Permalänk
Medlem

Knäpp tyst serverdator - tips

Hejsan, jag har en serverdator som står i köket och tar plats då den inte kan stå i mitt sovrum pga ljudet.
De enda fläktar som sitter på är chassifläkten, fläkten till processor kylaren och nätagget.

De stora bovarna är nog processorfläkten och nätagget. Så en ny knäpptyst fläkt skulle sitta fint. Jag har dock ingen aning vilken fläkt som är tyst, kan ni rekommendera någon?

Finns det nåt att göra åt nätagget utan att köpa nytt?

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Hejsan, jag har en serverdator som står i köket och tar plats då den inte kan stå i mitt sovrum pga ljudet.
De enda fläktar som sitter på är chassifläkten, fläkten till processor kylaren och nätagget.

De stora bovarna är nog processorfläkten och nätagget. Så en ny knäpptyst fläkt skulle sitta fint. Jag har dock ingen aning vilken fläkt som är tyst, kan ni rekommendera någon?

Finns det nåt att göra åt nätagget utan att köpa nytt?

Ingen fläkt är knäpptyst. Det finns passiva CPU-kylare dock.
Fläkten i nätagget går att byta, men du måste skruva upp nätagget, och du bör veta vad du gör då det handlar om rätt stark ström (även när nätsladden inte sitter i).

Hur stor chassifläkt ryms?

Permalänk

kör det nya aggen från FD ska vara väldigt tysta och semipassiva

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk

Om du skruvar itu agget och byter fläkten brukar det bli tystare, tänk dock på att inte grilla dig själv. Att låta agget stå ett par dagar utan att vara ikopplat är att rekommendera. Även i sovrummet kommer du nog inte höra en fläkt som snurrar 600rpm men den kommer bättra på kylförmågan jämfört med passivt massor.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Lånar tråden lite, har samma problematik i princip.
Burken: fractal design mini, i5 3550 (standard cpufläkt från intel), passivt kylt nätagg, ssd, standard 120mm fractal-fläktarna fram o bak på lådan, nedskruvade till lägsta med hjälp av fläkt-kontrollen som följer med.

Så idag är det alltså bara cpufläkt & chassifläktar som är rörliga delar, vågar jag stänga av chassifläktarna t ex? (burken går inte spec tungt, ibland i perioder bara)

Ska jag försöka vaddera chassit mer på insidan eller byta ut fläktar eller dyl? Tacksam för tips

Permalänk
Medlem

Ljud är ofta väldigt svårt att ge tips på rent generellt. Alla här känner väl mycket väl till känslan när man bygger en dator som skall vara "tyst" eftersom alla delar man valt är marknadsförda som tysta, samt allmänt erkända för att vara så. Detta till trots står jag ändå alltid där och tänker "jaha, detta lät ju mer än vad jag föreställt mig.."

Just därför föreslår jag att du först tar och ljuddämpar genom att kontrollera att allt är fastskruvat bra, dvs. inte stenhårt utan bara hårt nog. Många skruvar i saker alldeles för hårt vilket i sin tur lättare ger resonans/vibrationer i andra delar.

Jag skulle i vilket fall rekommendera dig PWM-styrd CPU fläkt med ruskigt låg RPM, räcker gott och väl om du ska köra server.
Sedan ska ett par 120mm räcka som genomflöde förutsatt att kabeldragning är bra och att det är rätt öppet i lådan.

Använder du dig utav mekaniska hårddiskar lär dessa dra upp ljudnivån en bit också dessvärre.

Permalänk

Inga mekaniska diskar så långt ögat kan nå, än så länge. Så det är inte problemet. Jag har redan just nu en rätt tyst burk, ungefär som jag föreställt mig faktiskt, men mycket vill ha mer.

Tror också att genomflödet räcker med nuvarande fläktar, och vad jag kan avgöra med mina otränade ögon och öron är att det är just CPU-fläkten som alstrar ljud mest, iaf det ljudet som man noterar mest. Därav frågan ifall man skulle t ex våga stänga av genomflödesfläktarna (eller en utav dom t ex utsuget?) och bara köra CPU-fläkt (lådan är rätt öppen, inte drösvis med kabel o pci-kort etc).

Hej jag har inte byggt egen burk på många år, vad är en PWM-styrd cpufläkt?

En början är väl att vaddera lådan lite mer (skruvar etc sitter enl hur du beskriver), samt kanske byta ut CPU-fläkten då. Tips på bra, tyst fläkt som ändå pallar kyla min cpu? Är det noctua som gäller? Hört det ryktesväg...

Permalänk
Medlem

Jag byggde en hemmaserver för något år sen och ville, precis som du, ha den helt knäpptyst då jag bot i en etta och vill kunna ha den på allt som oftast.
Jag köpt en cpu-kylare från noctua, NH-U9B SE2, och med medföljande fläktmotstånd är den 100 % knäpptyst (jag hör den inte ens om jag lägger örat bara centimeter från den, alltså utan chassisida och allting). Superbra kylare med andra ord, som jag verkligen kan rekommendera sett till både ljudnivå och temp (även om den inte är optimal för klockning, men det kvittar dig som kör server).
Nätagg kan du visserligen byta fläkt i, men jag hade nog köpt ett nytt om jag var i dina kläder. Jag drar mig från att skruva upp nätaggregat - bättre att vara på säkra sidan. Ett nätaggregat till en hemmaserver behöver inte vara speciellt kraftfullt, då grafikkort är det som slukar överlägset mest ström och jag förutsätter att du har ett strömsnålt (om ens något alls) grafikkort i servern.
Tänk på att hårddiskar och chassi nog är det som spelar allra mest roll för ljudnivån i slutändan. Ett bra dämpat chassi är _VÄLDIGT_ viktigt för den totala ljudnivån. Själv köpte jag fractal define XL, något jag inte är helt nöjd med då hårddiskdämpningen är dålig. Med en eller två diskar är det inget problem, men då jag nu har fem stycken hårddiskar i servern kan resonnansen bli påtaglig. Så, som sagt, se till att lägga pengar på ett vettigt chassi med fokus på bra hårddiskdämpning.
Välj gärna green-hårddiskar, alltså 5400 rpm, framför 7200, då dessa är avsevärt mycket tystare och drar mindre ström (räcker gott och väl då de endast ska användas till lagring). Som systemdisk hade jag kört en ssd då den är 100 % ljudlös. I dina kläder, 40-80 GB borde räcka utmärkt.

EDIT: angående fläktar så kan jag rekommendera märket noiseblocker, finns 120 och 140mm-varianter på www.coolingstuff.se, en butik jag för övrigt också kan rekommendera (snabb och bra service, pålitliga). Ruskigt bra fläktar, helt knäpptysta är dem. En fläkt i fronten och en där bak räcker gott och väl för att täcka dina kylbehov i servern.

Något annat du undrar över så citera mitt inlägg, så svarar jag!

Mvh,

Finess

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

På vissa nätagg så kan man byta fläkt, men på vissa inte så lätt. Det beror på att vissa tillverkare av nätagg har speciell styrning av fläkten (läs Enermax t.ex.) så det är inte bara att byta mot vilken 120 eller 140mm fläkt som helst. Vad har du för nätagg?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av Finess:

