Ny Intel SSD läckage på baksidan

Permalänk

Ny Intel SSD läckage på baksidan

Hej.

Såg en skum sak när jag öppnade min nya Intel 330 180GB SSD jag köpte idag. På baksidan såg det ut såhär:

Vad är h*lvete är detta? Något läckage eller smuts av någon sort? Isåfall vad?
Blir det en självklar RMA eller har någon annan sett detta förut?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Hej.

Såg en skum sak när jag öppnade min nya Intel 330 180GB SSD jag köpte idag. På baksidan såg det ut såhär:

http://i47.tinypic.com/9vh7qp.jpg

Vad är h*lvete är detta? Något läckage eller smuts av någon sort? Isåfall vad?
Blir det en självklar RMA eller har någon annan sett detta förut?

Jag vet faktiskt inte, ser ut som någon sorts olja?
Så ser våra metall plåtar ut när dem fått olja på sig.
Tyvärr kan inte komma på någonting!
God Jul

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tri_State:

Hej.

Såg en skum sak när jag öppnade min nya Intel 330 180GB SSD jag köpte idag. På baksidan såg det ut såhär:

http://i47.tinypic.com/9vh7qp.jpg

Vad är h*lvete är detta? Något läckage eller smuts av någon sort? Isåfall vad?
Blir det en självklar RMA eller har någon annan sett detta förut?

Sett något liknande här på forumet, verkar vara någon reaktion med luften som Intel-diskarna har pga materialet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Min 520 120GB ser precis likadan ut på baksidan och funkar precis som den ska och har gjort det i snart ett halv år, så det är nog inget farligt.

Permalänk

Tack för svaren.
Om det nu är så att det är något vanligt så kanske man kan leva med det. Man orkar inte kriga sig förbi snön till Netonnet i onödan.
Dessutom lär dom inte kunna svara på vad det är ändå, dom lär ju bara ge mig en ny. Det lär ju knappast påverka SSDn på något sätt tycker man.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Gissning är att den är ytbehandlad med något och vid en viss temp så släpper det lite eller så, troligen inget att bry sig om men kan ju vara värt att iaf slänga iväg ett mail till Intel och fråga vad det är och säga att man är orolig, säger de ingen fara och sedan muppar det sig så kan man ju peka på att man faktiskt tog sig tiden att kolla.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ser likadant ut på dom flesta inteldiskarna:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Låter ju som något normalt.

Skrivet av Ferrat:

Gissning är att den är ytbehandlad med något och vid en viss temp så släpper det lite eller så, troligen inget att bry sig om men kan ju vara värt att iaf slänga iväg ett mail till Intel och fråga vad det är och säga att man är orolig, säger de ingen fara och sedan muppar det sig så kan man ju peka på att man faktiskt tog sig tiden att kolla.

Jag gör nog som du säger ändå. Har ingen brådska med att koppla in den. Får se vad dom säger.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Så är det på 99% av intel diskarna, min 330 120gb med.

Permalänk

Min 330 med.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Har 4 st Intel diskar och alla ser likadana ut på baksidan:)

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Minns jag rätt så såg min X25-M G2 80GB ut likadant också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Sitter med mobilen nu så jag ser inte riktigt på bilden, men är det inte så att det är början på ärg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hade precis samma tanke som du att det var något fel, kört ett halvår nu och inga problem! Bara att köra!

Permalänk
Medlem

Förmodligen bara aluminiumchassit som reagerat på rengöringsvätska innan montering, min ser också ut så. No worries.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Supervanligt med Intels SSD:er, någonting ska man väl spara in på med så prisvärda enheter

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Jaja, det verkar ju normalt så jag kör på det. 949 kr för 180GB var inte fel heller.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Min intel 320 120gb ssd är exakt likadan den också och den har funkat felfritt nu i ungefär ett år.

Permalänk
Medlem

Helt normalt. Min 520 ser likadan ut

Permalänk
Medlem

Som alla säger är det uppenbarligen praxis för samtliga av Intels ssd:er, och jag vet att jag någonstans har läst en kort intervju med Intel om just det här, men minns inte vad de svarade.

Riktigt korkat av Intel, tycker jag, då reaktionen vid första mötet med en Intel-ssd alltid är "Vad är det här för ****** skit på undersidan? Tillverkningsfel?".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

metallbehandlig som inte blivit avtrokat.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

alla intels SSD's ser ut på det viset och det har tagits upp i forumet flertal gånger förut, inget att oroa sig för!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Min 330 ser likadan ut

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Eller helt enkelt bara så att aluminiumet oxiderat.

En aluminiumoxidbeläggning ser ut nästan exakt så och alla Intels SSDer verkar ha detta "problem" eftersom deras chassin är gjorda i just aluminium för att vara så lätta som möjligt.
Iallafall de tre enheter jag själv köpt och en hel drös andras här på forumet.

Permalänk

Som sagt aluminiumet har oxiderat.
Mina 3 Intel SSDer ser också ut så.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Har installerat säkert 50++ SSD 320 diskar och alla ser likadana ut på baksidan.

Det gör även mina 520 som jag har hemma.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Antielefant

Rå och ej ytbehandlad aluminium oxiderar snabbt, och ser ut exakt sådär. Alla bearbetningsspår syns.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Min 520 ser likadan ut, reagerade dock först på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Dom ser ut sådär. Min 320 ser också ut så även min X25M

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Har installerat Windows nu och allt verkar fungera perfekt. Satans fint allt flyter på nu med SSD.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |