Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

W8 installation från USB

Permalänk
Medlem

W8 installation från USB

Sitter och försöker installera W8 Pro på min nya OCZ Vertex 4 med ett USB-minne (Minneskort -> USB om det spelar någon roll).

Problemet kommer när jag ska starta installationen och får: "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device".

Bootprioriteten är ändrad till:
1 Removable Device
2 OCZ Vertex 4
3 CD

Jag har kollat igenom alla BIOS-inställningar utan att hitta något som skulle störa. Kopplar jag in en äldre HDD med W8 funkar allt som det ska. (Alla andra HDDs är bortkopplade)

Jag har testat med både FAT32 och NTFS på USBn och försökt koppla in den i alla möjliga USB-portar, den hittas inte någonstans.

Jag har följt sweclockers guide "http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7..." till punkt och pricka. Har kollat igenom många kommentarer på ovanstående guide men ingen verkar ha samma fel som jag och de som har haft problemet (på andra forum eller liknande) har haft fel inställningar i BIOS.

Jag har:

P7P55D-E Pro
OCZ Vertex 4 256 GB
Jag kan nämna att jag har installerat W7 med USB på samma MB utan problem, men nu vill den inte riktigt. Det var dock med ett annat USB, så jag har börjat misstänka att det är där skon klämmer.

Några förslag på lösningar?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det hjälper dig, men testa tanka ner Universal USB Installer. I listan över OS så scrolla bara längst ner så hittar du Windows. Funkar inte det så får du pilla inne i BIOS

Permalänk
Medlem

Pillade runt i BIOS, nu verkar det funka!

Permalänk

När du laddade ner win 8, hur gjorde du då? När jag klickar på länken i artikeln kommer jag bara till microsofts hemsida. Sen undrar jag var man hittar Windows-licens med serienummer (datorn bärbar)?

Permalänk
Skrivet av N008:

Pillade runt i BIOS, nu verkar det funka!

Hur gjorde du?

Har själv samma problem. Det bootar inte från usb, fastän jag ändrat boot ordern till Usb.

Förresten har du laddat ner win 8 eller gjorde du en recovery backup-usb?

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marccuseriksson:

När du laddade ner win 8, hur gjorde du då? När jag klickar på länken i artikeln kommer jag bara till microsofts hemsida. Sen undrar jag var man hittar Windows-licens med serienummer (datorn bärbar)?

Förinstallerade versioner av W8 har ingen traditionell licensnyckel utan den finns inbyggd i BIOS. Det betyder att du inte behöver en nyckel för att ominstallera utan den läggs in automatiskt under installationen. Ett problem är dock att MS inte tillhandahåller Windows för nedladdning som de gjorde på sjuan men det gå ändå att få ner det genom att gå till http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/upgrade-product-key-only, trycka på "Installera Windows 8 ". Då får man ned ett program som låter en ladda ner Windows, det kräver dock en nyckel för att det ska fungera och man har ingen ifall man bara har W8 förinstallerat men då finns en generisk nyckel som låter en ta ner Windows men inte installera det (XKY4K-2NRWR-8F6P2-448RF-CRYQH). Det fungerar dock inte alltid att göra detta från Windows 8 men har du en annan dator med en tidigare version av Windows så ska det fungera från den. Annars kan du låna en skiva (eller ISO-fil) av någon och använda den, har datorn Pro så behöver du en Pro-ISO men för vanliga W8 så fungerar både Pro- och vanliga ISO-filen.