Berätta dina roligaste minnen från kassa datoraffärer med n00b personal här!!!

Permalänk

heh jo man känner juh igen sig lite..

va inne på den lokala datorbutiken där ajg även köpt min burk och skulle byta mobo för det va trasigt vilket jag hade koll på själv efter lite testande och kommer ner och säger detta så säger dom ok vi skickar iväg det till leverantören så får dom kolla det efter 3 j***a veckor ringer dom och säger att jag kan komma och hämta den igen varpå jag går ner och hmtar datorn närajg väl kommer hem så har dom bytt processor istället så jag går ner och skriker och säger åt dom att ge mig ett nytt mobo vilket jag får efter ett tag när ajg komemr hem för att byta så har dom gett mig ett mobo med fel socket så jag gick till en annan butik har inte sedan dess inte handlat av den butiken!

Visa signatur

011110010110111101110101
011000010111001001100101
01100100011101010110110101100010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radioactive
heh jo man känner juh igen sig lite..

va inne på den lokala datorbutiken där ajg även köpt min burk och skulle byta mobo för det va trasigt vilket jag hade koll på själv efter lite testande och kommer ner och säger detta så säger dom ok vi skickar iväg det till leverantören så får dom kolla det efter 3 j***a veckor ringer dom och säger att jag kan komma och hämta den igen varpå jag går ner och hmtar datorn närajg väl kommer hem så har dom bytt processor istället så jag går ner och skriker och säger åt dom att ge mig ett nytt mobo vilket jag får efter ett tag när ajg komemr hem för att byta så har dom gett mig ett mobo med fel socket så jag gick till en annan butik har inte sedan dess inte handlat av den butiken!

finns något som heter skiljetecken som ". , ! ?" osv

Visa signatur

Keyboard failure - Press F1 to continue

Permalänk
Medlem

Var ett tag sen när jag råkade gå på min Nätverks kabel som var ganska spänt dragen så den knäcktes vid väggutaget.
Men som tur var morsan nära El Giganten, ringde henne o sa att hon skulle dra på el giganten o köpa 10m okorsad Nätverks kabel.
Efter 10 minuter ringer hon o säger att det inte kommer funka med en sån säger en av personalen.
Fick jag prata med han, sa han att det e ju nätverks kabel, om du ska kunna surfa behöver du ett modem o garvar till mig i luren.
O frågade om jag haft internet nångång eftersom jag ej visste hur det funka.
Börja jag garva som satan så han blev helt tyst. Lär trot att jag var värsta psykot.
Sen sa jag bara att han skulle ger morsan kabeln o säga att hon skulle köpa den o inget modem.

Visa signatur

Cpu: Athlon64 winchester 3000+ @ 2340Mhz | MB: MSI K8N Neo2-54G | Ram: Ballistix 2x512 520Mhz| HD: Barracuda IV 40GB, Maxtor DaimondMax 160GB, WD Caviar 250GB | Gpu: Geforce6800 LE @ 16/6 430/883 | Os: winXP SP2 |

Permalänk
Medlem

Köpte ett Voodoo3 AGP på den tiden då det var det vildaste man kunde införskaffa. Efter ca 2 timmars grejande kom jag fram till att min nya V3:a inte skulle funka med min dator (nån jävla konstig konflikt mellan grafikkort och moderkort). Pga militärtjänst hamnade jag att skicka min far till butiken med datorn och en lapp med problembeskrivningen. Får tillbaka min dator med ett V3 PCI. Ingenting fungerade utom grafikkortet (ljudkort, modem, osv) alla inställningar var helt åt helvete, det tog flera timmar att reda ut allt. Och sedan har de mage att debitera 300 spänn, felanalys hette det visst, felskapning borde det har kallats.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk

4 gånger lämna jag in min dator (gigabyte mobo med133mhz) efter som det var konflikter i den hela tiden.. typ 20st krascar per dag.

Man kunde inte så mycket på den tiden och snubbarna i affären gjorde format c: varje gång och sa att nu minnsan så ska den funka...efter 2 år så gjorde jag en biosuppdatering på mobot.

Sen har den fungerat klockren.

Permalänk

hehe det är ju roligt att stå o prata med sånt folk som inte fattar ett skit.
Det är en utmaning att få in något i deras tröga små skallar så att det nästan blir roligt

Permalänk
Medlem

brorsan skulle inhandla ett nätverkskort i lokala datoraffären, varpå personalen frågade "vad är det?"

