Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om den här? Jag har inte en kraftfull nog PC att klara av 2560x1440 men 1920x1080 skulle vara perfekt.
(HD 7850, i5 2500k @ 4,3GHz, 8GB RAM).

Är det 60hz? Stämmer responstiden som står i beskrivningen? (5ms)?

Om priset är $250, alltså ungeför 1630kr, hur mycket kommer jag max behöva betala med tull osv på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simbane:

Köpte en inatt, ångra mig dock idag, men redan shippad. Kom fram till att 3 Crossovers skulle funka bättre för mig. Vi får väl se, kanske bara tar den 2k:s smällen och köpter 2 Crossovers. Eller så säljer jag den i här, om det nu finns intresse.

Måste dock komma på en grafikkortslösning som tillåter 3 av dessa koreaskärmar, + 3 1920x1080 skärmar och då så att de kan driva 100+ fps i BF3 på low-high.

Du kan nog sälja den här och få igen pengarna.

Det där med att matcha högupplöst skärm/skärmar med ett grafikkort som ska orka dra runt BF3 i High/Ultra, det belastar plånboken. Jag kör på ett 690 har inte ångrat mig en sekund.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Du kan nog sälja den här och få igen pengarna.

Det där med att matcha högupplöst skärm/skärmar med ett grafikkort som ska orka dra runt BF3 i High/Ultra, det belastar plånboken. Jag kör på ett 690 har inte ångrat mig en sekund.

Det känns lite lättande :>

Nah, om det blir 3 skärmar är det bara för arbetssyfte, så får en driva spel. Blir samma om jag behåller Overlorden.
Problemet är snarare att kunna driva alla skärmarna i desktop, och dessa skärmar kräver dual-link DVI, så jag vet inte om sli 660 ti kan fixa det.
(690 skulle vara coolt men inte värt för mig som studerande, då jag spelar lite för lite för den investeringen)
Om det nu inte är så att det bara är sladden som spelar roll, och man kan använda både DVI-D, DVI-I och HDMI/Displayport med DVI converter för att driva dem.

Och om jag vill köra med 3 skärmar i BF så duger low fint för min del, inte mycket för ögongodis i kompetitiva spel.

Permalänk
Medlem

Har blivit lite nyfiken av dessa bildskärmar och hittade en Yamakasi Catleap med 30" och 2560x1600 upplösning för under 550$. Någon som vet något om dessa eller eventuellt om försäljaren, som har relativt bra omdöme?
http://viewitem.eim.ebay.se/Tempered-Glass--New-30-Inch-Yamak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusEk:

Har blivit lite nyfiken av dessa bildskärmar och hittade en Yamakasi Catleap med 30" och 2560x1600 upplösning för under 550$. Någon som vet något om dessa eller eventuellt om försäljaren, som har relativt bra omdöme?
http://viewitem.eim.ebay.se/Tempered-Glass--New-30-Inch-Yamak...

Det är verkar vara samma säljare som "bigclothcraft" så det ska inte vara någon fara med det. Det man kanske borde tänka på är att skärmar med frontglas kan ha defekter i form av dammpartiklar mellan glaset och panelen + att det blir ännu fler reflektioner i glaset än bara den blanka panelen. Finns väldigt mycket information om olika typer av skärmar på http://www.overclock.net/f/44/monitors-and-displays

Permalänk
Medlem

Crossover 27Q Led ägare som rapporterar in. Haft skärmen sedan Juli förra året och den fungerar fortfarande felfritt. Har inte haft några som helst problem med skärmen.

Permalänk
Medlem

Hallå!

Någon som läst hela tråden som kan summera?

Jag vill ha en stor 27" skärm billigt som klarar högre än 1920*1080 till min surfdator.

/Latmasken

Permalänk
Medlem

Om ni skulle behöva välja mellan den här och den här, vilken skulle ni ta? Ha i åtanke att det är lite osäkrare att köpa från ebay med garantier och sådant (plus högre pris med tull).

Kommer användas till allt möjligt, främst gaming och kolla på film. Vet någon om det finns ghosting på dessa?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av ludise:

Om ni skulle behöva välja mellan den här och den här, vilken skulle ni ta? Ha i åtanke att det är lite osäkrare att köpa från ebay med garantier och sådant (plus högre pris med tull).

Kommer användas till allt möjligt, främst gaming och kolla på film. Vet någon om det finns ghosting på dessa?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=770519&cks=ASS&assoc=B99... om du inte satsar på 27 tum med högupplöst då man faktiskt märker på dessa skärmar. Tycker det inte känns värt i ditt fall faktiskt när du kommer ner i de där pengarna och 23"tum tappar du just peppet med dessa skärmar som är panelen + högupplöst + mkt billigare än motsvarande. Ex jag har en overlord tempest OC påväg 60hz+ + 27Tum + hög upplöst Yummie <3

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Rapporterar in att jag faktiskt sålt min Achieva Shimian Lite.
Overall kändes den lite smäckig. Hursomhelst. Jag köpte min för typ 300 dollar med frakt och sen åkte jag på tull på 640kr. (jepp. de efterfakturerar faktiskt tullen. så de som tror de klarat sig. vänta bara. ) Och nej, landahl, jag köper ingen U2711 för den sakens skull.

Sitter nu med en lågupplöst Dell S2740L som jag upplever som en mycket bättre skärm än min korea-skärm, förutom upplösningen då. Det där med saknaden utav scaler var ju oxå dåligt. Jag visste om detta men överallt skrivs det bara om vilket grafikkort man har. Först fungerade allt bra. Sen bytte jag från Z77 moderkort (mini-itx Asus) till mitt "gamla" P68H7" och fick ingen bild under uppstarten, utan först i Windows. Med samma grafikkort... Så det hänger inte bara på grafikkortet som det står på e-bay annonserna. Jag har Asus P8H67-I, så det vill Ni inte ha alltså om Ni ska ha en Shimian. Funkade perfekt med Asus P8H77-Deluxe.

I samma veva behövde jag i alla fall installera om windows (inte pga skärmen dock. ). Fick hämta en extra skärm eftersom jag inte fick bild. Några dagar senare hade jag sålt Korea-skärmen. Som sagt. Mycket var bra med den, men långt ifrån guds gåva till mänskligheten.
Hade varit kul om andra som kan se på sitt inköp lite mer objektivt, skulle kunna kolla betraktningsvinkeln lite mer noggrant. Faktiskt sämsta betrakningsvinkeln jag sett på en IPS-skärm. Funderade när jag köpt den på om det verkligen var LGs IPS-panel som satt i, eller om den blivit utbytt mot någon e-IPS eller ngt sånt...men den höga upplösningen talade klart mot detta.

Dell-skärmen jag har nu har heller inte höj/sänkbar fot (precis som Shimian) men där får jag inte samma glow över bilden när jag går fram till skärmen och ska sätta mig ner. (dagens i-landproblem? kanske.. ) Som sagt. Jag upplevde betraktningsvinkeln ganska dålig. Sen det med att man inte har bild ute i bios/dos/under uppstart om man sitter på ett visst moderkort. Sen har jag ju glömt en annan dålig sak. Slog man igång skärmen INNAN man startade datorn så fick man gröna streck över hela skärmen. (tänk matrix-streck på droger). Lösning? Stäng av skärmen och starta igen.. Inga större problem, men bidrog till känslan av att det här inte är kvalitet man köpt.

Ni som fortfarande är nöjda. Grattis. Tänkte bara Ni kunde få lite ärligt input från en som gick från Korea-skärm frälst de första veckorna, till en som retade mig så mycket på "defekterna" att jag sålde skärmen med förlust.

