Permalänk
Entusiast

"Lurad" av Telia

En dag i somras skulle jag ner i tvättstugan och mötte då ett gäng relacom-gubbar som höll på att gräva upp en ledning. Frågade lite nyfiket vad de gjorde och frågade sen lite skämtsamt om de kunde dra in fiber till vår kåk. Givetvis blev svaret nej, men jag började surra med en av dem om hastigheter. Det visade sig att han satt på trådlöst hemma och hade bättre hastighet än mig trots att vi satt inkopplad på samma station. Jahaja, Telia kunde alltså leverera snabbare än BBB numer...

Nån timme senare hade jag sagt upp mitt abonnemang på BBB och bytt till Telia. Från 24/3 till 60/12.

Nu är det nån dag kvar innan jag blir inkopplad på Telia och jag ringde lite nyfiket för att få reda på exakt datum. Vid fler frågor säger de att jag kommer få 30/xx nånting. Alltså inte vad jag beställt eller blivit lovad. De har dessutom mage att påstå att jag blivit informerad om detta, nåt jag INTE blivit

De säger att jag har 14 dagars ångersrätt. Men det som stör mig så ofantligt är det faktum att jag sett fram emot en avsevärt förbättrad hastighet och att jag snart suttit i 14 dagar utan uppkoppling. Att avbryta och gå tillbaks till BBB skulle dessutom ge mig ytterligare nertid... nåt jag verkligen inte vill ha!

Nån sorts jävla kompensation borde man vara berättigad, eller? De kan skicka ut en tekniker till stationen som ser till att jag får vad jag blivit lovad...

Vad kan/ska/bör man kräva?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Säg upp avtalet med Telia och kolla aldrig tillbaka.
Telia är ett riktigt rufflar bolag, Uzbekistan-affären någon?

Permalänk

jag vet inte men jag bumpar den här tråden så någon mer kunnig här på swec kan svara, hoppas det löser sig!

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Säg upp avtalet med Telia och kolla aldrig tillbaka.
Telia är ett riktigt rufflar bolag, Uzbekistan-affären någon?

Ser inte vad det har att göra med bredbandshastighet i Sverige.

Permalänk
Medlem

Du lyssnade på 1 person och antog att detta var 100% korrekt? Tycker nog du skulle ha gjort mer research.

Undrar även vad det var du beställde ifall telias 30/XX inte är korrekt? Tror även att deras fart mäts vid station och avtar ju längre bort så man kan inte få maxfart om man inte bor vid stationen.

Jag tycker personligen att du inte har någon rätt till kompensation eftersom du som kund har en skyldighet att studera vad du köper innan du bestämmer dig

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NinjaKitteh:

Ser inte vad det har att göra med bredbandshastighet i Sverige.

Men ändå, Telia är ett rufflar bolag man inte ska göra några som helst affärer med. Man blir bara missnöjd och dåligt behandlad.
Jag talar av egen erfarenhet då jag haft liknande problem. OK?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Knuckles:

Du lyssnade på 1 person och antog att detta var 100% korrekt? Tycker nog du skulle ha gjort mer research.

Undrar även vad det var du beställde ifall telias 30/XX inte är korrekt? Tror även att deras fart mäts vid station och avtar ju längre bort så man kan inte få maxfart om man bor vid stationen

Han sa att han hade Telia, men var osäker på vad han hade för exakt hastighet.

Jag kollade med Telia både via hemsida och mer än en person på deras "telefonsupport"...

Abonnemanget jag beställde är 60/12, inget annat! Har inget att göra med slutlig hastighet...

Skrivet av Knuckles:

Jag tycker personligen att du inte har någon rätt till kompensation eftersom du som kund har en skyldighet att studera vad du köper innan du bestämmer dig

Jag studerade vad deras hemsida sa och vad personen jag pratade med över telefonen sa till mig... vad mer ska jag göra? De säger ju själva att de kan se i sina loggar att jag har beställt 60/12

Permalänk

Får olika info från alla när man ringer support !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Han sa att han hade Telia, men var osäker på vad han hade för exakt hastighet.

Jag kollade med Telia både via hemsida och mer än en person på deras "telefonsupport"...

Abonnemanget jag beställde är 60/12, inget annat! Har inget att göra med slutlig hastighet...

