Permalänk

Med 6 pin i så startar inte datorn

Hej!

Sätter ihop en ny-gammal dator och stöter på problem.

När jag ansluter den 6-poliga kontakten (6 pin PCI Express power cable) så är datorn stendöd. Ansluter jag den inte så drar nätagg och systemfläkt igång, men inte CPU-fläkten!?!

Har inte satt i grafikkort eller hårddiskar, bara cpu och minnen.

Förslag någon?

Visa signatur

Pax Vobiscum

Permalänk
Hedersmedlem

Var ansluter du den kabeln? Pci-e är polvänd mot den som sitter vid CPUn och lyckas du få i den kortsluts moderkort och nätaggregat och saker kan brinna upp. Pci-e är enbart för grafikkort. CPU ska ha antingen 4- eller 8-pinnar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jo, jag försöker ansluta den i den 8-poliga (ATX_12V_2X tycker jag att det står ) ett GIGABYE DS4 kort... men vill minnas att det gått bra förut, eller så är jag ute och cyklar

Visa signatur

Pax Vobiscum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gogolplex:

Jo, jag försöker ansluta den i den 8-poliga (ATX_12V_2X tycker jag att det står ) ett GIGABYE DS4 kort... men vill minnas att det gått bra förut, eller så är jag ute och cyklar

Edit: Läste fel.

Ja, det ska egentligen inte gå att göra, eftersom pci-e är polvänd mot ATX 12V och kontakterna därför är utformade för att förhindra det. Alltså sätter du plus mot minus och tvärtom = total kortslutning. Ren tur om inget brinner upp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Hehe, förstår att du blir fundersam... Speciellt nu när jag frågar en helt annan fråga.. fick nämligen igång CPU-fläkten (vi behöver inte gå in på hur

När behöver man matning på ATX_12V_2X alltså den 8-poliga på moder kortet, jag har ingen sådan ifrån nätagget?

Visa signatur

Pax Vobiscum

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Den behövs för att CPUn ska få tillräckligt med ström, borde inte kunna starta utan

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Du behöver minst 4-pin till processorns 8-poliga uttag. Utan kabel, ingen ström till processorn.
4-pin passar i 8-pin uttag.
4-pin till 8-pin adapter är fullständigt meningslös 'uppfinning'. Du har fortfarande bara 4 trådar från nätagget, men fler skarvar som ökar risken för glapp och spänningsfall. Det enda de duger till är förlängare om nätaggets 4-pin inte räcker till.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videfix:

Är det en strömsnål CPU kan en sådan adapter fungera, men då kan man egentligen stoppa i 4-pinskontakten direkt i ena sidan av 8-pinsuttaget. Adaptern tillför ju inget eftersom den inte har extra strömmatning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tack för svaren! Det är en Q6600 propp, kanske inte den snålaste... jag labbar vidare, ser om riggen kommer upp.

Visa signatur

Pax Vobiscum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gogolplex:

Tack för svaren! Det är en Q6600 propp, kanske inte den snålaste... jag labbar vidare, ser om riggen kommer upp.

En Q6600 bör absolut ha alla 8-stiften anslutna, direkt från nätagget. Alternativt en riktig adapter där alla 4 gula 12V-kablarna får egen separat matning direkt från nätagget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Japp, lutar åt ett nytt nätagg. Det jag har är ett lågpris-skitagg.

Någon som kan tipsa om ett nätagg som är tyst (inte allt för dyrt)?

Visa signatur

Pax Vobiscum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gogolplex:

Japp, lutar åt ett nytt nätagg. Det jag har är ett lågpris-skitagg.

Någon som kan tipsa om ett nätagg som är tyst (inte allt för dyrt)?

Med tanke på att du kortslutit moderkortet med din felkoppling tycker jag nog du ska felsöka samtliga delar innan du handlar nytt. Moderkortet lär gå före nätagget vid en sådan felkoppling.

Vilket nätagg har du idag och vad menar just du med tyst? Det är oerhört olika hur man upplever ljud. Både tyst och hög kvalitet kostar rätt mycket, men det finns ju budgetmodeller av BeQuiet som anses tysta men inte kostar för mycket. Fractals nya är nog rätt tysta också och relativt bra kvalitet i de lägre prislägena. Inget jag köper själv eftersom jag vill ha spitzenqualität och då kostar det en bit över 1000kr som minimum, men så håller sådana agg väldigt länge och har oftast mycket långa garantier (7år).

Mitt budgetval är oftast XFX Core 550W, men det är inte tystast dock väldigt välbyggt, något jag föredrar eftersom jag hellre har en välfungerande dator än tyst som i graven.

