Permalänk
Medlem

GTX 670 Inte optimalt?

Hej,jag har nyss satt in det splitternya GTX 670 jag köpte för några veckor sedan.

Jag har några frågor, mitt WoW har inte stabil FPS på Ultra i Orgrimmar och brukar inte vara på 60, heller inte på high.

Kan detta bero på att jag har ett 500W PSU eller en bottleneck processor kanske? http://www.inet.se/produkt/5308654/amd-phenom-ii-x6-1055t-2-8...

Detta är processorn jag har och jag har 12 GB RAM bredvid det

Permalänk
Medlem

WoW trivs inte med AMD processorer tyvärr.
I just WoW så smiskar i3'orna AMD's bästa =/.
Men du kan ju trösta dig med att inte ens den kvickaste hårdvaran fixar org i 60 fps på en high pop server.

Permalänk
Medlem

Beror med all säkerhet på din processor.
WoW tynger ner processorn väldigt mycket, förmodligen beroende på alla de små detaljerna, alla spelare/npcs som springer runt bland annat.
Som Svensktiger säger så har jag också upplevt att AMD presterar värre än Intel när det kommer till "processorkraft" i WoW.

Visa signatur

| Corsair Carbide 500R | HIS Radeon 5850 1GB | Intel Core i5 750 3.2Ghz | Gigabyte GA-P55-UD3 | Corsair XMS3 8GB | 120GB Force GT SSD |

Permalänk
Medlem

Processorn flaskar.
WoW tycker om när processorn har hög IPC*, men bryr sig inte så mycket om antalet kärnor. (Tror WoW har stöd för 2 kärnor, men det kan ha ändrats i MoP.)

Tyvärr så har din processor många kärnor, men ganska låg IPC.
Om du inte vill köpa ny processor kan du ju testa att sänka Shadow-quality.

(* http://en.wikipedia.org/wiki/Instructions_per_cycle )

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren gott folk!

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju även testa att överklocka din CPU lite grand för den är rätt långsam i original (2.8GHz).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett 60 fps mitt i smeten i OG @ Stormscale med dator i sign. Ska kolla när jag kommer hem, men ligger nog runt 40-45 allt maxat.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red