[Projekt] LED-konvertera en Sony VPL HS60 Projektor.

Permalänk

[Projekt] LED-konvertera en Sony VPL HS60 Projektor.

Intro
Har velat ha en egen projektor här hemma i flera år för att titta på film på mm men har alltid blivit avskräckt av priset på nya lampor som kostar en mindre förmögenhet och som behöver bytas på tok för ofta, jag har alltid sagt att jag ska skaffa en när de börjat införa LED belysning i projektorerna vilket de har gjort nu, men de är väldigt dyra och det verkar finnas noll intresse för tillverkarna att gå över till LED (konstigt när de kan få 3000 spänn för en lampa? not..), så började kolla på möjligheten att konvertera en vanlig projektor vilket har gjorts med varierande framgång, dock är försöken jag hittar ett par år gamla och mycket har hänt på LED fronten de senaste åren som säkert alla märkt.

I samma veva dök det upp en Sony VPL HS60, ett flaggskepp som har ett par år på nacken men fortfarande ska vara en väldigt bra projektor med "allt" utom full HD, dock 720p. Annonsen beskrev den som "i gott skick med slutkörd lampa som behöver bytas ut" och eftersom en ny lampa till denna modell kostar drygt 3500kr så fick jag projektorn och min blivande projektgrund för ett väldigt trevligt pris jämfört med om jag köpt en med fungerande lampa!

Sony VPL HS60, basen för projektet

Efter lite tester visade det sig att projektorn funkar som den ska men att lampan precis som det beskrevs var väldigt trött. Dock kommer det visa sig att en trött lampa är mycket bättre än ingen lampa!

Del1, att lura projektorn att starta utan lampa.

Här lyckades jag inte hitta info om någon som hade gjort detta på just den projektormodellen jag har men hittade någon guide på en Sony projektor från 2001 samt lite andra gamla projektorer av diverse märken, och så länge man inte har en NEC projektor verkade denna delen ha potential att vara lätt och smärtfri. Så jag började montera av chassit från projektorn för att få en bättre överblick vad som dolde sig i den och hur den var uppbyggd.

Chassi, skyddsplåtar samt lampa bortplockade

Ihop tejpade brytaren som kontrollerar så chassit är stängt

Redan här uppstod första "problemet", när jag försökte starta projektorn utan skalet på började den pipa samt att dioden för lamp/case började blinka ilsket. tillslut hittade jag en liten lurigt placerad strömbrytare som silvertejpades på plats för stunden så projektorn ska tro att chassit är stängt. Denna irriterande funktion kommer nollas helt i framtiden med en liten jumper mellan de två pinsen som helt enkelt kortsluter dom på plats så jag slipper brytaren.

Nästa steg var att ta reda på hur projektorn kände av om en lampa var inkopplad samt att försöka lura den till att lampan var inkopplad även om det inte var fallet. Första steget här blev att fortsätta montera ner projektorn i jakten på ballasten som lampan är kopplad till, denna sitter dumt monterad under moderkortet för att göra det svårt att byta den om den skulle ge upp (tydligen rätt vanligt problem). Efter att ha lokaliserat Ballasten var det bara att ta reda på vilken kabel från den som gick till moderkortet.

CN1906, den andra kontakten från vänster går till ballasten

Nu var det bara att plocka upp multimetern för att se om det fanns något lätt samband mellan moderkortet och ballasten eller om det var en av de besvärligare modellerna där det krävs någon form av modifikation på ballasten i sig också.

Med lampa på:
vit: 0V
svart1: 0V
svart2: 0V
svart3: 0V

Med lampa av:
vit: 0V
svart1: 0V
svart2: 3V
svart3: 0V

Ser ut att vara den lättlurade typen av projektor så testar klippa av svart2 och kopplar den till Jord istället för ballasten och allt drar igång precis som om en fungerande lampa varit monterad! Efter detta var det bara att plocka ut ballasten helt och hållet samt testa utan att köra de övriga 3 kablarna anslutna till den och resultatet är det samma som innan, den startar precis som den ska.

Detta är dock enbart verifierat med att varningslamporna håller sig släckta och att fläktarna drar igång som de ska mm eftersom jag inte har någon lampa att få fram någon bild med, förhoppningsvis har jag hittat en tillräckligt stark lampa här hemma nu för att få fram en svag bild på ett vitt papper ett par cm från projektorn ikväll när det blivit mörkt ikväll dock, lyckas det kan jag gå vidare med del2 i projektet!

Avslutningsvis kollade jag även runt efter användbara strömkällor i projektorn för fortsättningen av projektet, tyvärr visade det sig att fläktarna i normalt läge går på 6.5V istället för 12V vilket är klart dåligt eftersom jag hade en förhoppning om att kunna kyla LEDsen med tex en antec khüler 620 som jag har liggandes här hemma. Får helt enkelt plocka ner den igen och se om jag hittar något bättre ställe, borde ju inte vara omöjligt att hitta 12V någonstans i den annars får jag nog fundera ut en annan kylar lösning.

Permalänk
Medlem

Det här ska följas! Gryyymt!

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk

Nu vidare till en fråga om vilken LED matris som bör användas.

Jag börjar med lite info jag läst mig till redan, tyvärr ett par år gammal i de flesta fallen:

-High power LEDs, finns single LEDs som lyser med upp mot 1000 LM, kommer dock krävas många av dessa vilket nog kommer ta för mycket plats samt att de ger för lite LM/W för att vara ett riktigt bra alternativ. känns även som ljuset borde bli jämnare av en matris?

LED matriser, nu börjar det bli riktigt intressant eftersom de senaste åren har gjort 2 stora framsteg med LEDs, det första är att de har mycket högre Lumen/W, där de ligger runt 90 Lumen/W nu jämfört med 60 Lumen/W för bara ett par år sen, detta är alltså en ökning med 50% mer ljus! Det andra framsteget är att LEDsen är mindre idag så man får plats mer fler LEDs på samma yta, även detta är riktigt trevligt i ett trångt utrymme som en projektor.

För att lista lite resultat jag sett med olika styrkor på LED-matriserna.
20W, någon kille på youtube som blev nöjd men såg verkligen inte ut att vara så bra ljus och bild, annars mest folk som kallat det bortkastade pengar.

50W, Verkar kunna funka hyfsat om man inte vill ha så stor bild och sitter i en riktig batcave, annars för dåligt ljus.

100W, De nya 100W matriserna levererar 9000 LM vilket är massor ljus, dock kräver en projektor massor ljus för att det ska bli bra också. Finns tex en tråd här på swec om en kille som försökte sig på att bygga med en 8000 LM matris, dock gav han upp innan projektet var färdigt för han tyckte det för dåligt ljus genom projektorn när den visade en mörkgrå bild som indikerar ingen lampa. Finns även ett par försök på tex Elektronikforum samt minhemmabios forum med folk som försökt men alla verkar ha lagt ner efter diverse missöden. Slutsatsen är att jag tror en 100W matris ska räcka men jag är fortfarande lite tveksam..

150W, Nu för tiden finns det ännu fetare matriser på tex 150W som ska ge totalt 13000 LM, frågan är om jag kommer behöva det extra ljuset från en 150W matris istället för en 100W matris för det kommer ju faktiskt med lite nackdelar också. Det är tex dyrare att köpa in dom, kommer kräva ett större nätagg samt att det kommer bli svårare att kyla matrisen ordentligt.

Så vad tror ni, 100 eller 150W, kanske till och med någon som har erfarenhet av dessa matriser?

EDIT: Viktigt tillägg!

Skrivet av Meduza:

Jag skulle inte rekommendera vägen med en stor LED-matris i stil med de 50 och 100w-varianter som köps på eBay och dylikt, du kommer aldrig att lyckas fokusera dom till en ljusstråle med någon intensitet att tala om så det mesta ljuset kommer att gå till spillo...

Mitt försök hade snarare varit med en SST-90 eller SST-50 från Luminus Devices:
http://www.luminus.com/products/white_65_2324967996.pdf
http://www.luminus.com/products/white_66_952356145.pdf

Och någon av dessa linser från finska Ledil:
http://ledil.fi/luopdf3.php?s=54&t=271

Där har du möjlighet att få ut över 2000 lumen på 3x3mm chip-yta med SST-90, så där finns en chans att lyckas fokusera ljusstrålen hyfsat!
eBay-varianterna ligger ofta på över 200mm2 för samma ljusstyrka... vilket ger löjligt mycket lägre intensitet...

Det bästa är dock om du har möjlighet att lyckas få in en lysdiod till varje separat LCD och använda röd, grön respektive blå SST-90 till varje LCD.

Längst ner i detta quote finns en super intressant ide som även genomförts här:
http://www.diyaudio.com/forums/diy-projectors/162900-possibly...

Dock kvarstår frågan vilken grön, röd respektive blå våglängd de dikromatiska filterna släpper igenom då det känns som att det är viktigt att få tex rätt gröna ljus genom LCDn för att få rätt slutfärger på duken. Någon som vet eller kan hitta vilka våglängder på ljuset som släpps igenom i en 3lcd projektor?

Permalänk

Sjukt kul, hoppas det går vägen!
Hur mycket gav du för projektorn om man får vara fräck att fråga?

Permalänk
Entusiast

Detta var intressant! Glöm inte solbrillor när du testar ledsen

Permalänk
Medlem

Intressant projekt!

Kan tipsa om Cree XM-L2 om du vill ha dioder med bra lumen per watt.

Permalänk
Skrivet av Kaptendum:

Sjukt kul, hoppas det går vägen!
Hur mycket gav du för projektorn om man får vara fräck att fråga?

Gav 1200kr för projektor, takfäste samt en 79" duk, då fick jag det dessutom hemkört

Skrivet av Blargmode:

Detta var intressant! Glöm inte solbrillor när du testar ledsen

Lär inte bli någon LED matris då ljuset är för svårt att fokusera från en sån och för mycket ljus går till spillo jämfört med en stark vanlig LED, men har tittat lite på matriserna på youtube och jäklar vad de lyser!

Skrivet av bizon:

Intressant projekt!

Kan tipsa om Cree XM-L2 om du vill ha dioder med bra lumen per watt.

Lutar mer åt SST-90 eller eventuellt den lite svagare SST-50 nu beroende på vilken monterings modell som väljs. Fast Cree XM-L2 verkar vara ett bra alternativ om den svagare typen av LEDs väljs vid montering direkt framför de 3 LCDerna istället för på originallampans plats.

Permalänk
Medlem

Jag vet ett alternativ som kanske skulle kunna funka, det finns nödlampor i led, som man brukar montera i höga tak.
Dem går igång vid eventuella elavbrott och lyser om ini helvete, vi har två utav dessa i verkstaden och dem kan jämföras som en hel armatur i styrka...dem har även ett litet batteripack som skall räcka i 15timmar när det är fulladdat, det kanske skulle kunna gå att bara ta ledarmaturen ifrån den ?
2500K eller 2600K det är jag inte säker om men det bör man hitta efter lite sökande på google :)?

Permalänk
Skrivet av KoSoVaR:

Jag vet ett alternativ som kanske skulle kunna funka, det finns nödlampor i led, som man brukar montera i höga tak.
Dem går igång vid eventuella elavbrott och lyser om ini helvete, vi har två utav dessa i verkstaden och dem kan jämföras som en hel armatur i styrka...dem har även ett litet batteripack som skall räcka i 15timmar när det är fulladdat, det kanske skulle kunna gå att bara ta ledarmaturen ifrån den ?
2500K eller 2600K det är jag inte säker om men det bör man hitta efter lite sökande på google :)?

2500k/2600k är "temperaturen" på ljuset, alltså vilken färg det har så säger inte så mycket om vilken modell det är. Det jag har hittat när jag letat runt på emergancy LEDs är kluster med 1W leds med mellan 5-9 LEDs vilket ger en total effekt på 5-9W, jag antar att det är ungefär nått sånt ni har också eftersom det har upp mot 15h batteritid?

https://www.youtube.com/watch?v=93ZWFrVLjdY

där har du ett exempel på hur mycket ljus du får ut av 10W LEDs jämfört med en ficklampa (LED börjar 35 sec in i klippet. Det jag kollar främst på just nu är att ha 3st separata 10W leds, en för varje färg och display i projektorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

2500k/2600k är "temperaturen" på ljuset, alltså vilken färg det har så säger inte så mycket om vilken modell det är. Det jag har hittat när jag letat runt på emergancy LEDs är kluster med 1W leds med mellan 5-9 LEDs vilket ger en total effekt på 5-9W, jag antar att det är ungefär nått sånt ni har också eftersom det har upp mot 15h batteritid?

https://www.youtube.com/watch?v=93ZWFrVLjdY

där har du ett exempel på hur mycket ljus du får ut av 10W LEDs jämfört med en ficklampa (LED börjar 35 sec in i klippet. Det jag kollar främst på just nu är att ha 3st separata 10W leds, en för varje färg och display i projektorn.

Jo det vet jag, jag har för mig att själva ledarmaturen låg på 15, den ar ungefär 5x5cm, man skulle ju bara kunna ta ut den ur själva skalet då den drivs utav batteripacket som finns på insidan utav lådan.

Jag kan hänvisa till något som liknar den ytterst lite.

http://accenta.se/produkter/nodbelysningsarmatur-LED/Lovato-N...

Men det skippar vi då det inte är aktuellt i detta sammanhang

Men då du behöver 3st separata vilket i detta fall är självklart, men kan detta vara något ? Epistar är välkända för deras starka leds

http://www.ebay.com/itm/Epistar-10W-RGB-Full-Rainbow-Color-Hi...

Permalänk
Skrivet av KoSoVaR:

Men då du behöver 3st separata vilket i detta fall är självklart, men kan detta vara något ? Epistar är välkända för deras starka leds

http://www.ebay.com/itm/Epistar-10W-RGB-Full-Rainbow-Color-Hi...

Det beror mycket på vilken väg jag väljer att gå vilken typ av LEDs som blir aktuella. RGB leds har fördelen att de får mycket högre effekt än vita på de intressanta våglängderna, dock har de även nackdelen att det blir mycket svårare att fokusera ljuset när man har mer än 1 LED, all ljus som inte är parallellt är ju trots allt värdelöst i en projektor.

I första hand ligger tanken nu att jag ska använda tex 3st sst-50, Cree XM-L2 eller liknande, en i varje färg framför varje LCD, detta är en 10W LED istället för en matris vilket gör det mycket lättare att få ljuset parallellt med hjälp av en lins. Om det visar sig att detta inte är genomförbart är den alternativa iden att använda en sst-90 vilket är den starkaste enskilda LEDen jag hittat som ligger på 30W från en "radiation area" på enbart 9mm^2 vilket gör att det går att få ljuset parallellt med en lins till skillnad från en matris där det bara handlar om att fläska på med tillräckligt med ljus för att få förhoppningsvis tillräckligt att nå fram.

Jag hoppas på metoden med 3 st 10W leds då den kommer ge bättre ljusstyrka eftersom ljuset slipper passera lite filter mm samt att allt ljus blir i rätt våglängder.

Epistar är ytterligare ett märke jag ska lägga in i listan över tillverkare att kolla på LEDs från

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det beror mycket på vilken väg jag väljer att gå vilken typ av LEDs som blir aktuella. RGB leds har fördelen att de får mycket högre effekt än vita på de intressanta våglängderna, dock har de även nackdelen att det blir mycket svårare att fokusera ljuset när man har mer än 1 LED, all ljus som inte är parallellt är ju trots allt värdelöst i en projektor.

I första hand ligger tanken nu att jag ska använda tex 3st sst-50, Cree XM-L2 eller liknande, en i varje färg framför varje LCD, detta är en 10W LED istället för en matris vilket gör det mycket lättare att få ljuset parallellt med hjälp av en lins. Om det visar sig att detta inte är genomförbart är den alternativa iden att använda en sst-90 vilket är den starkaste enskilda LEDen jag hittat som ligger på 30W från en "radiation area" på enbart 9mm^2 vilket gör att det går att få ljuset parallellt med en lins till skillnad från en matris där det bara handlar om att fläska på med tillräckligt med ljus för att få förhoppningsvis tillräckligt att nå fram.

Jag hoppas på metoden med 3 st 10W leds då den kommer ge bättre ljusstyrka eftersom ljuset slipper passera lite filter mm samt att allt ljus blir i rätt våglängder.

Epistar är ytterligare ett märke jag ska lägga in i listan över tillverkare att kolla på LEDs från

Ahhh låter intressant
Nu förstår jag bättre vad det är du skall göra, hmm och...ja det är ett litet svårt val faktiskt.
Om du nu hittar tre exakt likadana LED:s på 10w vardera i R, G & B så hade det nog vart näst intil perfekt, men hur hade du tänkt att placera dem, dvs montera? Har du tänkt ut någon upphägnings strategi ?

Permalänk

Snabb nattupdate,

Tyvärr har jag lite tidsbrist atm pga tentaplugg från både mig och tjejen men ikväll så fick jag chansen att mörklägga vardagsrummet för test så projektorn verkligen fungerar och ger bild som den ska, det ända jag visste var ju faktiskt att den startade som den skulle.

Så sagt och gjort, upp med en lämplig bild på datorn (4 fält, 2 hörn vita, 2 svarta för optimal kontrast) i med hdmi sladden som visade sig vara någon nvidia mini hdmi historia så var tvungen att köra mot sekundärdatorn och på med strömmen. Som ljuskälla användes min SGS3 med appen "ljusaste ficklampan" det lyser massor så hoppades att det skulle räcka och visst gjorde det de. Fick en mycket fin bild projicerad på ett vit a4 papper på ca 20cm avstånd som klart visade min 4delade bakgrund och till och med mapparna på skrivbordet! Ända problemet var att färgerna var lite förskjutna mot varandra men det beror nog på ljuskällan som inte var centrerad framför ljusinsläppet utan fick lysa under ca 30 graders vinkel.

Slutsats, jag kan gå vidare med steg 2, att välja LEDs och optik nu

Skrivet av KoSoVaR:

Ahhh låter intressant
Nu förstår jag bättre vad det är du skall göra, hmm och...ja det är ett litet svårt val faktiskt.
Om du nu hittar tre exakt likadana LED:s på 10w vardera i R, G & B så hade det nog vart näst intil perfekt, men hur hade du tänkt att placera dem, dvs montera? Har du tänkt ut någon upphägnings strategi ?

Har inte hunnit kolla på det, ska strippa ner den fullständigt imorgon så jag får se hur insidan av optiken verkligen ser ut då detta har viss inverkar på hur jag kommer gå vidare samt hur allt ska monteras. Men kan inte tänka mig att det ska bli nått problem, tänker mig nått i still med att limma fast kylflänsen som LEDen kommer sitta på och fästa dem på det sättet men lite tidigt att säga innan jag vet hur det ser ut

EDIT: Verkar ha ett litet problem. Tydligen finns bara sst-90 och inte den mindre sst-50 som RGB leds, samma verkar gälla för tidigare rekommenderade Crae Ledsen att de bara finns som vita. så behöver tips på bra RGB LEDs runt 10W som single LED, alltså ingen matris.

Permalänk

Har suttit och letat LEDs alldeles för länge nu (detta är mycket intressantare än att plugga polymerer..) och har faktiskt hittat lite spännande saker!

luminus verkar nämligen ha lite annat intressant i sitt utbud förutom sst-90.

http://www.luminus.com/products/PT-39.html
http://www.luminus.com/products/PT-54.html
http://www.luminus.com/products/SST-90C.html

Både PT-39 och PT-54 är dessutom designade för LED projektorer.
Ytterligare en bonus är att dessa LEDs finns att köpa hos en svensk återförsäljare http://se.mouser.com/new/luminusdevices/luminus-bigchipLEDs/

http://se.mouser.com/Search/ProductDetail.aspx?R=PT-54-R-C21-...
http://se.mouser.com/Search/ProductDetail.aspx?R=PT-54-B-C21-...
http://se.mouser.com/Search/ProductDetail.aspx?R=PT-54-G-C21-...
För en total kostnad på 78 Euro inklusive frakt, tullkostnad mm.

Sen hittade jag även denna på ebay, samma LED som ovan men med heatsink och färdig optik, tyvärr finns den bara som röd vilket suger lite.
http://www.ebay.com/itm/Phlatlight-PT-54-12W-Red-LED-With-Hea...

Permalänk
Medlem

Alltså jag kan inget om det här, men det verkar intressant
Vad är det egentligen du försöker göra för den som inte kan det?
Hur kan några leds skicka ut en hel bild, eller massvis med leds?

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Alltså jag kan inget om det här, men det verkar intressant
Vad är det egentligen du försöker göra för den som inte kan det?
Hur kan några leds skicka ut en hel bild, eller massvis med leds?

Lägger upp lite bilder som ska försöka förklara vad jag tänkt mig på väldigt enkel nivå.

Först en bild från wikipedia som visar hur en 3LCD projektor fungerar.

Det är alltså inte LEDsen som bestämmer bilden utan de 3LCD panelerna, sen sammanfogas de 3 bilderna till en slutgiltig bild när alla 3 ljusstrålar möts i prismat.

Istället för att ersätta lampan med en super led där det mesta ljuset går till spillo i de olika filterna så är tanken att helt enkelt skippa dessa och placera 3st svagare (fortfarande super starka) leds direkt framför LCDerna i projektorn. Det är alltså en Röd, grön och en blå LED det handlar om.

På detta sätt kan jag förhoppningsvis få starkare ljus från projektorn samtidigt som den blir lättare att kyla och därmed tystare

Permalänk

Tog mig äntligen tid till att plocka ner projektorn ett par steg till för att få se hur optiken var uppbyggd samt hur mycket plats jag verkligen har att leka med till själva bygget.

Först ut en bild när moderkort mm är bortplockat, det som syns här är locket till där optiken sitter.

Och en bild där optiken är blottad, har även markerat vissa mått tills så jag vet vad jag kan köpa i storlek när det kommer till kylflänsar mm. Kom precis på att jag glömde kolla hur mycket utrymme jag har i höjdled, men i första fall finns det gott om utrymme från taket på optik kammaren upp till moderkortet.

Har även lagt en bestälning på ett 3pack (Röda) LEDs med tillhörande kylfläns och lins ikväll.
http://www.ebay.com/itm/3-Pack-Phlatlight-PT-54-12W-Red-LED-W...
Tyvärr finns inte de blå och gröna versionerna av denna LED billigt på ebay så kommer få beställa dem från Mouser.

Nästa steg nu är är att leta upp en lämplig PSU att driva LEDsen med.

Permalänk

Projektet har ståt lite stilla nu sen beställningen på LEDs pga tentor mm men här kommer i alla fall en liten update!

Jag fick hem leveransen med de röda LEDsen + optik och kylning från Kina idag. Det ser bra ut förutom den lilla detaljen att där låg tejp emot optiken på 2 av 3 moduler. Det känns som glas men är inte helt säker så frågan är om jag vågar ge mig på att tvätta de med tex kemiskt ren bensin?

Först ut en bild på alla tre, själva LEDen ska bytas ut i två av dom till en grön och en blå.

Närbild på en av skönheterna

Och slutligen en bild på LEDen med optiken bort strippad.

Jag sitter och och räknar på det med strömförsörjningen nu, förhoppningsvis kommer det ytterligare en update om samt en beställning av delarna till den ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det ser bra ut förutom den lilla detaljen att där låg tejp emot optiken på 2 av 3 moduler. Det känns som glas men är inte helt säker så frågan är om jag vågar ge mig på att tvätta de med tex kemiskt ren bensin?

Min tumregel är att alltid börja med T-röd (sprit), sen bensin om inte T-röd funkar. T-röd är mycket mildare men löser fortfarande mycket.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Skrivet av Dance:

Min tumregel är att alltid börja med T-röd (sprit), sen bensin om inte T-röd funkar. T-röd är mycket mildare men löser fortfarande mycket.

Att jag inte tänkte på det.. Tack för tipset!

Har vi någon som kan lite om kondensatorer här förresten?

Hittade ett litet program länkat i databladet till en av "Buck"arna som räknar ut allt jag behöver veta samt föreslår komponenter, detta är ju jätte trevligt men programmet föreslår onödigt dyra komponenter (tror jag i alla fall) så som tantal kondensatorer.

En bild på Switcher Made Simple

Då det är just Kondensatorerna jag fastnat lite på då jag vet vad tex kapacitans och märkspänning står för men Rippel strömmen har jag inte riktigt lyckats greppa.

http://se.mouser.com/Search/ProductDetail.aspx?qs=T9vdlufmP8z...
http://se.mouser.com/Search/ProductDetail.aspx?qs=AMPDR7XHtbN...

Den billiga varianten har 300 mAmps medan den dyrare tantal kondensatorn bara har 0.5 mAmps i rippel ström samtidigt som det jag tolkar det jag läst mig till (från tex här http://www.scapro.se/nipponchemiconrippel.htm) som att ett högre värde gör kondensatorn tåligare? Och finns det i så fall någon nackdel med att ta en kondensator med ett högre värde för rippel ströms tålighet?

Permalänk
Medlem

Schemat du länkade med LM2678, är det den kretsen du tänkt använda? Den är ju inte gjord för konstantström tänkte jag på.

Högre rippelströmsvärde = tåligare kondensator stämmer bra.

Istället för tantalkondensatorer brukar det gå att använda med multilayer keramiska kondensatorer (ytmonterade) som finns med värden upp till 100µF eller så och tar ganska lite plats. Dom lär ha hög strömtålighet också.
Sen så kan man ju alltid parallellkoppla flera stycken för att få upp strömtåligheten och kapacitansen om det behövs.

Permalänk
Skrivet av bizon:

Schemat du länkade med LM2678, är det den kretsen du tänkt använda? Den är ju inte gjord för konstantström tänkte jag på.

Här är det kompletta databladet för LM2678 http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2678.pdf

Med att den inte är gjord för konstantström antar jag att du menar att jag kommer få olika Vout beroende på vad jag matar den med för Vin?
I så fall borde det inte vara något problem eftersom den kommer matas av en pico-psu poweradapter som ger ut 12V?

Rätta mig gärna om jag har fel innan jag köper något

Skrivet av bizon:

Högre rippelströmsvärde = tåligare kondensator stämmer bra.

Istället för tantalkondensatorer brukar det gå att använda med multilayer keramiska kondensatorer (ytmonterade) som finns med värden upp till 100µF eller så och tar ganska lite plats. Dom lär ha hög strömtålighet också.
Sen så kan man ju alltid parallellkoppla flera stycken för att få upp strömtåligheten och kapacitansen om det behövs.

Jag erkänner direkt att den Basic grundläggande Ellära jag läst inte gått in så här djupt på kondensatorer men från detta stycket från data bladet:

Citat:

OUTPUT CAPACITOR
The output capacitor acts to smooth the dc output voltage and also provides energy storage. Selection of an
output capacitor, with an associated equivalent series resistance (ESR), impacts both the amount of output ripple
voltage and stability of the control loop. The output ripple voltage of the power supply is the product of the capacitor ESR and the inductor ripple current.
The capacitor types recommended in the tables were selected for having low ESR ratings.
In addition, both surface mount tantalum capacitors and through-hole aluminum electrolytic capacitors are offered
as solutions.

Får jag fram att ESR värdet även är viktigt i detta fall, detta verkar dock vara ett lite lurigt värde då det beror på bland annat frekvensen, vilken frekvens står bara i databladen och dessutom bara för vissa kondensatorer. Dock nämner de aluminium elektolytkondensatorer i stycket men de jag kollat på har inte något angivet ESR värde.
Så kollade runt bland andra Tantal kondensatorer och hittade tex denna http://se.mouser.com/ProductDetail/Kemet/T495D337M006ATE100/?... som har väldigt liknande specs men är klart billigare.

Permalänk
Medlem

Sjukt intressant Projekt ser fram emot resultatet har själv en projektor där lampan är trasig, så detta vore ju inte helt fel att ha som referens om man själv ger sig på det.
Lycka till!

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Här är det kompletta databladet för LM2678 http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2678.pdf
Med att den inte är gjord för konstantström antar jag att du menar att jag kommer få olika Vout beroende på vad jag matar den med för Vin?
I så fall borde det inte vara något problem eftersom den kommer matas av en pico-psu poweradapter som ger ut 12V?

LM2678 är vad jag kan se gjord för att ge en konstant spänning ut, oavsett last och inspänning.
Men det man vill ha för att driva en LED är ju en konstant ström.
Man man driva LEDs genom att ha en konstant spänning och göra om det till en någorlunda konstant ström med hjälp av ett motstånd i serie. Men jag tror inte det är någon bra lösning i det här fallet eftersom det kommer blir stora förluster då det är ganska stora strömmar det handlar om.
Så det är isåfall bättre att försöka hitta en en Buck-driverkrets som klarar att driva konstant ström direkt.

Jag känner till en som heter LM3409 som är gjord för detta. Den har en extern transistor, och kräver lite fler delar men det är ändå ganska enkel koppling. Det finns säkert andra lämpliga kretsar också, eller om du kan hitta någon färdig driver.

Sen så kanske du kan hitta lite bra låg-esr kondensatorer och annat om du har något gammalt moderkort liggande, VRM-en till CPU:n borde kunna ha passande delar.

Lite osäker på vad som är det bästa valet när det gäller kondensatorerna. Såg att du hade en tråd på elektronikforumet också, finns säkert någon där som kan detta bättre som kan hjälpa till

Permalänk
Skrivet av bizon:

LM2678 är vad jag kan se gjord för att ge en konstant spänning ut, oavsett last och inspänning.
Men det man vill ha för att driva en LED är ju en konstant ström.
Man man driva LEDs genom att ha en konstant spänning och göra om det till en någorlunda konstant ström med hjälp av ett motstånd i serie. Men jag tror inte det är någon bra lösning i det här fallet eftersom det kommer blir stora förluster då det är ganska stora strömmar det handlar om.
Så det är isåfall bättre att försöka hitta en en Buck-driverkrets som klarar att driva konstant ström direkt.

Jag känner till en som heter LM3409 som är gjord för detta. Den har en extern transistor, och kräver lite fler delar men det är ändå ganska enkel koppling. Det finns säkert andra lämpliga kretsar också, eller om du kan hitta någon färdig driver.

Sen så kanske du kan hitta lite bra låg-esr kondensatorer och annat om du har något gammalt moderkort liggande, VRM-en till CPU:n borde kunna ha passande delar.

Återigen, rätta mig gärna om jag har fel, men LEDsen kommer dra en viss mängd ström beroende på vilken spänning de får enligt nedanstående diagram (tagna från deras datablad):

Tyvärr hittar jag inga Buck kretsar som matar över 5A (hittat en justerbar krets som matar upp till 7A i peak http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2679.pdf men tvivlar på att den kommer uppskatta att ligga där konstant), dock borde 5A räcka och bli över eftersom dessa LEDs är enormt ljusstarka, hur lägre ström påverkar syns här (återigen från deras datablad):

I vilket fall som tänker jag mig det som att för att jag ska få LEDsen att dra 5A behöver jag ge dom en spänning på:
Röd = 2.4V
Grön = 4.2V
Blå = 4.4V

EDIT: Kretsen som länkades ett par inlägg högre upp finns alltså i 3 olika varianter som ska ge respektive Vout samtidigt som den ska leverera 5A till respektive LED om programmet funkar som det ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Återigen, rätta mig gärna om jag har fel, men LEDsen kommer dra en viss mängd ström beroende på vilken spänning de får enligt nedanstående diagram (tagna från deras datablad):

Det stämmer i stort, men det finns en faktor till att ta hänsyn till. Forward voltage (Vf) över en LED sjunker med ökande temperatur på chippet. Oftast brukar det finnas kurvor på det i databladen (men inte i detta fallet av nån anledning).

Det som kan hända om man har en konstant spänning är att strömmen börjar skena.
Om vi till exempel sätter spänningen så att den drar 5A, med den röda som exempel blir det då ca 2.4 volt. Sen blir dioden varm, då sjunker Vf lite grann, låt oss anta till 2.3 volt. Då ökar strömmen till kanske 6A, och vilket gör dioden ännu varmare och Vf sjunker ännu mer osv och så skenar det iväg.

Permalänk
Skrivet av bizon:

Det stämmer i stort, men det finns en faktor till att ta hänsyn till. Forward voltage (Vf) över en LED sjunker med ökande temperatur på chippet. Oftast brukar det finnas kurvor på det i databladen (men inte i detta fallet av nån anledning).

Det som kan hända om man har en konstant spänning är att strömmen börjar skena.
Om vi till exempel sätter spänningen så att den drar 5A, med den röda som exempel blir det då ca 2.4 volt. Sen blir dioden varm, då sjunker Vf lite grann, låt oss anta till 2.3 volt. Då ökar strömmen till kanske 6A, och vilket gör dioden ännu varmare och Vf sjunker ännu mer osv och så skenar det iväg.

Men säger du inte emot dig i ditt exempel nu? Om Vf sjunker från 2.4V till 2.3V pga högre temperatur borde ju även strömmen sjunka från 5A till 4A enligt kurvan. Samtidigt säger min kunskap inom halvledare att högre temperatur bör göra det lättare för elektronerna att passera bandgapet = högre ström precis som du säger, frågan är bara hur stor denna effekt är med tanke på att den inte nämns i databladet, är den ens större en minskningen i ström som lägre Vf bidrar till?

Avslutningsvis borde det inte spela någon roll ändå för dioden kan ju inte dra mer ström än de 5A som Bucken släpper igenom, det finns liksom inget utrymme att öka till 6A.

EDIT: kollade igenom databladet för SST-90, av de andra highpower LEDs från samma företag och där finns med grafer på att även strömmen genom LEDen minskar med ökad temperatur (sid 11).
http://www.luminus.com/products/SST-90C_5_2324967996.pdf

Permalänk

Detta projektet landade på is pga en kombination av tidsbrist vid tillfället och problem med komponenter. Detta var nog tur då jag hade gjort ett par duktiga tankevurpor tidigare.
Det har även hänt mycket på hårdvarufronten på ebay det senaste året och jag har nu allt jag behöver för att få ingång mina LEDs på väg hem. Det mesta ska hämtas ut imorgon men för att ge ett litet smakprov så visas här nedan de 3 motstånden som kommer användas.

Och för att ge lite skala på vilka monster det verkligen är!

Permalänk

Kan börja med att berätta att anledningen till att det är två olika typer av motstånd i föregående post är för att den röda LEDen har klart lägre spänningsfall än den gröna och blå vid samma ström, så den behöver ett lite större motstånd.

Nu till dagens paket. Först ut var de färdiga LED dimmers jag hittade på ebay, 12V och 8A för tunga 3€ stycket inklusive frakt. Som hittat jämfört med att lägga ett par hundra stycket här hemma!

Med tanke på att jag spenderade tid på att kolla på att bygga en egen lösning för att styra LEDsen förra året så kunde jag självklart inte låta bli att skruva upp och undersöka vad jag fått hem. Tyvärr finns ingen bild på den intressanta sidan av kretskortet.

Nästa packet innehöll mina LEDs. Denna typen av LEDs är snordyra att köpa men som tur var hittade jag 3 pack med röda och blå på bud på ebay, så blev ett par extra LEDs då det fortfarande var mycket billigare än att köpa de nya från butik (35€ stycket...). Om inget annat har jag ett par extra om den magiska röken skulle infinna sig.

Slutligen en liten bild på kopplingen. Det hela drivs med 12V från ett vanligt nätagg för tillfället. Nackdelen är att denna typ av belastning ger ett väldigt otrevligt coilwhine...
En annan lite rolig detalj (Var riktigt frustrerande innan jag fick hjälp att komma på det...) var att databladet till LEDsen var fel då de hade vänt på plus och minus i det så jag fick inget att lysa över huvud taget. Siffrorna i bilden är för att markera diverse mätpunkter som användes i felsökningen.

Nu lyser i alla fall alla LEDs och de är riktigt starka, redan på lägsta effekt som de startar på så är de för starka för att titta mot, skruvar man upp strömmen ytterligare är det så att reflektionerna i rummet är jobbiga för ögonen!
Tyvärr vill inte mina mobil kamera alls vara med och fota/filma detta men är ni nyfikna så sök på pt-54 på youtube så ser ni vilka monster det är.

Nästa steg är att montera optik till alla LEDs samt börja kolla på montering i projektorn följt av färgkalibrering som jag börjar misstänka kan bli riktigt svårt!

EDIT: Tog ett par bilder nu med optiken monterad, kan inte poängtera nog att min kamera är värdelös på denna typ av bilder!

Kan även säga att alla bilder är tagna på lägsta möjliga startström. Först ut är den röda, det är alltså ljust i rummet när denna bilden togs mitt på dagen med ljust från LEDen dominerar helt. Kvadraten i taket är även homogent röd i färgen för ögat.

Nästa LED är den gröna, den startar med klart lägre ljusstyrka än den röda och man ser till och med lite ojämnheter i taket på bilden som dock inte syntes i verkligheten.

Sist ut är den Blå LEDen. Här dyker det upp ett litet oros moment.. de mörka strecken som går tvärs över kvadraten är inte från taket utan är från LEDens strömförsörjning som har klart tjockare trådar över chippet på den blå än de övriga två, dessa syns i verkligheten också och inte bara på bild, dock mycket mindre i verkligheten. En annan detalj är att den blåa inte får en riktigt homogen ljusstyrka över hela bilden, detta beror nog på att jag använder optik anpassad till de Röda LEDsen som ligger i andra änden av det synliga spektrat.

Permalänk
Medlem

Coolt, detta måste jag se slutet på.

Alla tummar upp för dig och ditt projekt.

Visa signatur