Bästa 22" IPS monitor på marknaden just nu?

Permalänk
Inaktiv

Bästa 22" IPS monitor på marknaden just nu?

Precis som trådtiteln indikerar så letar jag just nu efter den bästa/mest prisvärda 22" monitorn. Denna storleksfaktor är inte särskillt populär jämnfört med 24"+, så jag har haft lite svårt att hitta mer specifik info om vad som egentligen är bäst här. Kan tänka mig att spenderar pengar på en NEC/EIZO om det är värt det. Annars så tittar jag just nu mest på Dells (2209WA, U2211h) and HPs (ZR22W) alternativ. Hur är det med Asus VS229HR?

All hjälp med detta uppskattas verkligen.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl vad du menar med "bästa"...

Vad ska skärmen användas till? IPS används av många fotografer för att de har bra färgåtergivning, men är slöa i uppdateringen. Därför suger de flesta i spel. Sen finns det billigare IPS som är mer anpassade för spel, men suger i färgåtergivningen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Jag funderar på samma sak. Vill inte betala mer än ca 2000 kr, och den ska användas till Gaming och film. IPS, VA eller TN? Eller PLS? Hjälp
P.S Jag lånade tråden

Permalänk
Skrivet av BrutalOddball:

Jag funderar på samma sak. Vill inte betala mer än ca 2000 kr, och den ska användas till Gaming och film. IPS, VA eller TN? Eller PLS? Hjälp
P.S Jag lånade tråden

skaffa en TN isf!

IPS (Dell u2412 som jag testat) lider av input lagg något jävligt! Att spela spel som CS går bort alla dagar i veckan!

BF3 funkar inte heller bra...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Frågan är väl vad du menar med "bästa"...

Vad ska skärmen användas till? IPS används av många fotografer för att de har bra färgåtergivning, men är slöa i uppdateringen. Därför suger de flesta i spel. Sen finns det billigare IPS som är mer anpassade för spel, men suger i färgåtergivningen..

Illustration mest (med Intuos3). Jag är mån om bra färger och betraktningsvinklar. Om det går att hitta en skärm med lättare AG-filter så är även det ett plus i kanten. Jag kommer inte spela något alls.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Frågan är väl vad du menar med "bästa"...

Vad ska skärmen användas till? IPS används av många fotografer för att de har bra färgåtergivning, men är slöa i uppdateringen. Därför suger de flesta i spel. Sen finns det billigare IPS som är mer anpassade för spel, men suger i färgåtergivningen..

Känns det bra att sitta och hitta på saker?
Givande? Eller är det så att du verkligen tror på det där själv?
Vad är det isåfall för tomte som lurat i dig det?

TS: Det bästa är väl att köpa någon billig modell, sen kalibrator på det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12927133']Känns det bra att sitta och hitta på saker?
Givande? Eller är det så att du verkligen tror på det där själv?
Vad är det isåfall för tomte som lurat i dig det?

TS: Det bästa är väl att köpa någon billig modell, sen kalibrator på det.

Länge sedan jag skrattat så mycket... Kanske är dags att kolla upp saker och ting själv.

TS: Lyd inte hans råd... om du vill kunna lita på att få rätt färger.

Kanske kan hjälpa dig lite på traven och förklara varför det är som jag skriver.

IPS är inte bara en panel utan ett samlingsnamn för flera olika. S-IPS är väl den dyraste, sedan finns H-IPS och den billigaste E-IPS.

S och H-IPS finns oftast i skärmar som är anpassade för grafiska ändamål. Såsom redigering av bilder, då man vill att färgerna ska stämma med tryck etc.
Skärmuppdateringen är långsam på dessa och ger oftast en inputlag i spel..
E-IPS är en billigare variant som inte visar alla färger på långa vägar. Däremot är den snabbare i bilduppdateringen och därför bättre för spel.
Även om den har sämre färger än en dyrare IPS, så är den oftast bättre än en TN-panel, vilket de flesta spelar spel på.

Personligen kör jag med en H-IPS och en TN panel.. och det är bara att erkänna. IPS:n är ingen höjdare i FPS-spel.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/22-24inch_lg_ips235v-bn-20457574

denna? den är ju iofs 23 men hur stor skillnad kan det göra och priset + hur bra skärm man får borde vara mer intressant, det är en e-IPS btw!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av DaBone:

Länge sedan jag skrattat så mycket... Kanske är dags att kolla upp saker och ting själv.

