Erfarna AMD-användare, titta hit!

Permalänk
Medlem

Erfarna AMD-användare, titta hit!

Hej, jag har ett Gigabyte Geforce Gtx 460 1GB jag ännu använder men har tänkt byta snart eftersom det känns inte optimalt med detta kortet i den moderna generationen av spel som är ute.

Jag har använt Nvidia hela min spelkarriär och vill testa AMD nu (väntar på 8000-serien), jag skulle gärna vilja ha förslag om varför eller varför inte jag ska byta till AMD.
Iallafall, om ni rekommenderar AMD, vilken leverantör är "bäst" för pengarna? med tanke på kylning från olika företag, Gigabyte, Sapphire, ASUS ex, ex.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte att man skall stirra sig blind på om man skall välja Nvidia eller AMD, jag tar det kort som ger mest prestanda för pengarna. Detta skiftar lite då och då mellan företagen.

Sedan har tex nvidia physix, AMD har eyefinity. Det är väl snarare det som kanske skulle på verka vilket av de två man väljer om man nu behöver dessa.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag tänker bara nämna det första jag kom att tänka på. Och det är EyeFinity och högre Vram.

Kör du flera skärmar så har AMD förmodligen mer erfarenhet om vad som sker på det. Att dom oftast har mer Vram gör det också lite mer "framtidssäkert" då nya spel möjligtvis kommer dra mer än andra.

Dom har dessutom riktigt bra skalning på CrossFire och med RadeonPro finns knappt något stutter kvar i 7000-serien.

Varför du inte ska byta skulle väll vara att dom tidigare har varit lite för seg med nya drivers, men dom verkar ha skärpt upp sig lite.

Då Nvidias nya generation verkar vara planerad samtidigt kan du ju vänta lite och kolla priser/prestanda då det närmar sig istället.

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu får du nästan alltid mer för pengarna om du köper AMD.
7950 får man ju för samma pris som ett 660Ti, men är bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qlimaxed:

Hej, jag har ett Gigabyte Geforce Gtx 460 1GB jag ännu använder men har tänkt byta snart eftersom det känns inte optimalt med detta kortet i den moderna generationen av spel som är ute.

Jag har använt Nvidia hela min spelkarriär och vill testa AMD nu (väntar på 8000-serien), jag skulle gärna vilja ha förslag om varför eller varför inte jag ska byta till AMD.
Iallafall, om ni rekommenderar AMD, vilken leverantör är "bäst" för pengarna? med tanke på kylning från olika företag, Gigabyte, Sapphire, ASUS ex, ex.

Tack på förhand!

Skit i märket, kolla in testerna, kolla på spelet du ska spela / kommer tänka dig spela, köp kortet som passar din prispunkt bäst.

Inte stirra sig blint på märke, aldrig bra! Titta bara på trogna Blackberry användare....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qlimaxed:

Hej, jag har ett Gigabyte Geforce Gtx 460 1GB jag ännu använder men har tänkt byta snart eftersom det känns inte optimalt med detta kortet i den moderna generationen av spel som är ute.

Jag har använt Nvidia hela min spelkarriär och vill testa AMD nu (väntar på 8000-serien), jag skulle gärna vilja ha förslag om varför eller varför inte jag ska byta till AMD.
Iallafall, om ni rekommenderar AMD, vilken leverantör är "bäst" för pengarna? med tanke på kylning från olika företag, Gigabyte, Sapphire, ASUS ex, ex.

Tack på förhand!

Erfaren med både amd och nvidia sedan tnt och rage 3D.

Måste då säga att det beror på generationen. För mig personligen har asus direct cuii serien varit den bästa. Tråkiga är att korten tar plats som satan.

Vet att min kompis haft problem med fabriksklocken på gtx 580 med windforce kylaren. Men det verkar vara löst nu med senare drivrutiner. Alltså gigabyte kort.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Respons till Pimpim666

Skrivet av Pimpim666:

Erfaren med både amd och nvidia sedan tnt och rage 3D.

Måste då säga att det beror på generationen. För mig personligen har asus direct cuii serien varit den bästa. Tråkiga är att korten tar plats som satan.

Vet att min kompis haft problem med fabriksklocken på gtx 580 med windforce kylaren. Men det verkar vara löst nu med senare drivrutiner. Alltså gigabyte kort.

Tack! För mig spelar det roll vilket av ASUS/Gigabyte som du rekommenderar.
Jag är kanske lite kräsen men jag vill bara veta vad jag köper!

Jag kollade på DirectCUII av ASUS och det kylningssystemet ser väldigt bra ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qlimaxed:

Hej, jag har ett Gigabyte Geforce Gtx 460 1GB jag ännu använder men har tänkt byta snart eftersom det känns inte optimalt med detta kortet i den moderna generationen av spel som är ute.

Jag har använt Nvidia hela min spelkarriär och vill testa AMD nu (väntar på 8000-serien), jag skulle gärna vilja ha förslag om varför eller varför inte jag ska byta till AMD.
Iallafall, om ni rekommenderar AMD, vilken leverantör är "bäst" för pengarna? med tanke på kylning från olika företag, Gigabyte, Sapphire, ASUS ex, ex.

Tack på förhand!

8000-serien ska ju komma tidigast andra kvartalet 2013 så det är ju inte direkt någon brådska då

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Om man kollar på dagens kort så är de bästa korten lika bra men 7970 är billigare. 680 var bäst förut men med de nya drivrutinerna har 7970 kommit ikapp och i vissa fall blivit bättre än 680.

Har en gigabyte 670 med windforce kylaren och den är riktigt bra. Tyst men ändå bra kylförmåga. Asus har också bra kylare men tar 3 slots och är tung. I vissa fall har kortet böjts av kylaren. 8000 serien kommer nog ha liknande kylare. I så fall skulle jag rekommendera gigabyte. Fast det återstår att se vilket märke som är bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D