Hjälp att uppgradera sonens moderkort!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Ja, som jag nämnde tidigare så skall datorn främst användas för att just köra Camtasia Studio, Google SketchUp och MS Office. Det mest krävande datorspel som han för närvarande kör är Minecraft (jo, det är sant!).

Han har alltså redan ett Fractal Design R3-chassi, och vi har köpt en Intel Core i5-3570K - 4 trådar / 3,4GHz (3,8GHz Turbo) / 6MB / Socket 1155, samt 16 GB RAM ( Corsair Vengeance 16GB - DDR3 PC-12800 - 1600MHz Low Profile ).

Vi skulle också vilja kunna återanvända grafikkortet, Radeon HD6850, samt en Corsair SSD-disk.

Kanske ett Asus P8Z77-V LK skulle kunna räcka mer än väl?

Jag skulle gått ner till ett Asus P8Z77-V LX. Sparar några hundralappar till, om du funderar på datorns prestanda är grafikkortet platsen du vill lägga dem istället.

Om du går ner till ett P8Z77-V LX så plockar du bort en port, samt SLI möjligheten, men du behåller alltså 2 PCI-E portar och möjligheten till Crossfire (vilket det är som gäller om du kör AMD grafikkort, som du gör).

Även om jag inte skulle gissa på (eller rekommendera) att du väljer att använda två grafikkort för en eventuell senare uppgradering.

EDIT: Om du inte har något emot att frångå Asus är DavidtheDooms alternativ också fullgoda.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av barricuba:

http://www.inet.se/produkt/1902261/asus-p8z77-v-lx

Detta är väl inte fy skam det heller? Lite billigare än tidigare nämnda, och som fortfarande matchar de behov som faktiskt finns. Ser ingen anledning till att betala de extra slantarna för de funktioner som sabertoothen sitter på t.ex.
Visst sabertoothen har 5 års garanti men 3 år är ändå rätt ok.

Detta skulle jag kunna rekommendera också. Har nyss byggt en dator med detta. Funkar utmärkt och jag tog det för jag gillar Asus och ville ha ett prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Den lille mannen börjar växa ur sin Intel Core Duo LGA 775 eftersom han börjat använda Camtasia Studio och nu också fått för sig att börja leka med Google Sketchup. Och det måste man ju försöka uppmuntra. I alla fall så har jag lovat att försöka göra mitt bästa med den befintliga Fractal Design R3 chassit som vi tänkte återanvända tillsammans med en SSD (som C-drive) och ett Radeon HD6850 - 1 GB grafikkort.

Jag har redan köpt en Intel Core i5-3570K - 4 trådar / 3,4GHz (3,8GHz Turbo) / 6MB / Socket 1155, samt 16 GB RAM ( Corsair Vengeance 16GB - DDR3 PC-12800 - 1600MHz Low Profile ).

Så nu behöver jag lite stöd för att fastställa vilket moderkort han bör ha. Han är inte någon dataspelskille, så hellre något väldigt stabillt och väldigt bra kvalitet än något värstingkort riktat mot spelvärlden. Och framför allt inget billigt trams som jag får problem med efter några månader

Jättetacksam för alla glada tillrrop och förslag!

är toknöjd med min MSI bräda, den har allt jag kan tänka mig behöva iaf, kört både asrock, asus, gigabyte förut och tänker inte gå tillbaka för MSI's moderkort är så mycket mer för pengarna.

http://www.inet.se/produkt/1902199/msi-z77a-gd55-atx

inga problem hittills! sen kommer man åt BIOS från Windows på MSI moderkort vilket är väldigt bekvämt i mina ögon sen så verkar det som MSI jobbar väldigt tätt emot intel eftersom alla drivrutiner till moderkortet var direkt från intel vilket känns tryggt och bra

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

ifall du inte hade beställt cpu ännu och ville ha arbetskraft hade ju AMD FX 8320 varit en riktigt bra cpu för just de ändamålen samtidigt som du sparat in lite pengar och även då får 8 trådar för program att arbeta med på processorn ^^
en kompis har asrock extreme 4 och jag sänkte load line calibration ett steg samtidigt som jag ökade volt med 0.005 och höjde multiplier till 40 går både svalt och stabilt på en 2500k på 4.0 ghz nu ^^

https://www.inet.se/produkt/1902224/asrock-z77-extreme4-atx ta bort all plastfilm bara som sitter på kylflänsarna innan du startar datorn

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Asus ROG (Rebuplic of GAMERS) eller icke ROG.

Var det ett skämt?

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Finns inte direkt ett moderkort som är riktat mot spelvärlden och ett som är riktat mot att köra arbetsprogram.

asus rog är väl mer riktat mot spel, intels egna kassa moderkort är väl mer riktat för arbetsstationer. men vist funkar dom till allting ändå. men rog korten håller högre standard än konkurenterna.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

asus rog är väl mer riktat mot spel, intels egna kassa moderkort är väl mer riktat för arbetsstationer. men vist funkar dom till allting ändå. men rog korten håller högre standard än konkurenterna.