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem

Jag har nog aldrig varit med om nåt riktigt n00b:igt, det måste väl isåfall ha varit när jag skulle överklocka våran Pentium MMX 166:a till 200MHz och jag gick in på Lap Power och sa att jag behövde en större kylfläns, varpå bruden svara nånting i stil med "Vänta så ska jag höra med dom andra, jag tror inte att det finns flera storlekar":).

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Jag var på OnOff förut eftersom att det var det enda stället där jag fick köpa en ny DVD-spelare för försäkringspengarna.. Dom hade bara skitgrejjer förutom en ok Philips DVD spelare som klarade av att spela SVCD filmer.. Inte alls i klass med Yamaha´n som blev snodd :(. Det roliga hände iallfall när jag skulle köpa skiten. Försäljaren sade att jag borde ta extra försäkring och betala 500:- för att få skiten försäkrad i två extra år men jag tyckte det var onödigt då alla mina saker har hållt i evigheter.

Han sade då att deras saker ofta går sönder och därför är det bra med försäkring och sedan höll han på och dillade om det en stund fast tillslut blev jag ganska irriterad och sade till honom på skarpen att jag inte ville ha någon jävla försäkring eftersom jag bara tänker spela DVD filmer i den och inte slå sönder skiten. Då blev han helt tyst och började darra när han skrev in mitt namn och produkt på datorn..

Permalänk
Medlem

Ja det värkar ju bara vara wanabeis som står i datoraffärer, nästan i alla fall.
Fins ju dom där små datorafärrerna i nåns källare där det fins 1-2 veteraner från 80 talet i alla fall men dom är få.:p
Där kan man köpa både det ena och det anndra:rolleyes:
Ne jag säger som min kompis sa.
Det är vi coola killar som sitter på IRC.
Samma sak med folk i datoraffärer.
Är vi kolla killar som fixar och pillar hemma och wanabeis som öppnar datoraffär för dom tror dom kan nåt.
Tror jag slog huvudet på spiken;)

Permalänk
Medlem

hehe roligt tråd, detta ju inte om kassa försäljare mest om deras knep. Jag var på siba och skulle byta ut tv'n sen när vi har valt tv o står o väntar, så ser jag att en familj står o tittar på dvd spelare, sen kommer det fram en försäljade o börja snacka om att denna dvd e MYCKET bättre än den dom tittade på, för på den som han vill att dom skulle köpa klara SVCD.., så säger försäljaren till en barn familj med typ en dotter o en son på typ 8 o 11 år, när dvd spelaren klara svcd så behöver ni aldrig köpa en dvd film, för då kan ni göra som jag gör ladda hem filmer ifrån nätet jag laddar hem minst 3 filmer varje natt, sen köper ni bredband då kan ni ladda hem filmerna ännu snabbare, hehe det var lite små lustigt att lyssna på det helt, och familjen fattade ju inget heller om ladda hem svcd osv

Permalänk
Medlem

"GXP75 krashar p.g.a. att du kör udma66" Sagt av skribofont
"GXP75 krashar p.g.a. att du har via chipset" även det sagt av skribofont andra gången den gick sönder...

Sen fick min polare byta sitt MSIkort som hade drabbats av msidöden typ 5ggr där. Han fick bara ett nytt. Men felet på korten va att kondningarna hade torkat ut, så att vcore bara dalade efter att man hade startat. Och när de testade moderkorten provade de tydligen bara om de postade. Men de envisades att ge nya msikort med samma fel istället för att byta ut dem, men till sist fick han ett abit, lr va det ett asus?

Idioter...

Permalänk
Medlem

Vi var inne på mycom igår och skulle köpa ny hdd
Tjejen var just inte kuning för 5 öre och jag kan inte förstå vaffö hon fick jobbet där?!?!? Iaf polaren till mig hade också prob med en brännare och så undrade han vaffö inte den fungerade och så var vi nästan säkra på att det var med aspi att göra fast det hade vi redan testat. Hon blev fundersam och sa att brännare kan bara bränna visa skivor ) och då bara var vi tysta och sa okej (ville bara garvar som den).Efter ett tag så gick hon till "supporten" och frågade dem och då dom kung svaret det ska fungera om du installerar windows ))) och så lätt som jag garvar så tittade jag bara bort ;). Det var musik i butiken som hon diggade till och var fan bättre "diggare" än support kunnig.
En sak som hon kunde svara på var om det var saker inne i lagret lr inite ;>

/R

Visa signatur

XP1700+@2657mhz
XP1700+@2518mhz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HELIX
Jag var på OnOff förut eftersom att det var det enda stället där jag fick köpa en ny DVD-spelare för försäkringspengarna.. Dom hade bara skitgrejjer förutom en ok Philips DVD spelare som klarade av att spela SVCD filmer.. Inte alls i klass med Yamaha´n som blev snodd :(. Det roliga hände iallfall när jag skulle köpa skiten. Försäljaren sade att jag borde ta extra försäkring och betala 500:- för att få skiten försäkrad i två extra år men jag tyckte det var onödigt då alla mina saker har hållt i evigheter.

