Berätta dina roligaste minnen från kassa datoraffärer med n00b personal här!!!

Permalänk
Medlem

attitydproblem?

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargas

Ja, om man har anslutningar utförde i någon form av bi-metall ...

Det är inte första gången den affären gör bort sig.

För ett tag sedan blev jag totalsågad av en säljare som bl.a. förklarade för mig att jag var lat, inkompetent och okunnig inom datorer. Kalasbra säljare, det där...

Permalänk
Medlem

Hatar siba hårt när det gäller vissa saker.
Brodern och jag köpte ett par hörlurar (ni vet sådana där fina helslutna grejer) vi skulle ha dem till datorn när vi spelade eftersom att det var bra ljud och att de stängde ut annat ljud.
Efter ett tag hade båda hörlurarna börjat glappa och ha sig så vi åkte till siba och sade att vi ville ha nya. Hörlurarna hade vi köpt på extrapris så de hade nu gått upp i pris igen... när vi sade att vi ville ha nya så vägrade försäljaren att ge oss sådana av någon anledning... vi fick heller inte tillbaka pengarna. Istället för att få sådana fick vi klassiska free-style lurar, altså inga slutna eller nåt sånt utan bara ett par kassa lurar med ca 1m sladd (de förra hörlurarnas var 3m). I dessa gick det knappt att få midi-musik att låta bra.

Visa signatur

Jag vet att du inte kan, men om du hade kunnat hur hade du gjort då?

Permalänk
Avstängd

Hudikdata!

Hudikdata power.. snubben knäcker er alla!

jag tror jag har berättat X antal historier om denna snubbe som äger denna super datorbutik.

iallafall..
en polare till mig hade lämmnat in sin dator där för att windows krashade konstant oavsett om de va sprillans installation eller inte.
två dagar senare ringer Marcello (han heter så han som äger butiken) och säger "du måste komma o skriva ditt windows lösenord, han ger mig inte tillgång" det här var på win95/win98 tiden det så min polare förklarar för honom att det bara är att trycka esc eller skriva nytt namn där uppe så kommer han in. Men icke, Marcello påstår fortfarande att datorn inte ger honom tillgång.

min polare går dit, skriver in sitt lösenord, trycker enter och titta.. Kernel32.dll krashar mycket vackert och Marcello utbrister "Titta! han ger mig inte tillgång!!"

man brukar gå in där o fråga om vad som helst så kan man garva åt det ett tag om man har tråkigt.
gick in o frågade om han fått in en MX500.. han började yra om dual optical o jag sa att jag bara ville ha en MX500.
Marcello tycker jag tittar för mycket på internet och borde komma tillbaka till verkligheten.

www.hudikdata.com

Visa signatur

God made grass, man made booze. Who do you trust?
[size="1"]Athlon XP 1900+ | 512DDR333 | Asus A7V333 | Leadtek ti4400[/size]

Permalänk
Medlem

båda saxade från swec sedan tidigare..

kvällsposten:
http://ekstam.sytes.net/skit/kvallsposten-5sept2002.jpg

sibas tidigare nämnda:
http://ekstam.sytes.net/sweclockers/siba_hahaha.jpg
edit: jag jobbar inte för nasa, men jag fyller ändå 80GB.. *hur går det ihop?*

Visa signatur
Permalänk

Jobbar som tekniker, så jag får höra en hel del från idioter som sitter framför datorn 8 timmar om dagen utan att kunna ett skit om den, vilket jag som nyfiken inte kan haja. Det vanliga är att man ringer och frågar vad problemet är. Svaret är ofta; den här djävla skiten funkar inte! Vad kul tänker jag, då vet jag precis hur jag löser det och för resten är det kul att vara proffs på skit.

En snubbe kunde inte få ut en cdskiva. Han hade missat slot-in och ovetande tryckt in skivan mellan cdn och floppyn.

En brud hade problemet "min mus funkar inte och den skriker när jag pillar bak i hålet".

De flesta tar en backup på c:\ och vill ha den bränd på skiva. (c:a 20Gb, lycka till)

Ekonomiavdelningens standardfel:
-Min data funkar inte.
-Nehej, vad händer då?
-Lampan lyser.
-Jaha, vad har du fär dator?
-vet inte.
- Läs på framsidan.
-Sony.
- Nej, det är skämen du läser på. Läs på burken.
-Vaddå burken (irriterad och röksugen)? Menar du hårddisken?
-Ja, läs på hårddisken.
-Compaq
-mmhmm?
-Deskpro
-HELVETE KÄRRING, DU DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR! (egentligen suckar jag och får till slut reda på att sladden inte var i)

Har 1000 till...