TS: Lyd inte hans råd... om du vill kunna lita på att få rätt färger.

Kanske kan hjälpa dig lite på traven och förklara varför det är som jag skriver.

IPS är inte bara en panel utan ett samlingsnamn för flera olika. S-IPS är väl den dyraste, sedan finns H-IPS och den billigaste E-IPS.

S och H-IPS finns oftast i skärmar som är anpassade för grafiska ändamål. Såsom redigering av bilder, då man vill att färgerna ska stämma med tryck etc.
Skärmuppdateringen är långsam på dessa och ger oftast en inputlag i spel..
E-IPS är en billigare variant som inte visar alla färger på långa vägar. Däremot är den snabbare i bilduppdateringen och därför bättre för spel.
Även om den har sämre färger än en dyrare IPS, så är den oftast bättre än en TN-panel, vilket de flesta spelar spel på.

Personligen kör jag med en H-IPS och en TN panel.. och det är bara att erkänna. IPS:n är ingen höjdare i FPS-spel.

En billig kalibrerad IPS har fortfarande 10 gånger korrektare färger än en dyr icke kalibrerad IPS.
Och ska man köpa kalibrator och en dyr IPS så är hans budget spräckt direkt.

Och de billigare IPS skärmarna har bra färgåtergivning, även om jag hatar dem pga den kassa svärtan så har de bra färgåtergivning. Det är bara du tar och läser på lite på flatpanelshd så vet du vad jag pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

En billig kalibrerad IPS har fortfarande 10 gånger korrektare färger än en dyr icke kalibrerad IPS.
Och ska man köpa kalibrator och en dyr IPS så är hans budget spräckt direkt.

Och de billigare IPS skärmarna har bra färgåtergivning, även om jag hatar dem pga den kassa svärtan så har de bra färgåtergivning. Det är bara du tar och läser på lite på flatpanelshd så vet du vad jag pratar om.

Klart en okallibrerad skärm inte visar korrekta färger.. det säger sig ju självt. Men om man vill se mer än sRGB färger, får man lov att skaffa en bättre panel, än en e-IPS.
Visst kan en e-IPS visa korrekta färger, men hur många färger? Jag som fotograf är beroende av att kunna se så många färgnyanser som möjligt.
Det vill de flesta grafiker också. Men jobbar man bara mot WEB, så räcker det ju med sRGB..

BTW.. Har inte sett något om någon budget ännu.. men du kanske vet?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av DaBone:

Klart en okallibrerad skärm inte visar korrekta färger.. det säger sig ju självt. Men om man vill se mer än sRGB färger, får man lov att skaffa en bättre panel, än en e-IPS.
Visst kan en e-IPS visa korrekta färger, men hur många färger? Jag som fotograf är beroende av att kunna se så många färgnyanser som möjligt.
Det vill de flesta grafiker också. Men jobbar man bara mot WEB, så räcker det ju med sRGB..

BTW.. Har inte sett något om någon budget ännu.. men du kanske vet?

Med tanke på skärmarna TS nämnde att han är intresserad av så skulle jag chansa på att det inte är allt för dyra skärmar som gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Med tanke på skärmarna TS nämnde att han är intresserad av så skulle jag chansa på att det inte är allt för dyra skärmar som gäller.

Jag har inte så värst bra koll. Pengar är inte ett problem för mig (funderar faktiskt på om de nya Imacarna är något att ha; Jag gillar OSX). Jag har råd med NEC/Eizo/Lacie om det är värt pengarna (har ingen kalibrator själv, men jag har möjlighet att låna en). Jag vill dock inte ha en stor skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Courfid:

Precis som trådtiteln indikerar så letar jag just nu efter den bästa/mest prisvärda 22" monitorn. Denna storleksfaktor är inte särskillt populär jämnfört med 24"+, så jag har haft lite svårt att hitta mer specifik info om vad som egentligen är bäst här. Kan tänka mig att spenderar pengar på en NEC/EIZO om det är värt det. Annars så tittar jag just nu mest på Dells (2209WA, U2211h) and HPs (ZR22W) alternativ. Hur är det med Asus VS229HR?

All hjälp med detta uppskattas verkligen.

Skrivet av Caesnd:

Jag har inte så värst bra koll. Pengar är inte ett problem för mig (funderar faktiskt på om de nya Imacarna är något att ha; Jag gillar OSX). Jag har råd med NEC/Eizo/Lacie om det är värt pengarna (har ingen kalibrator själv, men jag har möjlighet att låna en). Jag vill dock inte ha en stor skärm.

Vänta nu... Har du flera "nicks" eller försöker du bara röra till tråden..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Frågan är väl vad du menar med "bästa"...

Vad ska skärmen användas till? IPS används av många fotografer för att de har bra färgåtergivning, men är slöa i uppdateringen. Därför suger de flesta i spel. Sen finns det billigare IPS som är mer anpassade för spel, men suger i färgåtergivningen..

Var snäll och sluta skriv massa skräp!

Dell 2209WA är en av de snabbaste skärmarna där ute.

Min Yamakasi Catleap ska också vara hyffsad med ett inputlag på under 15ms.

Det är du som kanske ska kolla upp skärmar lite.

Den angivna MSen är inte allt och IPS-paneler är i regel långt ifrån dåliga i spel. Betydligt mycket bättre allroundskärmar än TN-paneler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Vänta nu... Har du flera "nicks" eller försöker du bara röra till tråden..?

Haha, ja, av någon anledning så strulade det med verifikation av ett konto. Verkar som jag gjort ett regelbrott här. Pinsamt värre för min del... och inte kan man få konton raderade heller!

Jag får titta runt lite mer. Jag håller för övrigt med om att kalibreringen i slutändan är väldigt viktig också, så jag får helt enkelt läsa på lite mer själv och sluta vara lat. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Var snäll och sluta skriv massa skräp!

Dell 2209WA är en av de snabbaste skärmarna där ute.

Min Yamakasi Catleap ska också vara hyffsad med ett inputlag på under 15ms.

Det är du som kanske ska kolla upp skärmar lite.

Den angivna MSen är inte allt och IPS-paneler är i regel långt ifrån dåliga i spel. Betydligt mycket bättre allroundskärmar än TN-paneler.

Du kanske ska läsa lite vad jag skriver också...

Har inte sagt att alla IPS:er är slöa, tvärtom. Men problemet med snabba IPS:er är att det oftast är e-IPS paneler i dem. Dessa paneler visar inte alla färger och det är därför de är snabbare.
Om man jobbar med grafik, vill man oftast kunna se så många färger som möjligt.. det kanske du förstår?

TS är inte ute efter en spelskärm utan en skärm för att jobba med grafik på.. om du läser inlägg 5 i tråden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Du kanske ska läsa lite vad jag skriver också...

Har inte sagt att alla IPS:er är slöa, tvärtom. Men problemet med snabba IPS:er är att det oftast är e-IPS paneler i dem. Dessa paneler visar inte alla färger och det är därför de är snabbare.
Om man jobbar med grafik, vill man oftast kunna se så många färger som möjligt.. det kanske du förstår?

TS är inte ute efter en spelskärm utan en skärm för att jobba med grafik på.. om du läser inlägg 5 i tråden.

Min har en H-IPSpanel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Min har en H-IPSpanel.

Tog mig 20 sekunder att hitta detta...

"The Catleap is a true 8bit display, and it does not display 1.07 billion colors, so it is not suitable for professional image editing. But boy, the image is GREAT. It is very, very vibrant."

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tog mig 20 sekunder att hitta detta...

"The Catleap is a true 8bit display, and it does not display 1.07 billion colors, so it is not suitable for professional image editing. But boy, the image is GREAT. It is very, very vibrant."

Det är samma panel i den som hos Apples iMac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det är samma panel i den som hos Apples iMac.

Och vad är det som säger att iMac är bra för att redigera bilder på? Att den har IPS-panel?
iMac har precis som många andra billigare IPS-paneler ett bra färgomfång när det gäller sRGB och 8-bit.
Men ska du ha Adobe RGB:s färgrymd måste du ha 10, 12 eller 14-bitar.

Sen är iMac:en vad jag vet, ganska begränsad när det gäller att kunna kallibrera den..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD