Hur säkerställer jag så att ny SSD och HD fungerar med mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Hur säkerställer jag så att ny SSD och HD fungerar med mitt moderkort?

Funderar starkt på att skaffa en SSD på ca 120GB och en mekanisk HD på 2-3TB. Men hur kontrollerar jag om komponenterna fungerar tillsammans med mitt moderkort? Har ett moderkort som är några år, ett Asus P5B Premium Vista.

Permalänk

Så länge moderkortet har sata kontakter så är de inga problem

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem

Jasså? Det låter ju väldigt trevligt isf! Förr i tiden när jag skruvade mkt mer med datorer, då var det väldigt känsligt, när man skulle hänga på en ny stor fin HD på ett gammalt moderkort.. Men om detta dilemma är borta iom Sata, då är det ju som sagt mkt trevligt!

Permalänk
Medlem

Det beror ju också på vilken SATA version du har.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det beror ju också på vilken SATA version du har.

Nja, egentligen inte då alla Sata revisioner är bakåtkompatibla.

Och sen en obligatorisk kommentar med tanke på ditt nick.
Hallowed are the Ori.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Nja, egentligen inte då alla Sata revisioner är bakåtkompatibla.

Och sen en obligatorisk kommentar med tanke på ditt nick.
Hallowed are the Ori.

Sant men jag tänkte bara att man inte behöver köpa en super snabb SSD om ens SATA version är för gammal. T.ex ny Vertex 3 / Intel 520/510 utnyttjas bättre om man har SATA III (6 Gbps)

Hallowed are the children of the Ori!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Sant men jag tänkte bara att man inte behöver köpa en super snabb SSD om ens SATA version är för gammal. T.ex ny Vertex 3 / Intel 520/510 utnyttjas bättre om man har SATA III (6 Gbps)

Hallowed are the children of the Ori!

Wraith är värre

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Det kommer funka med SSD, men du får inte full speed som de ovan skriver om du har en äldre Sata version. Den mekaniska skall det inte vara några problem med (fast det finns väl nån begränsning med att man inte kan boota från en 3TB disk med äldre moderkort? men nu skall du ju ha SSD till det så det spelar ju oavsett ingen roll)

Och så till huvudanledningen till att skriva i tråden

Your gods cannot save you now, Daniel Jackson.

Kree!

Permalänk
Medlem

Det ska nog gå bra. Du får förvisso inte ut full hastighet om du inte har sata 6gbit/s, men det är egentligen inte det som gör störst skillnad med en SSD då den har så mycket högre IOPS än "en" HDD.

Comtrya!

Permalänk
Medlem

Jag har Serial ATA-300 på mitt moderkort från 2007. Vilken SSD är att rekomendera? Onödigt att köpa en SSD som är snabbare än vad mitt moderkort klarar av.. Eller ska jag skippa moderkortet och köpa ett externt kontroller kort, så jag får tillgång till senaste sata.. Oavsett vilken väg jag går, så hade jag tänkt mig en SSD från Intel.

Och angående den mekaniska disken jag tänker köpa. Så ska den endast användas för lagring, finns inga planer på att boota från den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Jag har Serial ATA-300 på mitt moderkort från 2007. Vilken SSD är att rekomendera? Onödigt att köpa en SSD som är snabbare än vad mitt moderkort klarar av.. Eller ska jag skippa moderkortet och köpa ett externt kontroller kort, så jag får tillgång till senaste sata.. Oavsett vilken väg jag går, så hade jag tänkt mig en SSD från Intel.

Och angående den mekaniska disken jag tänker köpa. Så ska den endast användas för lagring, finns inga planer på att boota från den.

Då passar Intel 320 serien bra.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pe_Er_79:

Jag har Serial ATA-300 på mitt moderkort från 2007. Vilken SSD är att rekomendera? Onödigt att köpa en SSD som är snabbare än vad mitt moderkort klarar av.. Eller ska jag skippa moderkortet och köpa ett externt kontroller kort, så jag får tillgång till senaste sata.. Oavsett vilken väg jag går, så hade jag tänkt mig en SSD från Intel.

Och angående den mekaniska disken jag tänker köpa. Så ska den endast användas för lagring, finns inga planer på att boota från den.

Intel 320 kan varmt rekommenderas, utan tvekan den stabilaste disken på marknaden och har också bland de största "garanterade" skrivmängderna per cell (i princip = längst livslängd).

Och för alla er SG1-nördar:
Nou áni Anquiétas

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte gjort den här uppgraderingen till SSD, det kom lite annat imellan.. Men nu är jag redo att beställa en SSD och ska samtidigt uppgradera från Vista till Win8.
MEN bör jag fortfarande satsa på en Intel 320 eller är det idé med någon annan serie från Intel, trots att jag bara har sata2?
Intels 320 serie är av någon anledning ganska dyr, men får lite mer Gb per krona om man handlar en Intel disk ur en annan serie.. Kollar man länkarna nedan så syns tydligt prisskillnaden..

http://www.dustinhome.se/product/5010627963/intel-330-series-...

http://www.dustinhome.se/product/5010585184/intel-320-series-...

Permalänk
Medlem

Nej, 320 är utgående. 330 är väll den Intel tänkt som ersättare. Tycker du ska kolla på en SSD från Samsung också, de ligger också i Intels klass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nej, 320 är utgående. 330 är väll den Intel tänkt som ersättare. Tycker du ska kolla på en SSD från Samsung också, de ligger också i Intels klass.

En Intel 330 är alltså att föredra framför 320? 330:n är ju sata3 men den är väl bakåtkompatibel och ska därmed funka fint med mitt sata2 kort..

Har kollat på Samsung men mitt hjärta slår hårdare för Intel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

En Intel 330 är alltså att föredra framför 320? 330:n är ju sata3 men den är väl bakåtkompatibel och ska därmed funka fint med mitt sata2 kort..

Har kollat på Samsung men mitt hjärta slår hårdare för Intel..

Jo den ska vara bakåtkompatibel

Permalänk
Medlem

Intels nyare serie 335 på 240GB

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit