Permalänk
Medlem

Nätagg till mini-itx

Hej, jag är rätt ny på forumet och har fått för mig att jag ska bygga ihop en mini-itx. Men jag har ingen aning om vilket nätagg jag behöver för min spec:

asus p8z77 deluxe-i
i5 3570k
nvidia gtx680
8gig 1600mhz minne x2
2st hdd 7200 rpm ingen energisnål

jag bygger i ett bitfenix prodigy, modulärt är ett måste för mig om ingen kan övertyga mig om något annat. Jag hade även tänkt att jag ska försöka mig på att överklocka då jag hittade en väldigt bra guide för just ivybridge här på forumet, så att ha lite marginal skulle vara väldigt skönt men inte för mycket.
prisklass= inte över 1000kr

Mvh JOOMPA12

Visa signatur

ASUS P7P55D-E LX | Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 Quad Core, 2.80Ghz, 8MB, 95W, | ZOTAC GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA | Chieftec Super Series 650W PSU | Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB | Cooler Master CM 690 Nvidia Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOOMPA12:

Hej, jag är rätt ny på forumet och har fått för mig att jag ska bygga ihop en mini-itx. Men jag har ingen aning om vilket nätagg jag behöver för min spec:

asus p8z77 deluxe-i
i5 3570k
nvidia gtx680
8gig 1600mhz minne x2

jag bygger i ett bitfenix prodigy, modulärt är ett måste för mig om ingen kan övertyga mig om något annat. Jag hade även tänkt att jag ska försöka mig på att överklocka då jag hittade en väldigt bra guide för just ivybridge här på forumet, så att ha lite marginal skulle vara väldigt skönt men inte för mycket.

Mvh JOOMPA12

jag har ett cooler master silent pro m2 620w 80+ bronze 150mm långt
har inget coil whine, smala kablar, men vet inte hur mycket kräm ett 680 vill ha
om du vill sleeva dina kablar så får du nog välja något annat

edit
oj såg att det hade utgått från inet

kan också tillägga att jag har ett bitfenix prodigy

Visa signatur

Dator: Bitfenix Prodigy / i5 3570k / H100 / ASRock Z77 / GTX 780 / Samsung 830 128Gb / 8Gb CL8 / 630W
Skärm: Samsung SyncMaster SA950 27" 120hz FullHD 3D LED
Ljud: harman/kardon - HK675 / Cerwin-Vega V-12F
Tv: Samsung 40" LED - UE40D7005LUXXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOOMPA12:

asus p8z77 deluxe-i
i5 3570k
nvidia gtx680
8gig 1600mhz minne x2

Mvh JOOMPA12

Tydligen ska du kunna få in ett 160mm långt ATX nätagg i den där lådan. Så det finns ganska många agg å välja på som inte är längre än så. Du kommer klara dig fint på ett 500W nätagg.. säkert 400W också, men det är kanske lite snålt.
Silverstone har ett ATX nätagg på 550W som bara är 140mm långt och är fullt modulärt. Det är ett bra Enhance bygge med Japanska 105C elektrolyter (Panasonic & Nippon CC) runt om. Prestandan är väldigt bra, om än inte uppe i toppen med dom allra bästa. Men 80plus Guld. Det är modellen som heter ST55F-G. Den är dock liiite över din budget. Men som sagt den är kort och helt modulär, inga fasta kablar, så du slipper värsta krånglet i utrymmet bakom agget.
Annars, om du kan tänka dig utnytta fulla 160mm till nätagget så finns det ju Seasonic G550, den är dock semi-modulär men det är fasta kablar som du måste ha ändå. Övriga kablar är löstagbara. Denna G550 tycker jag är den absolut mest prisvärda av alla kvalitetsagg och presterar väldigt väldigt bra, 80plus Guld.
Sen har du också fläktlösa alternativ från Seasonic, men då måste du se till att du har bra ventilation i chassit med chassifläktar. Dom är lite dyra och spräcker din budget med marginal. Jättebra agg, men kostar en slant.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS P7P55D-E LX | Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 Quad Core, 2.80Ghz, 8MB, 95W, | ZOTAC GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA | Chieftec Super Series 650W PSU | Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB | Cooler Master CM 690 Nvidia Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOOMPA12:

om du kollar -> här så ser du att den är 160mm, skulle rekommendera 150mm

Visa signatur

Dator: Bitfenix Prodigy / i5 3570k / H100 / ASRock Z77 / GTX 780 / Samsung 830 128Gb / 8Gb CL8 / 630W
Skärm: Samsung SyncMaster SA950 27" 120hz FullHD 3D LED
Ljud: harman/kardon - HK675 / Cerwin-Vega V-12F
Tv: Samsung 40" LED - UE40D7005LUXXE

Permalänk
Medlem

De här skulle jag rekommendera, storlek på 140mm och helt modulära, hög kvalitet och guldcertifierade:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1465049
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1422898

500 watt räcker till allt som går att stoppa in i ett Mini-ITX system, även t.ex. GTX 690. Att det dessutom är ett av väldigt få nätagg som har 1:1 kablar är perfekt om du i framtiden får för dig att sleeva det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

De här skulle jag rekommendera, storlek på 140mm och helt modulära, hög kvalitet och guldcertifierade:

500 watt räcker till allt som går att stoppa in i ett Mini-ITX system, även t.ex. GTX 690. Att det dessutom är ett av väldigt få nätagg som har 1:1 kablar är perfekt om du i framtiden får för dig att sleeva det.

Du läste inte min post lite högre upp va... ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Det får nog bli ett sådant där silverstone då, ända tråkiga är att jag måste beställa det, hatar att vänta.
Men ingen som vet om det finns någon rabatt kod till cdon eller inet?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Varför skulle han köpa dessa när han kan få ett SuperFlower för lika mycket som dessutom är platina certifierat, modulärt och passivt?

http://www.super-flower.com.tw/products_detail.php?class=2&sn...

Köpte mitt från Tyskland för runt 1200kr med frakt.

Spöar allt som hittills har nämnts i den här tråden när det kommer till prestanda och kvalitét. Kommer inte en uns av värme från mitt nätagg när jag håller handflatan över det. Kör det toppmonterat i mitt Antec Solo 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Varför skulle han köpa dessa när han kan få ett SuperFlower för lika mycket som dessutom är platina certifierat, modulärt och passivt?

Spöar allt som hittills har nämnts i den här tråden när det kommer till prestanda och kvalitét. Kommer inte en uns av värme från mitt nätagg när jag håller handflatan över det. Kör det toppmonterat i mitt Antec Solo 2.

Kvalitén på det är likvärdigt med Silverstonenätagget jag och andra postade, och ditt nätagg är svårare att få tag på. Skillnaden mellan platinum och guld märker man aldrig, dock är det givetvis ändå ett plus för SuperFloweragget. Att det är passivt ser jag dock som en nackdel i Bitfenix Prodigy chassit, då nätagget sitter omgivet av plåt på många sidor i det, och jag tror att det hade blivit ganska varmt. Att man dessutom bara får en centimeters utrymme för modulära kablarna med SuperFlower agget är ett minus, då det blir lite krångligare att koppla in och dra de.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Kvalitén på det är likvärdigt med Silverstonenätagget jag och andra postade, och ditt nätagg är svårare att få tag på. Skillnaden mellan platinum och guld märker man aldrig, dock är det givetvis ändå ett plus för SuperFloweragget. Att det är passivt ser jag dock som en nackdel i Bitfenix Prodigy chassit, då nätagget sitter omgivet av plåt på många sidor i det, och jag tror att det hade blivit ganska varmt. Att man dessutom bara får en centimeters utrymme för modulära kablarna med SuperFlower agget är ett minus, då det blir lite krångligare att koppla in och dra de.

Knappast likvärdigt. Jag tänker inte argumentera med dig för du kunde inte ha mer fel!

Läs lite tester på det nätagget så ser du att det klår Silverstone agget med hästlängder. Det är inte bara 80+ certifikatet som är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Knappast likvärdigt. Jag tänker inte argumentera med dig för du kunde inte ha mer fel!

Läs lite tester på det nätagget så ser du att det klår Silverstone agget med hästlängder. Det är inte bara 80+ certifikatet som är bättre.

Min kommentar av kvalitén var baserad på recensioner där de både mäter rippelvärden och går igenom vilka komponenter som använts. Länka gärna de recensioner som du påstår visar Silverstonenätagget som sämre.

Permalänk
Medlem

byggde i ett prodigy för inte ens en vecka sen Valde detta agg:

http://www.inet.se/produkt/6909711/be-quiet-straight-power-e9...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Hejsan JOOMPA12,

Har en liknande setup som du;

Bitfenix Prod
asus p8z77 deluxe-i
i5 3570k
+ lite till

Valde en "be quiet! Straight Power" psu, precis som YamahaDGX630 och är jättenöjd.

Dock fixade jag runt i chassit lite innan..

Sågade upp mellan de två hålen i psu buren (i riktning innåt i chassit).
Plockade bort alla burar och allt annat som fick att skruva loss ) (blev en hel del).
Skiftade höger och vänster sidoplåt (då kommer alla front/sidopanelens anslutningsledningar så mycket bättre till i förhållande till moderkortets uttag).

Kör med en Noctua NH-UP12 SE2 - kyler utsökt bra och den får plats på moderkortet som har ett litet sidokort för spänningsinställning (gör att inte alla cpu-kylare passar).

Fixade egentillverkad ssd & hdd ställ i dämpande gummimaterial + bottenmatta av samma material.

Denna setup låter knappt då hdd går över i strömsparläge, alt. om jag bara kör på ssd´n.

Lycka till! Prodigy är ett intressant chassi att modda med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Det är ett bra agg, ja. Du kunde nämna att det inte är fullt modulärt. Sen är det 170mm långt enl. specen och då alltså för långt för det chassit. Du borde också nämna att det inte finns hos någon svensk ÅF, så får köpas utomlands.

Jag är själv stolt ägare av ett Super Flower agg; NZXT Hale90. Men jag tycker inte agget du tar upp är värt rekommendera i detta fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweden8:

Hejsan JOOMPA12,

Har en liknande setup som du;

Bitfenix Prod
asus p8z77 deluxe-i
i5 3570k
+ lite till

Valde en "be quiet! Straight Power" psu, precis som YamahaDGX630 och är jättenöjd.

Dock fixade jag runt i chassit lite innan..

Sågade upp mellan de två hålen i psu buren (i riktning innåt i chassit).
Plockade bort alla burar och allt annat som fick att skruva loss ) (blev en hel del).
Skiftade höger och vänster sidoplåt (då kommer alla front/sidopanelens anslutningsledningar så mycket bättre till i förhållande till moderkortets uttag).

Kör med en Noctua NH-UP12 SE2 - kyler utsökt bra och den får plats på moderkortet som har ett litet sidokort för spänningsinställning (gör att inte alla cpu-kylare passar).

Fixade egentillverkad ssd & hdd ställ i dämpande gummimaterial + bottenmatta av samma material.

Denna setup låter knappt då hdd går över i strömsparläge, alt. om jag bara kör på ssd´n.

Lycka till! Prodigy är ett intressant chassi att modda med.

Jag tänkte köpa Antec Kühler H2O 620 då jag har hört att den ska få plats bra till det här chassit, stämmer detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOOMPA12:

Jag tänkte köpa Antec Kühler H2O 620 då jag har hört att den ska få plats bra till det här chassit, stämmer detta?

Om just 620 vet jag faktiskt inte Själv har jag monterat en H60 i toppen. Det gick, men tog såklart tid på grund av den lilla storleken på chassi

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical