det kommer lösa problemet. Vad den gör då är att begränsa till max exempelvis 60 FPS, men droppar den till 59 så kör den 59 och inte 30 som annars kan ske med vsync på (om du kör double buffering).

vsync var avstängt i spelet samt RadenPro stod på "driver defult" och DFC var påslaget om jag kommer ihåg rätt, hur som prövar igen när jag orkar pilla med det ;).

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Det verkar ju inte illa om det faktiskt löser problemen med ms, men konstigt att AMD själva inte löst det.

Dock en sak fattar jag fortfarande inte; Varför envisas med Vsync när allt man behöver är en FPS-limiter? Bara att låsa ens FPS att aldrig gå högre än 60/120 så är problemet löst, utan inputlag, FPS drops och liknande nackdelar med Vsync.

P.S Xfire och Crossfire är helt olika saker. Crossfire är AMDs motsvarighet till SLI. Xfire är ett IM progam som används både utanför och innuti spel, dubblar även som screenshottare, filmverktyg och livestreamare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Får man fortfarande samma tråkiga delay som med vanliga v-sync?

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk

Hjälper detta mig som sitter på två st 5870 cf? får kass fps i bf3.... nästa bättre fps med ett kort i bf3...

Visa signatur

- HAF X| ASUS P7P55D| i5 760@4GHz| Corsair H70| Dominator GT 2000Mhz| Asus Radeon HD5870 CF| Corsair TX 650W| Win 7 ultimate 64bit|
- MacBook Air 13" 2012

Permalänk
Skrivet av HAF 932 1995:

Hjälper detta mig som sitter på två st 5870 cf? får kass fps i bf3.... nästa bättre fps med ett kort i bf3...

Dynamic Vsync tar bara bort stuttering. Men visst fungerar det med dina kort! Det kommer iaf inte att bli sämre!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Detta verkar ju hur bra som helst! dock har jag stött på ett problem... när jag ska starta bf3 så fastnar den vid "joining server" och på single player "initializing" hela tiden...

Visa signatur

- HAF X| ASUS P7P55D| i5 760@4GHz| Corsair H70| Dominator GT 2000Mhz| Asus Radeon HD5870 CF| Corsair TX 650W| Win 7 ultimate 64bit|
- MacBook Air 13" 2012

Permalänk
Skrivet av HAF 932 1995:

Detta verkar ju hur bra som helst! dock har jag stött på ett problem... när jag ska starta bf3 så fastnar den vid "joining server" och på single player "initializing" hela tiden...

Min polare har likadant. Fast han har nVidia.
Så det har inte med RadeonPro att göra.

Visa signatur

Insert funny joke here