Byta Carbide 500R mot P280 eller R4? För att sänka oljudet.

Permalänk
Medlem

Byta Carbide 500R mot P280 eller R4? För att sänka oljudet.

Köpte ett Carbide 500R när jag byggde min rigg, men det låter på tok för mycket om det!

Det jag undrar över nu är om jag bör köpa ett Antec P280 eller ett Fractal Design R4?
Vilket av dem är tystast?
Rymmer båda min massiva Silver Arrow-fläkt?

Permalänk
Medlem

Tror inte chassit låter nåt.
Byt fläktar istället

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av alla chassifläktar. Det kanske är nätagget, cpun eller gpun som låter.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Har dragit ner alla fläktar på lägsta i fronten på chassit och samtidigt kopplat ur 200mm-fläkten. Det låter fortfarande väldigt mycket.
CPUn låter inte så mycket i och med Silver Arrow-fläkten. GPUn låter lite, men jag märker ingen större skillnad om jag håller fast alla fläktar. Nätagget har jag ingen uppfattning om.
Men, jag tror att alla dessa små delar, tillsammans med den avsaknaden av ljudisolering och det öppna chassit gör att det låter så mycket.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det originalfläktarna som sitter i chassit? Om så är fallet så tror jag nog också problemet ligger där. Originalfläktarna till mitt Antec P193 lät mer (eller hade åtminstone ett mer irriterande ljud) på lägsta hastigheten än vad mina nuvarande Be Quietfläktar har på högsta.

För att få lite bättre hjälp skulle du även kunna beskriva hur detta "oljud" låter. Surrande, gnisslande, högfrekvent pipande?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Är det originalfläktarna som sitter i chassit? Om så är fallet så tror jag nog också problemet ligger där. Originalfläktarna till mitt Antec P193 lät mer (eller hade åtminstone ett mer irriterande ljud) på lägsta hastigheten än vad mina nuvarande Be Quietfläktar har på högsta.

För att få lite bättre hjälp skulle du även kunna beskriva hur detta "oljud" låter. Surrande, gnisslande, högfrekvent pipande?

Jo, det är originalfläktarna som sitter i. Dock är den stora 200mm urkopplad och de andra körs i lägsta hastighet.

Ljudet är ett ganska dovt surrande som låter ganska högt.

Permalänk
Medlem

Fortfarande.

Nanoxia Deep Silence 1

Tystare än Define R4.

http://www.anandtech.com/show/6479/nanoxia-deep-silence-1-cas...

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChRiiLLe:

Ljudet är ett ganska dovt surrande som låter ganska högt.

Då är jag ganska säker att det är fläktarna som är problemet. Prova byt ut dem så ska du se att det blir tystare. Skaffa fläktar med 3- eller 4-pins anslutning för fläktkontakter på moderkortet. Då kan du, beroende på vad du har för moderkort, ändra hastigheten på fläktarna i BIOS/UEFI och få en ännu tystare dator.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Kanske är din hårddisk, vad vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Fortfarande.

Nanoxia Deep Silence 1

Tystare än Define R4.

http://www.anandtech.com/show/6479/nanoxia-deep-silence-1-cas...

Ska kolla upp det!

Skrivet av Casgar:

Då är jag ganska säker att det är fläktarna som är problemet. Prova byt ut dem så ska du se att det blir tystare. Skaffa fläktar med 3- eller 4-pins anslutning för fläktkontakter på moderkortet. Då kan du, beroende på vad du har för moderkort, ändra hastigheten på fläktarna i BIOS/UEFI och få en ännu tystare dator.

Ska testa koppla ur alla fläktar sen och se om det är där problemet ligger.
Insåg för ett tag sedan att oljuder skulle komma från nätagget, som suger in luft underifrån chassit genom ett luftfilter, vilket borde resultera i en del motstånd och således även oljud?

Kan för övrigt rada upp specsen på systemet, ifall det kanske är något annat ni ser direkt som "aha, han har en sån, den låter massor!":
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 580 1,5GB Windforce 3X OC
Nätagg: Corsair TX 650W V2
Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3)
CPU: i7 2700K
Kylare: Thermalright Silver Arrow-fläkt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChRiiLLe:

Kan för övrigt rada upp specsen på systemet, ifall det kanske är något annat ni ser direkt som "aha, han har en sån, den låter massor!":
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 580 1,5GB Windforce 3X OC
Nätagg: Corsair TX 650W V2
Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3)
CPU: i7 2700K
Kylare: Thermalright Silver Arrow-fläkt

Om det skulle visa sig att det inte är chassifläktarna som låter mest så skulle jag nog ta en titt på ditt nätaggregat. Det är trots allt ett nätaggregat i Corsairs lägre serier vilket kan betyda att ljudnivån inte var prio nr. 1 under utvecklingen, utan bara att få fram ett bra prisvärt aggregat.

Med det sagt så behöver det inte betyda att ditt nätaggregat är högljutt, bara att det förmodligen finns tystare nätaggregat. Jag har inga egna erfarenheter av TX-serien, men om man kollat på recensioner på t.ex. Inet så är åsikterna ganska blandade när det gäller ljudnivån. Varken din CPU-kylare eller grafikkort bör låta mycket eftersom de är bland de tystaste kylarna man kan hitta för pengarna.

Edit; Är fläktarna till din Silver Arrow kopplade till en 4-pins fläktkontakt (CPU_FAN)? Båda fläktar har PWM-styrning, vilket betyder att de behöver en 4-pins kontakt för att kunna justera hastigheten. Är de kopplade till en 3-pins kontakt, eller om de använder en Y-förgreningskabel finns risken att en eller båda fläktar går på full hastighet vilket jag kan tänka mig orsakar lite oljud.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Om det skulle visa sig att det inte är chassifläktarna som låter mest så skulle jag nog ta en titt på ditt nätaggregat. Det är trots allt ett nätaggregat i Corsairs lägre serier vilket kan betyda att ljudnivån inte var prio nr. 1 under utvecklingen, utan bara att få fram ett bra prisvärt aggregat.

Med det sagt så behöver det inte betyda att ditt nätaggregat är högljutt, bara att det förmodligen finns tystare nätaggregat. Jag har inga egna erfarenheter av TX-serien, men om man kollat på recensioner på t.ex. Inet så är åsikterna ganska blandade när det gäller ljudnivån. Varken din CPU-kylare eller grafikkort bör låta mycket eftersom de är bland de tystaste kylarna man kan hitta för pengarna.

Edit; Är fläktarna till din Silver Arrow kopplade till en 4-pins fläktkontakt (CPU_FAN)? Båda fläktar har PWM-styrning, vilket betyder att de behöver en 4-pins kontakt för att kunna justera hastigheten. Är de kopplade till en 3-pins kontakt, eller om de använder en Y-förgreningskabel finns risken att en eller båda fläktar går på full hastighet vilket jag kan tänka mig orsakar lite oljud.

Tack så mycket! Efter lite pillande så kom jag fram till att det, som du trodde, är nätagget som väsnas mer än vad det borde! Trycker jag till fläkten så den stannar blir det nästan tyst i hela lådan.

CPU-fläkten(arna) sitter mycket riktigt med en Y-föregrening, dock så är den av modell 4-pins och de går att justera. Så tror inte det borde vara något fel där.

Jag får tacka så mycket för svar! Nu ska jag se hur jag löser det här med nätaggregatet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChRiiLLe:

Jag får tacka så mycket för svar! Nu ska jag se hur jag löser det här med nätaggregatet.

Trevligt att felkällan kunde identifieras.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."