Om du sätter dig ner och läser på Telias hemsida eller möjligtvis i avtalet du fått så ser du att 60mbit tjänsten är UPP till 60mbit, där lägsta garanterade hastighet är 30mbit. Vanligtvis ligger man runt 30-40 om inte man inte har väldigt bra förutsättningar med en uppgraderad station med få användare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mickesven:

Får olika info från alla när man ringer support !

Om du syftar på vad personen jag pratade med när jag beställde så har jag som sagt påpekat att det även stod att 60/12 var nåt de kunde leverera hem till mig... om han på supporten haft fel så borde det inte stå i deras loggar att jag beställt 60/12. Hade de inte kunnat leverera det borde det väl ha stått i deras system vid beställningstillfället... eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

[...]De säger ju själva att de kan se i sina loggar att jag har beställt 60/12

Jodå, beställning är en sak, men vad säger din orderbekräftelse från Telia? Jag kan lägga en beställning på 3 kg oxfärs gentemot Telia men jag tror aldrig att de kommer att orderbekräfta den :D.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Man läser väl ändå på innan man köper saker!? http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=...

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem

Jag har bokat exakt samma hastighet med så kallat vdsl. Istället för ADSL.

Där är dom väldigt noga med att meddela att hastigheten är inte garanterat 60 ner och 12 upp utan att det är 30-60 ner och 3-12 upp. men att snittet är ca 40 / 8 .

Så jag bler väl informerad om att det inte är garanterat att det håller max hastighet då det beror på hur långt ifrån man är från stationen som jag förstog det.

Då jag har samma uppkoppling som du hade/ har och bara betalar 60kr mer för denna uppgradering per månad så är jag nöjd och kniper käft. Men jag tycker det är synd att du inte fick rätt info från början. Är du inte nöjd så säg upp det är mitt förslag. Så länge du har adsl / vdsl kommer du aldrig få max hastighet. Tyvärr.

//Zit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tawesig:

Om du sätter dig ner och läser på Telias hemsida eller möjligtvis i avtalet du fått så ser du att 60mbit tjänsten är UPP till 60mbit, där lägsta garanterade hastighet är 30mbit. Vanligtvis ligger man runt 30-40 om inte man inte har väldigt bra förutsättningar med en uppgraderad station med få användare.

Men snälla nån... läser ni inte vad jag skriver?

Nu pratade jag inte om utlovad hastighet. Jag pratar om två helt olika abonnemangsformer...

http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang/ <--- det finns "Bredband 30" och "Bredband 60". Jag har beställt "Bredband 60", men kommer nu få abonnemanget "Bredband 30". Det är som att du beställer "Oxfile" på restaurangen med blir serverad "Fläskfile"...

Att jag sen inte kommer sitta och maxa är jag fullt medveten om... om det visar sig ligga på 30-40 så är jag nöjd. Men med "Bredband 30" kommer jag inte ligga på 30-40 utan snarare 20-25 i bästa fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Om du syftar på vad personen jag pratade med när jag beställde så har jag som sagt påpekat att det även stod att 60/12 var nåt de kunde leverera hem till mig... om han på supporten haft fel så borde det inte stå i deras loggar att jag beställt 60/12. Hade de inte kunnat leverera det borde det väl ha stått i deras system vid beställningstillfället... eller hur?

Eftersom du är lite över lägsta garanterade fart så har dom inte gjort något fel med att sälja abonnemanget till dig. Kanske känns lite tråkigt men det verkar ju stå i ditt avtal att du inte är garanterad 60/12 enbart för att du beställt det.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argybarg:

Man läser väl ändå på innan man köper saker!? http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=...

