CDON - bärbar speldator, felande tangentbord
Hej!
Jag har stött på problem med ett datorköp från CDON.
Jag köpte en Fujitsu NH532 i tron om att det skulle vara en lämplig bärbar speldator - något CDON själva sålt den som i sin produktbeskrivning. På grund av händelser i livet har jag inte hunnit använda den för spel förrän nyligen och har därför först långt efter köpet märkt att vissa tangentkombinationer inte fungerar - t.ex. WD + mellanslag (mer info nedan). Detta har lett till en väldigt handikappad spelupplevelse, vilket man inte förväntar sig av en +5000kr dator som sålts som bl.a. lämpad för spel.
Jag har p.g.a. detta velat reklamera mitt köp. Nedan kan ni se min mailkonversation med CDON.
Jag uppskattar råd/hjälp och hoppas vi kan hålla detta konstruktivt.
Fråga 2013-01-29 14:55
Hej,
Den 29:e augusti förra året beställde vi Fujitsu NH532 (artikelnr. 5019195468). Det är en bärbar dator som ni annonserat som särskilt bra för bl.a. spel, varför vi valde just den.
Vi har upplevt problem med vissa tangentkombinationer som efter felsökning på nätet bevisats uppstå i samtliga Fujitsu NH532 av samma version (från CDON) som testats. Detta orsakar problem i flera spel då följande fel uppstår:
WASD = OK
ASD + Space = OK
AS + Space = OK
SD + Space = OK
AD + Space = OK
WA + Space = EJ OK
WD + Space = EJ OK
WS + Space = EJ OK
WASD + Space = EJ OK
Då detta tydligen är ett fel på modellen och inte specifikt vårt exemplar vill vi återlämna och få återbetalt hela kostnaden för datorn för att ev. kunna köpa annan liknande dator av er.
Tack på förhand!
Svar 2013-01-31 14:13
Hej
Tack för att ni kontaktade oss.
Som återförsäljare har vi rätt att avhjälpa ett fel genom reparation under garantitiden.
Fujitsu har valt att själva hjälpa sina slutkunder med garantiärenden. De kommer först att försöka åtgärda felet via telefon.
Om detta inte är möjligt kommer Fujitsu hjälpa er att skicka in produkten på service.
Fujitsu kan avhjälpa de flesta felen via telefon.
Telefon felanmälan: 08-7937850
Öppettider: 08.00-18.00
Fråga 2013-02-01 08:53
Hej,
Vi har nu talat med Fujitsus kundservice på ovan telefonnummer och fått svar över telefon:
'Problemet är känt, men det är så datorn är byggd och är således inget fel. Ni får kontakta er återförsäljare.'
Om det är känt att de knappar som är centrala för en normal spelupplevelse inte fungerar korrekt bör denna dator inte annonseras och säljas med beskrivningen att den skulle vara särskilt bra för bl.a. spel. Då ni felaktigt annonserat och sålt denna vara vill vi återlämna datorn och få full ersättning.
Med vänliga hälsningar,
Svar 2013-02-01 14:50
Hej
Som Fujitsu har svarat er så är det inget fel på datorn.
Ångertiden är 14 dagar, då ni köpte datorn 2012-08-29 så har ni ingen ångerrätt kvar.