Micro-Stuttering: Dynamic V-Sync (AMD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

De som jobbar på AMD har väl helt enkelt inte klurat ut hur dom ska få ihop det.
Men vem vet, kanske kommer att få se det i framtida catalyst.

Sparkade igång CF-riggen och körde en vända i bordelands 2, här med DFC satt på 60fps men helt utan v-synk.
Konstant screen tearing hela tiden men helt utan MS.
http://elitesweden.se/bilder/swe010.png

Körde även ett test med DFC satt på 40fps och även här helt utan MS, dock konstant screen tearing.
Med andra ord så används inte v-sync, varken dynamisk eller på vanligt vis.
http://elitesweden.se/bilder/swe011.png

Här helt utan DFC fast med vanliga v-synk @60fps påslaget.
60fps var konstant utan dipp under, men massor av MS.
http://elitesweden.se/bilder/swe012.png

Det är ju iaf en typ av frame limiter, möjligtvis då smartare än allt annat.
Vet inte varför Tom's hardware kallar det för Dynamic V-Sync (DVC) när det heter Dynamic framerate control.
Verkar ju inte ha ett dugg att göra med v-sync, men jag har inte skapat programmet så jag vet ju inte ett skit egentligen

Riktigt bra inlägg. Huvudet på spiken här verkligen. Stämmer även överens precis om hur det upplevs när jag spelar.
En annan grej är att prestandan inte sänks alls vid användande av DFC. Det gör den dock vid vsync eller DVC aktiverat.

Sant som det är sagt, detta är en drömfunktion för AMD-användare. Anledningen att köpa nVidia idag före AMD kan endast ses som fanboyism.
Undantaget är om man vill köra PhysX eller GPGPU som nVidia idag är bäst på.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Senaste jag läste så har dom kontakt med utvecklaren. Så vi lär nog få se det i någon form, gillar det skarpt. Har kört SMAA i många spel förut också men det är ju bra mkt smidigare med Radeon pro.

Sweet FX integrerat är ju också guld,

Sweet FX är rätt trevligt ja, även om det är så lätt att installera själv också. Är nyfiken på om DFC, dvs adaptive Vsync i Radeon pro skiljer sig från den adaptive Vsync med trippelbuffering man har i Nvidias kontrollpanel?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Coke_Smurf, det är som du säger DFC har INGET att göra med Vsync.

Dynamic Vsync är en helt annan grej, och har inte alls med Micro Stutter att göra.

DFC = Dynamic Frame Cap

En Frame limiter som samtidigt smart nog, jämnar ut bild visningen, så dom visas i rätt takt.
Underbart nog, utan någon direkt bieffekt verkar det som.

Du behöver alltså Inte ha Vsync igång för att bli av med Micro Stutter, det är frivilligt för folk som inte gillar Screen Tearing, som det alltid varit.

DFC fungerar dock också om du har Vsync, så om du bara har Vsync kan du få Micro Stutter som ja förstår det, men om du har igång DFC så jämnas det ut och Micro Stutter försvinner i Vsync läget också.

Permalänk
Medlem

Kan någon köra Metro2033 benchmark, finns i på samma ställe som Metro2033.exe

Verkar som DFC löser en del problem fast fortfarande en del spikar, det är 3st körningar samt första körning alltid hackig.
Jämför man mellan de 2 stora spikar är nog run 2 av 3, så mao så slutar run 1 vid första stora spiken samt run 3 börjar på andra stora spiken.

Verkar förövrigt vara låg GPU usage samt CPU usage aldrig över ca 80%

High Settings:

Lowest Settings:

Permalänk

Joioi50, Testa leka runt med Flip Queue, sätt den tex på 1-2, den kan lösa en del Micro Stutter i vissa spel.

Metro 2033 är ju inte det mest, Optimerade spelet heller tyvärr, så kan hjälpa om du har tur.

Permalänk
Medlem

Atnek, jag hade samma problem. Hur fixade du det ?

Permalänk
Medlem

Jag har försökt med att köra RadeonPro på far cry 3, men spelet kraschar så fort jag använder en profil till farcry3_d3d11.exe.

Kör med preview-versionen av RadeonPro.

EDIT: Fixade det, kom på att jag hade D3DOverrider på samtidigt.

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk
Medlem

Varför funkar det inte för mig med BF3? tuggar bara på initializing sen kraschar spelet :/

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schnabs:

Varför funkar det inte för mig med BF3? tuggar bara på initializing sen kraschar spelet :/

Jag ominstallerade BF3 och sedan fungerade det utan problem!

Permalänk

Testade nyss detta med ETT 7950, all micro-stuttering gick bort!

rekommenderar!!

Visa signatur

[spoiler]Intel Core i7 2600K | x2 PNY 770 OC 1085/7000 | Cooler Master Silent Pro M 850W | 1600Mhz Ripjaws X Performance 8GB | 500GB Samsung Spinpoint 7200RPM | Antec 920 H2o | 120Gig Sandisk Extreme |[/spoiler]

Permalänk

orkar inte skumma igenom tråden, är det någon som vet om det ger någon förbättring på 1 kort?

Permalänk
Skrivet av Jonas_1124:

orkar inte skumma igenom tråden, är det någon som vet om det ger någon förbättring på 1 kort?

Ja!
Utan tvekan!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

finns de snabb guide för den late?

Permalänk
Skrivet av Jonas_1124:

finns de snabb guide för den late?

Du installerar senaste betan av RadeonPro, skapar en ny profil genom att trycka på knappen som har ett dokument med ett grönt plus på. Där lägger du till .exe-filen till spelet du ska spela. Sedan aktiverar du "Dynamic Framerate Control" under tabben "Tweaks". Det bör fungera. Du måste såklart skriva in "Monitor Refresh Rate" och "Keep up to" till din skärms uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Tack! ska prova, ingen save knapp? måste programet vara igång när man spelar? gör man en ny profil till varje spel?

Permalänk

hmm bf3 har slutat att fungera. går inte starta spelet

Permalänk
Permalänk

någon som fått det att fungera med bf3?

Permalänk
Skrivet av Jonas_1124:

någon som fått det att fungera med bf3?

Fungerar för mig iaf.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

1 av 10 ggr startar spelet. övriga gånger får jag felmedelande bf3 har slutat fungera vid uppstarten av spelet.

Permalänk
Medlem

Har problem med mitt radeonpro som inte alltid vill cappa 60fps i alla spel. Civ V ser risigt ut om jag inte först går in i windowed mode, därefter flyter det och jag kan gå över i full screen igen som om inget hänt.

Far cry 3: Fungerar bra med 1x 7970 och 3x7970 i 1920x1080 (förutom att det kraschar, enligt normen för spel av idag), men i 3000+ upplösning får jag ingen framerate control alls och det ser förjävligt ut, men å andra sidan har jag läst att början av spelet går trögt på radeon 7970. Och tack vare krascherna lär jag ju aldrig få veta om det blir bättre.

På en del spel får jag skiten inte att fungera helt, och värre blir det med multimonitor då är det ju extremt nödvändigt att det flyter.
Nån annan som haft några problem med att applicera profiler?

Far cry ser helt otroligt ut för övrigt

Permalänk
Medlem

Har provat vidare i crossfire. I Metro 2033 flyter det perfekt med DFC på, en skärm och 3x crossfire, men med två skärmar får jag screen tearing/ms som fan, med eller utan v-sync, dynamisk v-sync, framerate control på och av o.s.v.

På low har jag 80-150fps men det blir ospelbart så fort jag aktiverar DFC eller v-sync. Jag vill ju köra Very High med åtminstone 30fps utan att bilden ska se helt urglitchad ut men det funkar fan inte oavsett om jag cappar på 30 eller 60 fps.
Low eller Very High har ingen betydelse heller.

Det kan bero på att jag kör HDMI och DVI för respektive skärm och tydligen ger det problem. Jag får återkomma när jag kopplat in alla tre skärmar (2x displayport och 1x DVI borde lösa multiskärmproblemet).

FPS i metro 2033 på ultrainställningar i 1080p ligger på 70-150 men den använder max 50% på tredje GPU:n.

Permalänk
Medlem

Måste säga att Radeon Pro, senaste versionen gjorde underverk för mitt ATI-kort. Kör ett kort, men sedan jag köpte det så har jag inte alls kunnat spela ett äldre spel, Need for Speed World alls. Det fullkomligt hatade mitt ATI-kort (Gigabyte 7970 OC 3GB). Innan hade jag stadigt en FPS på 60fps som mer eller mindre aldrig dropped, men det var ned ett nVidia-kort (ASUS GTX 560Ti).

Efter att ha pillat med Radeon Pro med lite inställningar och "lurat" NFSW att jag hade ett nVidia-kort istället så blev det en ganska markant skillnad. Tack för tipset!

Innan Radeon Pro:

Efter Radeon Pro:

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Jonas_1124:

1 av 10 ggr startar spelet. övriga gånger får jag felmedelande bf3 har slutat fungera vid uppstarten av spelet.

Funkar 100% klockrent med bf3, du gör nåt fel. Det gör underverk för frametimes med singelkort också, och det är DFC(ger inget inputlag eller prestandadropp som v-sync baserade lösningar kan göra) ni ska använda..

Resultat:

V-sync av, DFC av (bf3 multiplayer ca 60pers på servern fullt ös)

V-sync av, DFC på inställt på 60fps