Du vet väl att i takt med att nya bredbandstjänster lanseras så sjunker konstig nog läs- och förståelseförmågan?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Om du syftar på vad personen jag pratade med när jag beställde så har jag som sagt påpekat att det även stod att 60/12 var nåt de kunde leverera hem till mig... om han på supporten haft fel så borde det inte stå i deras loggar att jag beställt 60/12. Hade de inte kunnat leverera det borde det väl ha stått i deras system vid beställningstillfället... eller hur?

du verkar inte ha förstått att det är "upp till 60"vilket är vad supporten ville påpeka,
Du har inte rätt till någon kompensation enligt mig, eftersom det är ditt ansvar att kolla upp.
Kan ens ADSL leverera högre än 24? eller vilken sorts anslutning har du? de flesta servrar levererar oftast inte så hög hastighet iallafall...men är ni flera i familjen så förstår jag

EDIT: skit i det understrukna, var tydligen inte påläst själv

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:
Skrivet av Veni:

Jodå, beställning är en sak, men vad säger din orderbekräftelse från Telia? Jag kan lägga en beställning på 3 kg oxfärs gentemot Telia men jag tror aldrig att de kommer att orderbekräfta den :D.

Såg inte att du besvarade Venis fråga. Vad står det på din bekräftelse?

Annars är det svårt att styrka något tyvärr. Det står ju lite ord mot ord om det inte finns en inspelning. Går det inte att leverera 60Mbit rent tekniskt så finns det inget man kan göra från operatörens sida, förutom bjuda på någon månadsavgift eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon183825:

Men ändå, Telia är ett rufflar bolag man inte ska göra några som helst affärer med. Man blir bara missnöjd och dåligt behandlad.
Jag talar av egen erfarenhet då jag haft liknande problem. OK?

Alla vet att Telia är bästa operatören utom du, man behöver inte ens fråga om kompensation från Telia. Jag har enbart bra erfarenheter av Telia, varit kund hos Telia i 21år, har haft problem med uppkopplingen 1 gång, det var när jag körde ADSL och Telia hade satt fel synk på mig. Tog 14 dagar att felsöka och åtgärda, fick 800kr kompensation.

Men sitt du med din risiga operatör, får du problem där så kommer dom definitivt inte kunna lösa det för dom vill inte betala ca1500kr timmen som Relacom tar för en tekniker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag beställde bredband 60 men när jag fick det inkopplat så visade det sig att jag bara fick upp 39mb som mest så jag ringde och sa upp bredband 60 och tog bredband 30 i stället och det blev skillnad jag får ut 30mb så gott som hela tiden.

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Knuckles:

Eftersom du är lite över lägsta garanterade fart så har dom inte gjort något fel med att sälja abonnemanget till dig. Kanske känns lite tråkigt men det verkar ju stå i ditt avtal att du inte är garanterad 60/12 enbart för att du beställt det.

Då hemsida och support båda säger att jag tecknar 60/12 så förväntar jag mig det...

Skrivet av Veni:

Du vet väl att i takt med att nya bredbandstjänster lanseras så sjunker konstig nog läs- och förståelseförmågan?

Har överhuvudtaget inte sett ett enda papper från Telia, ej heller mail. Det kommer papper på posten imorgon enligt deras leveranstjänst... har ej heller finkammat deras sida och läst avtal. Så i det avseendet är det my bad...

Skrivet av zetrri:

du verkar inte ha förstått att det är "upp till 60"vilket är vad supporten ville påpeka,
Du har inte rätt till någon kompensation enligt mig, eftersom det är ditt ansvar att kolla upp.
Kan ens ADSL leverera högre än 24? eller vilken sorts anslutning har du? de flesta servrar levererar oftast inte så hög hastighet iallafall...men är ni flera i familjen så förstår jag

VDSL finns i stationen. Hur kan antalet personer i vår familj var en faktor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Såg inte att du besvarade Venis fråga. Vad står det på din bekräftelse?

Annars är det svårt att styrka något tyvärr. Det står ju lite ord mot ord om det inte finns en inspelning. Går det inte att leverera 60Mbit rent tekniskt så finns det inget man kan göra från operatörens sida, förutom bjuda på någon månadsavgift eller liknande.

