Berätta dina roligaste minnen från kassa datoraffärer med n00b personal här!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Fins ju dom där små datorafärrerna i nåns källare där det fins 1-2 veteraner från 80 talet i alla fall men dom är få.:p

*host* välkommna

Skulle kunna dra en och annan histora om puckade kunder också hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hörde en rätt rolig grej idag på Elgiganten. Det var en försäljare som sa att enda skillnaden mellan XP Home & XP Pro var nätverksinställningarna.

Visa signatur

// NonajmE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iroqouiz

Just det. Men när är det man slänger ut granen? Det är väl vid tjugondag knut?

Tjugondag Knut åker granen ut säger man. Varför tas inte allt julrelaterad bort samma dag? Är inte så insatt i det området.

Permalänk
Medlem

Tja, pga att jag har sett hur inkompetenta dom är på Datakometen i Umeå så har jag inte handlat av dom, därmed har jag inga goa berättelser därifrån heller

Men dom tar överpriser som fan, försöker ge intrycket av att dom är kunniga men det tar bara nån minut innan man insett hur det ligger till m.m. m.m.

Jag fick höra av en kompis som jobbar där ibland (helgarbete & så) att dom hade returmoderkort. Dessa moderkort är gamla och ligger på varandra i en låda. Det är inget dom säljer vanligtvis men eftersom att jag visste om dom så kunde jag köpa loss ett.

Jag hittade ett KT7A v1.1 och ville låna hem det för att testa det med en XP processor. Det ska ju funka men det kan bugga lite med gamla revisionerna. Jaja, jag tog hem det, testade och det funkade. Gick dit och ville köpa det då. Kostade ~900kr på datorbutiken innan dom slutade sälja det och det var ju med låda & sladdar m.m. Tja tänkte jag, gammalt returmoderkort, ingen låda eller nått och rev 1.1....500kr? nänä, 800kr. Nästan nypris, iof på en nätbutik men ändå.

Hade dom inte sett att jag kunde lite om datorer så hade dom lätt lagt på några hundra, utan tvekan! Jag försökte argumentera för ett lägre pris, man får ju inte med ide kablar eller nått, men icket...

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
... Ps. Varför talas det så ofta om dumma försäljare, finns det ingen som haft goda erfarenheter? Jag vill minnas en försäljare på Skribofont(R.I.P) som både var riktigt kunnig, väldigt hjälpsam och tydligt led av ett enromt Cola-beroende. ...

var tog de killarna vägen egentligen :confused:, duktigt gäng.

inte haft några större probs med datorbutiker, men i somras så var jag på donken i S-vall.

A: - hej!, en stor Cola tack
K: - Glassmaskinen är tyvärr trasig.

:), stockholmska kan vara bra svårt ibland.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragnwald

95? Då hade ju jag min Pentium Pro 200mhz.. och 12gb hdd kom nog senare än så .... 98 hade jag det...

Nä nu ljuger du, julen 95 köpte vi vår 100mhz. Det snabbaste som fanns då var 120mhz. Pentium Pro tror jag kom någon gång under 96.

Minns att en P100 ägde allt som kompisarna kunde komma upp med LÄNGE. Vi hade hela 1.2 gigs hd och 16 meg ram, när man skaffade 40 var man kung

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem

Måste bara lägga ett OT-inlägg här. Vi köpte vår P133 Mhz i april -97, och det klassades som nytt då. Förstår inte hur folk kan ha köpt snabbare datorer redan -95.

Permalänk
Medlem

Kom på en lite halvkonstig grej som Inetdata i Göteborg påstår, nämligen att de ledande banorna som anslutar ramminnet till sockeln lossnar och "rullar" ihop sig på grund av för hög spänning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liquid
Kom på en lite halvkonstig grej som Inetdata i Göteborg påstår, nämligen att de ledande banorna som anslutar ramminnet till sockeln lossnar och "rullar" ihop sig på grund av för hög spänning.

Ja, om man har anslutningar utförde i någon form av bi-metall ...

