Acer Iconia W700 värt att köpa för Windows 8 Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Samma chip, olika frekvenser och ev. cachestorlekar. Därtill är själva processorn betydligt långsammare, att det är en i5:a säger ingenting om prestandan. Ta och leta upp prestandatester med motsvarande hårdvara för sjutton, istället för att ställa samma jäkla frågor om och om igen!

Det är ju inte så jävla lätt att hitta det kanske är därför jag behöver hjälp... man brukar ju komma till forum för hjälp vilket jag antar att även du gör och då är det fan ingen som säger till dig att du ska gå och leta upp det själv för de flesta fattar att du redan har försökt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Det är ju inte så jävla lätt att hitta det kanske är därför jag behöver hjälp... man brukar ju komma till forum för hjälp vilket jag antar att även du gör och då är det fan ingen som säger till dig att du ska gå och leta upp det själv för de flesta fattar att du redan har försökt...

Tror inte en sekund på att du har försökt. Men här har du:

http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i5-3317U-Notebook-Pro...
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-3317U+%...
http://ultrabooknews.com/2012/06/23/samsung-series-9-2012-15-...
http://extreme.idg.se/2.1030/1.454053/stort-test-tunn-ultrabo...

Tre minuters googlande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Det är ju inte så jävla lätt att hitta det kanske är därför jag behöver hjälp... man brukar ju komma till forum för hjälp vilket jag antar att även du gör och då är det fan ingen som säger till dig att du ska gå och leta upp det själv för de flesta fattar att du redan har försökt...

Jag tror han menade att man i sånna här fall när produkten inte hunnit recenserats måste leta tester av komponenterna och inte plattan som helhet. Men håller med om att det inte är helt lätt alla gånger.

Tänk också på att inte ställa samma fråga efter varje ny person som skriver i tråden, denne har förmodligen läst de senaste inläggen och om han/hon inte svarar är det nog för att denne inte har något svar att ge.

Hoppas du hittar något bra om du letar tester av komponenterna för sig Lycka tiill

Visa signatur

CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit

Permalänk

Ni som undrar hur acer w700 i5:a presterar i spel på ett ungefär kan kolla in den här sidan:
http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-4000.69168.0.h...
Bläddra nästan längst ner på sidan så finner ni en massa spelresultat. Kolla på de lägsta fps:n på varje inställning(low, med, osv) så har ni i5:ans resultat. Även fast Acer w700 i5:a har "samma" grafikkrets som en desktop i7 kan man se en enorm skillnad i många spel och det beror mycket på i5:ans låga frekvens(1,7 vs ~3,0ghz), samt att grafikkretsen körs på en lägre frekvens än desktop i7:an. I många spel kan det skilja så mycket som 300%.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag blev för arg...
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Det är ju inte så jävla lätt att hitta det kanske är därför jag behöver hjälp... man brukar ju komma till forum för hjälp vilket jag antar att även du gör och då är det fan ingen som säger till dig att du ska gå och leta upp det själv för de flesta fattar att du redan har försökt...

Har ju försökt svara på din fråga att denna surfplatta inte är en gaming maskin ett par gånger.
ULV cpun i W700 har inte samma gpu prestanda som 65W+ i7 modellen! Den har lägre frekvens, mindre cache , mindre minnesbandbredd och lägre TDP utrymme.
Vill du spela så får du nöja dig med 720p och låga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjurzz:

Jag tror han menade att man i sånna här fall när produkten inte hunnit recenserats måste leta tester av komponenterna och inte plattan som helhet. Men håller med om att det inte är helt lätt alla gånger.

Tänk också på att inte ställa samma fråga efter varje ny person som skriver i tråden, denne har förmodligen läst de senaste inläggen och om han/hon inte svarar är det nog för att denne inte har något svar att ge.

Hoppas du hittar något bra om du letar tester av komponenterna för sig Lycka tiill

Skrivet av Drakenhielm:

Ni som undrar hur acer w700 i5:a presterar i spel på ett ungefär kan kolla in den här sidan:
http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-4000.69168.0.h...
Bläddra nästan längst ner på sidan så finner ni en massa spelresultat. Kolla på de lägsta fps:n på varje inställning(low, med, osv) så har ni i5:ans resultat. Även fast Acer w700 i5:a har "samma" grafikkrets som en desktop i7 kan man se en enorm skillnad i många spel och det beror mycket på i5:ans låga frekvens(1,7 vs ~3,0ghz), samt att grafikkretsen körs på en lägre frekvens än desktop i7:an. I många spel kan det skilja så mycket som 300%.

