Hörlursförstärkare - Fiio E10 vs Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Hörlursförstärkare - Fiio E10 vs Asus Xonar Essence STX

Tja!
Jag funderar på att köpa en hörlursförstärkare till mina Sennheiser HD558 (Kommer dock uppgradera till ett par HD650 eller liknande om ett tag). Asus STX har ju fått mycket bra kritik som hörlursförstärkare, dock så är det lite bökigt för mig att ha ett till PCI-E kort i datorn (sitter en vattenpump i vägen..). Då fick jag upp ögonen för Fiio E10. Den verkar passa mig perfekt i funktioner och storlek, dock så är jag osäker hur tungdrivna lurar den orkar driva? Klarar den t.ex. att driva ett par Sennheiser HD650, eller ett par Beyerdynamic DT880? Annars så får jag helt enkelt göra en liten omstrukturering i burken.

Tack

Permalänk

ifall du ska uppgradera till ett par HD650 gå inte för STX, har dom själv och har fått införskaffa mig en Essence One istället då STX pallar inte av att driva dessa tungdrivna lurar, skulle gått för Fiio istället verkar som att E10an ska kunnda driva upp till 300ohm åtminstone så som sagt satsa på en Fiio E10 ifall du ska gå för HD650

Visa signatur

Project BlackOut

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D@ 5GHz][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming][GPU: RTX 3060 12GB]
[RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs][Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura Edition][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

ifall du ska uppgradera till ett par HD650 gå inte för STX, har dom själv och har fått införskaffa mig en Essence One istället då STX pallar inte av att driva dessa tungdrivna lurar, skulle gått för Fiio istället verkar som att E10an ska kunnda driva upp till 300ohm åtminstone så som sagt satsa på en Fiio E10 ifall du ska gå för HD650

Aha okej, att dom var så tungdrivna visste jag inte. Kanske blir ett par Beyerdynamic iallafall. Har även kollat in Pro-Ject Head Box II som verkar vara potent.

Permalänk
Skrivet av nothingtoxic:

ifall du ska uppgradera till ett par HD650 gå inte för STX, har dom själv och har fått införskaffa mig en Essence One istället då STX pallar inte av att driva dessa tungdrivna lurar, skulle gått för Fiio istället verkar som att E10an ska kunnda driva upp till 300ohm åtminstone så som sagt satsa på en Fiio E10 ifall du ska gå för HD650

Skrivet av voro12:

Aha okej, att dom var så tungdrivna visste jag inte. Kanske blir ett par Beyerdynamic iallafall. Har även kollat in Pro-Ject Head Box II som verkar vara potent.

ska rätta mig lite för slippa efterblivna idioter som inte fattar men jo STX kan driva HD650 men du kommer inte få direkt jätte hög volym, då jag själv fick sätta all voym i spel eller filmer på absolut max för att få ok volym, kunde inte kräma på så att man faktiskt får någon andvänding av lurarna för ens jag införskaffade mig Asus Essence One då den är allt bra kraftfullare (Externt Ljudkort DAC) men som sagt skulle tagit FiiO E10 i ditt ställe eller kanske kolla på andra lite lätt drivnare lurar eller skaffa Essence One eller någon liknande kraftfull förstärkare + Dac.

För den du pratade om Pro-Ject Head Box II
Klarar tyngre lurar utan problem.
- Uteffekt 330mW/30ohms, 60mW/300ohms.
- Signal/brus förhållande: 94dB output
- Frekvensomfång 10 - 120khz ( -1db )
- 6,3mm hörlursutgång
- 16v "väggbula"
- Mått: 105 x 120 x 38mm

*edit*

O2+ODAC Combo
denna combon av en förstärkare + DAC har även folk rekomenderat kanske kostar lite mer men verkar som att man får vad man pröjsar för också

Visa signatur

Project BlackOut

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D@ 5GHz][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming][GPU: RTX 3060 12GB]
[RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs][Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura Edition][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

ska rätta mig lite för slippa efterblivna idioter som inte fattar men jo STX kan driva HD650 men du kommer inte få direkt jätte hög volym, då jag själv fick sätta all voym i spel eller filmer på absolut max för att få ok volym, kunde inte kräma på så att man faktiskt får någon andvänding av lurarna för ens jag införskaffade mig Asus Essence One då den är allt bra kraftfullare (Externt Ljudkort DAC) men som sagt skulle tagit FiiO E10 i ditt ställe eller kanske kolla på andra lite lätt drivnare lurar eller skaffa Essence One eller någon liknande kraftfull förstärkare + Dac.

För den du pratade om Pro-Ject Head Box II
Klarar tyngre lurar utan problem.
- Uteffekt 330mW/30ohms, 60mW/300ohms.
- Signal/brus förhållande: 94dB output
- Frekvensomfång 10 - 120khz ( -1db )
- 6,3mm hörlursutgång
- 16v "väggbula"
- Mått: 105 x 120 x 38mm

*edit*

O2+ODAC Combo
denna combon av en förstärkare + DAC har även folk rekomenderat kanske kostar lite mer men verkar som att man får vad man pröjsar för också

Okej, tack för svaret.
Jo Fiio E10 verkar vettig, börjar nog med en sån och ser hur mycket mina nuvarande lurar lyfts, och uppgraderar sen till några mindre svårdrivna lurar. Verkar som om man måste punga ut ganska mycket om man ska få ut allt ur ett par 650, för mig är det nog inte värt den investeringen.
Tack

Permalänk
Skrivet av voro12:

Okej, tack för svaret.
Jo Fiio E10 verkar vettig, börjar nog med en sån och ser hur mycket mina nuvarande lurar lyfts, och uppgraderar sen till några mindre svårdrivna lurar. Verkar som om man måste punga ut ganska mycket om man ska få ut allt ur ett par 650, för mig är det nog inte värt den investeringen.
Tack

är väll som dom säger när man väll börjar få bloodad tand till att få lite bättre börjar det kosta lite mer var inne på att skaffa mig HD800 men tyckte inte att 10 papp var värt så här i början av en Audiofil karriär får nog dra mig till typ någon HiFI affär så kanske man åtminstone kan lyssna på dom så man vet vad man ska ha när man behöver uppgradera sig

Visa signatur

Project BlackOut

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D@ 5GHz][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming][GPU: RTX 3060 12GB]
[RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs][Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura Edition][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nothingtoxic:

ska rätta mig lite för slippa efterblivna idioter som inte fattar men jo STX kan driva HD650 men du kommer inte få direkt jätte hög volym, då jag själv fick sätta all voym i spel eller filmer på absolut max för att få ok volym, kunde inte kräma på så att man faktiskt får någon andvänding av lurarna för ens jag införskaffade mig Asus Essence One då den är allt bra kraftfullare (Externt Ljudkort DAC) men som sagt skulle tagit FiiO E10 i ditt ställe eller kanske kolla på andra lite lätt drivnare lurar eller skaffa Essence One eller någon liknande kraftfull förstärkare + Dac.

För den du pratade om Pro-Ject Head Box II
Klarar tyngre lurar utan problem.
- Uteffekt 330mW/30ohms, 60mW/300ohms.
- Signal/brus förhållande: 94dB output
- Frekvensomfång 10 - 120khz ( -1db )
- 6,3mm hörlursutgång
- 16v "väggbula"
- Mått: 105 x 120 x 38mm

*edit*

O2+ODAC Combo
denna combon av en förstärkare + DAC har även folk rekomenderat kanske kostar lite mer men verkar som att man får vad man pröjsar för också

Använda ordet efterblivna idioter känns rent av väldigt omoget. Jag är trött på att se hur du hela tiden skriver att man skulle få låg volym på ett STX kort med HD650 det är bara rent skitsnack och du måste vara hörselskadad på något sätt. Jag behövde bara dra upp till 38-40% för att få bra volym på mina HD650 när Jag väl hade dessa. Eller så ställer du inte in saker och ting rätt. Något måste vara fel hur som helst eller så bör du gå och kolla din hörsel. Inget illa menat men HD650 @ 300 ohm är en barnlek för ett STX att driva till även hög volym.

Permalänk
Medlem

Jag har denna till mina hd650, kan rekommendera den starkt. Bästa jag hittat för pengarna.
Xindak H1

Permalänk
Inaktiv

Kan fortfarande varmt rekommendera little dok mk iii. går att köpas på ebay inkl frakt runt 2000 kr. köpt nya rör till denna så den låter bättre nu än någonsin, och har haft den typ 5 år nu tror jag
sjukt bra kvalite och otroligt bra pris för det underbara ljudet

Permalänk
Entusiast

Om du inte får plats med en Asus Xonar Essence STX så kan du ju ta en titt på Xonar Essence ST som installeras på en vanlig PCI port istället för PCI-E. Det är i princip ett likadant ljudkort förutom det faktum att den går på PCI.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

ska rätta mig lite för slippa efterblivna idioter som inte fattar men jo STX kan driva HD650 men du kommer inte få direkt jätte hög volym, då jag själv fick sätta all voym i spel eller filmer på absolut max för att få ok volym, kunde inte kräma på så att man faktiskt får någon andvänding av lurarna för ens jag införskaffade mig Asus Essence One då den är allt bra kraftfullare (Externt Ljudkort DAC) men som sagt skulle tagit FiiO E10 i ditt ställe eller kanske kolla på andra lite lätt drivnare lurar eller skaffa Essence One eller någon liknande kraftfull förstärkare + Dac.

Du har uppenbarligen använt fel uttag på ditt xonar stx. Använder man headphone-utgången samt ställer in gain på very high kan du inte ha volymen mycket högre än 30% utan att riskera hörselskador.

Faktum är att hd650 inte är speciellt tungdrivna vad gäller high-end lurar och att xonar STX klarar av mycket tyngre lurar utan problem.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

vilket struntprat om att essence inte kan driva horlurna som diskuteras. de fungerar suverant ihop. mvh efterbliven idiot

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Kan inte göra något annat än att prata varmt om Fiio E10, köpte min från Amazon.co.uk. Är väldigt nöjd och tycker det är skönt att det är extern.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar, fanns många nattugglor här verkar det som Har iaf. bestämt mig för en Fiio E10, börjar med mina HD558 och ser hur dom blir, sen blir det ev. en uppdatering till något annat Återkommer i tråden när jag testat med förstärkaren hur det blev.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt här, men ska ha hörlursförstärkare till ett par AKG K550 istället.

Förutom de som har nämts i tråden så har jag kollat på Arcam rPAC och undrar hur den står sig mot alla andra? Och speciellt Fii E10 som tråden delvis handlar om.

Budget på cirka 2000 riksdaler. Några tips?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reyintaz:

Sitter i samma båt här, men ska ha hörlursförstärkare till ett par AKG K550 istället.

Förutom de som har nämts i tråden så har jag kollat på Arcam rPAC och undrar hur den står sig mot alla andra? Och speciellt Fii E10 som tråden delvis handlar om.

Budget på cirka 2000 riksdaler. Några tips?

Schiit Asgard

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Schiit Asgard

Hittar bara norsk och engelsk butik, finns ingen svensk om jag förstår rätt? Sen 250 pund ganska var några hundralappar för mycket för min budget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reyintaz:

Hittar bara norsk och engelsk butik, finns ingen svensk om jag förstår rätt? Sen 250 pund ganska var några hundralappar för mycket för min budget.

http://schiit.com/

Aldrig provat den, men den är väldigt omtyckt. Jag hade nog försökt spara om jag kunde! Har du redan en DAC föresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

http://schiit.com/

Aldrig provat den, men den är väldigt omtyckt. Jag hade nog försökt spara om jag kunde! Har du redan en DAC föresten?

Nej

Därför jag delvis kollat på Arcam rPAC för det är en kombinerad förstärkare och DAC i ett, för ett pris som passar en nu i livet. (Student som vill köpa in ett par "okej" hörlurar med tillbehör)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reyintaz:

Nej

Därför jag delvis kollat på Arcam rPAC för det är en kombinerad förstärkare och DAC i ett, för ett pris som passar en nu i livet. (Student som vill köpa in ett par "okej" hörlurar med tillbehör)

Då hade jag nog försökt med O2+ODAC! Eller STX om man spelar mkt

Permalänk
Medlem

Sitter själv och funderar på att uppgradera till Sennhesier HD650. Har det externa ljudkortet M-Audio Profire 610 i dagsläget.
Någon som vet om den inbyggda hörlursförstärkaren i Profire 610 klarar av att driva HD650?
Om Ja, hur bra i sådana fall?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hattifnatten:

Sitter själv och funderar på att uppgradera till Sennhesier HD650. Har det externa ljudkortet M-Audio Profire 610 i dagsläget.
Någon som vet om den inbyggda hörlursförstärkaren i Profire 610 klarar av att driva HD650?
Om Ja, hur bra i sådana fall?

http://forums.m-audio.com/showthread.php?14512-Matching-headp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Då hade jag nog försökt med O2+ODAC! Eller STX om man spelar mkt

Jag spelar väl inte extremt mycket och är ingen direkt audiophil nörd. Däremot vill jag ha något som låter bra när man väl spelar musik, då jag måste sluta använda min högtalare(dåliga).

Och jag har nog ingen koll på vad du nyss skrev eftersom jag inte är insatt i ämnet, ännu

Permalänk
Medlem

Jag har ett par audio technica ath-m50 och en fiio E10. Funkar grymt tillsammans! Köpte Fiion från amazon.co.uk var ca 300 kr billigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reyintaz:

Jag spelar väl inte extremt mycket och är ingen direkt audiophil nörd. Däremot vill jag ha något som låter bra när man väl spelar musik, då jag måste sluta använda min högtalare(dåliga).

Och jag har nog ingen koll på vad du nyss skrev eftersom jag inte är insatt i ämnet, ännu

Detta är en väldigt bra combo, O2 som är hörlursförstärkarn och ODAC som är precis vad det låter, en DAC. Det är en väldigt omtyckt budgetlösning med bra mätresultat, nackdelen är väl att om du vill uppgradera i framtiden så kommer du behöva stiga i bra mycket mer pengar.
http://nwavguy.blogspot.se/2011/08/o2-summary.html
http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Detta är en väldigt bra combo, O2 som är hörlursförstärkarn och ODAC som är precis vad det låter, en DAC. Det är en väldigt omtyckt budgetlösning med bra mätresultat, nackdelen är väl att om du vill uppgradera i framtiden så kommer du behöva stiga i bra mycket mer pengar.
http://nwavguy.blogspot.se/2011/08/o2-summary.html
http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo

Ser intressant ut faktiskt. Dock så hittar jag ingen svensk butik och är inte så sugen på att beställa från utlandet >.<

Permalänk
Medlem

För den intresserade så kan jag säga att jag fick hem min E10 från Amazon.co.uk för några dagar sen, är supernöjd! Använder än så länge mina HD558 som fick en betydligt trevligare ljudbild än innan. Kostnaden blev halva priset mot vad den kostar i Sverige (ink. frakt). Är toppennöjd än så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

För den intresserade så kan jag säga att jag fick hem min E10 från Amazon.co.uk för några dagar sen, är supernöjd! Använder än så länge mina HD558 som fick en betydligt trevligare ljudbild än innan. Kostnaden blev halva priset mot vad den kostar i Sverige (ink. frakt). Är toppennöjd än så länge!

Ohh najs tänkte just starta en tråd om den blir att beställa E10 från Amazon då! tackar

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk

Denna killen har hd-650 och verkar ha hittat en bra kombo, Xindak H1 heter den.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1207528

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Ser intressant ut faktiskt. Dock så hittar jag ingen svensk butik och är inte så sugen på att beställa från utlandet >.<

I blindtester har folk inte hört någon skillnad på o2 och förstärkare i värsta laget. Det finns privatpersoner som bygger mycket proffsigt i Sverige! Kolla på blocket! Köpte min utav en annons som fortfarande finns uppe och är helnöjd.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.