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Måste bara lägga ett OT-inlägg här. Vi köpte vår P133 Mhz i april -97, och det klassades som nytt då. Förstår inte hur folk kan ha köpt snabbare datorer redan -95.

Vi fick våran Pentium 166Mhz med 32Mb ram och 1.6Gb hårddisk 96.

Permalänk
Medlem

Hm...något många här inte verkar förstå är att försäljarna är, just det, försäljare.
Inte datorfreaks.

Detta hände iaf mig en gång:

Min processorfläkt la av, jag hade kvitto och ville byta den på garantin.
Hade inget hemma att byta den mot.
Jag ringer, och någon på sekvencia säger "Idag är inte teknikerna här så du får vänta till imorn".
Happ...fick man sitta där utan dator.

WTF?
Klarar man inte av att ta emot en produkt och byta den bara för att man är vanlig försäljare?
Heh...

Den nya jag fick pajade iaf också, men den här gången var de tvugna att testa den innan de kunde byta ut den.
När den testas låter den som fan med mera, men idioterna vägrar erkänna att den är trasig...temperaturen lyckas iaf hållas nere på 60 grader utan låda.
Jag frågar vad de har för processor.
"Duron 800 mhz"
"Men jag har ju en T-bird 1400 mhz"
"Jo men Duron 800 blir MYCKET varmare, vi kan det här förstår du grabben".

Visste inte om jag skulle skratta eller gråta.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

sekvencia, Dataprinc,OnOff,siba,mm dessa jävla data butiker är helt jävla kassa!!!! dom suger ganska hårt!!!

Du som är butiks chef och läser detta!

Ta in lite vettig folk !

Går de inte?

Jaaaa för hel**te, betala mer lön så att Vettig folk kommer och söker jobb
hos dej, du tjänar på de! Ta in billig skit som inte kan ett piss
Ja de förlorar du på!

Jag sökte jobb på sekvencia , haaaa villken skit lön! man fick gissa om man
sa nej!

skribofont va bäst! t.o.m städ personalen på skribofont va duktigare en va vissa försäljare va i vissa butiker!

Nu handlar jag på XLcomputer och twandata!
Något mer ni kan rekomendera (inte web butik nu)

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
haha jag hade en grymmingdator julen -94 .486 33MHZ, 4meg ram, 170meg HD den var grymm den gamla goa chipchanges

Var det möjligen en AST?
Jag fick en Advantage! 6033S med exakt de specsen (utom hårddisken som var på 250MB) den julen.
Morsan sade att de hade en med 170MB hårddisk också.
Den burken agerar f.ö router nu.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Avstängd

Tycker allt att siba's reklam-blad toppar allt :D..

Kommer ni ihåg? "Hårddisken, datorn hjärna"..

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjarte

Nä nu ljuger du, julen 95 köpte vi vår 100mhz. Det snabbaste som fanns då var 120mhz. Pentium Pro tror jag kom någon gång under 96.

Minns att en P100 ägde allt som kompisarna kunde komma upp med LÄNGE. Vi hade hela 1.2 gigs hd och 16 meg ram, när man skaffade 40 var man kung

Citat:

Att vi skaffade Ppro -95 är jag väldigt säker på..... Den är gammal, finns inte sdramplatser i den.. Som det gör i en 166:a jag har.. som iofs köptes långt senare.... Jag tror Ppro låg före pentium i klockfrekvens, en kompis till mig hade precis skaffat det hetaste... P133 det också...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror inte på att det var en värsting-dator 97. Tänk lite. 98 var P2-450 det hetaste som gick att få tag på. Så långt hann de inte på ett år.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Citat:

Ehm, det står 17/10/97 (kom en bit innan julen kommer jag ihåg) på baksidan av min PII300-låda som står hör och samlar damm så du är antagligen helt ute och cyklar på året där.
Pentium II hade då funnits ett tag (233 och 266), sen kom PII300 efter rätt lång tid och inte långt efter det blev den "omkörd" av PII333.

Edit: Ser att några andra redan kommenterat.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

En annans första dator var ju en Apple Performa (tror jag) 450 med en 25MHz processor. Kommer ihåg när jag lärde mig starta den, gud vad stolt jag var

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Då ska det till några kV och några A. Den här apparaten borde klara det lätt: http://www.netcomuk.co.uk/~wwl/destructotron.html

Hittade en fin bild också:

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki

Va? Ska man inte sätta AGP-kort i en PCI-plats?
Är det därför mitt GF4 Ti4200 krånglar

Hur dum får man bli? Fast alla är vi nybörjare i början.

men att sätta det bakofram gör väll ingen nybörjare
garvar ihäl mig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Keyboard failure - Press F1 to continue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
Hm...något många här inte verkar förstå är att försäljarna är, just det, försäljare.
Inte datorfreaks.

Nej, men försäljarna har väl i stort sett ett ansvar att vara tillräckligt kunniga för att argumentera över varför man skall köpa datorprylar hos just dem.

Visa signatur

Goatpower.Se | DayofDefeat.Nu | DayofDefeat.Net
HDTV für die ganze familie!

Permalänk
Medlem

coolt med en datorn där HDn gör beräkninggarna och prollen bara svänger...

men den finns välan inte att köpa längre iom. att den kom när de snabbaste prollarna låg på 500 Mhz = typ 3.5 år sedan

Permalänk
Avstängd

Ja, mytoman offer siba.

Visa signatur

[size="1"] | Asus P4S533 | Intel P4 2.26 @ 2.6 Ghz | 512 Samsung PC 2700 | Gf4 ti4200 64 mb 310/605 | 80 gb IBM 120 GXP | Hercules Fortissimo III 7.1 | Dubbla skärmar; Sony 19" G400 & Samsung 17" 757NF | Chieftech dragon svart | Adsl |Win xp pro | 3DMARK: 13300+ poäng |[/size]

Permalänk
Medlem

Hela siba bladet
Tyckte den här bilden var grymmare

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anno

var tog de killarna vägen egentligen :confused:, duktigt gäng.

inte haft några större probs med datorbutiker, men i somras så var jag på donken i S-vall.

A: - hej!, en stor Cola tack
K: - Glassmaskinen är tyvärr trasig.

:), stockholmska kan vara bra svårt ibland.

haha sånt gillas..

jag är en sån hära som inte vill ha ost och dressing på min hamburgare och för att då inte krångla till det så brukar jag säga: Jag vill ha en "ochdenhambrugarejagvillha" och jag vill inte ha nått på den.
Då brukar jag få detta svar: Vill du ha ost?

Och ibland så tycker dom helt enkelt att ingenting på är ost.. kanske kul.. och sen blir det massa probs när man ska ha den m.m för att då säger jag att jag sa till att jag inte ville ha nån ost... och då blir det mammas tjat men det brukar sluta med att jag slipper osten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost

Då ska det till några kV och några A. Den här apparaten borde klara det lätt: http://www.netcomuk.co.uk/~wwl/destructotron.html

Hittade en fin bild också:
http://www.netcomuk.co.uk/~wwl/mboard1.jpg

Sådanna där sidor älskar jag!

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron

Är väl inget större fel med 2 st voodoo 2 kort eller? Dom gick ju att koppla ihop via SLI och få bättre prestanda. Jag misstänker nog att det är du som hade lite fel här faktiskt.

Jo, men nu är det ju så att till BILDBEHANDLING är voodoo 2 kort helt värdelösa... det går ju inte ens använda voodookorten till bildbehandlig.. det går ju bara använda i 3d-spel... så det är du som har fel..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-

Jo, men nu är det ju så att till BILDBEHANDLING är voodoo 2 kort helt värdelösa... det går ju inte ens använda voodookorten till bildbehandlig.. det går ju bara använda i 3d-spel... så det är du som har fel..

Vet du vad? Läs hela tråden innan du yttrar dig.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen

Vet du vad? Läs hela tråden innan du yttrar dig.

Tänk om man inte orkar läsa 5 sidor direkt?
Och så slipper man gå tillbaka för att SEN svara på det ....

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |