Windows 7 ser ej min SATA-hårddisk

Permalänk

Windows 7 ser ej min SATA-hårddisk

Hej!

Jag har nyligen installerat lite nya delar i min dator. Jag bytte processor från AMD till Intel med nytt moderkort (förstås) samt ett nytt grafikkort.

På grund av detta passade jag också på att installera om Windows 7 på nytt. Jag formaterade min SSD och lade in windows på den.

Problemet är nu att windows 7 inte hittar min andra hårddisk (SATA). Då jag hade ganska mycket saker på den som jag ville ha kvar så formaterade jag aldrig den i samband med installationen av windows 7.

Om jag tittar i BIOS så ser jag hårddisken. Jag ser också hårddisken om jag går till kontrollpanelen och enhetshanteraren. Jag kommer dock inte åt innehållet på den. Den "poppar" alltså inte upp som en D:\ när jag går in på "Den här datorn".

Vet någon vad som kan vara fel? Mycket tacksam för hjälp!

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Hej!

Jag har nyligen installerat lite nya delar i min dator. Jag bytte processor från AMD till Intel med nytt moderkort (förstås) samt ett nytt grafikkort.

På grund av detta passade jag också på att installera om Windows 7 på nytt. Jag formaterade min SSD och lade in windows på den.

Problemet är nu att windows 7 inte hittar min andra hårddisk (SATA). Då jag hade ganska mycket saker på den som jag ville ha kvar så formaterade jag aldrig den i samband med installationen av windows 7.

Om jag tittar i BIOS så ser jag hårddisken. Jag ser också hårddisken om jag går till kontrollpanelen och enhetshanteraren. Jag kommer dock inte åt innehållet på den. Den "poppar" alltså inte upp som en D:\ när jag går in på "Den här datorn".

Vet någon vad som kan vara fel? Mycket tacksam för hjälp!

titta i kontrollpanelen -> admin -> dator hantering -> diskhantering, om du hittar den där kan du "ändra enhetsbeteckning o sökvägar" och lägga till nåt.
om inte så kolla så du inte har satt nån disk i nån marvell sata port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Hej!

Jag har nyligen installerat lite nya delar i min dator. Jag bytte processor från AMD till Intel med nytt moderkort (förstås) samt ett nytt grafikkort.

På grund av detta passade jag också på att installera om Windows 7 på nytt. Jag formaterade min SSD och lade in windows på den.

Problemet är nu att windows 7 inte hittar min andra hårddisk (SATA). Då jag hade ganska mycket saker på den som jag ville ha kvar så formaterade jag aldrig den i samband med installationen av windows 7.

Om jag tittar i BIOS så ser jag hårddisken. Jag ser också hårddisken om jag går till kontrollpanelen och enhetshanteraren. Jag kommer dock inte åt innehållet på den. Den "poppar" alltså inte upp som en D:\ när jag går in på "Den här datorn".

Vet någon vad som kan vara fel? Mycket tacksam för hjälp!

Hur ser det ut i "disk management"? Om filsystemet visas korrekt kanske det bara är att tilldela en enhetsbokstav?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av xedoz1:

titta i kontrollpanelen -> admin -> dator hantering -> diskhantering, om du hittar den där kan du "ändra enhetsbeteckning o sökvägar" och lägga till nåt.
om inte så kolla så du inte har satt nån disk i nån marvell sata port.

Tack för hjälpen till er! Det var bara att att ändra enhetsbeteckning och sökvägar

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S