Berätta dina roligaste minnen från kassa datoraffärer med n00b personal här!!!

Permalänk
Medlem

HAHA!
Mer, Hellraiser! Mer!

Permalänk

Ja gärna hellraiser... mer

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Ok. För ett halvår sedan kommer det in en äldre herre och vill ha sin dators Outlookprogram synkandes med nya luren, en Sony. Ok, säger jag, är ju ingen omöjligt. Efter en del pillandes lyckas jag få skiten att funka och hans kalender kan nu synkas med luren. Contacts funkar likadant.
Det går en vecka och han kommer tillbaka och vill att jag kollar. Synkar och den lägger av med gnäll om mobilen. Kollar och det visar sig att han pillat med synket och att den tankar över hela mailbox, vilket i Outlook kan innebära hur mycket som helst. Kan ibland räcka med en fet bifogar powerpointslide för att fylla luren. Jag tömmer skiten och berättar att han inte kan tanka över mer än 50 Mb (eller nåt sånt). Han fattar, säger han, men den dumma djäveln kommer igen. Den här gången har han gjort en spexialare och igen fipplat med saker han inte hajar, -kontakterna. Jag sägerm, -asså du kan inte synka mer än såhär, varpå jag visar filstorlekar och bla bla bla.
Tror ni han fattar, eller?
Dagen efter är han där igen och säger att skiten inte funkar, och gissa om han synker över hela djävla WWW eller? Nej, men hans inbox på 1.23 Gb. LYCKA TILL! Man få lust att leda ner honom i garaget och spöa på'n.

det kommer mer...

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Medlem

I dagarna har jag belagt min far med Internet-förbud på obestämd tid för hans dator i och med att det har en tendens att poppa upp en del program i hans burk som bråkar med hans uppkoppling (dialers). Dessutom har min halvbror en tendens att installera en massa skit med spyware och liknande. De problem som uppstår blir det naturligtvis jag som får fixa till. Det har blivit många "supportsamtal" och många cykelturer till min far för att fixa biffen.
Så nu har jag hans lilla fina 56k V.90 SupraExpress PCI modem i min skrivbordslåda. Dessutom så har jag skapat vanliga användarkonton för farsan och halvbrorsan och ett administratörskonto till mig själv. Nu kan inte någon av dem göra någon större skada.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Avstängd

var inne hos en lokal burkhandlare och frågade om de hade några amd xp prollar i lager, får som svar:

-vilken modell?
-spelar ingen roll (skulle se vad de hade för grejjer)
-nå harni några i lager?
-hmm..vet inte...njae..det tror jag inte...vet inte
-okej...(trodde seriöst att killen skulle kolla upp det)

sen blev det tyst oc hajg gick därifrån. jävla idiot, handlade på ett annat ställe sen (overclockers)

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargas

"Hörru, det här med + och - är allvarliga saker ..."

Speciallt då det är växelström

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen

Iofs har han ju helt rätt, so whats your problem?

Jo, men varför skriva det som andra redan har skrivit?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Inne på lokala affären

Kunden kommer in och har sitt modem med sig, säger att det kopplar ner ibland, vill att de testar det. Han har inte med sig strömförsörjningen, så det går INTE att lösa. Däremot går det alldeles utmärkt att köpa ett nytt modem för 700, då är det ett rba modem, mycket bra.

Roligaste i den affären är att fråga om nått är bra

-Är det tangentbordet bra?
-Det är mycket bra

Är dessa skivorna bra?
-De är mycket bra

Allt han säljer är mycket bra, till och med allt no-name skit.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

viceman: Jämför någonting, typ ett Logitech- och ett Microsofttangentbord och fråga vilket som är bäst

Hellraiser: Ännu mer!

Jag kan inte komma på så mycket utom att de blev väldigt sura på Elgiganten när man var runt 9 och gick in och utnyttjade deras datorer genom skärmsläckarbuggen i Win 95 A... För övrigt är de inkompetenta och otrevliga där...

När vi fick vår PC från pappas jobb fungerade inte CD-ROM'en som den skulle, så jag bad farsan att lämna in skiten...
En vecka senare frågar jag honom hur det går och han svarar typ "De skulle lägga in allt igen för det gick inte att fixa annars"...

De formaterade alltså för att CD-ROM'en skulle fungera... Clever... Det slutade med att jag fick en ny, fast inte förrän andra gången den blev inlämnad...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Den lokala affären hade någon sorts vikarie eftersom han var på semester av något slag. Jag kommer in och frågar om de har någon XP2000+ prolle på lager. Och "hon" frågar: Vad är det. Fin vikarie. Välutbildad personal

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

hellraiser, små datorer är inte skit

jag har inte varit med om så mycket, men jag hatar när säljare lurar kunder, tex när en gubbe skulle köpa en surf dator:

- jag ska bara surfa, skriva lite.
- men då ska du ha denna med 2ghz och gf4
- Men den är tok dyr!
- Ja men det är kvalitet.

Var typ compaq eller nått.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EriXson
hellraiser, små datorer är inte skit

jag har inte varit med om så mycket, men jag hatar när säljare lurar kunder, tex när en gubbe skulle köpa en surf dator:

- jag ska bara surfa, skriva lite.
- men då ska du ha denna med 2ghz och gf4
- Men den är tok dyr!
- Ja men det är kvalitet.

Var typ compaq eller nått.

COMPAQ = kvalite? NEJ!!!!
Som min svenskalärares kille sa till henne när hon frågade om dom inte kunde köpa en compaq billigt när han jobbade där. Citat "Köpen en dator istället".

Permalänk

Små datorer är skräp. Hårddiskaarna i Compaq m300, 400c, alla toshiba och Dell LS är så små att de kraschar om man hostar i samma rum. Moderkorten tillverkas av psalmbokspapper och tangentbordet är manglat. Små datorer är för kärringar och bögar. Riktiga män har saker som funkar, inte tokdesignat skräp. En del på mitt jobb säger att de har ont i ryggen, men borde kanske ha bättre skor eller ett gymkort istället.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellraiser
Små datorer är skräp. Hårddiskaarna i Compaq m300, 400c, alla toshiba och Dell LS är så små att de kraschar om man hostar i samma rum. Moderkorten tillverkas av psalmbokspapper och tangentbordet är manglat. Små datorer är för kärringar och bögar. Riktiga män har saker som funkar, inte tokdesignat skräp. En del på mitt jobb säger att de har ont i ryggen, men borde kanske ha bättre skor eller ett gymkort istället.

Haah! Funnay! Har ni några lediga platser hos er? Verkar skitkul där juh.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har varit med om en del grejjer genom mina dar.
Mest har jag blivit grundlurad pga min egen okunskap, något som tyvärr alltför många datoraffärer utnyttjar hos sina kunder.

Detta hände inte mig, men är ändå rätt dålig stil. Jag var inne på "LC data" här i stan (förmodligen världens sämsta butik) först och främst sitter en fåne och knappar på datorn, jag ställer mig vid disken och harklar mig, och efter en kvart kommer han.
Jag ska ha en 10/100Mbit hub, och tre 100Mbit nätverkskort.
Medan han plockar fram grejerna kommer en annan kund in (40år kanske) och jag hör dem snacka. Detta var på den tiden då voodoo2 var ganska nytt. Då hör jag detta: "Ja, jag behöver ett bra grafikkort för bildbehandling". Försäljare: Då ska du ha 2 st voodoo2 kort, det är det bästa på marknaden". lol?
Senare när jag kommer hem har iddin i kassan gett mig en hub som bara klarar 100mbit, samt 3 st 10mbit nätverkskort. suck.

Jodu. LC Data här i karlskrona är inte alltför kompetenta.

Visa signatur

hoppla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightcon

Jodu. LC Data här i karlskrona är inte alltför kompetenta.