Jag byggde en hemmaserver för något år sen och ville, precis som du, ha den helt knäpptyst då jag bot i en etta och vill kunna ha den på allt som oftast.
Jag köpt en cpu-kylare från noctua, NH-U9B SE2, och med medföljande fläktmotstånd är den 100 % knäpptyst (jag hör den inte ens om jag lägger örat bara centimeter från den, alltså utan chassisida och allting). Superbra kylare med andra ord, som jag verkligen kan rekommendera sett till både ljudnivå och temp (även om den inte är optimal för klockning, men det kvittar dig som kör server).
Nätagg kan du visserligen byta fläkt i, men jag hade nog köpt ett nytt om jag var i dina kläder. Jag drar mig från att skruva upp nätaggregat - bättre att vara på säkra sidan. Ett nätaggregat till en hemmaserver behöver inte vara speciellt kraftfullt, då grafikkort är det som slukar överlägset mest ström och jag förutsätter att du har ett strömsnålt (om ens något alls) grafikkort i servern.
Tänk på att hårddiskar och chassi nog är det som spelar allra mest roll för ljudnivån i slutändan. Ett bra dämpat chassi är _VÄLDIGT_ viktigt för den totala ljudnivån. Själv köpte jag fractal define XL, något jag inte är helt nöjd med då hårddiskdämpningen är dålig. Med en eller två diskar är det inget problem, men då jag nu har fem stycken hårddiskar i servern kan resonnansen bli påtaglig. Så, som sagt, se till att lägga pengar på ett vettigt chassi med fokus på bra hårddiskdämpning.
Välj gärna green-hårddiskar, alltså 5400 rpm, framför 7200, då dessa är avsevärt mycket tystare och drar mindre ström (räcker gott och väl då de endast ska användas till lagring). Som systemdisk hade jag kört en ssd då den är 100 % ljudlös. I dina kläder, 40-80 GB borde räcka utmärkt.

EDIT: angående fläktar så kan jag rekommendera märket noiseblocker, finns 120 och 140mm-varianter på www.coolingstuff.se, en butik jag för övrigt också kan rekommendera (snabb och bra service, pålitliga). Ruskigt bra fläktar, helt knäpptysta är dem. En fläkt i fronten och en där bak räcker gott och väl för att täcka dina kylbehov i servern.

Något annat du undrar över så citera mitt inlägg, så svarar jag!

Mvh,

Finess

Ska djupt fundera över en noctua-fläkt istället för standard-cpufläkten kanske.
Har du något tips på chassi?

Permalänk
Medlem

Några snabba instick i diskussionen:

* De stora chassin ni snackar om har gott om plats för ytterligare ljuddämpning. Biltema har billiga skumgummimattor med klister på baksidan, bara att köpa hem ett par ark och börja klippa och klistra

* Fläktarnas intag och utblås kan man också ljudisolera med diverse konstruktioner. En jag tycker funkar bra är att låta luften ta vägen genom en box med en "skumgummilabyrint" av lämplig konstruktion. Det är bara att börja labba, det blir i alla fall inte sämre hur man än gör med saken.

* Denna fråga var ej besvarad: PWM = Pulse Width Modulation. I realiteten innebär det att fläktens varvtal är styrbart, och kan anpassas efter det aktuella kylningsbehovet.

* 5400 RPM-diskar är förvisso tysta, men kan fås ännu tystare genom att de spinns ner när de inte används, vilket de förmodligen inte gör när man sover, och vill ha det knäpptyst runt sig. Fixas lätt med hdparm om du kör nån linuxdist på servern, i Windows finns det under power options.

* Apropå Linux, Samba har ganska saftig CPU-overhead om man blåser på i full gigabithastighet. Det körs så vitt jag vet inte trådat heller i meningen att en och samma transfer kan köras i fler trådar. Man bör nog med andra ord passa sig för att banta bort för mycket kylning, CPU:n kan få jobba även i en enkel filserver.

* Det är egentligen bara eventuella högspänningskondingar som är farliga i nätagg som inte är anslutna till vägguttaget. Är man orolig för att få sig en märla av dem kan man låta nätagget stå urkopplat över natten för att kondingarna ska få tid på sig att ladda ur, innan man öppnar det och ger sig på att byta fläkt. När man väl öppnat nätagget kan man dessutom ladda ur kondingarna genom en resistor om man så vill, bara att ansluta kondingarnas poler till varandra över resistorn.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stevenseagal:

Ska djupt fundera över en noctua-fläkt istället för standard-cpufläkten kanske.
Har du något tips på chassi?

Av egna erfarenheter kan jag bara uttala mig om antec p193 och fractal design xl, mer eller mindre, och inget utav dessa hade jag nog satsat på att bygga en server i. Jag kan däremot ge dig lite riktlinjer på vad du ska leta efter, dvs vilka kriterier chassit ska uppfylla, så kan du leta till själv och återkomma med förslagen här.

