Permalänk
Medlem

Köpråd 27" skärm 2560x1440

Hejsan

Jag tänkte köpa en ny skärm med högre resolution, antingen den här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=763616#extra eller något liknande.

Finns det någon bättre skärm som ni rekommenderar i samma pris- och prestandaklass? Den jag har länkat har, vad jag har läst, bra input lag/pixel delay, och väldigt bra svärta..

Sitter just nu på;

Processor: AMD Phenom II x6, 3.30 GHz
Grafikkort: GeForce 680 4GB
OP-system: Windows 7 64-bit

Behöver ni mer information så fråga gärna!!

EDIT; sorry om en likanande tråd redan finns, eller om jag har postat den i fel subforum..

Permalänk
Medlem

Japp det är den skärmen du ska ha.

Permalänk
Medlem

Kan inte så mycket om skärmar. Men jag fick denna tippsad i en annan tråd:
http://www.inet.se/produkt/2204964/dell-ultrasharp-27-u2711-ips
Verkar vara den som fått bäst omdöme i den prisklassen. Verkar efter en snabbkoll ha ganska liknande speccs?

Permalänk

Skärmar i den prisklassen är ju 27", 2560x1440 och IPS. Det finns ju även Dell U2713, med 12 bitars färgdjup men enligt vissa en lite väl aggressiv Anti-glare coating. Jag sitter själv på lillebrorsan, U2711HM med liknande specifikationer men 8-bitars färgdjup. En vettig sak är att se till att du köper en skärm som är kalibrerad från fabrik, om du inte har kalibreringsutrustning själv.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

YAMAKASI CATLEAP Q270 finns också i 120hz version! kan stark rekommendera. Verkligen värd pengarna man betalar för.

Permalänk
Medlem

Är också nöjd med min Yamakasi Catleap Q270 bra skärm!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Jag har själv Asus skärmen och kunde inte vara mer nöjd

Var inne på del skärmarna ett tag men lärde mig att deras anti-glare coating kunde vara väldigt suddig och deras skärmar tycktes lida mycket ifrån Backlight bleeding.

Min Asus skärm har också backlight bleeding, men det är minimalt jämnfört med bilder jag sett på dell skärmarna..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Jag har själv Asus skärmen och kunde inte vara mer nöjd

Var inne på del skärmarna ett tag men lärde mig att deras anti-glare coating kunde vara väldigt suddig och deras skärmar tycktes lida mycket ifrån Backlight bleeding.

Min Asus skärm har också backlight bleeding, men det är minimalt jämnfört med bilder jag sett på dell skärmarna..

Tänk på att du inte kan jämföra bilder på backlight bleeding med verkligheten, de tar bilderna med väldigt lång slutartid. Dellskärmarna har inte mer backlightbleed än andra likvärdiga skärmar.

Permalänk
Medlem

Jag har en PB278Q och är mycket nöjd.
Bra färger, bra inputs, bra stativ, inget lagg, knappt någon bleed alls.
Helnöjd.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk

Angående Dell 2711 så hade båda mina väldigt lite blb

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Klarar 670 upplösningen?

Räcker ASUS GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751639&reviewPage=2#reviews
och en i5 3570k för att köra 2560x1440 på högsta kvalite, tex BF3 och Planetside 2?
Jag känner att jag inte riktigt behöver 100 fps, ca 40 borde räcka för mig.
Och DVI:n som kommer ut från kortet borde väl stödja upplösningen?

Jag har läst att BF3 använder 1.9GB av kortet till 2560x1440, blir det tajt?

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

HD7970 finns för samma pris och är garanterat ett bättre val än GTX670!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har en sådan där Asus skärm du länkade, grymt nöjd. Galen skärpa, ljus och bra bild. Har dessutom klockat upp den till 80hz, går säkert mer...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

HD7970 finns för samma pris och är garanterat ett bättre val än GTX670!

Skickades från m.sweclockers.com

Om man läser tester verkar 670 vara bättre till lägre upplösningar och 7970 bättre till högre. Hur är det med kylning och överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henning_:

Om man läser tester verkar 670 vara bättre till lägre upplösningar och 7970 bättre till högre. Hur är det med kylning och överklockning?

HD7970 klockar riktigt bra (bättre än GTX670), har 3st själv och att gå från 925 till 1150 har fungerat på alla 3. HD7970 GHz-edition är likvärdigt med GTX680 och ska du spela i höga upplösningar ska du definitivt köpa HD7970!

Här kan du kolla hur HD7970 klockar, 1100mhz funkar på alla i princip: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1093499-radeon-hd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

HD7970 klockar riktigt bra (bättre än GTX670), har 3st själv och att gå från 925 till 1150 har fungerat på alla 3. HD7970 GHz-edition är likvärdigt med GTX680 och ska du spela i höga upplösningar ska du definitivt köpa HD7970!

Här kan du kolla hur HD7970 klockar, 1100mhz funkar på alla i princip: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1093499-radeon-hd...

Fast i senaste grafikkortstestet utav GTX780 så får 7970 spö i allt av GTX680 även i spel med 3 skärmar... Likvärdigt no way

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Fast i senaste grafikkortstestet utav GTX780 så får 7970 spö i allt av GTX680 även i spel med 3 skärmar... Likvärdigt no way

Eller så kan du inte läsa ordentligt. HD7970 vann med 5-3 (6-4 om du vill räkna 3D-mark) mot GTX680 i de spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

HD7970 klockar riktigt bra (bättre än GTX670), har 3st själv och att gå från 925 till 1150 har fungerat på alla 3. HD7970 GHz-edition är likvärdigt med GTX680 och ska du spela i höga upplösningar ska du definitivt köpa HD7970!

Här kan du kolla hur HD7970 klockar, 1100mhz funkar på alla i princip: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1093499-radeon-hd...

Tack så mycket! Funkar det lika bra på 1920x1080?

Går det bra med en 3570k eller funkar den bättre med en AMD CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Eller så kan du inte läsa ordentligt. HD7970 vann med 5-3 (6-4 om du vill räkna 3D-mark) mot GTX680 i de spelen.

Sluta med amd fanboy dreten.. HD7970 är bra till olika spel och GTX 680 till andra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senyake:

Sluta med amd fanboy dreten.. HD7970 är bra till olika spel och GTX 680 till andra spel.

Jag säger att de är likvärdiga, vilket 5-3 eller 6-4 i vinster i olika spel pekar på. Är det någon som är fanboy är det väl killen som ljög rakt ut och sa att GTX680 vann i allt. Hur i hela friden lyckas du få det till att jag är ett fanboy? Är två olika kort lika bra och det ena 300-400:- billigare köper man det billiga, annars är man ett fanboy.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Jag säger att de är likvärdiga, vilket 5-3 eller 6-4 i vinster i olika spel pekar på. Är det någon som är fanboy är det väl killen som ljög rakt ut och sa att GTX680 vann i allt. Hur i hela friden lyckas du få det till att jag är ett fanboy? Är två olika kort lika bra och det ena 300-400:- billigare köper man det billiga, annars är man ett fanboy.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst den andra killen verkade fanboy utav nvidia, men du verkade ju också vara fanboy eftersom du argumenterade att AMD vann i vinsten som du skrev förut, men vart är den bevisen?, du länkade inte ens den sidan som bevis. AMD och Nvidia har olika fördelar och nackdelar. Anledning varför AMD är billigare än Nvidia kortet är bara för att AMD har mer Raw power perfomance än Nvidia medans Nvidia har mera programvaror som PhysX, 3D program osv. Det är därför jag säger att de är bra till olika spel och annat. Det beror ju på allt vad den personen vill helst ha. Du kan bara inte dra argument att om den kortet är billigare än andra så köper man inte bara det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senyake:

Visst den andra killen verkade fanboy utav nvidia, men du verkade ju också vara fanboy eftersom du argumenterade att AMD vann i vinsten som du skrev förut, men vart är den bevisen?, du länkade inte ens den sidan som bevis. AMD och Nvidia har olika fördelar och nackdelar. Anledning varför AMD är billigare än Nvidia kortet är bara för att AMD har mer Raw power perfomance än Nvidia medans Nvidia har mera programvaror som PhysX, 3D program osv. Det är därför jag säger att de är bra till olika spel och annat. Det beror ju på allt vad den personen vill helst ha. Du kan bara inte dra argument att om den kortet är billigare än andra så köper man inte bara det..

Bevis? Han pratar om senaste testet på GTX780 här på Swec, det gissar jag att du kan hitta själv. Henning pratar om spel, då är de korten likvärdiga och det ena klart billigare. Klart man rekommenderar det billigare kortet. Herregud, måste sluta argumentera på internet. Det är ju lönlöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.asus.com/Monitors_Projectors/MX279H#overview

Sitter på en sådan riktigt bra skärm, ganska bra pris med kommer ner till 2800. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498103

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Bevis? Han pratar om senaste testet på GTX780 här på Swec, det gissar jag att du kan hitta själv. Henning pratar om spel, då är de korten likvärdiga och det ena klart billigare. Klart man rekommenderar det billigare kortet. Herregud, måste sluta argumentera på internet. Det är ju lönlöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Likvärdiga likvärdiga... vill henning bara ha hög fps så kan han välja HD7970 än 670 ELLER vill han ha andra små effekter som PhysX och annat med till just den spelet han vill uppleva så kan han ju ta 670 som ska räcka till den hög upplösningen. Orkar inte argumentera mer.

Tack och hej!