Tack föe hjäpen båda två
Verkar som att fifa13 och black ops 2 kommer att fungera^^
Nu gäller det bara att spara lite pengar så är plattan snart min

Permalänk

Ingen som funderat på Asus Vivotab? Om man kan leva med en 10" på 1366x768 så känns formen på plattan skönare än Acer. Dessutom ingår tangentbordet. Finns även en Vivotab Smart som säkert har sin egen nisch.
http://www.asus.com/vivo/en/vivoTab.htm

/Evert

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Ingen som funderat på Asus Vivotab? Om man kan leva med en 10" på 1366x768 så känns formen på plattan skönare än Acer. Dessutom ingår tangentbordet. Finns även en Vivotab Smart som säkert har sin egen nisch.
http://www.asus.com/vivo/en/vivoTab.htm

/Evert

Det är en Atom chip i den, så dom spelar inte i samma liga prestanda mässigt. Men det beror ju på användningsområde vad man föredrar.

Permalänk

Dockan känns ju inte direkt attraktiv, varför ska den sticka ut på sidan? Och inget tangentbord på köpet, 8000kr känns lite dyrt!

Permalänk
Medlem

Dyr?

Kolla in vad motsvarande prestanda kostar hos övriga tillverkare, 8000 är ett fynd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igo309:

Kolla in vad motsvarande prestanda kostar hos övriga tillverkare, 8000 är ett fynd!

I agree Samsungs kostar 13.999kr

Permalänk
Skrivet av Blu3n0va:

I agree Samsungs kostar 13.999kr

Förvisso då med tangentbord och 3g.

Nån som kan tipsa om passande tangentbord till W700? Dustin tipsar om detta http://www.dustinhome.se/product/5010657611/microsoft-wedge-m...
Ett fodral följde med iaf har jag för mig? Kunde man ställa upp plattan mot nåt slags stöd där? Den enorma dockningsstationen lär man ju inte plocka med sig på en weekend tripp.

/Evert

Permalänk

Ja då är det bara att hoppas på att Komplett får in den start då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Förvisso då med tangentbord och 3g.

Nån som kan tipsa om passande tangentbord till W700? Dustin tipsar om detta http://www.dustinhome.se/product/5010657611/microsoft-wedge-m...
Ett fodral följde med iaf har jag för mig? Kunde man ställa upp plattan mot nåt slags stöd där? Den enorma dockningsstationen lär man ju inte plocka med sig på en weekend tripp.

/Evert

Var dock och kollade på atom modellen av samsung och där sim ska vara finns ingenting...tror det är usa only...men jag kan ha fel

Permalänk
Medlem

Jag har fått hem w700 i3 modellen. Först det positiva.

+

Det var bara att koppla in 4g usb modem på plattan och installera sedan så har man hyfsat snabbt mobilt bredband på plattan.
Testade nån flash streaming sida i internet explorer och det fungerade, dessutom stoppade internet explorer en hel del av reklamen. Om man sänker upplösningen i desktop läget behålls den ändå i Metro vilket är bra då det är i desktop läget man behöver större ikoner och liknande. Vad jag förstått har atom plattorna problem med det medföljande demot av cut the rope, på denna i3 verkade det fungera bra så verkar vara snabbare trots att den inte är direkt dyrare. Känns bra att det är fullsize usb på plattan och mindre skärm än 11,6 hade jag absolut inte velat ha efter att ha kört den mestadels i desktop läget. Jag upplever den som snabbare än min amd quad desktop vilket får anses vara rätt okej för en platta antar jag, dock har jag inte ssd på desktopen. Metro är riktigt nice på skärmen i full hd, bra respons generellt sett på touchen och touch tangentbordet går att använa vilket jag blev förvånad över då det typ tar 30 min för mig att skriva ett sms på touch telefoner, antar att det handlar om storleken som är bättre på plattan. Båda fodralet och dockan tycker jag håller bra kvalite och ger okej vinklar. Plattan känns bra byggd, fläkten har hittills inte stört speciellt mycket, har mestadels varit tyst.

minus

chess.com som är viktigt för mig fungerar dåligt i explorer så jag körde med firefox, dock så efter jag tagit fullskärm kan jag inte få tillbaka igen så kan inte använda firefox mer, vad göra? touch tangentbordet verkar inte ha f tangenter och har det ens escape? Skulle uppskatta mycket om nån kan säga hur jag får tillbaka normal skärm? Batteri tiden kan jag inte riktigt bedöma än men första intrycket är att den klarar inga 8 timmar trots att jag inte kör plattan så hårt. Jag undrar också hur jag får störst möjliga ikoner och så i desktop läge för jag tycker till och med minsta upplösningen är snäppet för litet, kan man zooma i desktop läget så t ex ett schackbord perfekt fyller skärmen? Finns där möjlighet för justeringar av touch funtionaliteten o explorer, nån som vet? Vilken penna bör man köpa, försökte peka med en mjuk vanlig penna, typ suddigummi men skärmen verkar inte reagera på en sådan budget lösning? mitt usb modem är för stort för att fungera när plattan sitter i dockan, funkar dock i fodralet, hur löser jag problemet, finns usb förlängning tror ni? mitt usb tangentbord verkar inte fungera i plattan, vad kan det bero på? Vill helst inte satsa mer pengar på extra tangentbord, vilket är det billigaste tangentbord som fungerar?