Skojjar du! Jag blev så förbannad sist jag var tvungen att handla där, efter som det numera är den enda affären som finns kvar.
Var tvungen att ha ett Headset, men dem var slut för tillfället.
Nästa dag skulle de komma, efter tre dagar (jag var där varje dag och "nästa dag" kommer headseten) så blev jag förbannad.
Jag sa att jag ville ha ett riktigt besked, och frågade varför de ljög hela tiden. Då sa kärringen att grejerna faktiskt fanns på posten, men de hade inte hämtat de än. Hmm! Hur seriöst är det av företag att inte köra leverans till dörren? Nåväl, jag frågade om de inte skulle hämta headseten, så att jag kunde köpa ett. Men det hade dom inte tid med. Rofl, de har typ 1 kund / dag, och gubben sitter bara och slösurfar. Det är skandal att den affären klarade sig. Tacka vet jag Comtech och resurspartner, som båda tyvärr gått i konken

Permalänk
Medlem
Citat:

Skojjar du! Jag blev så förbannad sist jag var tvungen att handla där, efter som det numera är den enda affären som finns kvar.
Nästa dag skulle de komma, efter tre dagar (jag var där varje dag och "nästa dag" kommer headseten) så blev jag förbannad.
Jag sa att jag ville ha ett riktigt besked, och frågade varför de ljög hela tiden. Då sa kärringen att grejerna faktiskt fanns på posten, men de hade inte hämtat de än. Hmm! Hur seriöst är det av företag att inte köra leverans till dörren? Nåväl, jag frågade om de inte skulle hämta headseten, så att jag kunde köpa ett. Men det hade dom inte tid med. Rofl, de har typ 1 kund / dag, och gubben sitter bara och slösurfar. Det är skandal att den affären klarade sig. Tacka vet jag Comtech och resurspartner, som båda tyvärr gått i konken

Hehe.. min farsa är polare med gubben där... fast jag tycker lika illa om den butiken som du

Hmm. vilket sammanträffande. Min farsa var där tidigare idag och köpte ett par hörlurar... Tror jag iaf. Han hade köpt ett par hörlurar idag iaf och han brukar köpa saker där

Visa signatur

hoppla

Permalänk

Måste fan va kul å sitta i supporten ibland..:D

Support: Volvos Supportavdelning, vad jag stå till tjänst med?
Kund: Min bil fungerade fint i en vecka, och nu startar den inte ens!
Support: Finns det bensin i tanken?
Kund: Öh, va? Inte vet jag!
Support: Det finns en liten mätare på instrumentpanelen med en liten nål och en bild av en tom bensinpump och en full pump. Vart pekar nålen?
Kund: Den pekar på den tomma pumpen. Vad menas med det?
Support: Den menar att du inte har någon mer bensin, så du måste besöka en bensinförsäljare och köpa mer bensin. Du kan installera den själv eller låta försäljaren göra det.
Kund: Va?! Jag betalade över hundra tusen för den här bilen, och du menar att jag måste köpa fler komponenter? Jag sa ju allt jag ville ha en bil som har allt installerat redan!

Visa signatur

De kan ta vår sömn och tvinga oss marschera men de kan aldrig ta våra baskrar!
" Warrior is a very gear dependant class, once they get their epics they're pretty much are a concrete wall with a bazooka"

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns en datorbutik brevid överskottslagret vid fisktorget i karlskrona, dom beställer från gtek och datorbutiken, lägger på lite på priset och säljer svindyrt (ja man får paya fraktkostaden dom fick betala med) det blir dyrare än att beställa från hemsidan direkt.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

kanske inte dålig service eller så... men jag var in på avesta data här omdagen och frågade om dom hadde några AMD XP 1xxx+ inne? Jag får till svar att "Nä vi kör inte med AMD vi använder bara INTEL" Likadant är det på datorbiten i fagersta! Usch och fy

Visa signatur

| AMD R9 5950X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Nvidia 5080 FE | 32GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
kanske inte dålig service eller så... men jag var in på avesta data här omdagen och frågade om dom hadde några AMD XP 1xxx+ inne? Jag får till svar att "Nä vi kör inte med AMD vi använder bara INTEL" Likadant är det på datorbiten i fagersta! Usch och fy

Samma för mej på LC data här... dem vägrade sätta ihop en AMD dator till mej.. "dem går bara sönder".

Visa signatur

hoppla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightcon

Samma för mej på LC data här... dem vägrade sätta ihop en AMD dator till mej.. "dem går bara sönder".

Ha ha ha.... Mohahahah..... du hällsa från mig och säg villka nollor dom är... Dom knäcker säkert coren mm jävla nötter... AMD går sönder... sällan mer än en intel burkar...
Handlar bara om vad man stoppar i förutom CPU:n. Kvalite på Mobo minne nätag mm.....
Många Snålar på det om dom köper en AMD CPU tror jag just för att det ska vara biligt... Inget fel på CPU:n för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr

Det finns en datorbutik brevid överskottslagret vid fisktorget i karlskrona, dom beställer från gtek och datorbutiken, lägger på lite på priset och säljer svindyrt (ja man får paya fraktkostaden dom fick betala med) det blir dyrare än att beställa från hemsidan direkt.

Det måste vara resurspartner du menar.
Ja dom var dyra (men de är de flesta "Över-disk-butiker".
Dock så kände jag han som hade affären så jag fick till deras inköpspris. Och jag vet inget om gtek och pålagd frakt. Köpte till priser billigare än db och komplett.
Det var även enligt mig trevliga och hade bra service.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellraiser

Haha, håller med

Fan vad roliga historier ni har

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrUnDiG
Kommer ni ihåg? "Hårddisken, datorn hjärna"..

hade den i min sign innan

Permalänk
Medlem

Hahaha, kul läsning
Jag vill jobba på ditt jobb Hellraiser

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC

Det där tror jag inte på.. Pentium kom ju under 95...

Tro vad du vill. Vi köpte P90 hösten/vintern 94 iaf.

Permalänk

http://home7.swipnet.se/~w-78630/historia.htm

Processorns historia... vet inte hur korrekt datan är. Men det är vad ja fått lära mig ialf... (om man jämför med de pappren ja har)

[EDIT: La till lite text också ]

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

äääh, detta är lite offtopic men det är småkul
vår webbdessignslärare är en gammal tant med skägg som svär konstant
och hon kan INGET om webbdessign eller datorer, några citat:
"html är som dos, långsamt och dåligt"
(nån frågade varför vi inte fick lära oss html istället för frontpage)

"detta är min kolega, hon har hållt på med hemsidor ända sedan tiden då man skrev html för hand"
en annan lärare kom in i rummet

"har ni testat med www?"
vi försökte ansluta till en ickeexisterande ftp som hon gav oss

"detta är vårt mål med denna kurs, denna har en kolega till mig gjort"
hon visade en hemsida med ett kort på en person, kortet var i en blå figur formad som en fot
inga länkar eller nånting, bara ett kort och en fot...

hon säger så mycket dumt att man lätt glömmer bort det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Det måste vara resurspartner du menar.
Ja dom var dyra (men de är de flesta "Över-disk-butiker".
Dock så kände jag han som hade affären så jag fick till deras inköpspris. Och jag vet inget om gtek och pålagd frakt. Köpte till priser billigare än db och komplett.
Det var även enligt mig trevliga och hade bra service.

Jag var inne hos dom och tittade på ett chassi dom hade, var intresserad av ett chieftec förra julen.
Då tyckte jag priset var högt och dom förklarade att dom inte kunde konkurera med datorbutiken för att dom själva beställde därifrån.
Gtek nämnde dom en annan gång då jag köpte en zalmanfläkt där.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")