Permalänk
Medlem

Efter en hel del fundering valde jag att slå till på en korea skärm, närmare bestämt en qh270-lite från dream-seller.
Från att jag beställde till att jag hade den i hand tog det ganska precis en vecka, varav den stod stilla i frankrike hos fedex i ca 4 dagar.
Använt den ett par timmar nu, installationen gick superbra och helt utan konstigheter. Inga döda pixlar, minimalt med blb, inget jag stör mig på.

Om den håller som den ska etc, så är jag otroligt nöjd!

Permalänk
Medlem

Har nu haft min Crossover 27Q Led-P i några månader och kan inte säga att jag är annat än mycket nöjd. Inte haft några som helst problem sen jag fick en ny fot skickad till mig. Det var en transportskada under foten men efter ett par veckor skickade Greensum en ny fot till mig.

Jag har ett stativ till en crossover med höj sänkbar och pivot funktion om någon behöver? Det enda felet är att plåten under foten ej är helt plan så bilskärmen vippar lite om man knuffar på den. Kan fungera att sätta själva stativet på en annan fot eller göra en egen plåt eventuellt... Om någon är intresserad så har jag i alla fall ett stativ till denna skärm över hemma.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Köp inte Achieva ShiMian

Vill bara varna för att köpa monitorn Achieva ShiMian från Korea. Jag fick vänta i ungefär 2 månader på skärmen, sen när jag väl fick skärmen så slocknade den efter bara 1 timme. Betalade 3500 kr inklusive moms och tull. Det lär nog kosta mycket att skicka tillbaka den, så det är knappt värt att göra det. Så det är typ 3500kr i sjön. Vete fan vad jag ska ha den till nu? Den har grymt snygg design så jag kan ju allt ha den som en möbel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ypioca:

Vill bara varna för att köpa monitorn Achieva ShiMian från Korea. Jag fick vänta i ungefär 2 månader på skärmen, sen när jag väl fick skärmen så slocknade den efter bara 1 timme. Betalade 3500 kr inklusive moms och tull. Det lär nog kosta mycket att skicka tillbaka den, så det är knappt värt att göra det. Så det är typ 3500kr i sjön. Vete fan vad jag ska ha den till nu? Den har grymt snygg design så jag kan ju allt ha den som en möbel.

Hör av dig till den du köpt skärmen av?

Sånt ska kunna fixas.

Permalänk
Medlem

Köpte den av dream-seller. Ska kolla upp vad det kostar att skicka tillbaka den, men jag anar att det kommer att kosta mycket. Sen vill tullen ha 900 kr för moms och tullavgift. Hoppas jag inte behöver betala det om jag nu skickar tillbaka monitorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ypioca:

Köpte den av dream-seller. Ska kolla upp vad det kostar att skicka tillbaka den, men jag anar att det kommer att kosta mycket. Sen vill tullen ha 900 kr för moms och tullavgift. Hoppas jag inte behöver betala det om jag nu skickar tillbaka monitorn.

Står inte han för frakten tillbaka?

Permalänk
Medlem

Läste nu på dream-seller sida på ebay. Står så här:

"If any problem is found after using the product, then you can get FREE AS service in Korea. However, in this case, the whole shipping cost to send it back to Korea and send it to your country will be charged on buyer's side"

Jäkla lotteri att köpa monitor från Korea. Lär kosta minst 2000 kr att skicka tillbaka och sen till sverige igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ypioca:

Läste nu på dream-seller sida på ebay. Står så här:

"If any problem is found after using the product, then you can get FREE AS service in Korea. However, in this case, the whole shipping cost to send it back to Korea and send it to your country will be charged on buyer's side"

Jäkla lotteri att köpa monitor från Korea. Lär kosta minst 2000 kr att skicka tillbaka och sen till sverige igen.

Det är ju en risk du får vara medveten om.

Hör av dig till Dream-Seller, sen återkoppla.

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit till Dream-Seller, får se vad dom säger. Finns det inte ställen som lagar TV apparater och annan elektronik som man kan lämna in monitorn till ? Typ som dom där små butikerna där man kan laga sina mobiltelfoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ypioca:

Jag har skrivit till Dream-Seller, får se vad dom säger. Finns det inte ställen som lagar TV apparater och annan elektronik som man kan lämna in monitorn till ? Typ som dom där små butikerna där man kan laga sina mobiltelfoner.

Googla lite? Finns ju felsökning av dessa skärmar på nätet som jag kommit på när jag googlat.

Permalänk
Medlem

ACHIEVA Shimian skärm

Så här ser bilden ut då jag startar monitorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ypioca:

Jäkla lotteri att köpa monitor från Korea. Lär kosta minst 2000 kr att skicka tillbaka och sen till sverige igen.

Jadu, vilket jäkla lotteri där chansen är större att du vinner än faktiskt förlorar.
Måste nog vara bland de mest lönsamma lotterierna jag hört talas om

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatbob:

Beställde en Crossover 27QD LED Blade från AccessoriesWhole http://www.ebay.com/itm/CROSSOVER-NEW-27QD-LED-BLADE-2560x144...

$380 med frakt vilket blev 2643 spänn. Beställde den 16/12 och hade den hemma den 28/12. Funkar fint. Inga döda pixlar vad jag kunnat finna. Trevligt lyft jmf min gamla 22" Samsung TN-panel

+ tull/moms på 571 på räkningen som kom häromdan, uträknat på ett för mig obegripligt sätt men var alltså baserat på $200 som accessorieswhole hade deklarerat på försändelsen.

Permalänk
Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk

Fick hem min Q270 Lite igår och den fungerar utmärkt! Frakten tog ett tag men det berodde tydligen på att de haft problem med defekta skärmar från tillverkaren. Min är felfri :).

Nu undrar jag om det finns möjlighet att spela xbox360 på skärmen, hittade en DVI-I (Dual link) till HDMI adapter i grafikkorstlådan, nån som har erfarenhet av detta? Stöder 360 ens 2560x1440?

Permalänk
Medlem

Sådär nu har man beställt blev en sådan här från Red-cap. Nu börjar en veckas nagelbitande

EDIT: lägger upp bilder på unboxing när jag får den om ni vill det

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av N0iZE:

Sådär nu har man beställt blev en sådan här från Red-cap. Nu börjar en veckas nagelbitande

En vecka? För mig tog det 15-16 arbetsdagar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vill bara varna för att köpa monitorn Achieva ShiMian från Korea. Jag fick vänta i ungefär 2 månader på skärmen, sen när jag väl fick skärmen så slocknade den efter bara 1 timme. Betalade 3500 kr inklusive moms och tull. Det lär nog kosta mycket att skicka tillbaka den, så det är knappt värt att göra det. Så det är typ 3500kr i sjön. Vete fan vad jag ska ha den till nu? Den har grymt snygg design så jag kan ju allt ha den som en möbel.

Kan vara så enkelt som att nätdelen gett upp!

Googla, mät med multimeter.

Ett tips är, att begagnade nätadapters till bärbara kan ge samma spänning, och är billiga samt tillförlitliga.

Om det är adaptern, kostar returfrakten inte mycket...

EDIT

Såg nu din bild - prova med annan grafikkabel?

Dom är kända för att vara kassa..

Måste vara Dual Link!

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ypioca:

Så här ser bilden ut då jag startar monitorn.

http://imageshack.us/a/img32/4837/capturedqk.th.jpg

Fick liknande resultat en gång med min skärm, dubbelkollade då så att alla kablar satt riktigt i både skärmen och till grafikkortet i datorn samt att Windows av någon anledning hade ställt in så att skärmen släcktes efter 20min, återställde det så att den inte gör det och efter det har jag inte stött på det igen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Growth:

Ja verkligen.. vet inte vad som hänt de senaste månaderna.. köpte min förra q270 lite för 305 $ totalt..

Vad som har hänt är att de märker att skärmarna börjar sälja bättre och bättre + jul