Permalänk
Medlem

Multi-GPU: AFR vs SFR

Hejsan!

Sitter å letar tester av moderna GPuer där man kör med SFR i stället för AFR som rendrerings mode. Är det nån som vet av sånna benchmarks eller har lust att benchmarka? Har bara enkelsystem själv så tänkte höra efter innan man köper.

PS: Ja, jag vet att man får sämre frame rate.

Permalänk
Medlem

Varför är du intresserad av resultaten?
Att byta från standard görs endast för aty undvika buggar när det krävs.
Det finns ingen profil som förbättrar något i syfte på MS och andra liknande m-GPU brister.

Motivera din anledning för som jag ser på det så är denna information du just fick bättre än de siffror du tycks söka

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Svaret är enkelt, SFR ger mindre lagg vid samma frame rate. Så det vore intressant å se vad som skiljer metoderna emellan. Kommer SFR upp i nånstanns runt 30-50% effektivitet vore det ju superintressant!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ZippZopp:

Hejsan!

Sitter å letar tester av moderna GPuer där man kör med SFR i stället för AFR som rendrerings mode. Är det nån som vet av sånna benchmarks eller har lust att benchmarka? Har bara enkelsystem själv så tänkte höra efter innan man köper.

PS: Ja, jag vet att man får sämre frame rate.

SFR stöds nästan aldrig av varken spel eller drivrutiner längre, så lycka till. Det slutade man med just på grund av synkproblem mellan korten, att det blev en synlig skarv på bilden och på grund av att skalningen uttryckligen sög.

AFR är vad som gäller idag, rakt av och genomgående för hela spelmarknaden.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Stödet finns ju uppenbarligen kvar eftersom det går att aktivera med verktyg som tex nvInspector. Inställningsmöjligheterna har väl dock försvunnit från drivarkontrollpanelen.

Synliga skarvar är ju en drivarkvalite fråga. Det är ju inte så att AFR alltid fungerar perfekt helller..

Att skalningen är sämre visste jag redan men det som är intressant att få reda på är hur mycket sämre den är. 20%, 35% eller 50%?