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Medlem

Hellraiser: skriv riktigt kul läsning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellraiser
En brud hade problemet "min mus funkar inte och den skriker när jag pillar bak i hålet".

Hur fasen hanterar man något sådant?
Vad var felet btw?

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen

Vet du vad? Läs hela tråden innan du yttrar dig.

Iofs har han ju helt rätt, so whats your problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TmBerg
Gå in på Jills data i Uppsala.
Då får ni något att skriva om. GARANTERAT.

Haha, där har jag varit in EN gång. Försläljaren kom och frågade om vi behövde hjälp, "nä, vi kikar lite" svarade jag samtidigt som jag läste baksidan på en spelkarting för att se vad det var för något. Som svar får jag "jaja, rör ingenting bara, ställ tillbaka den där" jaha, vad gör man? Man får inte ens röra tomma spelkartonger om man inte ska köpa nånting? Blev förbannad och gick därifrån muttrande, vet ännu inte om gubben härde vad jag mummlade. Var iofs 6-7 år sen jag var in där nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
haha jag hade en grymmingdator julen -94 .486 33MHZ, 4meg ram, 170meg HD den var grymm den gamla goa chipchanges

Min var grymmare Pentium 90, 8MB ram och 400MB HDD, SB16 DYR var den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da_Bear

Min var grymmare Pentium 90, 8MB ram och 400MB HDD, SB16 DYR var den...

Det där tror jag inte på.. Pentium kom ju under 95...

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk

okunniga användare/kunder har man hört 100tals historier om. Det är klart drygare att träffa på säljare/personal från en databutik som yrar. De ska ju egentligen kunna något om det de snackar om...

Permalänk
Medlem

Aldrig varit med om något roligt sådant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osytol

Hur fasen hanterar man något sådant?
Vad var felet btw?

Jag började med att berätta för alla som fick en rolig start på dagen. Sedan kollade jag den och det visade sig vara ps/2-kontakten som glappade och skickade varningssignal när man pillade. Bytte moderkort, så funkade det. Nu kan hon pilla på musen hur mycket som helst.

Återkommer mer fler.

Visa signatur

Permalänk

Jo, jag har ett till standardfel som receptionisterna kommer in med hela tiden, minst en gång i veckan. I konferensrummen finns projektorer i taket som kopplas till dator och man kan då köra sina powerpointkrig. Men man måste tyvärr trycka på strömbrytaren innan lampan tänds vilket de aldrig fattar. In kommer kärringen, stressad som få och säger; Du måste hjälpa mig en stund.
-Tryck på "on".
-Nämen kom nu!
-Nej, tryck på "on".
-Men jag fattar inte, du måste komma, VDn (och div rövslickare) väntar.
-SUUUUUUUUUUUCK!
Jag går in och trycker på on, lampan tänds och jag drar tillbaka. Otroligt.

(Fler kommer)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta kanske inte är så roligt, men ändå.
Innan jag var så kunnig, när vi hade en p75:a så fick datorn ett skumt problem.
Tangentbordet slutade fungera. Jag lämnade in datorn på LapPower (Varför ska försäljaren på lappower blåååsa mig, och WINdows varje timma låååsa sig?)
Nåväl, efter nån vecka kom de och sa att det var ett virus, och att det inte gick på garantin. Nähe, tänkte jag och sa att de fick fixa det ändå eftersom vi behövde datorn. Det fick bli ett nytt moderkort. Efter ett halvår blev det samma fel igen, och jag blev lite smått förbannad. Nu hade jag hunnit snappa upp lite mer kunskap så jag lyckades skapa en diskett som automatiskt sökte efter virus om man bootade med den. Inga virus. Lämnade in datorn på lappower igen, men nu var det en ny kille där.

Efter lite felsökning sa dom att det var hårdvarufel, men att det inte kunde gå på garantin eftersom det var jag själv som hade orsakat det. Jag och morsan blev fett förbannade och gick ner till affären och sa att vi aldrig hade öppnat datorn. De sa att det hade vi visst och så pekade de på den brutna lappen med garanti bla bla bla. Det var ju den andra killen som bröt den lappen när vi lämnade in datorn förra gången, men det vägrade han tro på.
Nåväl, vi fick betala ännu ett nytt moderkort, och den här gången bad jag att få tillbaka de gamla delarna. Då började han svamla om att det inte gick o.s.v. Jag krävde att få tillbaks dem och han sa att jag kunde få dem nästadag ???

