Permalänk
Medlem

Handla i Kina

Hej.
Har en mor som ska till Kina om några veckor och jag undrar om det är värt att be henne kolla upp vad de tar för elektronik. Främst är jag ju ute efter en surfplatta då jag har skrivit i denna delen av forumet.
Jag har hört lite olika bud men tänkte höra mig för igen.
Är det någon idé att handla där? Är det billigare för samma produkt eller får man en dålig kopia med Android 1.6 istället för Jelly Bean?
Jag är mest sugen på antingen Nexus 7 eller Galaxy Tab 7.
Finns det att få tag på 'riktiga' plattor till rabatterade priser där över?

Mvh. frelleX

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

Har fått den uppfattningen att "riktiga" prylar kostar nästan lika mycket som här.
Det är främst "kinaprylar" som är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frelleX:

Hej.
Har en mor som ska till Kina om några veckor och jag undrar om det är värt att be henne kolla upp vad de tar för elektronik. Främst är jag ju ute efter en surfplatta då jag har skrivit i denna delen av forumet.
Jag har hört lite olika bud men tänkte höra mig för igen.
Är det någon idé att handla där? Är det billigare för samma produkt eller får man en dålig kopia med Android 1.6 istället för Jelly Bean?
Jag är mest sugen på antingen Nexus 7 eller Galaxy Tab 7.
Finns det att få tag på 'riktiga' plattor till rabatterade priser där över?

Mvh. frelleX

Har hört att många "butiker" har ETT exemplar av en riktig tablet, men en massa feljade tablets. De visar dig den riktiga (skylt exemplaret) och säljer dig sen en fejkad som de hämtar i lagret... be dem att de tar ut dem ur kartongen och att du får testa dem innan du köper.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av frelleX:

Hej.
Har en mor som ska till Kina om några veckor och jag undrar om det är värt att be henne kolla upp vad de tar för elektronik. Främst är jag ju ute efter en surfplatta då jag har skrivit i denna delen av forumet.
Jag har hört lite olika bud men tänkte höra mig för igen.
Är det någon idé att handla där? Är det billigare för samma produkt eller får man en dålig kopia med Android 1.6 istället för Jelly Bean?
Jag är mest sugen på antingen Nexus 7 eller Galaxy Tab 7.
Finns det att få tag på 'riktiga' plattor till rabatterade priser där över?

Mvh. frelleX

En polare som var där en sväng köpte en ZTE V970 för 1100:- Man får pruta en del men det finns en massa elektronik att köpa. Att det är sämre kvalitet stämmer inte då även "våra" mobiltelefoner tllverkas i deras fabriker. Jag kan rekommendera dig att surfa lite och se vad som är intressant. Samt att du ev måste pruta för att få ner priset till en bättre nivå.

Permalänk

Sådana saker som Nexus 7 och Galaxy Tab har ett rekommenderat pris för hela världen, så det är ungefär samma oavsett var du är. Det är mindre märken, samt fakeprodukter som är billiga. Tex köpte jag en noname platta till min nioåriga syster från Aliexpress.com och den kostade mig 375 kr inkl frakt.

Permalänk
Medlem

Lär få en platta med 200x300 upplösning och lite muttrar i för att få till tyngden lite XD

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Ungefär vad jag har hört med. Ville bara få det ytterligare bekräftat. Så då får det bli en Nexus 7 här hemma! Tack för respons!!

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Hedersmedlem

Var beredd på att många affärer inte har några som helst skrupler emot att sälja en färgglad plastbit och kalla det för ett USB-minne o dyl.

Det man kan köpa ruskigt billigt är just inhemska kinesiska produkter, med tvivelaktig varumärkesmässig härkomst. Vanligen så ingår bedrövlig mjukvara som inte alls är var man förväntar sig av en "riktig" t ex surfplatta/MP3-spelare/telefon, etc.

Märkesprodukter är vanligen billigare än i Sverige (även om hemelektronik här har försvinnande små påslag i många fall), men det kommer ju med minuset att garanti, etc., ofta är icke-existerande i praktiken. Ha med det i beräkningen.

Jag köpte en Canon-kamera i Kina 2007, ~25% billigare än i Sverige. Framför allt så slänger de gärna med små tillbehör som i Kina kostar mer eller mindre ingenting. Jag fick utöver retailpaketet en läderväska, displayskydd, extra (ej original-) batteri och stort minneskort, alla saker som fortfarande håller.

Ska hon till Peking så är Zhongguancun det stora elektronikcentret (där jag köpte min kamera). Här har många internationella företag sina Kinakontor, och det finns en mängd köpmarknader som består av ett stort hus som innehåller öppna affärer med försäljare som gör allt för att få alla turisters uppmärksamhet. Rätt hetsigt, om man inte är van vid det, men i dessa "seriösa" områden så kommer man troligen inte komma hem med en sten i paketet, åtminstone.

Det finns även vad som bäst kan beskrivas som piratvaruhus, där det säljs skräp i stora kvantiteter. Att köpa "seriös" elektronik där är inte att rekommendera — bluffar likt denna är vanligt förekommande. Ingen summa är för liten för att någon ska försöka svindla turister; minns att det vi ser som lunchpengar i Sverige är en betydande summa för många i Kina, även i Peking.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Man kan köpa äkta grejer i kina, utan "märke", men även äkta grejer direkt från fabriken, t.ex. seiko klockor. Fungerar liknande med elektronik. Man måste dock veta var man ska köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Att det är sämre kvalitet stämmer inte då även "våra" mobiltelefoner tllverkas i deras fabriker.

What? Produktionsvärde är den enskilt största skillnaden mellan "bra" och "dåliga" produkter, inte vilken fabrik de tillverkas i.
Samsungs flaggskeppstelefoner tillverkas säkert i samma fabriker som deras absoluta bottenskrap, men det säger ingenting om kvaliteten på någon av dem.

Du får vad du betalar för - även om det finns billigare produkter i Kina så betyder inte det automatiskt att du får mer för pengarna.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är nödvändigt att köpa det i fysisk butik i kina, du kan få riktigt bra noname tablets från nätbutiker ändå.
http://dx.com/c/laptops-tablets-1499/tablets-1409?sort=discou... för de vettiga modellerna
http://dx.com/c/laptops-tablets-1499/tablets-1409?sort=price&... för de billiga leksaksmodellerna

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Det lär ju va lättare att få ett bättre pris genom att handla på internet, då dessutom fraktkostnaden nästan alltid är i princip gratis. Som andra redan skrivit; kolla aliexpress och DX.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att man kan spara en del iaf. Nu beror det på vart du ska i kina.
Jag och ett par polare var i Shanghai och köpte en ipad 2 oktober 2011 och då jämförde vi emot prisjakt och sparade ca 1000-1500kr

Permalänk
Medlem

#12361547

Kompletterar phz med en bild.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Men något som jag rekommendera är att köpa glasögon eller solglasögon. Har köpt till mina föräldrar och det kostar ca 400kr/par komplett med glas och bågar progressiva. Själv har jag köpt 4 par vanliga enkelslipade och 1 par solglasögon för ca 200kr paret
Detta är då i Shanghai. kan tillägga att det tar ca 10-30min att få sina glasögon klara för enkelslipade och kanske nån dag för progressiva.
Kläder är något oxå då det finns några skräddare. Har köpt mig typ 10 skjortor och flera par jeans. Även kostymer är väldigt billigt.

Permalänk
Skrivet av phz:

Var beredd på att många affärer inte har några som helst skrupler emot att sälja en färgglad plastbit och kalla det för ett USB-minne o dyl.

Det man kan köpa ruskigt billigt är just inhemska kinesiska produkter, med tvivelaktig varumärkesmässig härkomst. Vanligen så ingår bedrövlig mjukvara som inte alls är var man förväntar sig av en "riktig" t ex surfplatta/MP3-spelare/telefon, etc.

Märkesprodukter är vanligen billigare än i Sverige (även om hemelektronik här har försvinnande små påslag i många fall), men det kommer ju med minuset att garanti, etc., ofta är icke-existerande i praktiken. Ha med det i beräkningen.

Jag köpte en Canon-kamera i Kina 2007, ~25% billigare än i Sverige. Framför allt så slänger de gärna med små tillbehör som i Kina kostar mer eller mindre ingenting. Jag fick utöver retailpaketet en läderväska, displayskydd, extra (ej original-) batteri och stort minneskort, alla saker som fortfarande håller.

Ska hon till Peking så är Zhongguancun det stora elektronikcentret (där jag köpte min kamera). Här har många internationella företag sina Kinakontor, och det finns en mängd köpmarknader som består av ett stort hus som innehåller öppna affärer med försäljare som gör allt för att få alla turisters uppmärksamhet. Rätt hetsigt, om man inte är van vid det, men i dessa "seriösa" områden så kommer man troligen inte komma hem med en sten i paketet, åtminstone.

Det finns även vad som bäst kan beskrivas som piratvaruhus, där det säljs skräp i stora kvantiteter. Att köpa "seriös" elektronik där är inte att rekommendera — bluffar likt denna är vanligt förekommande. Ingen summa är för liten för att någon ska försöka svindla turister; minns att det vi ser som lunchpengar i Sverige är en betydande summa för många i Kina, även i Peking.

this.

Skrev en lite halvdan "guide" om detta för något tag sedan, och har även varit i Peking ett bra tag, och instämmer fullt ut med vad phz säger. Köpte mig en av dem första AMD Trinity datorerna där från Samsuung för runt 3500 ish kr, lade in en 830 ssd på 64gb som kostade runt 200kr, så att allt där är "kinaskit" stämmer inte. Men som sagt, nu för tiden så är skillnaden inte så stor på många håll. Såg bl.a iPhone 4s som såldes för ebay priser, så inget att hurra för där.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36