Det står ju "Bor du inom ett avstånd av 1500 meter till en uppgraderad telestation kan du ta del av Telia Bredband 30 via VDSL2, den teknik som möjliggör våra högsta hastigheter. Bor du mellan 1500 och 2500 meter från telestationen levereras Telia Bredband 30 via ADSL." Du fick Bredband 30 eftersom att stationen ligger utom räckhåll för att få VDSL2 eller att den inte är uppgraderad

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argybarg:

Det står ju "Bor du inom ett avstånd av 1500 meter till en uppgraderad telestation kan du ta del av Telia Bredband 30 via VDSL2, den teknik som möjliggör våra högsta hastigheter. Bor du mellan 1500 och 2500 meter från telestationen levereras Telia Bredband 30 via ADSL." Du fick Bredband 30 eftersom att stationen ligger utom räckhåll för att få VDSL2 eller att den inte är uppgraderad

Jag vet, men jag förstår inte riktigt kopplingen till mitt inlägg?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Argybarg:

Det står ju "Bor du inom ett avstånd av 1500 meter till en uppgraderad telestation kan du ta del av Telia Bredband 30 via VDSL2, den teknik som möjliggör våra högsta hastigheter. Bor du mellan 1500 och 2500 meter från telestationen levereras Telia Bredband 30 via ADSL." Du fick Bredband 30 eftersom att stationen ligger utom räckhåll för att få VDSL2 eller att den inte är uppgraderad

Varför existerar då abonnemangsformen "Bredband 60"?

Texten säger ju att om du uppfyller dessa krav kan du få Bredband 30... men vilka krav ska då uppfyllas för att få "Bredband 60"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Såg inte att du besvarade Venis fråga. Vad står det på din bekräftelse?

Annars är det svårt att styrka något tyvärr. Det står ju lite ord mot ord om det inte finns en inspelning. Går det inte att leverera 60Mbit rent tekniskt så finns det inget man kan göra från operatörens sida, förutom bjuda på någon månadsavgift eller liknande.

Ska vi kika på just detta specifika ärende så brukar inte leverans utav bredband ske förrän leverantören kontrollerat förutsättningarna mellan distributionspunkt och avlämningspunkt, dvs orderbekräftelsen skickas ut först efter leverantören kunnat göra sitt bästa via automatiserade system för att se om leverans är möjlig gentemot beställning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Varför existerar då abonnemangsformen "Bredband 60"?

Texten säger ju att om du uppfyller dessa krav kan du få Bredband 30... men vilka krav ska då uppfyllas för att få "Bredband 60"?

ADSL = "Bredband 30"
VDSL= Är Bredband 30 - 60

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Argybarg:

ADSL = "Bredband 30"
VDSL= Är Bredband 30 - 60

Stationen är utrustad med VDSL. Skit samma... jag får se vad jag kommer upp i för hastighet när det väl sätter igång och i såna fall föra en vidare diskussion med Telia.

Känns bara så jävla surt

Permalänk
Medlem

Sant det där med Uzbekistan- Affären.

Visa signatur

Moderkort: ASUS X99-A| RAM: 16gb Corsair LPX 2666 mhz | Procsessor: Intel Core i7 5820K kyld av en Noctua NH-D14 | Grafikkort: Gigabyte GTX 970 G1 | Minne: 120gb Intel 330 SSD, Seagate Barracuda 1tb HDD. | Chassi:Fractal Design Define S.

Permalänk
Medlem

Bredband 60 lär ju kosta mer än bredband 30 så det borde ju inte vara något problem att höja dig till 60 även fast du har bindningstid kvar? Om det nu inte går att ha 60 för dig så ser jag inte problemet då du antagligen inte hade haft fungerande internet om de satt dig på en 60. Någonstans måste någon av er har missförstått den andre, sånt händer. Du borde hur som helst kunna ringa och kompromissa fram något, om inte så är det ju ganska dålig service.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Har överhuvudtaget inte sett ett enda papper från Telia, ej heller mail. Det kommer papper på posten imorgon enligt deras leveranstjänst... har ej heller finkammat deras sida och läst avtal. Så i det avseendet är det my bad...

I detta fall så var jag mer generell i min beskrivning eftersom jag ville inte peka ut en en specifik person eftersom det är många som gör just så här. Personligen så kan det ta mig ett år innan jag t.ex köper ett datorbygge(mitt senaste tog 1 år och innan dess runt 1-1½ år). Då har man gott om tid att läsa på. Lägg ner 1-2h att läsa igenom allmänna villkor, tjänstespecifika villkor samt prislistor när det gäller tjänster som man är beroende av och dessutom ändrar sin nuvarande leverans för att man vill ha något bättre.

Jag brukar skämtsamt säg ibland att vissa har problem med för tidig utlösning :D.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.