Permalänk

Seriekoppla TP-uttag

Jag har planer på att sätta in två utanpåliggande uttag, ett i hallen bredvid Bredbandsbolagets uttag och sedan dra kabel från det genom lägenheten till vardagsrummet till ett till uttag som som jag kan koppla routern till. Frågan är således om man kan använda ett uttag till in-uttag (från Bredbandsbolagets uttag in i) och ett till ut-uttag (från uttaget in i routern)?

Jag märker att förklaringen är luddig, men kanske att nån fattar vad jag försöker säga.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

dra en kabel, och använd dig av en router/switch där du ska ha datorerna. jag kan inte tänka mig att du kan seriekoppla en tp kabel
fattade inte riktigt hur du menade

Permalänk
Medlem

Japp, det är inga problem.
Finns inga inuttag eller ututtag, bara uttag.

Ovan svar beror självklart på om jag har fattat vad du frågar.

Permalänk
Medlem

Alltså du kan sätta upp ett till uttag bredvid och dra en patchkabel mellan uttagen som en skarv, det fungerar utmärkt.. men att helt enkelt skarva kabeln och sen använda uttagen kommer fungera mindre bra om det ens kommer fungera. Det som vi gjort när vi installerat bredband från just bredbandsbolaget på jobbet så har vi satt upp en switch/router i första uttaget och sen splittat av det till resten av lägenheterna.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk

Tack för svar! Ja jag tänkte använda en patchkabel mellan B3-uttaget och det nya uttaget, tänker att om det kommer in ny teknik i lägenheten nån gång i framtiden är det bättre om man inte spikat fast en lös kabel i väggen, utan att man kan ändra inkommande signal enklare.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobamatics:

Jag har planer på att sätta in två utanpåliggande uttag, ett i hallen bredvid Bredbandsbolagets uttag och sedan dra kabel från det genom lägenheten till vardagsrummet till ett till uttag som som jag kan koppla routern till. Frågan är således om man kan använda ett uttag till in-uttag (från Bredbandsbolagets uttag in i) och ett till ut-uttag (från uttaget in i routern)?

Jag märker att förklaringen är luddig, men kanske att nån fattar vad jag försöker säga.

Visst det kommer fungera bra. Dock dämpar ju varje kontakt signalen. Så har du en lång kabel från kopplingsrummet till lägenheten, kan det finnas risk att det inte vill sig, men jag kan inte tänka mig att det skulle skapa problem.