Apples undermåliga kundservice

Permalänk
Medlem

Apples undermåliga kundservice

Har en Macbook Pro med ett batteri som har expanderat. Den har gjort åverkan på trackpaden samt lämnat en buckla i plåten på baksidan av datorn. Datorn är drygt två år gammal och garantin har gått ut. Dock märke jag redan efter ett år att batteriprestandan var dålig.

Jag anser att detta är ett produktionsfel och att Apple borde stå för kostnaden. Men för att ta reda på om detta är ett goodwillärende måste supporten undersöka datorn och ta bilder. Om Apple inte vill ersätta detta måste jag betala en undersökningsavgift på 700 kronor.

Så nu har jag att välja på följande:
1. Lämna in datorn och riskera att få betala 700 för ingenting
Eller
2. Köpa ett batteri på ebay för 400 kronor.

Jag tycker inte det är rimligt upplägg för något som är så uppenbart och jag är väldigt besviken på Apple. Det blir inga mer produkter från dom i fortsättningen. Tack!

Ersätter undermålig med tveksam då jag tycker undermålig är för starkt
Visa signatur

CM Storm Trooper | Asus P8Z77-V LX
Intel Core i7 3770 stock@4,1GHz | Gainward GTX 670 ref@1200MHz | Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb
PSU Corsair TX 750W | Crucial M4 SSD 128Gb + 500Gb HD
Asus VE278Q 27"

Permalänk
Medlem

Så är det med alla garantiärenden oavsett var du handlar. Man får betala för undersökningen om det visar sig att det inte går på garantin.

Permalänk
Medlem

Som Ozo64 sa så får man oftast betala undersökningen.

Varför kontaktade du inte Apple direkt när du märkte att batteriet var dåligt, istället för att vänta tills efter garantin gått ut?

Permalänk
Medlem

Skulle flagga för 400kr's batteriet på Ebay. Har själv köpt sådana batterier till mina laptops blandannat en Macbook modell äldre, med bara dåliga erfarenheter. Batteriet hade högra mAh spec än orginalet, men fick redan från början dålig batteritid. Efter ca 6månader var batteritiden kortare än 60 minuter efter full laddning.

Permalänk
Medlem

Karlzon: förstår jag dig rätt i att du inte rekommenderar ett ebay batteri?

Självklart kontrollerar jag ampere timmar och spänning. I vissa fall är det också uppenbart av bilderna att döma att det inte är original.

I övrigt ger jag inte mycket för metoden att ta betalt för en undersökning som är överflödig. Jag hade batteriet i handen. Det var uppenbart för alla vad som hänt. Jag ska få ett svar på stående fot om Apple ersätter detta eller inte. De har tillräckligt mycket kunder och erfarenhet för att kunna svara på den frågan. Och en snabb sökning på Google antyder att jag inte är den första med batteriproblem.

Visa signatur

Intel Core i7 3770 stock@4,1GHz | Gainward GTX 670 ref@1200MHz | Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb
Asus VE278Q 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valley:

Självklart kontrollerar jag ampere timmar och spänning. I vissa fall är det också uppenbart av bilderna att döma att det inte är original.

I övrigt ger jag inte mycket för metoden att ta betalt för en undersökning som är överflödig. Jag hade batteriet i handen. Det var uppenbart för alla vad som hänt. Jag ska få ett svar på stående fot om Apple ersätter detta eller inte. De har tillräckligt mycket kunder och erfarenhet för att kunna svara på den frågan. Och en snabb sökning på Google antyder att jag inte är den första med batteriproblem.

Hur ska de kunna veta vad som är problemet och om de vill ersätta det utan att först få se produkten och felet, låter som en helt naturlig reaktion!
Säger inte att du försöker lura dem men lovar att det finns gott om folk som gjort nått riktigt idiotiskt och försöker få det på garanti/reklamations rätt så tycker det är solklart att de vill kontrollera varan först samt att de ska få betalt för felsökningen om det nu inte är ett ursprungsfel.

EDIT:

Skrivet av Valley:

Finns gott om felmärkta kinabatterier som lovar mycket mer än de levererar så bara för att det står en sak behöver det inte stämma.

Skrivet av Valley:

Du var alltså inne i en Apple butik med datorn? Inte för att det spelar någon roll då de inte kan lova något om verkstan som gör kontrollen upptäcker något annat som gör att du inte skulle få igenom det hela trots att det verkar vara ett fabrikationsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valley:

Du har förstått helt rätt.

Precis som "lanbonden" ovan nämner så spelar det inte så stor roll att alla siffror i specifikationen stämmer. Det var säkert bra drag i batterierna de första 2-3 laddningarna innan de pga kvaliteen blir sämre. Batteriet jag köpte till Macbooken låg runt 4-500kr inkl frakt från Hong-Kong. Har upplevt samma problem med DSLR batterier köpta på Ebay. =/

Permalänk
Medlem

Ja jag åkte till butiken eftersom jag tidigare fått beskedet via telefon att komma in med datorn. Jag frågade då specifikt om jag riskerade att få stå för en undersökningkostnad och svaret jag fick var nej. Annars hade jag inte gjort mig omaket att ta mig dit. Väl framme fick jag ett annat besked.

Visa signatur

Asus VE278Q 27"

Permalänk
Medlem

Karlzon. Hongkong blir det ej. Funderar på USA.

Visa signatur

Asus VE278Q 27"

Permalänk

Frågan kvarstår fortfarande om varför du inte lämnade in den när du märkte att batteriet var dåligt, då garantin fortfarande gällde? Märker du ett problem men låter det vara tills garantin gått ut är det klart att du får betala priset (bokstavligen).

Är verkligen ingen som vill beskydda Apple som företag, tvärtom, men detta fall kan jag säga att vilket annat företag som helst förmodligen hade behandlat dig precis likadant, dock tycker jag det är märkligt att de säljer produkter som är så brutalt överprissatta, men ändå inte kan bjuda på en längre garanti, känns som 3 år vore mer rimligt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valley:

Karlzon. Hongkong blir det ej. Funderar på USA.

Glöm inte räkna in importskatten och momsen i totalpriset innan du beställer. Hade hellre tagit en extra sväng med Apple innan jag lagt en beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Frågan kvarstår fortfarande om varför du inte lämnade in den när du märkte att batteriet var dåligt, då garantin fortfarande gällde? Märker du ett problem men låter det vara tills garantin gått ut är det klart att du får betala priset (bokstavligen).

Det stavas långsam degradering av batteriet (boiled frog syndrom), oklarheter om det är ett eller två års garanti samt stressad småbarnspappa som försöker hinna med allt annat. Det är lätt att vara efterklok.

Jag har haft ett antal laptops i jobbet. Min tidigare laptop, en Dell, hade fortfarande ett fullt fungerande batteri efter fem år i tjänsten.

Visa signatur

Asus VE278Q 27"

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ju fortfarande 1 års reklamationsrätt kvar och inte fan ska ett 2 år gammalt batteri expandera och ta sönder trackpad osv. Glöm allt om batteritid och garanti, reklamera istället.
Iofs kan du ha förbrukat din rätt att reklamera då du inte har påpekad felet inom skälig tid (2 månader) men det beror på när batteriet expanderade?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Valley:

Det stavas långsam degradering av batteriet (boiled frog syndrom), oklarheter om det är ett eller två års garanti samt stressad småbarnspappa som försöker hinna med allt annat. Det är lätt att vara efterklok.

Jag har haft ett antal laptops i jobbet. Min tidigare laptop, en Dell, hade fortfarande ett fullt fungerande batteri efter fem år i tjänsten.

Jo, helt klart är det kasst att det dör efter 2 år, och det finns säkert chans att du får ett nytt batteri om du reklamerar den, då 2 år är i kortaste laget för att batteri att dö helt, men när garantin gått ut finns alltid risken för att behöva betala undersökningskostnader.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Är verkligen ingen som vill beskydda Apple som företag, tvärtom, men detta fall kan jag säga att vilket annat företag som helst förmodligen hade behandlat dig precis likadant, dock tycker jag det är märkligt att de säljer produkter som är så brutalt överprissatta, men ändå inte kan bjuda på en längre garanti, känns som 3 år vore mer rimligt.

Är väl meningen att grejerna ska gå sönder efter 1 år så man köper nytt och då är det ingen mening med 3 års garanti

Permalänk
Medlem

Är det Apple du pratat med eller någon återförsäljarbutik?
Det där är ju ett vanligt fel på den årsmodellen och vad jag läst brukar Apple åtgärda det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Är väl meningen att grejerna ska gå sönder efter 1 år så man köper nytt och då är det ingen mening med 3 års garanti

Jo, det är väl just det som är meningen, har som sagt inte många goda ord att lägga för Apple.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är det Apple du pratat med eller någon återförsäljarbutik?
Det där är ju ett vanligt fel på den årsmodellen och vad jag läst brukar Apple åtgärda det.

Det är just det där med att "Apple brukar åtgärda det". Återförsäljaren i det här fallet borde vara påläst och ge mig ett besked. För mig framstod dom som lite vimsiga. Med en sådant tveksamt besked är jag ej beredd att chansa och sen eventuellt betala 700 spänn för ingenting. Och det är inte så mycket pengarna heller, utan slöseriet med min tid, att först ge mig ett besked via telefon och sen ge mig ett annat besked när jag är på plats som irriterar mig. Är jag inte viktigare som kund?

Visa signatur

Asus VE278Q 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valley:

Det är just det där med att "Apple brukar åtgärda det". Återförsäljaren i det här fallet borde vara påläst och ge mig ett besked. För mig framstod dom som lite vimsiga. Med en sådant tveksamt besked är jag ej beredd att chansa och sen eventuellt betala 700 spänn för ingenting. Och det är inte så mycket pengarna heller, utan slöseriet med min tid, att först ge mig ett besked via telefon och sen ge mig ett annat besked när jag är på plats som irriterar mig. Är jag inte viktigare som kund?

Desvärre kan man inte räkna med pålästa återförsäljare och som flera sagt, det är mer eller mindre standard oavsett om det gäller apple eller inte att "hota" med den där felsökningsavgiften.
Testa att ring Apple direkt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har nu suttit i Apples halvtimmes-långa telefonkö. Pratade med en dock väldigt trevlig support som inte kunde göra något pga Apples policy.

Batterier är en förbrukningsvara och ursprungsfel går ej att åberopa. Ingen goodwill. Inte ens en demolerad dator är skäl nog.

Märkligt nog känns det skönt att få klara besked. Dags att gå vidare. Släpper detta nu. Nu har jag fått besked och är en erfarenhet rikare. Och den erfarenheten lär inte gynna Apple.

Visa signatur

Asus VE278Q 27"

Permalänk

Om du bor i Göteborg som din “Plats” info antyder så skulle jag gå in med maskinen till MacForum i Nordstan och visa maskinen för deras tekniker (i källaren, nerför rulltrappan i mitten). De är en auktoriserade Apple-verkstad/återförsäljare. Är det som du säger så borde de direkt kunna säga om det går på “garantin”.

Edit: Kollade så klart inte på datumet och såg att du gått vidare, trevligt att denna tråden fortfarande var nästan längst upp i listan av trådar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det blev ett ebay batteri. Första gången jag köper nåt därifrån så det blir spännande.

Touchpaden är som sagt lite tilltufsad men det är inte värre än att den fortfarande funkar.

Visa signatur

Asus VE278Q 27"

Permalänk
Medlem

De flesta företag har undersökningsavgift. Den är till för att avskräcka folk från att skicka in datorer de själva pajat och sen försöka luras om att det är ett garantiärende. Det kostar att undersöka datorer, och med denna avgift slipper dom en stor del av fusket. hade du skickat in datorn så hade det mest troligt varit ett reklamationsärende och du hade fått det åtgärdat gratis. Du har överreagerat här och borde inte klaga på Apple för det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell