Berätta dina roligaste minnen från kassa datoraffärer med n00b personal här!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pHr33
Vi köpte vår första PC på Axlins (Liknade typ OnOff, vilka senare köpte upp dem). Jag kunde nästan inget alls om sånna datorer. Hade bara hållt på med Amiga innan dess. Polaren hade lite mer koll, de hade nyligen köpte en P75/8Mb EDO/1Gb. Det var typ hösten '95. Vi skulle också ha en dator i 'värstingklassen'. Jag hade fått lära mig att man skulle ha minst 8Mb minne och 75Mhz och över 700Mb HD. Dom för den tiden håra kraven klarade bara ett fåtal av deras datorer. Bla en AST Advantage! 611s. Den var en cyrix 5x86 100Mhz med 8 Mb (fastpage) minne och en blixtsnabb 850Mb ibm hårddisk. Med skrivare och allt pröjsade vi över 18 lakan för den om jag inte minns fel. -Aha. Jamen då bytar de den på AST då...

Värstingklassen för Axlins kanske.
Farsan hade ursprungligen ögonen på en Pentium 100MHz på den tiden de var nya, han backade dock när han såg prislappen, precis sexsiffrigt. Det enda som skillde P100-modellen från P90 som han nöjde sig med var processorn, grafikkortet (tror i alla fall det) och minnet (dubbelt så mycket i värstingvarianten) vad jag kommer ihåg.
Modellen han köpte gick på nästan halva priset. Intel har du alltid behärskat konsten att sätta priser. Datorn var för övrigt en Gateway, ett av de första företagen som erbjöd användarna möjlighet att skapa sin egen konfiguration!

Sa han lite tyst. Det var tydliget teknikern jag snackade med då! Inte nån försäljare! Jevlar tänkte jag...

Tänk hur duktiga resten av medarbetarna är när självaste experten på företaget har såna kunskaper.

En sak till, det heter byter och inget annat.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buggen
Hade en kompis vars kära moder kom på att sonen ville ha lite olika dataprylar till sin födelsedag.
Då sonen ville bli firad på eftermiddagen, sprang die Mutter och köpte ett presentkort på 600kr i den lokala datorbutiken.
Efter kalas och firande trallar killen ner till butiken och möts av skylten "Stängt p.g.a. konkurs"...

Snällt av butiksägaren att sälja presentkort och sedan stänga...

Hahah! Det var riktigt elakt, vrider mig i skratt

Själv har jag inte stött på några okunniga försäljare. Något som stör mig är försäljare som inte bryr sig ifall man ska köpa något hos dem.
Pappa skulle köpa en ny TV, hade tänkt sig ett pris runt 10000kr. När vi gick fram till första bästa försäljare visade han inte var rätt person för det jobbet utan han visade sig en TV och sedan gick han sin väg utan att ens försöka kränga den. Vi gick ifrån den butiken med en gång då.
Kan tillägga att det var OnOff.

Edit: Inte så mycket om datorprylar när jag tänker efter...

Visa signatur

"I must digest this information"

Permalänk
Medlem

Finns en affär i v-ås som är ganska ok iaf, Datacorner så jobbar det en som är lite mysko.
Han sa att min polare skulle välja en Orange orb istället för en annan bättre kylare för att färgen Orange var inne.. Hmmm.. Skrattade ganska mycket åt det...

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Gå in på Jills data i Uppsala.
Då får ni något att skriva om. GARANTERAT.

Visa signatur

|XP1700+@177x9,5 AGKGA Y|Vcore 2.1v|ALPHA 8045|Epox 8K3A|768 Apache 2700|Geforce3 Ti 200@ Cpu 251 Minne 551|Samsung SyncMaster 957p|Chieftec Dragon FullTower Black 340W|Live Player 5.1|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Finns en affär i v-ås som är ganska ok iaf, Datacorner så jobbar det en som är lite mysko.
Han sa att min polare skulle välja en Orange orb istället för en annan bättre kylare för att färgen Orange var inne.. Hmmm.. Skrattade ganska mycket åt det...

vem av dem var det?

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Koxbox

Haha blir genast påmins om våranhärliga vaktmästare ifrån mellanstadiet.
I klassrumet så hade vi 5 datorer, en utav dem hade låst sig så han börjar självklart att rota bak i datorn.
"Nämen! här kan man ju ställa in så att datorerna drar mindre ström! skynda! stäng av så passar vi på att ändra det på alla"
Måste säga att det var en speciell syn att se 5 stycken datorer smälla på samma gång

Allvarligt, finns det verkligen så dumma människor?
Man upphör då aldrig att förvånas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch

Allvarligt, finns det verkligen så dumma människor?
Man upphör då aldrig att förvånas...

mjodå.. man hade tydligen lyckats sno en hiskelig massa videoaparater på mitt gymnasium mitt på blanka dagen och sedan traskat med dem under armen därifrån utan att någon reagerat.. sweet sweet ghetto

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Ingen butik men om vi ska snacka dålig servic från företag så har jag nåt:

Gtek: Tog 1½ månad för att få de jag beställt. De hade allt i lager bara att de gjort fel när de skulle skicka iväg det.

JimmsPc: Tog 2½ månad för att få det. Den finska posten hade gjort fel.

Mchuset: Lämnade in min moppe på lagning. Tog hela 6 månader innan jag fick tillbax den och då hade de oxå glömmt att laga radiatorn så motorn skar någon dagar senare.

PcOffice: Man ska inte överklocka ifall man har Windows.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas

mjodå.. man hade tydligen lyckats sno en hiskelig massa videoaparater på mitt gymnasium mitt på blanka dagen och sedan traskat med dem under armen därifrån utan att någon reagerat.. sweet sweet ghetto

Det där hände i mitt gymnasium också. Skolan köpte in 20-25 videoprojektorer och efter ungefär 2 månader fanns det 3 kvar. Folk gick in och skruvade loss dem mitt på ljusa dagen och tog dem utan att någon märkte det

Visa signatur

"I must digest this information"

Permalänk
Medlem

när min mamma skulle kolla på en dator började försäljaren snacka att man minsan kunde kolla på både icas och konsums recept på den, när hon frågade hur stark den var fick hon "tillräckligt" som svar

Visa signatur

jag är inte den som jag har utgett mig för att vara........

Permalänk
Medlem

Våran första dator vi köpte var en AMD K6 166MHz med 32Mb Ram och 2,5Gb HDD. Vi köpte den i en butik som heter Datacentrum. Den fungerade fintfint. men efter ett tag började farsan att spela Quake. Han köpte ett 12Mb V2-kort i en annan butik... Det gav ett rejält drag. Men sen kom Quake 2 och minnet räkte inte till. Han köpte 64Mb extra hos Datacentrum. Sedan blev det 32Mb till och en AMD K6266 när Unreal kom.

Sedan för att jag skulle få en egen dator så köpte farsan en AMD K6-2 450MHz från datacentrum. Finfint drag tyckte vi när vi köpte den. Men när vi kom hem visade det sig att den var instabil. Farsan åkte till datacentrum och ville få problemet löst. De tog en titt på det hela. Farsan fick tillbaka och fick veta att det inte var nått fel på den. MEn när vi kom hem var den instabil. Många resor till datacentrum blev det. Där ghostade de om den, Bytte minnen, Moderkort, CPU, och tillslut hela datorn. Men felet kvarstod. De kunde inte hitta felet. Tillslut gav farsan upp och köpte en PII 350MHz som gick som en klocka. Farsan fick reseersättning för alla de mil han hadde åkt (5 i varje riktning) och för varje gång datorn blev inlämnad stoppades det in bättre saker. Större hårddisk, Mer minne. Snabbare grafikkort.

Ett halvår senare såg jag på internet att felet låg i windows 98 som var inkompatibelt med det chipset. det krävdes nya drivrutiner och en patch till windows som skulle lösa problemet. Jag såg det på MSI:s sida och där stod det att patchen var ett halvår gammalt. De hadde alltså inte kollat på MSIs sida efter uppdateringar. Men vi blev nöjda med den nya datorn som iofs. var lite segare än 450 MHzaren men den gick stailt.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nUida

vem av dem var det?

Vet inte om man ska skriva namn men det var Mario eller marjo eller vad han nu heter
De andra är ju faktiskt riktigt duktiga. Speciellt peter.
Sen kan jag ju inte tala ont om Jonas eller Matias heller.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Ahh minns vår första dator..tror det var en 100 Mhz och den hade turbo knapp..det ni..:D

Visa signatur

De kan ta vår sömn och tvinga oss marschera men de kan aldrig ta våra baskrar!
" Warrior is a very gear dependant class, once they get their epics they're pretty much are a concrete wall with a bazooka"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrOst I SWE
Ahh minns vår första dator..tror det var en 100 Mhz och den hade turbo knapp..det ni..:D

det hade min 166 med men den fungerade inte fast diodn lyste

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TmBerg
Gå in på Jills data i Uppsala.
Då får ni något att skriva om. GARANTERAT.

vadå då? det e väl inge fel på jills?
bara för att det luktar lite rök där inne, så man knappt kan andas, eller för att det endast ägs av invandrare som inte kan speciellt mycket om datorer?

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem

Finns det någon BRA butik i Uppsala btw?

En fråga till förresten - finns det något bra ställe i sthlm nuförtiden? Sist jag köpte något i "butik" var på skribofont-tiden. De kunde något och höll ofta rätt bra priser.

Visa signatur

Epox 8KHA+ | XP 2400+@2340 | SLK-800 / Enermax 8cm | 512mb PC2700 | ti4200 128mb 310/560
"Man lever bara en gång - men å andra sidan dör man inte så ofta heller!"

Permalänk
Medlem

Var inne på OnOff igår och kollade in deras rea. De hade några fina bärbara Compaq där som jag kollade lite närmare på. Jag frågade en försäljare lite frågor om varför de nästan bara hade bärbara med AMD-processorer i bl.a. och helt plötsligt säger han (ungefär såhär sade han, det lät helsnurrigt): Du vet väl att AMD:s hastighetssiffror anger inte Intel-hastigheten så att 1800 XP på AMD inte är 1800 GHz på Intel.

Undvik stormarknader.

Visa signatur

"To invent, you need a good imagination and a pile of junk" -- Thomas Alva Edison (1847-1931)

Permalänk
Medlem

Ahh nostalgi, kommer ihåg det som igår....julen -95 när jag fick värsting datorn no 1....en 50 mhz med 500 mb i ram minne! Men det värsta vad när jag fick min gammla monster dator dell dimension nånting, fattade inte hur man skulle lyckas fylla ut 12 gb hårdisk

eller när jag köpte min trotjänare Philips som brände i hela 4!!! fan, när det kom 12 brännare resonera jag och en kompis "det där är totalt onödigt, bara sånna som bränner spel i massproduktion som behöver sånt"

dåliga service historier är få. men jag kommer ihåg att när en datakille förklara att man inte minsann kunde connecta mot tele2´s server för det var en brandvägg mot den, fan tänkte jag, kan man inte riva den och dra igenom kablarna...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Ahh nostalgi, kommer ihåg det som igår....julen -95 när jag fick värsting datorn no 1....en 50 mhz med 500 mb i ram minne!
*klipp-i-klipp*

.. oj, min första dator var en 133 mhz med 16 mb i ram.

*kunde inte låta bli*

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekstam

.. oj, min första dator var en 133 mhz med 16 mb i ram.

*kunde inte låta bli*

Jag ville ju bli den som anmärkte. :(:p:)

Edit: Borde inte jul-smileysarna (hur fan skriver man det? ) vara borta nu? Julen är ju över

Visa signatur

<ptp`R-N-C`efegege> how many emo kids does it take to change a lightbulb? <The_only_Vanilla_Willy> HOW MANY?!
<ptp`R-N-C`efegege> none they just sit in the dark and cry. | Cosmodrom.net

Permalänk
Livstids semester
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch

Ps. Varför talas det så ofta om dumma försäljare, finns det ingen som haft goda erfarenheter? Jag vill minnas en försäljare på Skribofont(R.I.P) som både var riktigt kunnig, väldigt hjälpsam och tydligt led av ett enromt Cola-beroende. En riktig, hederlig, datornörd alltså. Jag var in där för att inhandla ett moderkort, som de tyvär precis sålt slut, då den här killen rekomenderade ett annat kort - som han påstod skulle vara bättre. Istället för det vanliga säljarsnacket drog han fram ett par olika rescentioner, bla från tomshardware, för att styrka sitt uttalande. Jag stod och snackade med honom en längre tid, och när allt var klart bjussade han dessutom på en burk Cola. Det kallar jag service.

Var han blondhårig och runt 170cm?

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!

Permalänk
Medlem

Polarn lämnade in sin nybrända dator till ett företag här i Kiruna som heter Digit.
Tog en vecka utan ett ord från dom.
När han väl tog kontakt med dom så fick han veta att "Allt är bränt i denna dator...dyrt dyrt".
Ingen hemförsäkring eller nåt skulle visst täcka detta.
Bad han ta hem datorn från dom iaf så vi kunde checka denna själva.
Det enda som var bränt var Mobo + Cpu.
Resten funkade klockrent.
Antingen är dom rejält hjärndöda vad gäller felsökning.
Eller så försökte dom blåsa polarn.
Hur som helst gör jag inte affärer med såna människor.
Vet inte om man ska kalla detta för en "n00b" säljare eller.....

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Medlem

Skickade in min gamla 200MHz till Lap Power för en ominstallation av windows. Skrev en lapp där jag tydligt formulerade att jag inte ville förlora datan på partition nr 2.
På den lokala butiken fick jag bekräftat att garantin skulle täcka mitt problem (fick inte igång ljudkortet när jag gjort ominstallation av win95). När datorn väl kom tillbaka ville de ha fakturan på 1'000kr betalad innan jag kunde hämta datorn. Partition 2 fanns kvar, dock var alla data borta. Istället hade de sparat datan på partition 1
"Vilken faktura? Det skulle ju vara kostnadsfritt!"
"Det har jag inte fått någon information om"
"Den informationen som supporten lovade att ge till dig har alltså inte kommit fram?"
"Nej"
"Hur var det med datan som ni dyrt och heligt lovade att inte ta bort då?"
"Du ska fan vara glad för att vi ville hjälpa dig med det här och gratis backup av data ska man inte gnälla över."
"Gratis backup av data jag inte vill ha kvar?"
"[tystnad]"

Efter flera samtal lyckades problemet med betalningen redas ut och jag kunde hämta ut min dator. Då hade den stått ~3v på Posten p g a Lap Powers handlingsförlamning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iroqouiz

Edit: Borde inte jul-smileysarna (hur fan skriver man det? ) vara borta nu? Julen är ju över

[ot]Julpyntet tar väl vanligtvis ned på trettondagen?[/ot]

Permalänk
Medlem

lap power.... bara att nämna det får mig att ryyysa...

minns så väl när jag lämnade in min P166MMX till dem för att byta cd-rom. De sa att det skulle ta 7 dagar, efter tre veckor ringer jag till dem och får veta att de (utan mitt tillstånd) skickat datorn till Malmö och kopplade mig dit. Teknikern där sa på bred skånska: "jo men denna hårddisken funkade ju, så jag skickade den till stockholm", varpå jag sa"men ååååååh det var ju cd'n det var fel på", "jao, det märkte jag, men det var ju inte det jag skulle kolla så jag bytte inte den, däremot kommer vi debitera 1500 kr för undersökning av den fungerande HDn"...

efter ytterligare 2 veckor i skåne kom dock min kära burk tillbaka till hufvudstaden med en ny fin CD-ROM, men inte utan att min morsa hotade de stackars biträdena och teknikerna på Lap Power med att gå till media och berätta hur de försökte lura minderåriga kunder...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Ahh nostalgi, kommer ihåg det som igår....julen -95 när jag fick värsting datorn no 1....en 50 mhz med 500 mb i ram minne!

95? Då hade ju jag min Pentium Pro 200mhz.. och 12gb hdd kom nog senare än så .... 98 hade jag det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

haha jag hade en grymmingdator julen -94 .486 33MHZ, 4meg ram, 170meg HD den var grymm den gamla goa chipchanges

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Själv började jag med en något hottad IBM ur-PC: 8088 ? MHz, 2 st 5.25" diskdrives, 256 kB minne, CGA-grafik, matrisskrivare. Vi hade en sådan burk från ~1982 till -93 då det blev en 486 25 MHz.

Fan vad mycket roliga spel man hade till 8088:an..

För övrigt kan nämnas att IBM:s tangentbord på den tiden var något av det bästa jag använt, enormt pålitiligt och skönt att skriva på. Datorlådan var byggd som ett slagskepp, tror inte ens de bästa lådorna idag slår den kvalitén.

Permalänk
Medlem

Min bärbara 386a satt på 12 meg ram, det var värre än polarens pentium 100mhz som bara hade 8.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gish
[ot]Julpyntet tar väl vanligtvis ned på trettondagen?[/ot]

Just det. Men när är det man slänger ut granen? Det är väl vid tjugondag knut?

Visa signatur

<ptp`R-N-C`efegege> how many emo kids does it take to change a lightbulb? <The_only_Vanilla_Willy> HOW MANY?!
<ptp`R-N-C`efegege> none they just sit in the dark and cry. | Cosmodrom.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seraphim

Var han blondhårig och runt 170cm?

Nej, han var runt 180cm, smal, svart stripigt hår, finnig och han kan ha luktat fisk. Riktigt trevlig var han i varje fall.