Permalänk
Medlem

Skumt problem med ny SSD

Hejsan, lyckades igår installera windows 7 på min intel 330 ssd i ACHI "mode", allt frid och fröjd, tills
jag märker att ibland när jag sätter på datorn så hittar inte datorn SSDn vilket resulterar i att det står:

Reboot and select proper boot device or insert boot media

otroligt frustrerande, jag testar att starta om datorn flera gånger på vanligt sätt men inget funkar..
sen testar jag randomly att stänga av "power" knappen på PSU'n (efter datorn var avstängd förstås) och då funkar det helt plötsligt..
---------------------
specs: http://imageshack.us/photo/my-images/520/speldator07final.png...
nytt grafikkort gtx 570 och en till HDD.

---------------------

*Åtgärder jag hitills viddagit:
*Kört intels diagnostics
*kört AS SSD benchmark
*sett till att ACHI verkligen är på
*Upgraderat nyaste drivrutinerna till både bios och SSD'n
*Bytt Sata kabel, bytt Sata input 1-4
*försökt sätta boot prios rätt (svårt eftersom den inte "detectas" ibland)

- kan det möjligtvis vara drivrutiner som saknas eller att moderkortet inte är kompatibelt?

snälla hjälp mig få ordning på det här :/
är otroligt tacksam för all hjälp !

UPDATE: skulle stänga av datorn och kolla alla kablar då får jag BSOD, otroligt nog lyckades jag ta ett kort (även fast det förmodligen är värdelöst)
hände när jag skulle stänga ned "computer managment", så frös allt sen fick jag bsod.

Permalänk
Medlem

Hade du den andra HDD i när du installerade Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Hade du den andra HDD i när du installerade Windows?

hade disken med gamla windows installationen på i samtidigt för det verkade vara ända sättet att se SSDn i ACHI mode, I IDE syntes den alltid.

Permalänk
Medlem

Då fick du startfilerna på din gamla HDD. Plocka ur din gamla HDD och sätt på ACHI i BIOS och installera sedan om WIndows

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Då fick du startfilerna på din gamla HDD. Plocka ur din gamla HDD och sätt på ACHI i BIOS och installera sedan om WIndows

vadå för start filer? vad har startfilerna med att det bara ibland funkar att göra?

Permalänk
Medlem

Enligt manualen för moderkortet ASUS M4N72-E så har endast SATA 5 och 6 portarna stöd för AHCI

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Enligt manualen för moderkortet ASUS M4N72-E så har endast SATA 5 och 6 portarna stöd för AHCI
http://imageshack.us/a/img839/9836/asusm4n72eahci.png

så ska jag köra SSD från 5-6? blev nämligen instruerad att alltid använda sata1 eller 0 för diskar som kör windows

Permalänk
Inaktiv

Ja, Port 5-6 annars funkar det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ja annars funkar det inte.

konstigt att jag kommit såpass långt ska testa om 10 min faaan hoppas det funkar

men det står ju att 5-6 bara kan köra AHCI/RAID men inget om att ingen av dom andra kan köra AHCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Skulle tro att det nog är så att port 5-6 endast stödjer ahci och raid, dvs inte ide mode. Övriga portar stödjer antagligen alla 3 lägena.

Edit: Man kan alltid kolla om det finns någon uppgraderad bios för ens moderkort, kan hjälpa ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

så ska jag köra SSD från 5-6? blev nämligen instruerad att alltid använda sata1 eller 0 för diskar som kör windows

Moderkort som använder Nvidia kretsar är lite speciella, dom saknar ofta stöd för AHCI men enligt manualen så finns det stöd för AHCI på SATA 5 och 6, problemet är att man måste ladda hem och installera drivrutiner för att det skall fungera men då kan du testa att ändra till AHCI efter installationen av Windows enligt denna guide http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mo...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Skulle tro att det nog är så att port 5-6 endast stödjer ahci och raid, dvs inte ide mode. Övriga portar stödjer antagligen alla 3 lägena.

Frispel har rätt, portar 1-4 stöder IDE, AHCI, RAID.

Se sidor 2-10 och 2-11 i manualen.

Fo3

http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM2Plus/M4N72E/#download

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Frispel har rätt, portar 1-4 stöder IDE, AHCI, RAID.

Se sidor 2-10 och 2-11 i manualen.

Fo3

http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM2Plus/M4N72E/#download

Är det samma moderkort som vi kollar på http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2Plus/M4N72E/

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Nåt fel på min länk?

Det du citerar från sidan 1-25 i manualen, tolkar jag som att Portar 5, 6 endast stöder AHCI och Raid.

Sidor 2-10, 2-11 verkar ge mer generell info...

Måhända jag har fel, men då är manualen mycket konstigt skriven.

Fo3

Observera att moderkortet även har separat IDE/PATA-port

EDIT: Enklast är väl om TS kör något disktestprogram, så ser man vilken mode som faktiskt är vald...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Testade att byta till Port5, samma problem fortfarande :/

Permalänk
Medlem

så jag bör testa att installera om windows i IDE och sen byta till ACHI? saken är att windows verkar funka bra men som sagt knasar det så fort man stänger av :/

Permalänk
Medlem

EDIT: Enklast är väl om TS kör något disktestprogram, så ser man vilken mode som faktiskt är vald...

Enligt AS SSD :
http://imgur.com/Pfpik,6Ye4N

Permalänk
Medlem

Nåt fel på min länk?

Det du citerar från sidan 1-25 i manualen, tolkar jag som att Portar 5, 6 endast stöder AHCI och Raid.

Sidor 2-10, 2-11 verkar ge mer generell info...

Måhända jag har fel, men då är manualen mycket konstigt skriven.

Fo3

Observera att moderkortet även har separat IDE/PATA-port

Nej det inget fel på din länk men jag letade efter bekräftelse att SATA 1-4 portarna klarade AHCI, men enligt sidorna 2-10,2-11 så är det även möjligt att AHCI även fungerar på SATA 1-4.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

msahci = OK.

Du kör alltså AHCI.

Problemet bör vara något annat.

Vilken PSU har du?

Är bios uppgraderat till senaste?

EDIT: Uppsvällda kondensatorer på MB?

Fo3

Visa signatur

Permalänk
Medlem

msahci = OK.

Vilken PSU har du?

Är bios uppgraderat till senaste?

Fo3

corsair TX650w

Japp upgradera bios innan jag installerade windows första gången

fo3?

Permalänk
Medlem

Uppsvällda kondensatorer på MB?

hur kan jag kolla det :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

Granska moderkortet, ficklampa är ett bra hjälpmedel.

Om kondensatorerna börjat läcka ut brun sörja, är de totalt slut.

ifall botten på kondensatorerna buktar ut, är även det ett dåligt tecken...

Kanske någon annan kan komplettera med tydligare beskrivning...

Fo3 = signatur istf FatherofThree (Lat )

Edit: måste gå till annat...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Granska moderkortet, ficklampa är ett bra hjälpmedel.

Om kondensatorerna börjat läcka ut brun sörja, är de totalt slut.

ifall botten på kondensatorerna buktar ut, är även det ett dåligt tecken...

Kanske någon annan kan komplettera med tydligare beskrivning...

Fo3 = signatur istf FatherofThree (Lat)

Edit: måste gå till annat...

okej tack för tiden iaf! kondensatorerna ser helt friska ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

Funkar datorn? Då är det troligen inget problem

Som sagt tidigare, pröva att uppdatera bios om det finns någon nyare version än den du har, kan ibland lösa denna typ av problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Funkar datorn? Då är det troligen inget problem

Som sagt tidigare, pröva att uppdatera bios om det finns någon nyare version än den du har, kan ibland lösa denna typ av problem.

gjorde det innan jag installerade windows första gången

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag sett andra trådar där man stängt och slagit på PSU-strömbrytaren för att kunna boota.
Kommer dock inte ihåg om/vad man kom fram till i dessa trådar.

Testa (och dubbelkolla) att alla kablar, instickskort och minnen sitter korrekt och stadigt.

När du "testar att starta om datorn flera gånger på vanligt sätt", använder du då resetknappen?

Fo3

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag sett andra trådar där man stängt och slagit på PSU-strömbrytaren för att kunna boota.
Kommer dock inte ihåg om/vad man kom fram till i dessa trådar.

Testa (och dubbelkolla) att alla kablar, instickskort och minnen sitter korrekt och stadigt.

När du "testar att starta om datorn flera gånger på vanligt sätt", använder du då resetknappen?

Fo3

inte bara, både "stora" strömknappen och resetknappen, oftast strömknappen tror jag

ska dubbelkolla allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

gjorde det innan jag installerade windows första gången

Du skrev att du uppdaterade drivrutinerna, inte att du flashade om bios...om du inte flashat om bios så kan du pröva med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Du skrev att du uppdaterade drivrutinerna, inte att du flashade om bios...om du inte flashat om bios så kan du pröva med det.

menade flasha, la en fil på ett usb minne och flashade innan jag startade datorn

Permalänk
Medlem

UPDATE: skulle stänga av datorn och kolla alla kablar då får jag BSOD, otroligt nog lyckades jag ta ett kort (även fast det förmodligen är värdelöst)
hände när jag skulle stänga ned "computer managment", så frös allt sen fick jag bsod.