När jag senare kom hem med moderkortet så jag att någon hade repat av ledningsbanorna vid tangentbords anslutningen. Det var tydligt, flera rispor av tex en skruvmejsel. Fyfan! Hur kan en seriös butik göra så mot stackars okunniga kundeR?

Permalänk
Medlem

Hihi Hellraiser väntar fortfarande på nästa historia.

Var in på Datakometen, där en av killarna knåpat ihop vattenkylning. Står och kollar lite när han som byggt det hela kommer fram till mig och säger "Coolt va?" svarar att jag tyckte det var lite för många fläktar i den (lätt en 5 st som dåna på), var på han säger att det behövs för kylningen.
Men vattenkylning är ändå så att du ska slippa ha så många fläktar? Eller?

Tyckte iaf att hans svar var rätt kul.

//T-Fork

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Jag kommer osökt att tänka på SNL's "Nick Burns - You company's computer guy" när jag hör många av exemplen, framför allt kanske Hellraisers ...

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekstam

båda saxade från swec sedan tidigare..

kvällsposten:
http://ekstam.sytes.net/skit/kvallsposten-5sept2002.jpg

sibas tidigare nämnda:
http://ekstam.sytes.net/sweclockers/siba_hahaha.jpg
edit: jag jobbar inte för nasa, men jag fyller ändå 80GB.. *hur går det ihop?*

en sådan Dell dator har en kompis som visas på första länken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
.....
När jag senare kom hem med moderkortet så jag att någon hade repat av ledningsbanorna vid tangentbords anslutningen. Det var tydligt, flera rispor av tex en skruvmejsel. Fyfan! Hur kan en seriös butik göra så mot stackars okunniga kundeR?

Jo men kärra spannen, nu gick ju den jobbiga butiken i konkurs med:)
hade en polare som köpte ett 200pack floppys där, inte ens hälften fungerade.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Hehe, jo det finns minsann kunniga butiker

Jag köpte för ett tag sedan 15m tp-kabel på onoff, gick hem och började kopla in skiten. Började pinga och skit för att se så allt funkade, men ingen respons, efter ett tags checkande så insåg jag att kabeln va trasig. Så jag drog iväg till onoff och bad om en ny. Så började snubben i butiken tjabbla.

-"Det är du som har gjort sönder den"
-"Eh, nee"
-"Jo, Du har böjt den i 90grader"
-"Jo...."
-"Du kan inte böja en tp-kabel så mycket, signalerna klarar inte av att kabeln är böjd såpass mycket, därför "åker signalerna ut ur kabeln""
-"Njaaa, tror du har fel där.."
-"Nej, eftersom det är fiberoptik vi snackar om så går det inte"
-"Ge mig bara en ny kabel"

Efter att ha stått och diskuterat med denna, otroligt nötade snubbe så fick jag en ny kabel.

Sen när blev tp fiberoptik?
Edit:"Och sen när kan man inte böja en fiberoptisk kabel i 90grader..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crawen
Sen när blev tp fiberoptik?
Edit:"Och sen när kan man inte böja en fiberoptisk kabel i 90grader..." [/B]

Tja det är ju aldrig bra att böja kablar 90 grader.
Det var något av det första ja lärde mig på elprogrammet.

På högspänning orsakar det värme o eventuellt brand, på tp kabel så kan skiten gå sönder om det inte är bra kvalisort

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Haha väcker minnne. Min första dator var också en AST 611S. Tvärtom så funkade hårddisken som en klocka. Jag tappade den i marken när jag cyklade för nåt år sen (hade den i HD-RACK). Då började den låta skoj Men den funkade i många år och skulle säkert funkat än om det inte var för min lilla "tappning".

Hmm få se nu.. Igentligen inte butikens fel men jag stör mig på det iallafall - köpte en 50x Acerläsare på DataCentrum i Linköping. Den kostade 600 spänn!. Efter ungefär 11 månader fick den enorma problem med att läsa skivor. CD-R funkade inte IBLAND, orignalskivor funkade för det mesta. RW funkade inte alls bra. Vissa skivor funkade olika bra. Kodak var ingen höjdare. En och en annan no-name funkade bättre än märkesskivor.. Den var helt knäpp alltså.

Så jag åkte in med den. Mycket spännande svar. De testade den och mycket riktigt så klarade den inte att läsa alla skivor (dock klarade den alla retail de testade). "Jag kan tyvärr inte ge dig någon ny läsare eftersom Acer inte lovar att den ska klara CD-R eller CD-R/W". Jag kan ge mig f-n på att hade jag frågat - "Läser den CD-R-skivor? Gör den inte det så ska jah inte ha den?" så hade de nog sagt ja.