Visa signatur

i5 3570k 3,4-sapphire 7950 boost flex-16 gb 1600 mhz-samsung 830 ssd 128 gb-gigabyte b75m-d3h-corsair hx620-antec chassi/Acer w700 i3

Permalänk
Medlem

Konstig fråga men tror ni ett Lönesystem så som Hogias minsta skulle funka bra på W510an ?

Permalänk
Medlem

Ett par fakta till, hårddisken hade runt 35 gb ledigt utrymme, detta till trots så står det i manualen att det krävs en extern dvd läsare för att kunna göra en återställning av windows. Där ligger en del skräpprogram som verkade installeras av sig själv, hur avinstallerar man dem smidigast?

Visa signatur

i5 3570k 3,4-sapphire 7950 boost flex-16 gb 1600 mhz-samsung 830 ssd 128 gb-gigabyte b75m-d3h-corsair hx620-antec chassi/Acer w700 i3

Permalänk
Skrivet av afcsw:

Ett par fakta till, hårddisken hade runt 35 gb ledigt utrymme, detta till trots så står det i manualen att det krävs en extern dvd läsare för att kunna göra en återställning av windows. Där ligger en del skräpprogram som verkade installeras av sig själv, hur avinstallerar man dem smidigast?

Är den tung att hålla i händerna en längre tid? Bekvämt eller ansträngande att ligga ner och hålla plattan i en hand och peta runt med den andra?

/Evert

Permalänk
Medlem

Inet har över 50st av W510an i centrallager för den som vill ha den.

Permalänk
Skrivet av Adam901:

Inet har över 50st av W510an i centrallager för den som vill ha den.

Proshop har ThinkPad Tablet 2 på laget, 64GB vs 32GB på W510. Dock utan tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Är den tung att hålla i händerna en längre tid? Bekvämt eller ansträngande att ligga ner och hålla plattan i en hand och peta runt med den andra?

/Evert

Att hålla den i en kant en längre tid är tungt, jag har dock inte provat att ligga med plattan :). Skämt åsido så hade jag inte köpt plattan om tanken är att hålla den längre stunder, dockan och fodralet följer troligtvis med av en anledning, de är dock rätt flexibla och överraskade mig positivt. Hittills har jag inte funnit någon situation som dockan eller fodralet inte kunnat lösa. Jag kommer ha den som spelare för 2 kanals anläggningen, medie spelare för tv, sekundär desktop, underhållning när inte hemma, schack vid soffbordet. Dessa uppgifterna tror jag den har potential att klara men är inte 100% ännu.

Visa signatur

i5 3570k 3,4-sapphire 7950 boost flex-16 gb 1600 mhz-samsung 830 ssd 128 gb-gigabyte b75m-d3h-corsair hx620-antec chassi/Acer w700 i3

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Proshop har ThinkPad Tablet 2 på laget, 64GB vs 32GB på W510. Dock utan tangentbord.

Lite off topic men är det bara jag eller är ThinkPad extremt ful och ser ut som den är från 2005?

Visa signatur

CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjurzz:

Lite off topic men är det bara jag eller är ThinkPad extremt ful och ser ut som den är från 2005?

Den ser ut som ett arbetsredskap snarare än en leksak, vilket definitivt tilltalar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Den ser ut som ett arbetsredskap snarare än en leksak, vilket definitivt tilltalar mig.

Antar att smaken är som baken

Visa signatur

CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Btw har vi berört hur W510 och W700 hanterar Flash ? Hur flyter typ SVTPlay Tv4Play och youtube etc ?

Permalänk
Medlem

I desktop läge klarar w700 det lika bra som vilken dator somhelst

Permalänk
Medlem

Någon som redan har fått sin Acer w700 med i5 som kan ladda upp en bild på vad man får med i paketet? Skulle vara jätte snällt!:)

Permalänk

Jag skulle vilja ha en W510, fast med i5-processor. Snitsen med denna produkt är ju att få en slim platta samt med extra kräm i batteriet. Gillar inte att all godis sitter i plattan som på W700. Hur seg är den nya atomen tro? Titta på 720p film ska funka iaf har jag för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Jag skulle vilja ha en W510, fast med i5-processor. Snitsen med denna produkt är ju att få en slim platta samt med extra kräm i batteriet. Gillar inte att all godis sitter i plattan som på W700. Hur seg är den nya atomen tro? Titta på 720p film ska funka iaf har jag för mig?

Den nya atom är inte seg alls och presterar i många fall bättre än ARM på samma nivå, alltså bättre än RT plattorna, och just denna Atom platta är typ den enda som inte är sjukt prissatt och man får tangentbord, win win enligt mig.

Det är Atom och den klarar det den är gjord för, och ja den klarar nog ganska lätt 720p video då min telefon som är 2 år gammal kan mata ut det via HDMI.