Fråga ang. garanti på CDON.

Permalänk
Medlem

Fråga ang. garanti på CDON.

Hej SweC!

Mitt nätagg (Corsair TX 650W v2) "Notera v2" började låta som en ångvält och jag hämtade precis ut mitt nya som jag fick av CDON.com på garantin. Problemet är att de skickade första generationens nätagg och inte ett v2 till mig. v2 finns fortfarande att köpa i butiker medan denna version jag fick är en utgående produkt..
Kan de verkligen göra så? Och ska jag nöja mig med detta?

Har redan köpt ett nytt och hade tänkt sälja detta för jag inte vågar eventuellt få samma problem igen. Att sälja en produkt som numera knappt går att köpa i butik kommer garanterat inte bli lika lätt.

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
99:e percentilen

Jag vet inte om de göra så, men jag hade ett TX 650W (EJ v2) i min förra dator och det är ett väldigt bra nätagg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

V1 ska till och med vara bättre än v2 som innehåller lite snålare komponenter än v1. De kan göra så att de skickar en produkt som ligger i den klass som köpts.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på dom då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extrapaj:

Vad är det för skillnad på dom då?

Corsair jar snålat lite med komponenterna i v2, för att tjäna in mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Hofvander:

Hej SweC!

Mitt nätagg (Corsair TX 650W v2) "Notera v2" började låta som en ångvält och jag hämtade precis ut mitt nya som jag fick av CDON.com på garantin. Problemet är att de skickade första generationens nätagg och inte ett v2 till mig. v2 finns fortfarande att köpa i butiker medan denna version jag fick är en utgående produkt..
Kan de verkligen göra så? Och ska jag nöja mig med detta?

Har redan köpt ett nytt och hade tänkt sälja detta för jag inte vågar eventuellt få samma problem igen. Att sälja en produkt som numera knappt går att köpa i butik kommer garanterat inte bli lika lätt.

Vad jag vet så har du betalat för en vara och det är den varan du ska ha, skicka tillbaka ersättaren och hänvisa till det du betalt för. Med ett vettigt företag är det inte konstigare än så.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte alls den egentliga skillnaden mellan dem, därför jag ifrågasätter bara. I.om. att jag planerat att sälja vidare detta så blev jag bara väldigt fundersam på om jag ens kan sälja detta när folk inser att det är en hyfsat gammalt modell som de i stort sett inte kan hitta i någon butik när de letar efter ett referenspris.

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
SSD

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har du en bild på hur nätagget ser ut? En bild från google duger.

Permalänk
Medlem

Nätagget jag skickade in (v2 står uppe i höger hörn)

Nätagget jag fick tillbaka

Dold text
Visa signatur

PSU
SSD

-Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alle22:

V1 ska till och med vara bättre än v2 som innehåller lite snålare komponenter än v1. De kan göra så att de skickar en produkt som ligger i den klass som köpts.

Var har du sett detta?

Allra första TX650 tillverkades av SeaSonic. Efter ett tag byttes det OEM till CWT (TX650C) och senare igen byttes till SeaSonic, TX650V2. Jag håller iaf Seasonic bättre alla dagar i veckan än det CWT som trådskaparen riskerar att ha fått.

Nu håller Corsair på att byta igen, till antingen CWT eller Hipro, det är lite osäkert vilken för just 650-wattaren.

OBS! Detta gäller enbart TX650, andra agg i serien och även om det är modulärt eller ej, gör att det skiljer i kvalitet och tillverkare.

http://www.inet.se/files/img/max/6909591_1.png

http://img6.imageshack.us/img6/7702/img0030xb.jpg

Dold text

Vad jag minns av förpackningarna har du fått ett CWT-tillverkat TX650. Jag hade personligen inte accepterat det eftersom jag anser det vara sämre. Det är fortfarande inget dåligt nätagg dock.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Edit: Mod beat me to the punch!

Visa signatur

PSU
SSD

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Du har fått en sämre nätagg då den är tillverkad av cwt. V2 är tillverkad av Seasonic och har mycket bättre kvalité.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/files/img/max/6909591_1.png

http://img6.imageshack.us/img6/7702/img0030xb.jpg

Dold text

Bilden på kartongen säger att det är nya designen iallafall, ganla v1 såg ju anorlunda ut.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superlight:

Du har fått en sämre nätagg då den är tillverkad av cwt. V2 är tillverkad av Seasonic och har mycket bättre kvalité.

Mycket bättre är att ta i. Båda har bästa sortens kondensatorer och presterar överlag bra. CWT brukar dock rippla lite mer och låta mer än SeaSonic. Men det skiljer även där mellan plattformarna. Tyvärr hittar jag inte något test på TX650C just nu och minnet sviktar exakt hur det presterade.

Skrivet av ggustavsson:

Bilden på kartongen säger att det är nya designen iallafall, ganla v1 såg ju anorlunda ut.

Det har funnits 4 versioner iom de nya, menar du isf V0? Men du har nog rätt om utseendet, det kanske är nya CWT eller (för Corsair nya) Hipro. Har inte sett några tester, så kan inte säga något om dessa.

Edit igen: Trådskaparen påstår att det är en utgången version, stämmer det är det en gammal variant av CWT, TX650C.

rättning/tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Bilden på kartongen säger att det är senste designen iallafall, ganla v1 såg ju anorlunda ut.

Sålde ett TX750 för ca 2 månader sen och var lättsålt även om det var Begangnat och hade 2 år på nacken, fast tog ju inte mycket för det.
Du kommer ju inte få nypris för ditt även om det är nytt och ouppackat, dock ca 70%

EDIT vad jag vet finns det 3 olika versioner av detta agg, v1 text och/eller siffror är i gult, v2 text och/eller siffror är i orange.
Samt det agg som TS fått som är i senaste designen, version 3. Sen vilket agg som är bäst låter jag vara osagt för det vet jag inte

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Sålde ett TX750 för ca 2 månader sen och var lättsålt även om det var Begangnat och hade 2 år på nacken, fast tog ju inte mycket för det.
Du kommer ju inte få nypris för ditt även om det är nytt och ouppackat, dock ca 70%

EDIT vad jag vet finns det 3 olika versioner av detta agg, v1 text och/eller siffror är i gult, v2 text och/eller siffror är i orange.
Samt det agg som TS fått som är i senaste designen, version 3. Sen vilket agg som är bäst låter jag vara osagt för det vet jag inte

TS har fått en semi modulär ex: http://www.corsair.com/us/power-supply-units/tx-series-power-...

Dessutom finns inte v3 änsålänge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

TS har fått en semi modulär ex: http://www.corsair.com/us/power-supply-units/tx-series-power-...

Tror inte jag fått det semimodulära, på bilderna på kartongen så finns inte de in/utgångarna som bilden du länkar har :/

Visa signatur

PSU
SSD

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Du ska ha en som är lika bra eller bättre. Får du en sämre produkt ska du ha prisavdrag.

Permalänk
Avstängd

Har ett "V1"
Skitbra agg.

Ser inte varför du stör dig på det.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Vad jag vet så har du betalat för en vara och det är den varan du ska ha, skicka tillbaka ersättaren och hänvisa till det du betalt för. Med ett vettigt företag är det inte konstigare än så.

Går din vara dock sönder måste inte företaget skicka en identisk modell i ersättning. Har de t.ex. slutat sälja varan eller den inte finns på marknaden skulle det ju vara orimligt att specialbeställa en specifik modell till dig.

Kravet enligt konsumenträtten som jag förstått det är att de måste skicka en likvärdig produkt i ersättning. Det betyder att den minst bör klara av allt som din vara du betalt för gjorde.

Nu verkar det ju dock konstigt att de inte skulle kunnat skicka en V2 eftersom det är den enda modellen de säljer enligt deras hemsida och de har den i lager!

Om du inte är nöjd med den du fått så skulle jag kontaktat dem och frågat om det inte blivit något missförstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Är ju visserligen sant finns ingen officiell v3, men det har tillverkats i minst 3 olika varianter/designer

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Tror inte jag fått det semimodulära, på bilderna på kartongen så finns inte de in/utgångarna som bilden du länkar har :/

ok, snarare likt denna: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168171390...

Du har nog isåfall fått en tidigare version v1 som multiman syftade på men dock en rev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Har ett "V1"
Skitbra agg.

Ser inte varför du stör dig på det.

Jag stör mig inte alls på huruvida det är bra eller dåligt. Är bara rädd för att det inte kommer bli lika lätt att sälja vidare när det är den äldre versionen som folk inte kan direkt jämföra priset med på t.ex prisjakt då det knappt finns i sortiment.

Visa signatur

PSU
SSD

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Går din vara dock sönder måste inte företaget skicka en identisk modell i ersättning. Har de t.ex. slutat sälja varan eller den inte finns på marknaden skulle det ju vara orimligt att specialbeställa en specifik modell till dig.

Kravet enligt konsumenträtten som jag förstått det är att de måste skicka en likvärdig produkt i ersättning. Det betyder att den minst bör klara av allt som din vara du betalt för gjorde.

Nu verkar det ju dock konstigt att de inte skulle kunnat skicka en V2 eftersom det är den enda modellen de säljer enligt deras hemsida och de har den i lager!

Om du inte är nöjd med den du fått så skulle jag kontaktat dem och frågat om det inte blivit något missförstånd.

Det är ju det som är problemet, han betalt för en V2 men fått en äldre generation, hade det gällt bilar skulle det vara glasklart att en modell 2010 inte är en 2011. Nätagg kanske inte är lika solklara för dumskallarna på ARN eller konsumentverket men jag skulle nog lägga i en växel och kräva en V2a eller pengarna tillbaka.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Jag tror att TS hade ett sånt här agg förut modell v2

Och har nu fått ett sånt här

Den senare är senaste modellen och dom gamla översta bilden tillverkas inte längre
Samt på dom nya så skrivs inte v2 ut.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Cdon.com

Hej hej

TS är välkommen att kontakta mig via PM med sitt kundnummer så kan jag kolla på ärendet.

MVH Josefin

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag returnerade först mitt moderkort eftersom att det slutade fungera och valde istället för att få en ny vara så valde jag att få pengar tillbaka, samma sak gjorde jag med mitt nätaggregat som hade coilwhine.

Prova det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Jag tror att TS hade ett sånt här agg förut modell v2
http://img.canadacomputers.com/ProductImages/052/052924/21605...

Och har nu fått ett sånt här
http://www.dabs.com/images/product/uni2/DigitalContent/7l/7LG...

Den senare är senaste modellen och dom gamla översta bilden tillverkas inte längre
Samt på dom nya så skrivs inte v2 ut.

Dock så tvekade TS om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Dock så tvekade TS om detta.

Har snackat med CDON's support nu och det ska vara korrekt nätagg jag fått. Man ser det tydligt egentligen på den nya designen och fortfarande den nya looken på kartongen. Slängde upp det till salu för bara några minuter sedan nu när jag är säker på vad jag faktiskt säljer, hehe.

Visa signatur

PSU
SSD

-Citera för svar