Permalänk
Medlem

Lagring

Hej, har för mig att jag såg en tråd som denna för länge sedan men jag kunde inte hitta den.. men aja, till ämnet.

Hur kommer det sig att det är "lagligt" att tillverkare av data lagring får sälja en tex HDD på två TB men som endast kan lagra 1,81 TB?
Ja dom räknar med decimal, men nämn en dator som använder decimala bytes?

Sure den har över 2 000 396 742 656 byte, men två Terabyte ska vara 2 199 023 255 552 byte.

När det var floppys och det saknades en halv kilobyte så gjorde det ju inte så mycket.. men 190 GB är ju mer utrymme än vad min SSD kan hålla, så det märks ganska tydligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker väl inte direkt att de gör något fel.
Det är ju faktiskt inte TeraByte som räknas i datorn, tera är ren 10-potens, vilket datorn inte räknar på.
Så i så fall är det OS-tillverkarna som ska gå ut med en varning eller något, som inte kommer hända.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Hårddisktillverkarna är ju ganska tydliga med att 2GB = 2 000 000 000 bytes. Brukar stå överallt. Och som sagt så är det rätt, för både Giga och Tera är 10-potenser.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Men för en produkt som endast kan användas i en dator borde dom räkna så det står rätt där dom ska användas?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Men för en produkt som endast kan användas i en dator borde dom räkna så det står rätt där dom ska användas?

Nja, jag förstår hårddisktillverkarna, det är ju inte direkt deras problem eftersom de faktiskt inte gör fel.

Varför då vara en god medborgare och göra så att deras produkter framstår som att de är sämre än vad de är?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Problemet ligger väl ändå i att Windows räknar datamängd i gibibyte (2^30) men visar det som gigabyte (10^9) osv.?

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt så är det Windows som skriver fel. k, M, G och T är SI prefix. http://en.wikipedia.org/wiki/SI_prefix
Det värdet som Windows refererar till är binära prefix, men de heter egentligen ki, Mi, Gi och Ti. http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix
Med andra ord så borde Windows säga att din disk är 1,81TiB.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Nja, jag förstår hårddisktillverkarna, det är ju inte direkt deras problem eftersom de faktiskt inte gör fel.

Varför då vara en god medborgare och göra så att deras produkter framstår som att de är sämre än vad de är?

jag skulle vara OK med att dom la till så att det blev 2 TB men att den kanske kostar en hundring mer..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hdd tillverkarna gör inte fel. Det är windows som "räknar fel"

Köper du en disk på 2TB så är den 2TB

Permalänk
Medlem

Som sagt, de gör inget fel. OS tillverkarna gör fel i hur de visar det lediga utrymmet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv

Hade ju varit enklare om dom kom överens om att bara visa samma siffror istället.

Vet inte hur många gånger jag har fått förklara hur det ligger till för folk som inte vet, och visst förstår man att vissa känner sig lurade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Hej, har för mig att jag såg en tråd som denna för länge sedan men jag kunde inte hitta den.. men aja, till ämnet.

Hur kommer det sig att det är "lagligt" att tillverkare av data lagring får sälja en tex HDD på två TB men som endast kan lagra 1,81 TB?
Ja dom räknar med decimal, men nämn en dator som använder decimala bytes?

Sure den har över 2 000 396 742 656 byte, men två Terabyte ska vara 2 199 023 255 552 byte.

När det var floppys och det saknades en halv kilobyte så gjorde det ju inte så mycket.. men 190 GB är ju mer utrymme än vad min SSD kan hålla, så det märks ganska tydligt.

Var på toaletten här om dagen med Kjell & Co:s bok "Hur funkar det?". Där jag kom ihåg att jag läst denna fråga och hittade svaret. Så jag screenshoota svaret på din fråga. Hoppas den fyller i dina informationsluckor i ärendet.

Köp och läs den om du vill ha mer snabb information.

Visa signatur

Citera för svar.