# jag är av uppfattningen att en frontdörr isolerar mycket ljud

# undvik fläkt på sidan av chassit, de behövs inte och läcker ut mycket ljud

# undvik fläktar i toppen om du kan. en fram och en bak kommer att täcka dina kylningsbehov gott och väl, och läcker så lite ljud som möjligt.

# se till att där är dammfilter på insugsfläktarna, så att inte komponenterna fylls med dam, blir varmare, och fläktarna går på högre RPM.

# hårddiskvaggor i plats ger visserligen en känsla av lägre kvalitet, men det minskar resonansen något kopiöst. så, leta efter vaggor i plast

EDIT: hur många hårddiskplatser behöver du? kan du inte slänga upp en lista på komponenterna som sitter i servern, så att man får en liten överblick av hur den kommer att se ut?

EDIT: efter lite letande hittade jag två chassin som jag tror är lämpliga båda två: nzxt h2 och cooler master silencio. båda dessa har visserligen blivit kritiserade för att ventilationen är dålig, men då sitter det normalt sett komponenter i chassit som blir bra mycket varmare än de i en hemmaserver. förutsatt att du kör integrerad grafik eller ett fläktlöst htpc-grafikkort, och en oklockad processor med bra kylning (typ noctuan jag föreslog), kommer kylningen att vara tillräcklig med god marginal

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Skrivet av Finess:

Av egna erfarenheter kan jag bara uttala mig om antec p193 och fractal design xl, mer eller mindre, och inget utav dessa hade jag nog satsat på att bygga en server i. Jag kan däremot ge dig lite riktlinjer på vad du ska leta efter, dvs vilka kriterier chassit ska uppfylla, så kan du leta till själv och återkomma med förslagen här.

# jag är av uppfattningen att en frontdörr isolerar mycket ljud

# undvik fläkt på sidan av chassit, de behövs inte och läcker ut mycket ljud

# undvik fläktar i toppen om du kan. en fram och en bak kommer att täcka dina kylningsbehov gott och väl, och läcker så lite ljud som möjligt.

# se till att där är dammfilter på insugsfläktarna, så att inte komponenterna fylls med dam, blir varmare, och fläktarna går på högre RPM.

# hårddiskvaggor i plats ger visserligen en känsla av lägre kvalitet, men det minskar resonansen något kopiöst. så, leta efter vaggor i plast

EDIT: hur många hårddiskplatser behöver du? kan du inte slänga upp en lista på komponenterna som sitter i servern, så att man får en liten överblick av hur den kommer att se ut?

EDIT: efter lite letande hittade jag två chassin som jag tror är lämpliga båda två: nzxt h2 och cooler master silencio. båda dessa har visserligen blivit kritiserade för att ventilationen är dålig, men då sitter det normalt sett komponenter i chassit som blir bra mycket varmare än de i en hemmaserver. förutsatt att du kör integrerad grafik eller ett fläktlöst htpc-grafikkort, och en oklockad processor med bra kylning (typ noctuan jag föreslog), kommer kylningen att vara tillräcklig med god marginal

Burken: fractal design mini, i5 3550 (standard cpufläkt från intel), passivt kylt nätagg, ssd, standard 120mm fractal-fläktarna fram o bak på lådan, nedskruvade till lägsta med hjälp av fläkt-kontrollen som följer med.

Chassit har frontdörr, fläktfilter. Insugsfläkt á 120mm plus utsug av samma modell (ingick med chassit). Vaggorna är dock i metall, men med gummi-kuddar för diskarna. Kör idag 2 st diskar (utöver 2x SSD).
Plocka ut oanvända vaggor vore väl en idé också kom jag att tänka på.

De roterande diskarna varvar ner/sleepar vid idle, vilket jag ska försöka möblera till så att det är allt som oftast de kan få vara idle.

Diskarna är f.ö. urplockade ur uppbrutna USB-disk-plasthöljen (körde så innan med en intel atom burk som de var kopplade till) och spontant så är de tystare nu.

Så på det hela taget så är jag nog rätt nöjd med mitt bygge, men som sagt tips på hur jag kan få den _ännu_ tystare uppskattas