Han sade då att deras saker ofta går sönder och därför är det bra med försäkring och sedan höll han på och dillade om det en stund fast tillslut blev jag ganska irriterad och sade till honom på skarpen att jag inte ville ha någon jävla försäkring eftersom jag bara tänker spela DVD filmer i den och inte slå sönder skiten. Då blev han helt tyst och började darra när han skrev in mitt namn och produkt på datorn..

Det där med försäkringar på Siba/OnOff/Power/alla andra såna skitaffärer känner jag till. Prao:ade på Siba och de finns minsann provision på försäkringar och bytte tips emellan varandra hur man skulle kunna sälja dem lättare.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

Vi köpte vår första PC på Axlins (Liknade typ OnOff, vilka senare köpte upp dem). Jag kunde nästan inget alls om sånna datorer. Hade bara hållt på med Amiga innan dess. Polaren hade lite mer koll, de hade nyligen köpte en P75/8Mb EDO/1Gb. Det var typ hösten '95. Vi skulle också ha en dator i 'värstingklassen'. Jag hade fått lära mig att man skulle ha minst 8Mb minne och 75Mhz och över 700Mb HD. Dom för den tiden håra kraven klarade bara ett fåtal av deras datorer. Bla en AST Advantage! 611s. Den var en cyrix 5x86 100Mhz med 8 Mb (fastpage) minne och en blixtsnabb 850Mb ibm hårddisk. Med skrivare och allt pröjsade vi över 18 lakan för den om jag inte minns fel. Problemet var ju att datorn sög duktigt. Cyrixen var juh som en intel 486 66Mhz. Helt usel. Quake I laggade. Grafikkortet va ngt integrerat 1Mb cirrus logic skit. Så bara det tyckte jag var lurendrejeri att lura på oss. Men det värsta kom senare. När det hade gått nästan ett år, och garantin var på väg ut, hade det uppsått skadade sektorer på HDn. Inte speciellt mycket, men ändå. Jag hade hunnit snappa upp en hel del kunskaper på det gångna året, iaf tillräkligt för att fatta vad skadade sektorer var. Jag tänkte att det var lika bra att få en ny HD, om de nu gick med på det...

Jag tänkte att nu jevlar skulle jag vara jävligt pedagogisk så att spånen skulle fatta vad som var problemet. Jag skrev ut en skärmdump från scandisk (hette det i w95 va?) som visade i sin rapport att det va si och så många skadade sektorer. Den lämnade jag in tillsammans med hela lådan (för att inte garantin skulle ryka. De hade plomberat lådan juh så jag fick inte göra det själv). Jag sa ngt i stil med:
-Hårddisken krånglar. Den har skadade sektorer. *visa lappen*
-Öh. Jaha, svarade killen som gav intrycket att fatta nada.
-Ja jag tänkte att om hårddisken nu börjar klabba när det är garanti kvar är det väl bättre att byta den innan det är för sent, dvs den lägger av, får fler skadade sektorer och garantin tar slut.
-Givetvis svarar killen med världens smörflin.
-Är det ni bytar här? Hårddiskar?
-Jo visst! Vi är stolta AST sertifierade blablabla...
-Men vad bra! Då ska detta inte ta så lång tid ju! Jag skulle uppskatta om ni förde över det som låg på den gamla HDn till den nya. Vi var redo att betala extra för det om det nu inte ingick i deras policy eller ngt skit.
-Givetvis räddar vi alltid datan i alla läge det är möjligt

Jag var mycket suspekt när jag gick där ifrån. Killen verkade inte förstå riktigt vad det var som var fel. Ändå höll han med på vad jag än sa...
De skulle iaf ringa när servicen var klar.
En vecka gick...
Vi ringde. Var blir vår dator av? Nja den var fortfarande under behandling. Vaf-n! tänkte jag. Det skulle väl inte ta mer än ett par timmar. Nån dag till gick, sen ringde dom.
Killen lät ganska förtvivlad:
-Problemet med er dator verkar mer svårlöst än vad det först verkade som.
Vaf-n! Tänkte jag. Vad har de nu gjort?
-Kan ni inte kopiera över datan?, frågade jag.
-Nej nej! Det har vi gett upp för längesen.
-Öh. Jaha... Jag tänkte precis säga att då får jag väl ta och köpa en ny HD och ev. försöka själv, för att sen få en ny HD i utbyte mot den gamla. Men då avbröt han:
-Vi har raderat hela datorn, allt, hela hårddisken och bios (han beskrev hur de hade fimpat batteriet p moderkortet lol), tre gånger och lagt in allt igen. Och problemet kvarstod! Detta var helt osanoligt konstigt sa de. Felet måste ligga någonstans i resten av datorn. Men jag kunde vara lugn. De hade skickat iväg den till AST nu med expresspaket.
-VA? Skriker jag? Bytade ni inte hårddisken? Det var ju den det var fel på! Skadade sektorer är fysisk skada på hårddisken och försvinner INTE av att man installerar om!
-Aha. Jamen då bytar de den på AST då... Sa han lite tyst. Det var tydliget teknikern jag snackade med då! Inte nån försäljare! Jevlar tänkte jag...

Dan efter körde vi in för att ta ett snack med dom. Då hade vi juh varit utan datorn ett bra tag helt i onödan. De ringde upp AST och jag fick snacka med deras tekniker.
De sa att det var skadade sektorer på HDn och sånt händer. Huruvida det var fabrikationsfel eller misshandel av HDn kunde han inte veta. Ja skit samma sa jag. Byta den ändå. För Axlins hade lovat att det var ett garantiärende. Ok sa han. Jag gör det om 15min så hinner den med nästa utleverans. Sncka om service. Killen där kunde säkert skitmycket. han gav det intrycket iaf. SÅ till slut fick vi vår dator. Men vi hade förlorat allt som låg på den. Något som de hade lovat att inte ta bort, för det skulle ju inte behövas!

Fanken vad mycket text det blev. Jag e helt slut i fingrarna. Jaja. Jag vet inte om det framgick hur dumma de var i den affären och hur förbannad jag blev. Men iaf. SÅ var det.

//pHr33

Permalänk
Medlem

hehe... efter 3 gånger á 1000kr (innom en tid på ca 2månader) på lagning så lämnar vi in pappas gammla bärbara.
(133Mhz, 800meg, 64meg graffe, ATI)
Dom (sweport) har datorn inne i ca 1månad och ringer en dag , säger att vi kan hämta den. Vi åker ut och hämtar den, varav dom säger att den inte funkar... damn sa vi och tog imot datorn... (eftersom den inte funkade så behöver vi "bara" betala 500kr)
senare låter jag mina 1337 kompisar ta en titt på den... tar ca 20min, och sedan fungerar den så felfritt som en avancerad miniräknare kan funka!

fan... dom på sweport borde avlivas...

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem

Skojiga saker ni råkat ut för

Har bara en sak själv, när jag skulle köpa fläkt galler till en 80 fläkt, så påstod försäljaren att det var bara för industri datorer och servrar och att dom inte kunde får tag på det. Så jag sa till dom att kolla på kylning.com eller gtek (hade köpt där men behövde det snabbt). Då blev han sur för att jag visade att man kunde köpa det där så sa han till mig att gå ut ur affären.

Sån stolt jävel som inte tål att en tonåring är bättre än en kostym nisse med slips.

Sen har jag varit med om dumma kunder med när jag praktiserat i affärer.
En snubbe som köpte ett Voodoo 3 AGP, stolt gick han hem. två timmar senare kommer han igen tossig som faen ner till affären och säger att kortet sabbat hans dator.
Vi öppnar och kollar. Idioten har satt det i en PCI plats, bakofram dessutom!!! Riktigt nermajat var det.

Så det är inte alltid försäljaren som är dum i huvudet.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Skojiga saker ni råkat ut för

...

Sen har jag varit med om dumma kunder med när jag praktiserat i affärer.
En snubbe som köpte ett Voodoo 3 AGP, stolt gick han hem. två timmar senare kommer han igen tossig som faen ner till affären och säger att kortet sabbat hans dator.
Vi öppnar och kollar. Idioten har satt det i en PCI plats, bakofram dessutom!!! Riktigt nermajat var det.

Så det är inte alltid försäljaren som är dum i huvudet.

Va? Ska man inte sätta AGP-kort i en PCI-plats?
Är det därför mitt GF4 Ti4200 krånglar

Hur dum får man bli? Fast alla är vi nybörjare i början.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargas

"Hörru, det här med + och - är allvarliga saker ..."

Om försäljaren föreslår att man ska byta mellan fas och nolla, kanske det finns skäl att anta att han själv är en nolla..

Permalänk
Medlem

Onoff är bra om man ska ha småprylar (CDR-skivor, mus, nätverkskabel osv), måste ha det omedelbart, och man vet precis vad man ska ha.

Permalänk
Medlem

Vet en snubbe som var in på den lokala datorhandeln här i stan och köpte ett nytt gfx. Den vänliga butikspersonalen frågade om hans nätagg verkligen pallade det dära graftikkortet och om det inte gjorde det så skulle han slå om brytaren bakpå nätagget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waco
Vet en snubbe som var in på den lokala datorhandeln här i stan och köpte ett nytt gfx. Den vänliga butikspersonalen frågade om hans nätagg verkligen pallade det dära graftikkortet och om det inte gjorde det så skulle han slå om brytaren bakpå nätagget.

"Men-åååååh!!! Då får han bara 110V ju! Det räcker ju inte till graffet!!!"

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargas

"Men-åååååh!!! Då får han bara 110V ju! Det räcker ju inte till graffet!!!"

Haha blir genast påmins om våranhärliga vaktmästare ifrån mellanstadiet.
I klassrumet så hade vi 5 datorer, en utav dem hade låst sig så han börjar självklart att rota bak i datorn.
"Nämen! här kan man ju ställa in så att datorerna drar mindre ström! skynda! stäng av så passar vi på att ändra det på alla"
Måste säga att det var en speciell syn att se 5 stycken datorer smälla på samma gång

Visa signatur

Spela Arma II i Plutonstruktur
ARMA II - SWEDISH STRATEGIC GROUP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Koxbox

Haha blir genast påmins om våranhärliga vaktmästare ifrån mellanstadiet.
I klassrumet så hade vi 5 datorer, en utav dem hade låst sig så han börjar självklart att rota bak i datorn.
"Nämen! här kan man ju ställa in så att datorerna drar mindre ström! skynda! stäng av så passar vi på att ändra det på alla"
Måste säga att det var en speciell syn att se 5 stycken datorer smälla på samma gång

hahaha.. vad var det han hette? hmm.. vet precis vem du menar.. glömt namnet bara...

Edit: jag kom på vem du menar.. Boris, right?

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Koxbox

Haha blir genast påmins om våranhärliga vaktmästare ifrån mellanstadiet.
I klassrumet så hade vi 5 datorer, en utav dem hade låst sig så han börjar självklart att rota bak i datorn.
"Nämen! här kan man ju ställa in så att datorerna drar mindre ström! skynda! stäng av så passar vi på att ändra det på alla"
Måste säga att det var en speciell syn att se 5 stycken datorer smälla på samma gång

Haha!
Ska nog göra så i skolan så att de måste köpa in nya burkar

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

ingen datorbutik här men den kommer med i tråden iaf!

när jag gick i 5:an eller 6:an så var det inbrott i våran skola, dom härjade runt lite i vårt klassrum snodde en tv med video osv...sen så självklart tog dom våran 486:a som stod där =( det var allt dom tog, men vad dom inte visste var att i en olåst dörr rummet intill stod det 4st nyinköpta värstingmaskiner (på den tiden : p200 64mbram) det rummet hade dom inte ens varit in i
säkra killar

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diaxon
Min kompis var på OnOff. Då stod säljarna och diskuterad vad det var för fel på tv:n då detstod: Strömförsörjningsfel. Ena killen svarade på fullt allvar och sa: Testa tt vänd på kontakten! Phet LOL. En annan gång hade de försökt förklara TVout för en annan kund, ja jäjvlar....

Att vända på kontakten spelar förbannat stor roll när det är växelström.
:rolleyes::)

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem

Jodå, haft ett kul ärende till IBM supporten när grafikkortet inte funkade som det skulle(inte fått tillbaka det än men men 1.5vecka sedan).
Iaf förklarade vad som var fel att det vad som än hände efter formatering osv blev fel på skiten efter någon dag med olika windows osv, han blev rätt förvånad att jag kunde något och berömde migo ch snackade lite skit om andra kunder som inte kan ett dugg så han sade till mig att skicka in den på reparation. Sagt som gjort kom de och hämtade den någon dag senare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buggen
Hade en kompis vars kära moder kom på att sonen ville ha lite olika dataprylar till sin födelsedag.
Då sonen ville bli firad på eftermiddagen, sprang die Mutter och köpte ett presentkort på 600kr i den lokala datorbutiken.
Efter kalas och firande trallar killen ner till butiken och möts av skylten "Stängt p.g.a. konkurs"...

Snällt av butiksägaren att sälja presentkort och sedan stänga...

Fyfan vad fräckt.
Noll skam i kroppen om man gör en sån sak.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem

Aj aj aj........=/
Snopet värre det där med konkursen...
Bästa inläggen : "Snubben med Agp-kortet i pci:n".......& så "Vaktmästaren"...=)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.