Vilken rMBP 2012 eller 2013?

Permalänk
Medlem

Vilken rMBP 2012 eller 2013?

Hejsan är mitt inne i ett dilemma som jag ej kan finna några svar till. Jag behöver eran hjälp och med det innebär fördelar och nackdelar med varför jag ska vänta på nya versionen av MacBook Pro Retina 15 inch. Jag kan börja berätta lite om vad datorn ska främst användas till,

  • Film & Foto Redigering

  • Göra vardaliga saker som surfa, film etc.

  • Flyttas till och från kompisar, familj och dylikt.

  • Spela lätta spel som Ex. Counter-Strike 1.6, BeGone

  • Skolarbete (Office paketet)

Där finner ni det mesta med datorn funktion för mig. Min fråga till er är att om det är värt att vänta på 2013 version av MacBook Pro? Jag hade nämligen hört att Intel Haswell skulle introduceras nu till sommaren och med det så skulle det integrerade grafiken öka lavinartat.

Mvh Tobias

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Hejsan är mitt inne i ett dilemma som jag ej kan finna några svar till. Jag behöver eran hjälp och med det innebär fördelar och nackdelar med varför jag ska vänta på nya versionen av MacBook Pro Retina 15 inch. Jag kan börja berätta lite om vad datorn ska främst användas till,

  • Film & Foto Redigering

  • Göra vardaliga saker som surfa, film etc.

  • Flyttas till och från kompisar, familj och dylikt.

  • Spela lätta spel som Ex. Counter-Strike 1.6, BeGone

  • Skolarbete (Office paketet)

Där finner ni det mesta med datorn funktion för mig. Min fråga till er är att om det är värt att vänta på 2013 version av MacBook Pro? Jag hade nämligen hört att Intel Haswell skulle introduceras nu till sommaren och med det så skulle det integrerade grafiken öka lavinartat.

Mvh Tobias

Jag sitter ungefär i samma sits som dig nämligen i valet och kvalet om jag skall köpa en 15" rMBP 2012 eller 2013. Men om man för en gångs skull skall våga tro på rykten så kommer 2013 rMBP att släppas Q3 och då kommer även den gamla skärmen att fasas ut och bara retina kommer finnas kvar vilket i samma rykten skulle betyda att priset kan tänkas gå ner en aning. Jag skall dock inte film & foto redigera men jag skall jobba med den så jag kommer att köra dual boot w7 och osx på mitt jobb kräver till mitt misstycke Windows program. Hur som så känns det som att det är värt att vänta 2012 modellerna kommer säkerligen finnas kvar ett tag in efter att 2013 släppts vilket gör att dom blir ännu lite billigare om man anser att 2013 års modeller inte är såpass revolutionerande kan man ju köpa en 2012 modell då.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Skillnaden bör nog bara vara ny arkietektur. Så max 10-15% bättre processor. Den inbyggda grafiken kan dock skilja en del, vet inte hur 2012 retina MBP klarar av sitt, men har inte hört allt för mkt klagomål - bara att de blir rätt varma.

Frågan är om du orkar väntar typ 3-4 månader på en uppdatering, eller vad tiden nu är? Jag skulle köpt förra årets begangnad, och spara kanske 4000.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa rMPB 13 eller 15 idag. Det är för lite kräm i grafiken enligt min mening, speciellt på 13" som endast har HD4000. Skärmen är fantastisk, men kräsna användare tröttnar fort på att allt inte flyter på om vi är vana vid. Tänk dessutom på att du inte kan uppgradera minne, så 16 GB är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Skillnaden bör nog bara vara ny arkietektur. Så max 10-15% bättre processor. Den inbyggda grafiken kan dock skilja en del, vet inte hur 2012 retina MBP klarar av sitt, men har inte hört allt för mkt klagomål - bara att de blir rätt varma.

Frågan är om du orkar väntar typ 3-4 månader på en uppdatering, eller vad tiden nu är? Jag skulle köpt förra årets begangnad, och spara kanske 4000.

Jo visst kan jag vänta men sitter på en halvkass laptop och har ingen annan för tillfället. Det känns nästan som det är ovärt att köpa en macbook retina nu men jag har ingen redig dator att arbeta med och 4 månader är bra länge.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Om du är i behov nu så är det ju bara till att slå till. Det kommer ju alltid komma bättre saker så oavsett hur länge man väntar finns det nytt runt hörnet . Det är ju som när jag köpte min laptop när jag väl fått det hade det kommit nya val till den som inte fanns när jag konfigurera min. Men som någon annan sa 16 gb ram är att föredra då retina inte går eller iaf inte till rimligt pris går att uppdatera i efterhand .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av tobbe134:

Hejsan är mitt inne i ett dilemma som jag ej kan finna några svar till. Jag behöver eran hjälp och med det innebär fördelar och nackdelar med varför jag ska vänta på nya versionen av MacBook Pro Retina 15 inch. Jag kan börja berätta lite om vad datorn ska främst användas till,

  • Film & Foto Redigering

  • Göra vardaliga saker som surfa, film etc.

  • Flyttas till och från kompisar, familj och dylikt.

  • Spela lätta spel som Ex. Counter-Strike 1.6, BeGone

  • Skolarbete (Office paketet)

Där finner ni det mesta med datorn funktion för mig. Min fråga till er är att om det är värt att vänta på 2013 version av MacBook Pro? Jag hade nämligen hört att Intel Haswell skulle introduceras nu till sommaren och med det så skulle det integrerade grafiken öka lavinartat.

Mvh Tobias

vad ja vet finns inte cs 1.6 till osx dock funkar ju source via steam

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk

Det är värt att vänta, alltid surt att köpa en produkt som blir uppgraderad efter några månader ?

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk

Med tanke på hur lätt det är att kränga en beg. på Blocket så skulle jag slå till på den senaste och sedan sälja den vidare för kanske bara 10% off eller något, den nuvarande är ju episk och det är svårt att slå den, hur mycket den må kosta. 2880x1800<3

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bajenvraket:

vad ja vet finns inte cs 1.6 till osx dock funkar ju source via steam

Bara att köra dual boota den med Windows 7 om jag minns rätt.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bajenvraket:

vad ja vet finns inte cs 1.6 till osx dock funkar ju source via steam

Boot camp och w7 eller w8 så är det problemet löst .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Körde till och med dual boot på min alienware osx snow leopard och w7 men då inte allt ville funka till 100 % la jag ner det .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Okej men om jag förstår det rätt så är inte mina behov av bättre prestanda när det gäller grafiken den största. Frågan är om designen kommer förändras? Någon som har hört några intressanta rykten eller något liknande?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Skrivet av tobbe134:

Bara att köra dual boota den med Windows 7 om jag minns rätt.

okej men de sa du inget om i tråd signaturen så ... och varför köpa en macbook pro om du endå tänkte ha win7 på den hahah what a waste ;p

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bajenvraket:

okej men de sa du inget om i tråd signaturen så ... och varför köpa en macbook pro om du endå tänkte ha win7 på den hahah what a waste ;p

Bästa av två världar ? Han kanske vill jobba i OSX och roa sig med att spela i windows i den mån som inte motsvarigheten finns i OSX. Samt att det är en tryggare investering då en mac inte tappar lika mycket i värde som en "pc" laptop gör. Jag hade hoppat över till OSX på stubben redan för 2 år sedan om bara programmen jag använde fanns i den miljön. Det gör dom inte än idag och kommer nog inte närmaste tiden göra men jag tänker ändå köpa mig en mac och köra dual boot alternativ pararells eller likvärdigt för att kunna jobba ändå. Waste är det inte om man gillar designen och inte tycker att den är orimligt dyr.

Appropå förändringar / rykten om tänkbara förändringar så det enda jag hört och skulle tro är väl att dom kanske slopar den gamla vanliga skärmen och kör Retina all the way i kommande modeller.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bajenvraket:

okej men de sa du inget om i tråd signaturen så ... och varför köpa en macbook pro om du endå tänkte ha win7 på den hahah what a waste ;p

Ja, först och främst söker jag efter en laptop som ger mig det jag söker. Vikt, design, prestanda, Os x och högt andrahandsvärde. Sen att jag kanske kommer köra Windows 7 ibland kommer det inte resultera till waste? Bara ett stort plus i mina ögon, men visst priset är ganska högt.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Okej men om jag förstår det rätt så är inte mina behov av bättre prestanda när det gäller grafiken den största. Frågan är om designen kommer förändras? Någon som har hört några intressanta rykten eller något liknande?

Förra designen levde flera år och många modeller/uppdateringar hade den. Bör vara något liknande nu. Känner mig väldigt säker på att dom inte kommer byta chassi till 2013 års modell.
Jag skulle tro att de stora skillnaderna på rMBP 2013 kommer bli bättre grafik. Då Haswell har mycket bättre grafik så kommer det bli meningslöst att sätta i ett halvdant grafikkort på det. Kanske blir det med ett GTX 760m eller nått istället.
Förövrigt skulle jag gissa på att datorn är identisk men med större HDD/RAM på de dyrare varianterna.

Så frågan är om du vill ha bättre grafik om dryga halvåret eller en riktigt fräsch dator att leka med redan idag?