Varför är intels moderkort kassa menar du?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Skrivet av barricuba:

http://www.inet.se/produkt/1902261/asus-p8z77-v-lx

Detta är väl inte fy skam det heller? Lite billigare än tidigare nämnda, och som fortfarande matchar de behov som faktiskt finns. Ser ingen anledning till att betala de extra slantarna för de funktioner som sabertoothen sitter på t.ex.
Visst sabertoothen har 5 års garanti men 3 år är ändå rätt ok.

Jag använder själv det moderkortet fungerar utmärkt spelar bf3 och BO2 samt andra spel har inte haft något problem med det hittils haft det kanske 6-8 månader nu. Kör med överklockad I5-2500k samt överklockat Gtx 660 inga problem så det är definitivt något jag rekommenderar.

Visa signatur

CPU: i5-200K @ 4.2GHz MB: Asus P8Z77 V-LX Mem: Corsair Vengeance Low Profile 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Asus GTX 660 DC2 SSD: Intel 330 series 120GB HDD: 1TB HDD Case: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Powersupply 650W OS: Win7 x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolters:

Stort tack för alla tips!

Men om man då jämför de fyra kort som föreslagits mig, och utgår ifrån att Sheiken haft lite otur med sitt ASRock-kort, vilket av de fyra skulle i så fall passa bäst utan att för den skull få mer än vad vi behöver, men inte mindre heller!

Dvs, Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX, eller Asus SABERTOOTH Z77 eller något ASRock Extreme eller Asus P8Z77-V ???

Asus P8Z77-V, grymt moderkort för pengarna!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk

skulle jag vara du så skulle jag satsa på ett MSI kort (Väldigt nöjd med mitt http://www.inet.se/produkt/1902203/msi-z77-mpower-atx-radiost... )

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Jag skulle gått ner till ett Asus P8Z77-V LX. Sparar några hundralappar till, om du funderar på datorns prestanda är grafikkortet platsen du vill lägga dem istället.

Om du går ner till ett P8Z77-V LX så plockar du bort en port, samt SLI möjligheten, men du behåller alltså 2 PCI-E portar och möjligheten till Crossfire (vilket det är som gäller om du kör AMD grafikkort, som du gör).

Andra porten är väl bara 4x om jag inte minns rätt? Känns inte att rekommendera för Crossfire, även om det ändå knappast är relevant för trådskaparen.

LX är ett "snålbygge" (som sagt inte ens kylflänsar på VRM:erna) men lär i och för sig hålla lika bra i verkligheten.
Såg att det finns ett LX-2 på prisjakt. Nån som vet nått om det?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Varför är intels moderkort kassa menar du?

deras egna håller mycket lägre standard, o billigare komponentval, jämfört med asus/gigabyte/msi/evga.

Visa signatur

AMD Ryzen 9700X
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Andra porten är väl bara 4x om jag inte minns rätt? Känns inte att rekommendera för Crossfire, även om det ändå knappast är relevant för trådskaparen.

LX är ett "snålbygge" (som sagt inte ens kylflänsar på VRM:erna) men lär i och för sig hålla lika bra i verkligheten.
Såg att det finns ett LX-2 på prisjakt. Nån som vet nått om det?

Ja det var ju precis det jag sa? Att jag inte rekommenderar att köra crossfire på det. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa ett extra hd6850 idag i vilket fall.

Att kalla LX ett snålbygge är väl att ta i, som du säger så kommer det säkerligen att fungera alldeles utmärkt. Om du ser till det angivna behovet så tycker jag inte att det på något vis fattas något. Det kan du inte heller seriöst påstå.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Det heter ROG för att sälja. Behöver inte nödvändigtvis användas till en spel dator? Du får även bättre ljudkort och överklockningspotential på ett dyrare moderkort. Men du tror att överklockning bara är för gamers?

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Det heter ROG för att sälja. Behöver inte nödvändigtvis användas till en spel dator? Du får även bättre ljudkort och överklockningspotential på ett dyrare moderkort. Men du tror att överklockning bara är för gamers?

ojojoj, asus har nog kommit lite längre än så med sina rog kort, massa mer funktioner, än vad övriga korten har, Har verkligen inte sagt att överklockning bara är för gamers eller ens nämnt något om överklockning i denna tråd. har inte heller sagt att man bara kan spela med det, men däremot är har asus satsat på rog för ge lägre latenser och få lite bättre ping i spel. och ger en massa trevliga extra funktioner som inga andra moderkort har.

Visa signatur

AMD Ryzen 9700X
Kingston RENEGADE 4TB