Spelaren funkar än NU verkar den normal så jag vet inte vad den fick för sig.. Som sagt inte datorbutikens fel men jag är facinerad över Acers garanti...

Sen har vi ju Sekvencia. En kompis lämnade in sin P3 450 med 128mb RAM där ett stort antal gånger för att den låste sig och hade sig (Tekrammoderkort...weeee). Iallfall en gång fick han tillbaka datorn.. Men då hade de pluppat i en P2 450 och 64 mb RAM..... Vågar inte handla av dom kan jag ju säga Sekvencia Linköping var det. Finns/fanns en sida där man kunde skriva ner sina negativa upplevelser med olika handlare. Det var upplagt kejdevis - Alltså SIBA hade en tråd, OnOff, en och DB en typ... Förutom Sekvencia - det hade två Sekvensia och Sekvencia Linköping

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crawen
Edit:"Och sen när kan man inte böja en fiberoptisk kabel i 90grader..."

Man kan böja den 90 grader, men du kommer inte få några användbara signaler genom den.

EDIT: Ungefär som att slå en knut på vattenslangen

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liftaren

Man kan böja den 90 grader, men du kommer inte få några användbara signaler genom den.

Beroendes på brytningsvinkeln va?
Har läst nåt sånt men vågade inte säga för att ja var lite lite osäker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Beroendes på brytningsvinkeln va?
Har läst nåt sånt men vågade inte säga för att ja var lite lite osäker

Snarare beroende på att man riskerar att bryta av fibern = obra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da_Bear

Haha, där har jag varit in EN gång. Försläljaren kom och frågade om vi behövde hjälp, "nä, vi kikar lite" svarade jag samtidigt som jag läste baksidan på en spelkarting för att se vad det var för något. Som svar får jag "jaja, rör ingenting bara, ställ tillbaka den där" jaha, vad gör man? Man får inte ens röra tomma spelkartonger om man inte ska köpa nånting? Blev förbannad och gick därifrån muttrande, vet ännu inte om gubben härde vad jag mummlade. Var iofs 6-7 år sen jag var in där nu.

Det där har jag och en kompis också varit med om. Kompisen skulle köpa ett tangentbord, så vi gick till en elektronik butik och böjade kolla efter ett sådant. Då kom ägaren fram till oss och undrade om vi skulle ha något.
-"Nej, jag bara kollar." sa kompisen.
-"Jaha, men far inte och pilla då..." tyckte ägaren.

Det var ganska fult... Jag menar, man bode ju få känna hur knapparna känns och så på ett tangentbord innan man köper det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost

Snarare beroende på att man riskerar att bryta av fibern = obra.

Tja brytningsvinkeln...
Ja har aldrig varit med om att fibrerna bryts däremot att signalerna försvinner iom att de inte kan fortsätta p.g.a. totalreflektion...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargas
Jag kommer osökt att tänka på SNL's "Nick Burns - You company's computer guy" när jag hör många av exemplen, framför allt kanske Hellraisers ...

Hehe, jag ÄR Nick Burns. Därför slängde chefen ut mig till Yuppieavdelningen, för att jag kunde skälla ut dem.

Anyway, kommer Didde* in och säger; min data är kass, jag vill ha en ny. -Ok, vad är problemet?
Ämen jag vill ha en ny pc asså. Vilka har ni?
-MMhmmm, vi har två Compaq och en Dell-modell, varav den ena Compaqen är liten, men kass. Rekomenderas inte.
-Jaha, vadårå?
-De byggs mindre för att vara lätta, men då tar de ur de bra grejorna så skiten pajar. Kör en vanlig.
-Ok.
Jag fixar en sprillans ny pc för 40 000 spänn och Didde är nöjd.

Två veckor senare kommer han tillbaka och vill byta den. Jag undrar varför och han ger inget skäl, han vill ha den mindre. Läser mellan raderna har han läst i "Plaza man" att den mindre datorn är ballare och är det som gäller på Sture hof. De har för mycket pengar och ha får sin lilla skitpc. Sedan kommer han tillbaka med svansen mellan benen tre veckor senare med kraschad disk och två veckor igen med trasigt moderkort. Jag säger Det var ju det jag sade.
Att det ska vara sååå djävla svårt för grabbarna grus att lystna till de som jobbar med det. Jag går fan inte till verkstan och berättar hur de ska byta servon på min bil till en i gladpack, för att jag läst det i F1 racing.

*Dîdrik von Rosénstierna

Denna var lite annorlunda men det kommer fler Ärthjärnsbevis. Stand by....

Visa signatur