Matt 60" TV till spel och film för 10-15k?

Permalänk
Medlem

Matt 60" TV till spel och film för 10-15k?

Letar efter en matt TV i ca 60"(55" kanske) då den ska stå i ett ljust rum, för ungefär 10-15k. Helst LED men är inte helt emot plasma.

Man tycker de kunde lagt till matt/blank som kategorier när man letar på nätet. Har bara hittat en 60" som inte är blank och det är Sharp LC60LE741S som man kan få för 10k medan alla andra ser ut att vara blanka.

Sharp verkar okej men är inte direkt jätte snygg. Skulle hellre vilja ha något som ser ut som http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/... typ. Så tråkigt att de alltid måste vara hög blanka annars hade jag köpt en direkt.

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk
Medlem

Beställde precis en Sharp LC60LE741S. Hoppas jag får den på torsdag, valde express

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk

man får bara rysningar när man tänker på hur vidrigt stora pixlarna är på allt över 40"

Philips har många modeller med matt yta..och de har ju åxå ambilight på sina LCD/LED om man inte köper de billigaste då+ att de får alltid bra i tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av White.By.Design:

man får bara rysningar när man tänker på hur vidrigt stora pixlarna är på allt över 40"

Philips har många modeller med matt yta..och de har ju åxå ambilight på sina LCD/LED om man inte köper de billigaste då+ att de får alltid bra i tester.

Finns LCD längre? Är inte det ersatt utav LED? Var och tittade på en 60" LCD, kommer inte ihåg märket men den kostade 20k och de var ungefär 3 år sedan. Hade den funnits idag hade jag nog köpt den. Bilden verkade bättre än på Sharp TVn.

Sedan kan jag inte inte hitta några matta Philips modeller. Gick in på deras TV modeller på hemsidan men hittade inga matta för 10-15k. Har inte kollat de jätte dyra modellerna dock.

Sen det där med hur man upplever "stora pixlar" beror ju på avståndet till TVn.

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storman:

Finns LCD längre? Är inte det ersatt utav LED? Var och tittade på en 60" LCD, kommer inte ihåg märket men den kostade 20k och de var ungefär 3 år sedan. Hade den funnits idag hade jag nog köpt den. Bilden verkade bättre än på Sharp TVn.

Sedan kan jag inte inte hitta några matta Philips modeller. Gick in på deras TV modeller på hemsidan men hittade inga matta för 10-15k. Har inte kollat de jätte dyra modellerna dock.

Sen det där med hur man upplever "stora pixlar" beror ju på avståndet till TVn.

"LED" ÄR LCD, bara en LED bakrundsbelyst LCD ;D

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Som regel kan man säga att nästan alla LCD har en matt bildyta och att alla plasma och LED har en blank bildyta. Självklart så finns det undantag.

Skrivet av elklazor:

"LED" ÄR LCD, bara en LED bakrundsbelyst LCD ;D

Att folk fortfarande inte har lärt sig detta. Men det är klart man kan inte hålla reda på allt.

Som sagt LCD och LED är samma sak. Skillnaden är som sagt hur bildytan är upplyst bakifrån, LED tar mindre plats och då kan man göra tvn tunnare. Men det är samma panel typ i alla fall.

Först var det HDready och sedan var det FullHD som sålde och nu har handeln lärt sig att det ska stå LED för att folk ska låta sig luras att köpa en ny tv.

Permalänk

Jag letar också efter en hyffsad tv. Man ska kunna spela spel på den, via konsol och från datorn. Vill inte uppleva input lag som är fruktansvärt störande.

Har tittat lite på denna: http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/159467-sharp_60_...

Är det någon som har den här tv'n? Ser att den använder Edge LED, vilket oroar mig lite med tanke på clouding.

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk

Jag funderar även på: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Det är verkligen extremt svårt att välja... Behöver nog åka in till en butik för att se live. Vill byta ut min projektor mot en stor tv.

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkpower:

Jag letar också efter en hyffsad tv. Man ska kunna spela spel på den, via konsol och från datorn. Vill inte uppleva input lag som är fruktansvärt störande.

Har tittat lite på denna: http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/159467-sharp_60_...

Är det någon som har den här tv'n? Ser att den använder Edge LED, vilket oroar mig lite med tanke på clouding.

Skrivet av Darkpower:

Jag funderar även på: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Det är verkligen extremt svårt att välja... Behöver nog åka in till en butik för att se live. Vill byta ut min projektor mot en stor tv.

Får jag fråga hur långt ifrån kommer du att sitta?

Kollar man mycket på vanlig tv så brukar bilden kunna bli ganska så suddig eller hur man ska säga. då vanlig tv sändning inte har så hög upplösning. Och har man en för stor tv så då kommer man uppleva bilden som riktigt dålig. Och då kan det faktiskt vara bättre med en tv som inte är jätte stor.