Vi köpte vår första PC på Axlins (Liknade typ OnOff, vilka senare köpte upp dem). Jag kunde nästan inget alls om sånna datorer. Hade bara hållt på med Amiga innan dess. Polaren hade lite mer koll, de hade nyligen köpte en P75/8Mb EDO/1Gb. Det var typ hösten '95. Vi skulle också ha en dator i 'värstingklassen'. Jag hade fått lära mig att man skulle ha minst 8Mb minne och 75Mhz och över 700Mb HD. Dom för den tiden håra kraven klarade bara ett fåtal av deras datorer. Bla en AST Advantage! 611s. Den var en cyrix 5x86 100Mhz med 8 Mb (fastpage) minne och en blixtsnabb 850Mb ibm hårddisk. Med skrivare och allt pröjsade vi över 18 lakan för den om jag inte minns fel. Problemet var ju att datorn sög duktigt. Cyrixen var juh som en intel 486 66Mhz. Helt usel. Quake I laggade. Grafikkortet va ngt integrerat 1Mb cirrus logic skit. Så bara det tyckte jag var lurendrejeri att lura på oss. Men det värsta kom senare. När det hade gått nästan ett år, och garantin var på väg ut, hade det uppsått skadade sektorer på HDn. Inte speciellt mycket, men ändå. Jag hade hunnit snappa upp en hel del kunskaper på det gångna året, iaf tillräkligt för att fatta vad skadade sektorer var. Jag tänkte att det var lika bra att få en ny HD, om de nu gick med på det...
Jag tänkte att nu jevlar skulle jag vara jävligt pedagogisk så att spånen skulle fatta vad som var problemet. Jag skrev ut en skärmdump från scandisk (hette det i w95 va?) som visade i sin rapport att det va si och så många skadade sektorer. Den lämnade jag in tillsammans med hela lådan (för att inte garantin skulle ryka. De hade plomberat lådan juh så jag fick inte göra det själv). Jag sa ngt i stil med:
-Hårddisken krånglar. Den har skadade sektorer. *visa lappen*
-Öh. Jaha, svarade killen som gav intrycket att fatta nada.
-Ja jag tänkte att om hårddisken nu börjar klabba när det är garanti kvar är det väl bättre att byta den innan det är för sent, dvs den lägger av, får fler skadade sektorer och garantin tar slut.
-Givetvis svarar killen med världens smörflin.
-Är det ni bytar här? Hårddiskar?
-Jo visst! Vi är stolta AST sertifierade blablabla...
-Men vad bra! Då ska detta inte ta så lång tid ju! Jag skulle uppskatta om ni förde över det som låg på den gamla HDn till den nya. Vi var redo att betala extra för det om det nu inte ingick i deras policy eller ngt skit.
-Givetvis räddar vi alltid datan i alla läge det är möjligt
Jag var mycket suspekt när jag gick där ifrån. Killen verkade inte förstå riktigt vad det var som var fel. Ändå höll han med på vad jag än sa...
De skulle iaf ringa när servicen var klar.
En vecka gick...
Vi ringde. Var blir vår dator av? Nja den var fortfarande under behandling. Vaf-n! tänkte jag. Det skulle väl inte ta mer än ett par timmar. Nån dag till gick, sen ringde dom.
Killen lät ganska förtvivlad:
-Problemet med er dator verkar mer svårlöst än vad det först verkade som.
Vaf-n! Tänkte jag. Vad har de nu gjort?
-Kan ni inte kopiera över datan?, frågade jag.
-Nej nej! Det har vi gett upp för längesen.
-Öh. Jaha... Jag tänkte precis säga att då får jag väl ta och köpa en ny HD och ev. försöka själv, för att sen få en ny HD i utbyte mot den gamla. Men då avbröt han:
-Vi har raderat hela datorn, allt, hela hårddisken och bios (han beskrev hur de hade fimpat batteriet p moderkortet lol), tre gånger och lagt in allt igen. Och problemet kvarstod! Detta var helt osanoligt konstigt sa de. Felet måste ligga någonstans i resten av datorn. Men jag kunde vara lugn. De hade skickat iväg den till AST nu med expresspaket.
-VA? Skriker jag? Bytade ni inte hårddisken? Det var ju den det var fel på! Skadade sektorer är fysisk skada på hårddisken och försvinner INTE av att man installerar om!
-Aha. Jamen då bytar de den på AST då... Sa han lite tyst. Det var tydliget teknikern jag snackade med då! Inte nån försäljare! Jevlar tänkte jag...
Dan efter körde vi in för att ta ett snack med dom. Då hade vi juh varit utan datorn ett bra tag helt i onödan. De ringde upp AST och jag fick snacka med deras tekniker.
De sa att det var skadade sektorer på HDn och sånt händer. Huruvida det var fabrikationsfel eller misshandel av HDn kunde han inte veta. Ja skit samma sa jag. Byta den ändå. För Axlins hade lovat att det var ett garantiärende. Ok sa han. Jag gör det om 15min så hinner den med nästa utleverans. Sncka om service. Killen där kunde säkert skitmycket. han gav det intrycket iaf. SÅ till slut fick vi vår dator. Men vi hade förlorat allt som låg på den. Något som de hade lovat att inte ta bort, för det skulle ju inte behövas!
Fanken vad mycket text det blev. Jag e helt slut i fingrarna. Jaja. Jag vet inte om det framgick hur dumma de var i den affären och hur förbannad jag blev. Men iaf. SÅ var det.
//pHr33