Kommande SimCity redan förstört med mikrotransaktioner. (Inte officiellt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Har inget emot att betala för mig, men det är just att 700:- är ganska mycket för ett spel idag, och då har de mage att kräva mer betalt för extrafunktioner ?

Köpte borderlands 2 när det var nysläppt, köpte till season pass för att få DLC'na.
Köpte bf3, betalade extra för att få premium.

Tillsammans under 700:-, för två spel, och då är det färdigbetalt..!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Meh, det är väl inte en sån big deal att de vill ha en store i spelet.
Känns ju lite som att klaga på bolag som försöker sälja T-shirts, musmattor och dylikt med speltryck.
Vill man inte köpa grejer så är det väl bara skita i det?

Idéen om att allt ska vara gratis bara för att man har betalt fullspris för ett spel känns väl nästan lite blåögt idag, inte sant?
Väldigt många spel som har pay-features, xbox live, Diablo 3, GW2 etc.

//Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Har inget emot att betala för mig, men det är just att 700:- är ganska mycket för ett spel idag, och då har de mage att kräva mer betalt för extrafunktioner ?

Köpte borderlands 2 när det var nysläppt, köpte till season pass för att få DLC'na.
Köpte bf3, betalade extra för att få premium.

Tillsammans under 700:-, för två spel, och då är det färdigbetalt..!

Du har ett val, du behöver ju inte köpa. Ingen tvingar dig!

Detta är ändå framtiden skulle jag tro, har inget emot detta. Köpte själv all DLC till Forza 4 vilket blir ca 1600:- totalt. Glöm inte bort spel som WoW som har månadskostnad plus microtransaktioner.

Permalänk
Skrivet av Svajmon:

Meh, det är väl inte en sån big deal att de vill ha en store i spelet.
Känns ju lite som att klaga på bolag som försöker sälja T-shirts, musmattor och dylikt med speltryck.
Vill man inte köpa grejer så är det väl bara skita i det?

Idéen om att allt ska vara gratis bara för att man har betalt fullspris för ett spel känns väl nästan lite blåögt idag, inte sant?
Väldigt många spel som har pay-features, xbox live, Diablo 3, GW2 etc.

//Simon

Xbox live är ju inget spel, det är ju en tjänst. Men hur som helst så är det en annan sak, gränsen är verkligen nådd när man måste betala extra för att få vissa saker i ett spel som man redan betalat för...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Inaktiv

Hatar micro-transaktions men simcity känns som ett spel där sådant är otroligt orelevant

Sedan behöver man inte betala 700kr för simcity om man inte vill

But to reiterate.. jag hatar det verkligen och jag hoppas på att det är en out-dated manual (verkar så) och att micro-transaktions är borttaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Xbox live är ju inget spel, det är ju en tjänst. Men hur som helst så är det en annan sak, gränsen är verkligen nådd när man måste betala extra för att få vissa saker i ett spel som man redan betalat för...

Fast du har inte betalat för sakerna som är dlc. De har aldrig ingått i köpet. Om de inte kom som dlc så skulle de inte komma alls. Du verkar fått för dig att du har betalat för samma sak fler gånger.

Varför ska företag ge bort saker gratis?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag väntar tills det kommer ett officielt statement, tills dess är detta bara lösa rykten.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Svajmon:

Meh, det är väl inte en sån big deal att de vill ha en store i spelet.
Känns ju lite som att klaga på bolag som försöker sälja T-shirts, musmattor och dylikt med speltryck.
Vill man inte köpa grejer så är det väl bara skita i det?

Idéen om att allt ska vara gratis bara för att man har betalt fullspris för ett spel känns väl nästan lite blåögt idag, inte sant?
Väldigt många spel som har pay-features, xbox live, Diablo 3, GW2 etc.

//Simon

Merchandise som du nämner är ju en helt annan sak än microtransasctions så den jämförelsen haltar lite väl mycket Och att att många spel har microtransactions gör inte att det är okej, jag tycker att ett sådant tankesätt där negativa saker helt plötsligt "godkänns" för att de blir vanliga är lite riskabelt. Om alla tänker "jamen det är så det funkar nuförtiden, bara att acceptera", ja blir det så det funkar. Om alla som tycker det är fel gör det rätta och säger nej genom att inte köpa kommer det bli ändring kan jag lova. Men visst vill man ge upp som konsument får man ligga som man bäddat.

Nu kanske du faktiskt tycker microtransactions i denna form är helt okej och fair play, men jag fick uppfattningen att du snarare hör till "gett upp"-skaran därav min lilla rant

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Mycket gråtande över något majoriteten inte testat än...

Jag har spelat ett flertal spel som har mikrotransaktioner utan att ha lagt ut ett öre på dessa, och jag känner inte att jag gått miste om något för det.

Ge spelet en chans när det väl släpps, och såga efter om det visar sig bli så illa som ni tror.

Permalänk
Medlem

Har inte något emot mikrotransaktioner rent generellt, så länge man inte måste betala för gameplay. Kan man däremot köpa fler byggnader så är det helt okay, kan själv tänka mig göra det.

Om det finns 200 byggnader i spelet och sen säljs kanske ytterligare 100 via mikrotransaktioner så betyder inte det att 300 byggnader skulle funnits med i spelet från början, den utvecklingstiden måste bekostas.

Tar vi SimCity 2000 exempelvis så innehöll det bra många färre byggnader än kommande Sim City 5 men kostade lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Du har ett val, du behöver ju inte köpa. Ingen tvingar dig!

Detta är ändå framtiden skulle jag tro, har inget emot detta. Köpte själv all DLC till Forza 4 vilket blir ca 1600:- totalt. Glöm inte bort spel som WoW som har månadskostnad plus microtransaktioner.

Att wow kommer undan med att ha en månadskostnad med tanke på priserna på tilläggstjänsterna (char transfer etc) är ganska sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Att wow kommer undan med att ha en månadskostnad med tanke på priserna på tilläggstjänsterna (char transfer etc) är ganska sjukt.

Du har du inte ens räknat med microtransaktionerna alltså då kan köpa mounts och andra grejor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RepZi:

Detta kan väl knappast vara någon nyhet?! Finns ju i massvis av spel numera, eftersom generellt sätt så spelar man ett spel längre idag än förut(iaf mig). Såklart de ska tjäna pengar, ska de leva på luft eller? DLC är knappast gratis.. Jag kommer säkert köpa lite, men inte allt såklart!

Man har ett val som många andra, trött på detta tjat

Tycker man spelade längre förut, då fanns det moddar som förnyade spelen, eller gjorde dom till ett helt nytt spel.
Nu är det bara gå från A till B och sen titta på en cutscene.
Och DLC det kallades för patch och var gratis.

Och nu ett fullprisspel som ska använda samma affärsmodell som F2P?

Nee nog var det bättre förr.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Kaya: precis, men jag har inget emot att betala för en dlc OM priset på grundspelet är lågt..
Betala lite, få lite, betala mer för att få mer, makes sence for me !

Men när det är tal om premiumpriset med planerade tillägg får det mig att dra paralleller till semester, boka en "all inclusive" och få höra när du kommer fram att sängkläder kostar extra, dasspapper inte ingår eller liknande ?..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Multiplayer-centrerat och en Store. Nope. Kommer inte lira Sim City 5 trots att det verkar kul i övrigt.

Just att det är multiplayer-centrerat är väll ändå inte nackdel? Sålänge det finns ett väldigt bra single-player läge. Rent spontant känns det som att det hade kunnat öka spelvärdet avsevärt. Dock har EA sparkat helt fel på bollen som vanligt.

Istället för att ha möjligheten att spela multiplayer och hjälpa varandra med diverse småsaker så är man istället beroende av varandra för att kunna skapa stora städer. Annars får man tydligen nöja sig med en liten stad enligt EA.