FPS drop men ändå stabilt?

Permalänk
Avstängd

FPS drop men ändå stabilt?

Tja! Jag spelar en del cs 1.6 och köpte nu ett MSI 660 twin frozr III, det står att fpsen droppar till typ 60 osv, men jag har fortfarande samma känsla som på 100? Droppar ganska fort, mellan massa olika tal, men har fått höra att Cs 1.6 är optimerat för gamla grafikort om man vill ha stabil fps, så antar att detta bara är en bugg för jag känner ingen drop alls?
Svar tack !

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinneman2:

Tja! Jag spelar en del cs 1.6 och köpte nu ett MSI 660 twin frozr III, det står att fpsen droppar till typ 60 osv, men jag har fortfarande samma känsla som på 100? Droppar ganska fort, mellan massa olika tal, men har fått höra att Cs 1.6 är optimerat för gamla grafikort om man vill ha stabil fps, så antar att detta bara är en bugg för jag känner ingen drop alls?
Svar tack !

Skriv cl_showfps 1 i consolen och se själv om det droppar

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem

Din skärm har antagligen 60Hz i uppd.frekvens så då märker du ingen skillnad från 60 fps och uppåt.. Eller jag är ganska säker på det, rätta mig om jag har fel någon

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Din skärm har antagligen 60Hz i uppd.frekvens så då märker du ingen skillnad från 60 fps och uppåt.. Eller jag är ganska säker på det, rätta mig om jag har fel någon

Cs1.6 uppför sig olika beroende på vilken fps man kör, har inget med skärmen att göra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Nej har skärmen 60hz i uppdateringsfrekvens så visar den bara 60 bilder i sekunden. Alltså ingen skillnad om du har mer än 60fps.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Cs1.6 uppför sig olika beroende på vilken fps man kör, har inget med skärmen att göra.

Så om två personer har 60Hz skärmar men den ena personen har 100 fps jämfört med den andra som har 65, så är det inte likadant? Hur då?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Så om två personer har 60Hz skärmar men den ena personen har 100 fps jämfört med den andra som har 65, så är det inte likadant? Hur då?

Spelet är så, har och göra med hur det är gjort.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Spelet är så, har och göra med hur det är gjort.

Haha du får nog förklara dig? Du menar alltså att spelet magiskt får skärmen att visa fler bildrutor?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

man ser inte skillnad men känslan och hur saker och ting beter sig olika... förklara för mig hur man i cod 4 kan hoppa HÖGRE strejjumpa högre och längre med 125fps än 60 fps OM nu inte skärmen klarar det ? bara för det inte syns så är det skillnader

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Haha du får nog förklara dig? Du menar alltså att spelet magiskt får skärmen att visa fler bildrutor?

Man får inte fler bildrutor men spelet uppför sig annorlunda. Ett bättre exempel är Quake där man märker stor skillnad när man höjer/sänker FPS:en till en viss gräns. Sen får du söka upp mer info om du vill veta men det här är ungefär vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Haha du får nog förklara dig? Du menar alltså att spelet magiskt får skärmen att visa fler bildrutor?

Jag antar att CS har samma tråd för "game logic" och rendering. Dvs, spelvärldens simuleras i samma tråd som din dator ritar bildrutor i. Det betyder att ju högre fps du har ju snabbare simuleras världen.

Orkar inte googla för 100% träffsäker info, så ta det med en nypa salt. Men det är iaf så jag förstått det.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Haha du får nog förklara dig? Du menar alltså att spelet magiskt får skärmen att visa fler bildrutor?

Vart fan drog du det där ifrån?

FPS påverkar hur man hoppar, skjuter och springer. (Inte bara på din skärm, utan för alla)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Citerar inget, för jag vet inte vem av er jag ska svara / fråga just nu.
Men, det är så att jag fick svar på en annan tråd och han påstod att CS är gjort för gamla grafikkort om man nu ska ha en stabil fps, liksom jag känner inte droppen, desto lägre FPS du har desto mindre hoppar du i CS t.ex, men allt är likadant hela tiden, så vet inte om det är för att grafikkortet är bättre än spelet vilket gör att det står så fast man ändå ligger på 100 och stabila rörelser etc.

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ohoy:

Skriv cl_showfps 1 i consolen och se själv om det droppar

Ah, jag prövade det och det ligger på 99 hela tiden nästan, i bland bläddrar det ner snabbt som f*n till typ 80 därvid, kan inte säg riktigt för hinner precis se att det blir en 8 där, men jag lägger inte märke till skillnad i rörelser eller något i FPS droppen, Mitt förra grafikkort däremot så kände jag av det när jag väl fps droppade, dock ett gamlare grafikkort ( asus 5850 ) , för när jag kände fps drop där så typ laggade man, hoppade knappt någon stans eller något osv, men nu är det precis som att fpsdroppen inte har någon betydelse, för rörelserna är detsamma, inget lagg eller något.
Helt okej för mig för jag känner ju inget ? Men jag vill ha klart för mig, för jag är väldigt omständig när jag köper nya saker & ting, extremt omständig, ni borde följa med mig när jag ska köpa skor asså, ett rent h*lvete. Så vill bara ha klart för mig om det inte har någon betydelse osv, tack för hjälpen! Hoppas på mer svar om dessa kommentarerna. Fortsatt trevlig Fredagskväll!

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem

Finns det ingen vettig sökfunktion i forumet? man tycker ju att det borde finnas 20m trådar om just dessa problem?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av dinneman2:

Ah, jag prövade det och det ligger på 99 hela tiden nästan, i bland bläddrar det ner snabbt som f*n till typ 80 därvid, kan inte säg riktigt för hinner precis se att det blir en 8 där, men jag lägger inte märke till skillnad i rörelser eller något i FPS droppen, Mitt förra grafikkort däremot så kände jag av det när jag väl fps droppade, dock ett gamlare grafikkort ( asus 5850 ) , för när jag kände fps drop där så typ laggade man, hoppade knappt någon stans eller något osv, men nu är det precis som att fpsdroppen inte har någon betydelse, för rörelserna är detsamma, inget lagg eller något.
Helt okej för mig för jag känner ju inget ? Men jag vill ha klart för mig, för jag är väldigt omständig när jag köper nya saker & ting, extremt omständig, ni borde följa med mig när jag ska köpa skor asså, ett rent h*lvete. Så vill bara ha klart för mig om det inte har någon betydelse osv, tack för hjälpen! Hoppas på mer svar om dessa kommentarerna. Fortsatt trevlig Fredagskväll!

Har du inaktiverat vsync? Hade det där problemet och då buggade vsync i bakgrunden, slog på ibland och ibland inte. Det ska klara över 300fps det där kortet.

Permalänk
Hedersmedlem

*Korspost, låst*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.