Jag vill reservera mig för att det kommit massor av nya modeller från olika tillverkare som fortfarande inte är noggrant testade, därför är det lite besvärligt att ge perfekta råd för närvarande. Många av Fractals nya hör dit.

Edit: Och Chevy Chase när han var som bäst slår det mesta. T ex är Spies like us (även med Dan Aykroyd) är en av mina komedifavoriter fortfarande. :happy:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Helt klart ett ACE agg!!! (Köp inte )

Skulle föreslå någon av följande:
http://www.proshop.se/Stromforsorjning/be-quiet!-Pure-Power-BQT-L8-430W-2295452.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
http://www.inet.se/produkt/6900515/xfx-core-edition-450w-80-bronze

Men väldigt svårt att veta då du inte specificerat vilka andra delar i datorn du har

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Helt klart ett ACE agg!!! (Köp inte )

Skulle föreslå någon av följande:
http://www.proshop.se/Stromforsorjning/be-quiet!-Pure-Power-BQT-L8-430W-2295452.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
http://www.inet.se/produkt/6900515/xfx-core-edition-450w-80-bronze

Men väldigt svårt att veta då du inte specificerat vilka andra delar i datorn du har

Eller varför inte ett Hercules om man ska köpa ace:P Men ta och köp det multiman förslog finns forfarande en hel del dåliga agg läste nyss en artikel på jonnyguru resensera inte allt för väll byggt agg för er som vill läsa så varsegod http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Eller varför inte ett Hercules om man ska köpa ace:P Men ta och köp det multiman förslog finns forfarande en hel del dåliga agg läste nyss en artikel på jonnyguru resensera inte allt för väll byggt agg för er som vill läsa så varsegod http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Skrivet av MultiMan:

Med tanke på att du kortslutit moderkortet med din felkoppling tycker jag nog du ska felsöka samtliga delar innan du handlar nytt. Moderkortet lär gå före nätagget vid en sådan felkoppling.

Vilket nätagg har du idag och vad menar just du med tyst? Det är oerhört olika hur man upplever ljud. Både tyst och hög kvalitet kostar rätt mycket, men det finns ju budgetmodeller av BeQuiet som anses tysta men inte kostar för mycket. Fractals nya är nog rätt tysta också och relativt bra kvalitet i de lägre prislägena. Inget jag köper själv eftersom jag vill ha spitzenqualität och då kostar det en bit över 1000kr som minimum, men så håller sådana agg väldigt länge och har oftast mycket långa garantier (7år).

Mitt budgetval är oftast XFX Core 550W, men det är inte tystast dock väldigt välbyggt, något jag föredrar eftersom jag hellre har en välfungerande dator än tyst som i graven.

Jag vill reservera mig för att det kommit massor av nya modeller från olika tillverkare som fortfarande inte är noggrant testade, därför är det lite besvärligt att ge perfekta råd för närvarande. Många av Fractals nya hör dit.

Edit: Och Chevy Chase när han var som bäst slår det mesta. T ex är Spies like us (även med Dan Aykroyd) är en av mina komedifavoriter fortfarande. :happy:

Bara det bästa duger för multiman kanske ett hercules agg:P

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Bara det bästa duger för multiman kanske ett hercules agg:P

Haha! Hercules-testet gör en mörkrädd, men det är nog det roligaste och spydigaste testet jag någonsin läst. Tack för länken! :happy:

"And I find it hilarious that this thing actually has proper bleeder resistors to discharge those caps. That's a safety thing. Safety costs money. What are we, millionaires?"

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Annars har jag hört att cemet i nätaggen är bra...

Går nog på ditt tips där MultiMan; XFX Core 550W verkar klart lovande.

Vad jag bygger är en form av HTPC. Grejen är att jag tänkte slänga ihop en burk a lá HTPC. Tänkte börja ganska budget. Vet att det är timmar av codec-tweakande och jakten på 23.97676238746283764287364823 hz som ska matcha hårdvaran...allt det får bli en senare fråga. Ska ju se The Hobbit nästa vecka i (förhoppningsvis) 48 Hz å då ställs ju allt Hz på sniskan...

Tänkte mest kolla vad resten av familjen gillar PC-till-TV grejen först. Jobbigt med SVT-play och Netflix med WDTV-lådan...eller sladdar å bärbar.

CPU: Q6600 (synd att låta ligga och skräpa)
Mobo: GIGABYTE GA-P35-DS4
GFX: Sapphire Radeon HD5450 silent
Chassi: Lian Li med inbyggt ljudisoleringsmaterial

Kanske inte det mest optimala HTPC-bygget, men får duga så länge!

Äntligen är det snart dax för att titta på National Lampoon's Christmas Vacation, snacka om julstämning

Visa signatur

Pax Vobiscum