Permalänk
99:e percentilen

Dålig prestanda – SSD värt?

Min flickvän har en Packard Bell EasyNote MH36-V-540NC (585NC fast utan webbkamera) med följande inuti:

CPU: Intel Celeron 900 @ 2,2 GHz
GPU: Mobile Intel(R) 4 Series Express Chipset Family (vet ej mer exakt)
RAM: 3 GB, DDR2
HDD: 320 GB, 5400rpm

Skärmupplösning: 1280x800
OS: Windows 7 Ultimate (32-bit tror jag) – det var Vista från början

(Hon fick den av sina föräldrar 2009. Jag är ärligt talat förvånad över att det då fortfarande fanns enkärniga CPU:er.)

Hon är ingen fps-taliban, men den laggar något fruktansvärt i The Sims 3. I TS3 ligger frameraten sällan över 10 fps med väldigt låga inställningar. Hon får både väldigt ful grafik och extremt lagg. Datorn är även långsam när hon inte spelar.

Frågan är då: Är det värt att köpa en SSD till datorn och ha den nuvarande mekaniska som extern disk, eller är en enkärnig CPU och/eller den GPU:n helt enkelt för dåligt för TS3?

Finns det något annat jag kan göra (installera XP/Vista?) för att hon ska få OK prestanda, eller måste hon köpa en ny laptop?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

En ssd kommer inte lösa något lagg till något spel tyvärr.

Permalänk
Medlem

SSD Snabbar mest upp ditt OS.
Ska du ha mer FPS ska du ha ett finare grafikkort eller CPU. Nu är detta tyvärr uteslutet eftersom att vi snackar laptops.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Kort svar:

Nej.

Långt svar:

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej

Permalänk
Medlem

Gammalt Intel integrerad grafik i den så det är inte nåt att spela på. Och en SSD gör inget åt FPSen tyvärr

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av obadja:

En ssd kommer inte lösa något lagg till något spel tyvärr.

Skrivet av xapa112:

SSD Snabbar mest upp ditt OS.
Ska du ha mer FPS ska du ha ett finare grafikkort eller CPU. Nu är detta tyvärr uteslutet eftersom att vi snackar laptops.

Skrivet av dannesthlm:

Kort svar:

Nej.

Långt svar:

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej

Jag är inte helt efter, så jag vet vad SSD gör. Men jag tänkte att det kanske delvis berodde på att den måste ladda texturer eller nåt från HDD hela tiden. Det var mest ett sista hopp, för jag ser ju att CPU/GPU är för dåliga.

Finns det inget annat jag kan göra för att hjälpa henne? Hon tycker så mycket om att spela Sims och jag vill verkligen att hon ska vara glad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag är inte helt efter, så jag vet vad SSD gör. Men jag tänkte att det kanske delvis berodde på att den måste ladda texturer eller nåt från HDD hela tiden. Det var mest ett sista hopp, för jag ser ju att CPU/GPU är för dåliga.

Finns det inget annat jag kan göra för att hjälpa henne? Hon tycker så mycket om att spela Sims och jag vill verkligen att hon ska vara glad.

Köp henne en ny dator i julklapp

Permalänk
Hedersmedlem

Datorn duger hyfsat till surf och liknande. Lite mer avancerade spel kommer aldrig fungera bra och en SSD hjälper inte i det sammanhanget annat än laddtider.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MultiMan:

Datorn duger hyfsat till surf och liknande. Lite mer avancerade spel kommer aldrig fungera bra och en SSD hjälper inte i det sammanhanget annat än laddtider.

Som jag trodde då. Men hon tycker även att den är långsam i alla andra sammanhang och det hade ju varit bra om det åtminstone gick bra att surfa och arbeta i skrivbordsmiljö. Hon skriver mycket så det är också viktigt.

Skulle det vara en fördel att byta till XP eller Vista?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

En ny disk + ominstallation är alltid bra att ha gjort.

Om du köper en SSD, går det alltid att senare flytta den till nästa dator...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HurMycket:

Som jag trodde då. Men hon tycker även att den är långsam i alla andra sammanhang och det hade ju varit bra om det åtminstone gick bra att surfa och arbeta i skrivbordsmiljö. Hon skriver mycket så det är också viktigt.

Skulle det vara en fördel att byta till XP eller Vista?

Både CPU och grafik är low end. Det blir säkert problem bara genom att surfa in på någon kvällstidningssida med flash som t ex aftonbladet.

Jag har kört dubbelkärnigt sedan 2005 och att köpa enkelkärnigt 2009 känns som ett dåligt val.

Min personliga åsikt är att datorn bör pensioneras och jag hade nog tyckt samma sak om du frågat 2009. Redan 2006 köpte jag en relativt billig HP laptop med dualcore (runt 5000) och den lever än och är fortfarande användbar.

Hursomhelst, att köra om OS kan hjälpa lite, men att använda XP med tanke på hyfsad mängd minne tror jag inte är någon idé. 7 fungerar utmärkt på äldre datorer om minnet räcker till.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

det är nog värdare att köpa en ny dator för 3-4k än å ens lägga 500kr på en ssd skulle jag säga

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MultiMan:

Både CPU och grafik är low end. Det blir säkert problem bara genom att surfa in på någon kvällstidningssida med flash som t ex aftonbladet.

Jag har kört dubbelkärnigt sedan 2005 och att köpa enkelkärnigt 2009 känns som ett dåligt val.

Min personliga åsikt är att datorn bör pensioneras och jag hade nog tyckt samma sak om du frågat 2009. Redan 2006 köpte jag en relativt billig HP laptop med dualcore (runt 5000) och den lever än och är fortfarande användbar.

Hursomhelst, att köra om OS kan hjälpa lite, men att använda XP med tanke på hyfsad mängd minne tror jag inte är någon idé. 7 fungerar utmärkt på äldre datorer om minnet räcker till.

Ja, jag begriper det inte, men det var som sagt hennes föräldrar som köpte den. Jag förstår inte ens hur det kunde vara lagligt att tillverka en laptop med enkärnig CPU år 2009.

Min laptop är från 2006. Den har en Centrino Duo och ett Mobility Radeon HD 2400, och är troligen betydligt bättre än min flickväns. En SSD i den och jag hade haft en riktigt OK laptop även idag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sh1ft:

Köp henne en ny dator i julklapp

Ja, jag vill verkligen det! Om du kan länka en som kostar mindre än min "månadslön" (1050 kr) så slår jag till.

Skrivet av fax110:

det är nog värdare att köpa en ny dator för 3-4k än å ens lägga 500kr på en ssd skulle jag säga

Den nya datorn måste ju ändå ha en SSD. Det är aldrig ovärt att köpa en SSD!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Enligt Wikipedia så måste ju sims ha 2.6 dual core om du har inbyggd grafik

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk

Va lite generös, köp en ny till henne.

Behöver inte kosta mer än 4-5k för att få nåt vettigt