Berätta dina roligaste minnen från kassa datoraffärer med n00b personal här!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr

Jag var inne hos dom och tittade på ett chassi dom hade, var intresserad av ett chieftec förra julen.
Då tyckte jag priset var högt och dom förklarade att dom inte kunde konkurera med datorbutiken för att dom själva beställde därifrån.
Gtek nämnde dom en annan gång då jag köpte en zalmanfläkt där.

LOL vilket kvalificerat skitsnack!.. det finns ingen datorbutik som skulle handla från en annan. De handlar från grossist och om de inte gör det så är dem lagom tappade.

Permalänk
Medlem

Hehe nu väcker denna tråden minnen sen jag fick mitt ADSL som filtret var paj till
Ringde Felias suport.
-Mitt internet kopplar ner hela tiden när det ringer någon osv

sen så frågade han efter min MAC adress
*tänkte*Vafan ska han ha den till
Aja jag sa den osså sa han "den är konstig dom ska altid börja på o det är nog det some e felet"
*slänger på luren och ringer aldrig telia igen*

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellraiser
Ok. För ett halvår sedan kommer det in en äldre herre och vill ha sin dators Outlookprogram synkandes med nya luren, en Sony. Ok, säger jag, är ju ingen omöjligt. Efter en del pillandes lyckas jag få skiten att funka och hans kalender kan nu synkas med luren. Contacts funkar likadant.
Det går en vecka och han kommer tillbaka och vill att jag kollar. Synkar och den lägger av med gnäll om mobilen. Kollar och det visar sig att han pillat med synket och att den tankar över hela mailbox, vilket i Outlook kan innebära hur mycket som helst. Kan ibland räcka med en fet bifogar powerpointslide för att fylla luren. Jag tömmer skiten och berättar att han inte kan tanka över mer än 50 Mb (eller nåt sånt). Han fattar, säger han, men den dumma djäveln kommer igen. Den här gången har han gjort en spexialare och igen fipplat med saker han inte hajar, -kontakterna. Jag sägerm, -asså du kan inte synka mer än såhär, varpå jag visar filstorlekar och bla bla bla.
Tror ni han fattar, eller?
Dagen efter är han där igen och säger att skiten inte funkar, och gissa om han synker över hela djävla WWW eller? Nej, men hans inbox på 1.23 Gb. LYCKA TILL! Man få lust att leda ner honom i garaget och spöa på'n.
det kommer mer...

WAHAHAHAHAH..........
behöver du hjälp ? ring mej ! (med att spöa honom!)

Visa signatur

:D

Permalänk

Annan klassiker är att blanda ihop portarna. Folk kopplar in analoga telefonkablar i nätverksporten och gnäller över no dial tone, koppalar in musen i tangentobordsporten och tvärtom. Startar om datorn genom att stänga av och sätta på skärmen. Sedna undrar de varför skiten inte bara kan funka. Sedan ringer de och frågar vad de har för skärmsläckarlösenord. Otroligt.

Jag har kommit fram till en fråga: Folk sitter i sin bil ½timme till och lika länge ifrån jobbet och vet precis vilken bil de kör, hur fort den går och andra tekniska specifikationer, såsom hästkrafter och abs mm. De sitter samma dag 8 timmar framför datorn, men kan inte svara på om de kör Windows 2000, var man sätter i telefonkabeln eller hur man rättstavar i excel. Varför är det så?

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Medlem

Det här är väl inte direkt något som har med försäljare att göra men så tragiskt att det ändå är värt att ta upp. Jag skulle hjälpa en killen i min korre att sätta ihop hans dator. Dvs plugga in skärm, tangent bord mm. Innan jag själv sett datorn frågade jag spontant om han visste ifall den hade ett nätverkskort installerat. Killen lyfter upp en cd skiva som följde med å frågar "Är det här nätverkskortet?" Samma kille.........ställde monitorn upp och ner på sitt skrivbord innan jag vänligt men bestämt påpeka att den var felväg. Men han var iofs skum i största allmänhet.....när han efter 4 år i korren bestämmer sig fär att hjälpa till att städa för första gången var vi tvungen att visa honnom hur man skurar med mopp.........ni kan ju tänka er hur hans rum såg ut........:rolleyes:

Permalänk
Medlem

men mest aegda är ju Kontors service(micro shop) i ö-vik. farssan har köpt sin p4 1500 där. vi kom hem med den & kopplade ihop samt slog igång den. kollade tempen först med ett prog som följde med. 70*C öppnade chassit & kände på flänsen stekhet. gick tbx för att klaga. deras svar var nää men det är inget fel med att tempen på p4or är 70 och över.

hmm vad bruka tempen på en p4a vara?? den tar ju skade vid 70

p.s dom fick byta den prollen 1 månad senare. d.s

Visa signatur

Tecman
God´s word
http://www.tecman.com.sg/ :-P

Permalänk
Medlem

Butikspersonal suger alltid rävpung.. Och för det mesta även supporten..

Men kunder är fan så mycket jobbigare..

Jag jobbade ett tag på en support på ett välkänt (ökänt) företag i sthlm.. heh. Hälften av datorerna man fick in för reparation var kompletta paket som kunderna självklart kunde sätta ihop själva.

Roligaste var en kund som hade köpt en riktig jävla värsting (komemr inte ihåg exakta spec.) men kostade en bit över 20k iaf utan skärm.. Och inte fan var han nån jävla noob (som han själv påstod och han hade inte gjort nått fel vid bygget..

Han var skitdryg då han lämnade in datorn så jag la ingen vidare prioritet vid att fixa datorn snabbt (förlåt.. man blir faktiskt ond av att jobba på support). jaja, hursomhelst så hade killen för det första använt för korta distanser så mobo't satt lite för lågt (han hade tagit bort i/o-platen för att lösa problemet.. och hade förstört agp-porten samt böjt alla pci-"plattor" när han tryckt dit dem. För det andra så hade han satt på kylflänsen åt fel håll så kylflänsen hade ett fett jack i sig och processorkärnan var SPRÄCKT. Han måste fan ha stått på den där jävla flänsen för att få dit den. Krävdes två pers på supporten för att få loss den.. Plus lite annat småkrafs som tex. sätta cd'n och hd'n på samma flatkabel för att slippa använda båda kablarna.

Nöjd och glad som fan över att kunna konstatera att Mobo, CPU, fläns och GFX var helt trasiga ringe jag upp kunden och hade en timmes långt samtal som gick ungefär såhär:

-"Du har gjort bla bla bla fel. Bla bla bla måste bytas"
-"Men det går väll på garantin?"
-"Nej. Om du medvetet förstör sakerna du köpt här går det inte på garantin."
-"Alltså.. Jag studerar juridik och enligt konsumentköpslagen så har ni skylldighet att åtgärda fel på era produkter"
-"Nej. Om du medvetet förstör sakerna du köpt här går det inte på garantin."
-"Alltså.. Jag studerar juridik"..........

osv. timmen ut.

Tillslut blev jag ju såklart lite grinigare än vanligt och förklarade att om han inte vill ha felen åtgärdade så e det bara komma och lösa ut datorn samtidigt som han betalar för felsökningen.

Hmm.. aja.. Allt slutar med att datorn står kvar i typ 2 veckor med dagliga samtal från kunden att han faktiskt läser juridik och...... Och tillslut så förstår han väll att han e helt cp och jag sätter i nya grejjer och han hämtar den.

Hmm.. jag skriver typ för mycket..

Visa signatur

Fetdator med onödigt mycket ram!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Mohaha.... den var bra...... kompisen vissade mig denna sidan...
ska vara ricktiga nöter i den affären för han bor där....
http://www.datatema.se/webshop_details.php?det_id=1125
Endast för överklockning

Haha... jag bor ochså i åmål. känner föresten en som jobbar i den affären:)
Vad heter din kompis från åmål? kanske känner honom eller vet vem det är jag med! Är han en swecare han med eller, trodde jag var ensammen swecare från åmål?

Visa signatur

240 is POWER!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
haha jag hade en grymmingdator julen -94 .486 33MHZ, 4meg ram, 170meg HD den var grymm den gamla goa chipchanges

Pardon mig, men jag köpte en 33MHz SXa med 4 meg + 4 meg till jag hade hemma och en 120Mb HD hösten -93. Knappast att du hade en "grymmingdator" då när grejerna jag köpte var typ svinnya.
Var bara tvungen att påpeka :P.

[Jag reserverar mig för eventuella fel jag kan ha i inlägget, men min dator var lika grym som din fast ett år tidigare :)]
[Hade en DX2a (50MHz ?) julen efter kom jag ihåg]
[EDIT: Kan ha vart mitten av -93. Minnet sviker mig.]

Permalänk
Medlem

Inte i nån affär men kul iallafall...
Skolans datortekniker hade kommit för att fixa Internet Explorer i WinNT (vilket inte jag kunde göra eftersom att det är spärrat för elever).
Först trodde han att felet berodde på att jag hade tagit med en mus hemifrån. En optisk. Sen trodde han att det var för att jag hade kopplat min MD-spelare till Line In i ljudkortet för att få musik när jag arbetade.

Alltså... Bättre tekniker finns det väl?

Permalänk
Medlem

[Joel E]: Jag känner igen det där EXAKT. Admins på skolor skyller ALLTID på oss elever... När vi fick bluescreen på min förra skola fick man som svar; "Jaha, vad har ni nu lagt in för virus?" och liknande...

tecman: Dyrkar din avatar

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Hörde på en OnOff butik för nån vecka sedan hur en försäljare försökte pracka på någon en ganska dyr dator (dock ingen värsting) därför att det fanns bredband i den och då kunde han ladda ner vilka filmer han ville tokfort:rolleyes:

Permalänk

ja håller med de som tycker det är underhållande att gå till sekvencia / swedeport. om man har en dålig da o känner sej allämnt lam kan man gå till sekvencia o prata lite mede de som jobbar där så får man ett gott skratt o känner sej som en riktigt hårdvaruGud..
Men ja håller oxo med om den fantastiska stämningen och kund/personal kontakt det var på skribofont (RIP). Trevliga kunnande och verkligen inte det där vanliga sälj, sälj, sälj. Det hände inte bara en gång att de faktiskt rekommenderade billigare grejjer än man var ute efter.. Och eftersom deras personal bestod till stor del av ungdomar som hade datorer som intresse hade de faktiskt ganska bra koll på marknaden. iaf jämfört med andra försäljare.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

skoldatatekniker är underbara...
(i högstadiet, i datasal) satt bakom en tjej vars dator hade hängt sig, när hon frågar datateknikern vad som var fel förklarar han att hon tryckt på Scroll Lock.

Visa signatur

Watt is power.

Permalänk
Medlem

Hört på den lokala datoraffären:

Försäljare: Det tillverkas inte några bläckstråleskriva längre, det är bara laser som gäller! (Stolt)

Köpare: Är det färg också?

Försäljare: Ja, den här skrivaren är färglaser, den är väldigt billig också. bara 1800kr (Tar fram en HP Bläckstråleskrivare (Deskjet))

Köpare: ÅH, fan, det var inte farligt, jag tar en sån

Försäljare: Ja, det finns som sagt nästan inga bläckstråle skrivare längre, och dom är betydligt dyrare än laser.

Muppar....

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Teknikmagasinet är visserligen ingen riktig datorbutik, men de har iallafall vettig personal som kan rekommendera andra butiker som har vissa grejjer billigare...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrOst I SWE
Ahh minns vår första dator..tror det var en 100 Mhz och den hade turbo knapp..det ni..:D

66 mhz för mig!

Permalänk
Medlem

Jag tycker synd om alla er som råkat ut för såna muppar, som inte
kan nånting om sitt jobb.

Själv har jag det bra den datorbutik jag brukar gå till så har dom en skit sjyst tekniker och han kan mycket också alla andra i den butiken är också trevliga och vet vad dom pratar om.

Visa signatur

Ha ha va?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
datorer genom skärmsläckarbuggen i Win 95 A...

vad är det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Även om detta inte var en datorprodukt jag köpte..

Rea på OnOff, efter ett par veckors letande efter den rätta TVn så hade OnOff utförsäljning. Då jag visste vad jag var ute efter så traskade jag direkt till en försäljare på TV-avdelningen. Ja då fanns det 32" Thomson Widescreen för ~5000:-.. Bra pris tänkte jag och slog till. Det fanns både 50- & 100hz apparater inne. En av kartongerna hade dock en bokstav annorlunda i beteckningen. Nåja, försäljaren grävde inte något i det, utan sålde glatt tvn till mig.

Efter en liten kamp mot lastutrymmet i bilen så vinner jag, åker hem och baxar upp kolossen till kartong. Packar upp TVn och kollar givetvis upp vad modellbeteckningen betyder.

För priset av en 50hz-TV hade jag nu en 100hz som kostade minst ~10' ny!

Dagen efter begav jag mig åter igen till butiken för att teckna 5-års drulleförsäkring (vilket är ganska vettigt då fabriksgarantin är väck efter 2, och lagning av en TV kostar som en ny). Möter försäljaren, som också kollat upp beteckningen och kläcker en mkt skön kommentar:

- Det bjuder jag på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baracuttra

vad är det?

Tror man tryckte på CTRL+ALT+DEL och sen Windowsknappen på tangentbordet så fick man upp startmenyn

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusbj
Även om detta inte var en datorprodukt jag köpte..

Rea på OnOff, efter ett par veckors letande efter den rätta TVn så hade OnOff utförsäljning. Då jag visste vad jag var ute efter så traskade jag direkt till en försäljare på TV-avdelningen. Ja då fanns det 32" Thomson Widescreen för ~5000:-.. Bra pris tänkte jag och slog till. Det fanns både 50- & 100hz apparater inne. En av kartongerna hade dock en bokstav annorlunda i beteckningen. Nåja, försäljaren grävde inte något i det, utan sålde glatt tvn till mig.

Efter en liten kamp mot lastutrymmet i bilen så vinner jag, åker hem och baxar upp kolossen till kartong. Packar upp TVn och kollar givetvis upp vad modellbeteckningen betyder.

För priset av en 50hz-TV hade jag nu en 100hz som kostade minst ~10' ny!

Dagen efter begav jag mig åter igen till butiken för att teckna 5-års drulleförsäkring (vilket är ganska vettigt då fabriksgarantin är väck efter 2, och lagning av en TV kostar som en ny). Möter försäljaren, som också kollat upp beteckningen och kläcker en mkt skön kommentar:

- Det bjuder jag på.

Som jag ofta säger; "Vissa har bara för jävla mycket lotto"

Visa signatur

Permalänk

Det finns ju ingen härligare känsla än när man köper något som visar sig vara modellen bättre eller billigare än vad man tänkt sig :).

Måste bara dra att jag fick ett 8RDA+ för priset av ett 8RDA (1225 kr då) när jag handlade på datorbutiken.com :).

Permalänk

Ok, här kommer en till:
H: Hellraiser, denna gång i telefon med
I: IQ fiskmås datoranvändare

H: Hallå?
I: Hej det är I fiskmås.
H: Mhmm?
I: Min data är helt värdelös! Jag slänger fan ut den snart.
H: (Bra, gör oss båda an tjänst) Vad händer då?
I: Jag försöker skicka en fil i mailen, men datan bara hänger sig hela tiden. Nu är det ett timglas bara. Så sa Leffe att jag skulle kolla Task mänödjer och då står det aotlock nått respånding. Han sa att Min data är paj.
H: (Leffe kan dra åt helvete) Men det betyder inte att Outlook är hängt, den bara laddar upp din fil till mailservern och därför får du timglas. Om du bara väntar fixar det sig.
I: Men Leffe sa att den e paj.
H: (Leffes ass is mine) Nej det blir så. Hur stor är filen?
I: Ja du, inte vet jag det.
H: (Åååh, varför finns inte obligatoriska körkort för datoranvändare) Om du trycker på Fönster och E kommer Explorer upp, sedan letar du upp din fil och markerar den. Då står filens strolek nederst i fönstret.
I: Vaddå fönster? (lite förbannad nu)
H: Bredvid Ctrl-knappen.
I: Nej, jag har ingen sån.
H: Jo, längst ner till vänster på ditt tangetbord.
I: Ahaa, tangentbord?
H: Jamen titta.
I: A, vad var det nurå?
H: Fönster och E
I: Vaddå, ska jag skriva......

Såhär håller det på tills jag lackar ur och säger jag är på väg, slänger på luren, älgar dit, bara för att få se att filen nu är uppladdad till servern och outlook inte längre säger not responding. Hajarni hur det är? Man har lust att bara elda upp stället med alla innuti.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Avstängd

Pentium Pro 200 fanns visst 1995 Men den var nog grymt dyr... Läs här http://www.redhill.net.au/iu.html

EDIT: Står en massa intressant/roligt på den sidan om de flesta x86-processorer, lite personligt ur sidmakarnar perspektiv

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt bidrag, är typ allmän datorsupport i området och hjälpte en kompis mamma köpa en begagnad dator och koppla ihop ett nätverk. Killen som datorn köptes av var ganska datakunnig så han hade fromaterat datorn och lagt in Windows XP Pro, så det fanns inga gamla filer eller så...

Sen ringer hon idag:
Hon: Det finns ju visst filer på datorn! Han sade ju att den var tömd!?
Jag: Ehhmm va? Det skall inte finnas några filer.. skumt.. vad heter de och vad innehåller dem?
Hon: De finns här på start-menyn och jag har inte vågat öppna dem, de heter "Mina Dokument" och "Mina bilder"..
Jag: ...

*SUCK*

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Det finns en snubbe i staden där jag bor som är lite knasig. En dag skulle han pracka på en polare ett grafikkort för 500 spänn. "Det har 4 mb minne och färg." "mycket bra kvalitet!"

Permalänk
Medlem

Praoade hos en datorreparatör för tre år sen, och fick då se en mycket lustig sak. En kund kommer in med en dator och ett splitternytt Geforce 2 som han köpt och som inte passar i datorn.

Försäljaren: Det fixar jag!

Sen tar han in skiten, slänger upp datorn på ett bord, kollar på grafikkortet och säger: Det är ju en kant som tar emot!

Sen drar han fram en stor fil och slipar ner ena hörnet på Geforcet tills det passar bra i agp-porten...

Kan tillägga att det inte funkade så bra sen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT

Som jag ofta säger; "Vissa har bara för jävla mycket lotto"

spelar du CS?

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlayer

spelar du CS?

Jepp, vad har man svenskalektionerna till?

Visa signatur