3 miljoner användare delar streamingkonton i Norden

Permalänk

Något ska man väl få för den så kallade privatkopieringsavgiften som vi konsumenter tvingas betala.

Permalänk
Medlem

Det STORA problemet med streaming tjänsterna är att man inte har gjort det bättre för folk med specialintressen. Vill man t.ex. titta på NHL matcher ska man inte behöva betala genom näsan för en massa annan idrott man inte är intresserad av att se. Det här gäller många andra idrotter samt svårigheter att t.ex. betala för att bara se vissa matcher.

Tyvärr har även streamingtjänsterna blivit mycket som det var förr i tiden, man vill köpa upp rättigheter och erbjuda det exklusivt till just sina kunder men då måste du kanske betala ett premiumpris för att komma åt det. Några individuella matcher via någon tjänst där man bara kan betala för att titta på det man vill är dessa bolag nog inte intresserad av. För inte tala om att man handlar med rättigheter hit och dit hela tiden. Jag har också specialintressen men är inte villig att betala tusentals kronor varje år bara för att kanske titta 10-25% på sådana sportevenemang jag vill se. Det är helt enkelt inte ekonomiskt.

Jag använder Allente och har streaming via dom, smidigt och lite billigare men jag tittar inte så ofta och därför skulle jag inte betala om tjänsten var för dyr.

Bäst är catch-up funktionen som gör att man kan titta på TV-sändningar i efterhand, det passar mig mycket bättre än att försöka hitta saker att titta på via streamingtjänsterna.

Permalänk
Medlem

Har inte skaffat eller lånat någon streamingstjänst ännu... har inte riktigt något behov av det. Har inte riktigt någon tid till att nyttja det heller.

Permalänk
Medlem

En piiiiirat seglar på haven!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det STORA problemet med streaming tjänsterna är att man inte har gjort det bättre för folk med specialintressen. Vill man t.ex. titta på NHL matcher ska man inte behöva betala genom näsan för en massa annan idrott man inte är intresserad av att se. Det här gäller många andra idrotter samt svårigheter att t.ex. betala för att bara se vissa matcher.

Det är helt sjukt hur Viaplay kan monopolisera NHL och kräva 700kr/mån för att kunna se det, samtidigt som de med sitt avtal blockar NHLs egna streaming för 125-150kr/mån i länderna de har monopol. Varför finns det inga myndigheter som gör något åt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är helt sjukt hur Viaplay kan monopolisera NHL och kräva 700kr/mån för att kunna se det, samtidigt som de med sitt avtal blockar NHLs egna streaming för 125-150kr/mån i länderna de har monopol. Varför finns det inga myndigheter som gör något åt det?

Viaplay/NHL kanske gör något åt det på egen hand om tillräckligt många säger upp det. Jag har precis sagt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag fick låna en arbetskompis Viaplay-konto då jag bara kollar på Formel 1 men anser det inte värt 4-5000 per år, i några år, men sen Viaplay chockhöjde priset har han sagt upp den. Så till nästa år, då jag hoppas F1 blir lite intressantare blir det Formel 1 appen som har mer rimligt pris.

Jag hade inte haft Netflix sen 4 år, tyckte att utbudet inte motsvarade kostnaden. De få saker som jag ville se fulstreamade jag på nätet. Men sen införde de att de med familjekonton kunde dela till utomstående. Jag frågade min brorsa som skapade ett konto åt mig, jag betalar den lilla extrakostnaden 50kr till honom, och nu känns Netflix som värt att betala för. Så det var ganska smart drag av dem tycker jag.
Men vid reklam som avbryter går gränsen, skulle inte ta det ens om jag fick betalt för det. (nåja, beror på hur mycket förstås, jag behöver ju inte titta )
Vad gäller andra streamingtjänster ska jag nu, efter att årsabonnemangen går ut) ta dem månadsvis om det finns något värt det.

funderare på att testa f1.com egna streaming om det funkar i Sverige.
aldrig att jag betalar Viaplays hutlösa pris för fotboll och formel 1.
har kört fulstream innan men kvaliten är ju inte den bästa.
inte så konstigt att många kör IPTV när man måste betala 500-700kr i månaden för 4-5 olika leverantörer om man vill kolla på allt som netflix, viaplay, max, amazon etc.
Körde IPTV innan men kvaliten är ju ofta kass och man kan inte kolla i efterhand på tex skidor eller formel 1.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Det är ändå lite konstigt att så många har problem med att leverantörerna låser abonnemangen när så många samtidigt anser att alla streamingtjänster ändå är skit.

I slutändan är det ju väldigt enkelt, gillar man tjänsten och är ok med terms och priser, go for it. Är man inte OK med det, skippa och gå vidare. Att använda vad man själv anser vara tillkortakommanden från leverantör som ursäkt för att använda tjänsten på ett sätt som går emot leverantörens terms håller väl inte riktigt.

Personligen tycker jag det största problemet idag är att precis allt går åt abbonemangsformen samtidigt som inget utbud direkt delas mellan leverantörerna vilket gör att man får ha en rejäl mängd abbonemang om man vill se det mesta som är populärt för stunden.
Kör själv för närvarande prime, hbo och Apple.

Permalänk
Medlem

Hur har de kommit fram till denna siffra? Kollade länken men det står inte där. Kommer siffran från branschen litar jag inte på den alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

inte så konstigt att många kör IPTV när man måste betala 500-700kr i månaden för 4-5 olika leverantörer om man vill kolla på allt som netflix, viaplay, max, amazon etc.
Körde IPTV innan men kvaliten är ju ofta kass och man kan inte kolla i efterhand på tex skidor eller formel 1.

Det gamla goa lternativet Tpb + VPN finns också kvar för serier och filmer. Jag kör det ibland när inte Netflix, Prime eller Hbo som jag betalar för inte har det jag vill se. Funderar på att säga upp Hbo trots att det är billigt. De är absolut tröttast med nytt intressant material. Har också varit nära att säga upp Netflix eftersom kvaliten dalat och de inför restriktioner samtidigt som de höjt priserna flera gånger. Nu har jag en billigare plan eftersom det inte går att dela ändå. Jag tänker aldrig köpa till någon användare för att dela, då skippar jag hellre det helt och laddar ner det jag vill se istället. Tjänsterna verkar glömma att det fortfarande är lätt att ladda hem. Höjer de för mycket eller inför begränsningar kommer folk börja med detta igen