Kan man flytta Win 8 till annan partition?

Permalänk

Kan man flytta Win 8 till annan partition?

För att ta det kort - kan man flytta en Windows 8-uppgradering från XP till annan partition (eller egentligen till SSDn) när installationen är klar eller kan man göra en ren installation av den nyckeln man får då man köper uppgraderingen, om man nu får någon?

För att ta det lite längre - jag har byggt ihop ett AsRock Extreme4 med en Samsung 840 SSD. Planen var att installera Vista för att direkt koppla upp sig mot nätet och uppgradera till Windows 8. Det har gått käpprätt åt helvete, har lagt ned åtta timmar på att försöka få drivrutinsproblemet löst. Asrock-kortet hanterar tydligen inte Vista alltför bra. Så utan nätåtkomst med Vista tänkte jag att det får väl bli att installera XP och uppgradera därifrån, men vid installationen får jag blåskärm med felmeddelande 0000000x7 (tror antalet nollor är rätt), i vilket fall verkar det vara kört att köra den vägen med.

I all frustration kom jag på den briljanta idén att ta en gammal raptordisk, ha XP eller Vista på den för att sedan uppgradera till Windows 8. Men väl när uppgraderingen är gjord vill jag ju självfallet ha Windows 8 på den magiska SSDn. Då till den slutgiltliga miljonfrågan, är detta en metod som går att köra? Kan jag installera Win XP eller Vista på en HDD, uppgradera till Win 8 och sedan flytta Win 8 till en SSD eller på något vis lösa så jag får Windows 8 på "rätt" disk?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Ja det kan du, sätt i den gamla HDD:n i datorn sen så installerar windows 8. När du gör installationen av windows 8 får du välja vilken portion du vill installera OS på.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|