Nvidia Tegra 4 "Wayne" i läckt presentationsblad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om man tar en minimal funderar på varför det är på det sättet så blir det inte fullt lika imponerande. Ökningen är stor därför att man startade på en extremt låg nivå. Vi är fortfarande på en nivå där GPUn i en AMD E450 gör mos av även den senaste iPad:en, både GPU och CPU mässigt.

Är det någon som är imponerad över kraften i GPUn (eller CPUn) hos AMD E450?

x86 kräver mer än ARM och ARM upplevs därför som kraftfullare trots det inte är det på pappret?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

x86 kräver mer än ARM och ARM upplevs därför som kraftfullare trots det inte är det på pappret?

Jag förstår inte poängen med att jämföra de två. Huvudsaken är att man får det som krävs av arkitekturen för dess ändamål, låg strömförbrukning och hög integration från ARM och hög beräkningskraft/klockcykel från x86.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Jag förstår inte poängen med att jämföra de två. Huvudsaken är att man får det som krävs av arkitekturen för dess ändamål, låg strömförbrukning och hög integration från ARM och hög beräkningskraft/klockcykel från x86.

Poängen är att kan streama en Flashvideo i 720p utan problem på min mobil och surfplatta medan mina bärbara datorer som är x86 med högre frekvens inte klarar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Calle2003:

x86 kräver mer än ARM och ARM upplevs därför som kraftfullare trots det inte är det på pappret?

Det har absolut ingenting att göra med CPU arkitektur. Om något så gäller det omvända då en x86 i genomsnitt utför mer per instruktion än ARM, så om det var lika lång CPU pipeline som kunde köra lika många instruktioner per cykel och samma frekvens så är x86 snabbare.

Det handlar i stället om vilken typ av program man kör på sitt system, titta hur Medfield (single core Atom, sitter i t.ex. RAZR i) hänger med även de 4 kärniga Tegra 3 telefonerna när alla kör samma programvara (Android), de tester som är relevant för CPUn börjar ungefär mitten på sidan. Och RAZR i ligger ändå i topp vad det gäller batteritid.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Poängen är att kan streama en Flashvideo i 720p utan problem på min mobil och surfplatta medan mina bärbara datorer som är x86 med högre frekvens inte klarar det.

Skickades från m.sweclockers.com

fast det har ju inte med ARM vs x86 att göra, det har mer med effektivare kod och bättre utnyttjande av hårdvara att göra.

Permalänk
Medlem

Nästan inga appar är optimerade för mer än 2 kärnor. Och nu kommer en grafikdel med 72 kärnor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

De använder en dedikerad processor vars enda uppgift är att avkoda video. Den är helt separat från resten av GPUn förutom det faktum att den är integrerad i samma klump kisel och delar minne med den.

Så här ser min konfig ut för videospelaren jag använder. I och för sig kör jag inte en standardlösning. Men den använder CUDA på GPU, vilket ger större kontroll över alla delar av avkodningen jämfört med t.ex. DXVA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Poängen är att kan streama en Flashvideo i 720p utan problem på min mobil och surfplatta medan mina bärbara datorer som är x86 med högre frekvens inte klarar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är för att din surfplatta använder GPU-funktioner till det medan datorn kör brute force. Det skulle vara en sorglig jämförelse för ARM om båda körde på ren CPU-kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus h:

kanske kan surfplattorna dominera ut dom där förbannade konsolerna

Så vi får spel portade från Ipad istället? Ugh, hemska tanke!
Jag kan se det framför mig. Istället för den gamla vanliga prompten "Press <Start>" så kommer det stå "Pinch the screen" och så får man klicka med musen och dra lite fånigt åt något håll.

Ja ja, Tegra 4 verkar ju väldigt trevligt i vilket fall som helst.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcus h:

kanske kan surfplattorna dominera ut dom där förbannade konsolerna

...och problemet med konsol är...?!
De är ypperliga för min 5-åriga grabb, de är väldigt sociala och roliga att ha på förfester etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om man tar en minimal funderar på varför det är på det sättet så blir det inte fullt lika imponerande. Ökningen är stor därför att man startade på en extremt låg nivå. Vi är fortfarande på en nivå där GPUn i en AMD E450 gör mos av även den senaste iPad:en, både GPU och CPU mässigt.

Är det någon som är imponerad över kraften i GPUn (eller CPUn) hos AMD E450?

Inte imponerad av CPU delen iallafall, och då jämnför jag främst med Atom.
Grafikdelen verkar ju däremot prestera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Om man tar en minimal funderar på varför det är på det sättet så blir det inte fullt lika imponerande. Ökningen är stor därför att man startade på en extremt låg nivå. Vi är fortfarande på en nivå där GPUn i en AMD E450 gör mos av även den senaste iPad:en, både GPU och CPU mässigt.

Är det någon som är imponerad över kraften i GPUn (eller CPUn) hos AMD E450?

Fast när det gäller iPad så har du en konfiguration och optimering efter just dessa produkter, vilket ingen annan har, därav att de fungerar smidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Så här ser min konfig ut för videospelaren jag använder. I och för sig kör jag inte en standardlösning. Men den använder CUDA på GPU, vilket ger större kontroll över alla delar av avkodningen jämfört med t.ex. DXVA.

[IMG]http://i.imgur.com/Z5psL.png[IMG]

Jag vet inte vad du försöker säga.
DXVA använder DirectX, CUVID använder CUDA. Bådas uppgift är att kommunicera med den integrerade videodecodern. CUVID ska vara stabilare på Nvidia-kort, för det är ju deras egna mjukvara till deras egna hårdvara, men annars är de samma sak.
Gissa varför GT610 och GTX680 är lika snabba. Enda skillnaden är att 680 har en massiv GPU vid sidan om en identisk videodecoder som inte används till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Jag vet inte vad du försöker säga.
DXVA använder DirectX, CUVID använder CUDA. Bådas uppgift är att kommunicera med den integrerade videodecodern. CUVID ska vara stabilare på Nvidia-kort, för det är ju deras egna mjukvara till deras egna hårdvara, men annars är de samma sak.

Så CUDA versionen/CUVID är bara till för att prata med videodekoderna, den gör ingenting på GPU:n? Kände jag inte till faktiskt. Trodde det användes för att köra anpassad kod på GPU generellt och inte bara använda videodekodern.

Skulle egentligen citerat ditt första inlägg;
#13012202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Nästan inga appar är optimerade för mer än 2 kärnor. Och nu kommer en grafikdel med 72 kärnor?

Noll koll? GTX 680 har 1536 stycken, det är inte CPU kärnor dom pratar om.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Men vad kan man förvänta sig för spel och program som kommer utnyttja GPUn i Tegra 4? Finns knappt några spel värda att nämna till mobila enheter som utnyttjar kraften i Tegra 3 alls än idag, iallafall vad jag kan hitta.

Enda som min Nexus 7 har problem med är GTA:VC som inte flyter på som jag vill på max.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är för att din surfplatta använder GPU-funktioner till det medan datorn kör brute force. Det skulle vara en sorglig jämförelse för ARM om båda körde på ren CPU-kraft.

GPU acceleration för x86 har funnits sedan Flash 10.1 för grafikkort som är mindre än 5 år gamla.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

De använder en dedikerad processor vars enda uppgift är att avkoda video. Den är helt separat från resten av GPUn förutom det faktum att den är integrerad i samma klump kisel och delar minne med den.

CUDA-baserade Mercury Playback Engine och så vidare måste använda något mer än bara något dedikerat. Du kan ju faktiskt inte få samma prestanda från alla GPU:er i adobe premiere t.ex. Långt ifrån. Mer viktigt, var har du lärt dig att videohantering, där man i flera codecs kan jobba med flera olika bildrutor samtidigt (speciellt i IMX-codecs) inte skulle kunna dra nytta av parallelisering? Låter absurt och en bit ifrån verkligheten.

edit: jag köper att det finns en VPU, minns själv jag skaffade en HD 2400 när VPU var nytt och spännande, och att det måhända kan vara den som används fullt ut i de vanligaste lösningarna. Men knappast i allt.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

GPU acceleration för x86 har funnits sedan Flash 10.1 för grafikkort som är mindre än 5 år gamla.

Fortfarande så kan du inte jämföra hur bra CPU-prestandan är med detta. Det är fortfarande hur modern videoavkodaren är som avgör. Och hur bra implementationen är. Om det ens är aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Enda som min Nexus 7 har problem med är GTA:VC som inte flyter på som jag vill på max.

Hmm det spelet ska jag testa. Har också en Nexus 7 som jag överklockat en del, så får se hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Noll koll? GTX 680 har 1536 stycken, det är inte CPU kärnor dom pratar om.

Jo jag upptäckte det nu Går ju givetvis inte jämföra grafikkärnor med CPU kärnor. My bad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Så CUDA versionen/CUVID är bara till för att prata med videodekoderna, den gör ingenting på GPU:n? Kände jag inte till faktiskt. Trodde det användes för att köra anpassad kod på GPU generellt och inte bara använda videodekodern.

Skulle egentligen citerat ditt första inlägg;
#13012202

Precis, ja. Man skickar komprimerad video, man får ut okomprimerad video i NV12-format. Det är en s.k "black box", man har ingen kontroll över vad som händer där inne.
Den stora "nyheten"/fördelen med CUVID brukade vara att man kunde kopiera tillbaka NV12 till systemminnet så att man kunde göra ytterligare post-processing med CPUn, och man kunde använda renderare som inte kunde komma åt NV12 direkt från hårdvarudecodern. Detta har man nu lyckats göra med DXVA också, och kallas "DXVA copy-back" till skillnad från "DXVA native" (båda finns i LAV). Native är fortfarande mest strömsnålt då man slipper kopiera saker fram och tillbaka, men det har fortfarande sina nackdelar. CUVID är stabilare än DXVA-cb på Nvidia-kort, men CUVID tvingar GPUn att klocka upp sig utan egentlig anledning, medan DXVA-cb låter GPUn idla.

Skrivet av Teddis:

CUDA-baserade Mercury Playback Engine och så vidare måste använda något mer än bara något dedikerat. Du kan ju faktiskt inte få samma prestanda från alla GPU:er i adobe premiere t.ex. Långt ifrån. Mer viktigt, var har du lärt dig att videohantering, där man i flera codecs kan jobba med flera olika bildrutor samtidigt (speciellt i IMX-codecs) inte skulle kunna dra nytta av parallelisering? Låter absurt och en bit ifrån verkligheten.

edit: jag köper att det finns en VPU, minns själv jag skaffade en HD 2400 när VPU var nytt och spännande, och att det måhända kan vara den som används fullt ut i de vanligaste lösningarna. Men knappast i allt.

Jag snackar bara om videodecoding. Vill du faktiskt göra nån slags processing på videon så är det en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

...och problemet med konsol är...?!
De är ypperliga för min 5-åriga grabb, de är väldigt sociala och roliga att ha på förfester etc.

Att det kommer nya typ vart 8:onde år vilket leder till mindre innovation bland spelutvecklarna. Surfplattor kommer det iallafall nya hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com