Youtube är långsamt?

Permalänk
Medlem

Min ISP är clocalnet men jag tror de går via telias linor.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk

Telia Fiber 100/100, Html5 Hjälpte nada,

Kan inte ens kolla på youtube klipp längre, Får slänga up dom i flickar och kolla på dom 1-2 timmar senare för dom ska vara färdig laddade.

Är inte glad för fem öre.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Jag mejlade precis Telias support och ställde lite frågor :3 Lär ju få svar nästa vecka men det är värt ett försök... Fy fan och de verkligen blockar YT medvetet.

Permalänk
Medlem

Kommer ringa Bahnhof imorrn och se om de vet nått. Återkommer om de har någon relevant info

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem

Precis samma här, har haft det problemet/irritationsmomentet i ett par månader.

Visa signatur

Intel core i5 4670k 4,4GHz ASUS MAXIMUS VI GENE mATX PRO EVGA GTX 680 Hydro Copper Classified SLI Custom vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att IE10 och Chrome har fungerat bra i omgångar för mej. Ibland har det varit IE som haft problem och ibland Chrome och ibland båda :/ skönt att det inte är bara jag dock.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har inga bekymmer att spela upp i 720p. Sitter med bärbar och bredbandsbolaget 100MBit. Spelar mclaren tooned all episode.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

För er som har problem kan jag rekommendera att köra VPN. Kör själv med SecurityKISS, och det gör att 1080p fungerar utan problem numera.

Telia har via sitt forum lovat en snabblösning den 29/1, och en permanent framåt februaris mitt.

Be patient

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Inaktiv

Har samma problem sjukt störande..

Permalänk
Medlem

Håller med om att Youtube är segt. Det går inte heller hoppa tillbaka utan att den måste ladda trots att den laddat fram innehållet. Väldigt irriterande...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk

Exakt samma här. Mina polare har samma problem också

Permalänk
Medlem

Telia vet om det och kollar på problemet. Preliminär klartid för detta var 15/2 tror jag. Men det var ganska osäkert.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

[saxxat ifrån en annan youtube-tråd här inne, vet inte vart dom kommer ifrån. Verkar vara hälften uttalanden ifrån Telia och hälften Google(?)]

2013-01-22 07:39:00 Telia International Carrier har fullt på länkarna till Googel som hanterar trafiken till YouTube. Förhandlingar med Google pågår för en upgradering av länkarna. Kan ta 6-8 veckor innan det är åtgärdat.

2013-01-22 07:48:00 Trögheten syns mest vid högre upplösning 720 och 1020p

2013-01-22 07:52:00 Berör alla typer av accesser. XDSL och FiberLAN

2013-01-23 13:10:00 Man har hittat ett fiberfel också mellan Telia IC och Google som just nu undesöks. The CCI ticket number is xxx

2013-01-23 13:57:00 We have determined that no issues are seen in TeliaNet and Google now have a remote hands ongoing with Telecity Stockholm to check the Xconnect. It is set to “not urgent” by Google (as per last night they said it can be checked during business hours).

2013-01-25 10:23:00 00131207 – We suspect there could be a problem with the ADVA in FRE/I3 and have ordered a new card, it is expected to arrive on the 28th and scheduled to be replaced 29th at 05:00 UTC.

2013-01-25 11:43:00 00131243 – we are waiting for customer to double check the A and B address of this circuit because we suspect there might be a mismatch.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk

Ok.. Mao borde det drabbar det ISP:ar som använder Telia Internationall Carrier, tex bahnhof? Isf när telia har löst detta så borde det fungera snabbare för alla...

Permalänk
Medlem

BBB 14/2 Mbit/s - 1080p flyter på som aldrig förr.
BBB 50/12 mbit/s - 1080p, hela videon buffras på några sekunder.
Telia 8/1 Mbit/s - 720p flyter på utan buffring.
Telia mobilsurf 3G via datorn (notera att jag dragit slut på den fria surfen och fått nedsatt hastighet.

Jag har aldrig kunnat se 1080p videor utan lite buffring ibland men nu har det funkat som en smack via 14/2 linan.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Är det något tillfälligt, eller har dom fixat det? Min laddade snabbt som attan nu när jag kollade på min "morgon-rutin"

Edit;
Kanske inte är fixat/perfekt, men det är lite bättre? Eller?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk

Funkade svinbra för mig också imorse. Det är nog fortfarande liten belastning så vi får se vad som händer lite senare

Permalänk
Skrivet av frostfield:

Ok.. Mao borde det drabbar det ISP:ar som använder Telia Internationall Carrier, tex bahnhof? Isf när telia har löst detta så borde det fungera snabbare för alla...

Visste inte att Bahnhof använder Telias linor men det förklarar ju varför det går långsamt även via Bahnhof.

Ni som har haft Telia eller Bahnhof länge, har det varit mycket problem med YouTube och/eller servrar i USA tidigare också eller har det funkat bra?

Jag har haft haft Tele2 tidigare och det har alltid funkat perfekt men valde Bahnhof för min nya uppkoppling via stadsnätet eftersom de var billigare och jag inte gillar att Tele inte låter en använda egen telefoniadapter för ip-telefonin.

Jag antar att Tele2 har egna uppkopplingar till USA? De var ju pionjärer med Internet i Sverige när Telia fortfarande trodde att Internet var en fluga...

Permalänk

Youtube med bahnhof har det senaste året fungerat perfekt. 1080p filmer buffrade alltid mycket snabbare än vad som behövdes. Det var först nån vecka sedan som det böjade gå långsamt.

Tele2 använder inte telia för transit och jag rätt säker på att de inte har egna kablar över atlanten

Permalänk
Medlem

Nu får dom väl för i helvete ta och fixa detta, 3-4 dagar nu som jag inte kunnat kolla videos på Youtube... -.- kan inte ens se en video i 480p utan att den stannar upp.. aldrig varit problem att ens kolla 1080p förut.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Varför jag egentligen bara rakt av vet att min operatör(Telia) begränsar YouTube är en självklar nobrainer. När jag slår av WiFi i telefonen och kör på 3G-nätet(får runt 10mbit och 45ms) så buffrar både den och datorn(hotspot) tolvtusen gånger snabbare än med min 100/10 Fiberlina från Telia som man pröjsar dyra pengar för. Har även testat att koppla datorn rakt in i fibermodemet, men problemet består, och det gäller både laptop, speldator, och mina polares datorer.

Det finns mycket operatörer kan göra, men att begränsa en av de största sidorna på nätet(som är helt laglig) utan någon vettig anledning är för mig helt vansinnigt.

Ska samla in så mycket material jag kan mot Telia, och sedan blir det en riktigt stor can of whoop-ass. Detta är inte någonstans acceptabelt.

Någon annan med Telia i Stockholms söderort som vill gå ihop på en förenad front?

Varför antar du direkt att det är Telia som bromsar linan? Inga av testen du baserar det på måste betyda att det är medvetet. Det är ett tekniskt problem, som självklart kommer lösas så småningom.

Permalänk
Medlem

100 mbit comhem samma problem

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Svar från Telia

Jag mejlade dem och här är konversationen.

Skrivet av Ecfor:

Hejsan, denna fråga angår mitt 100/100 bredband och extremt sega nedladdningshastigheter på YouTube. Diskussionsforum på internet spekulerar just nu varför hastigheterna är så låga, jag är också en av de drabbade.

Många av oss har testat proxyservers och genom dessa får vi ut den hastighet vi betalar för. Hur kan det komma sig?

Pågår det någon form av tekniskt strul hos Telia just nu? Enligt bredbandskollen får jag ut 95/87 av 100/100 vilket är bra, dock "duger" inte detta för att se på filmer på YouTube. Finns det någon bakomliggande orsak till detta?

Skrivet av Telia Kundservice:

Hej!
Tack för din förfrågan.
Vi har uppmärksammat ett fel med Google och Youtube och jobbar på att lösa det. Beräknad klartid är den 28/1. Jag ber om ursäkt för besväret som detta orsakar dig och hoppas att det snart fungerar bra igen!

Permalänk
Medlem

För mej har det funkat perfekt fram tills den senaste veckan.
Sitter på 100/100 och gjort tester på bredbandskollen och får ut ca 95/80 via min router.
Skönt att höra att man inte är ensam i alla fall.
Har själv Nynäshamns stadsnät antar att dom köper bandbredd av Telia.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Har börjat vänja mig vid att lägga upp youtube videos i flikar för att sedan gå och spela medan jag väntar på att de ska buffra klart.. Längtar tills 28/1 om det blir fixat då.

Permalänk
Medlem

Samma här, BBB 100/10 lina.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Videos buffrar typ inte alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Varför antar du direkt att det är Telia som bromsar linan? Inga av testen du baserar det på måste betyda att det är medvetet. Det är ett tekniskt problem, som självklart kommer lösas så småningom.

Hahahahaha Men mäniskan är ju så här, när vi blir kränkte, stötta och arga då stänger syre tillförselen av upp i hjärnan och slutar tänka.
Men om folk orka läsa ALLA inlägg så hade man vet vad som är fel och när det kommer vara klart. Då slapp man dra ihop en lynchmobb.

Jag lider med av problemet.

Peace and Love

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem

Använd någon annan server. Ni gör det genom att skriva in ca (californien) framför länken.
ca.youtube.com/watch?v=KVu3gS7iJu4
Går bra mycket snabbare för mig. Finns säkert andra servrar som går kalas att streama från, men CA gick bra för mig.

http://d.pr/i/W5of

Permalänk
Medlem

Samma för mig, Comhem 100/10.