Permalänk
Medlem

2.0, 2.1, 5.0, 5.1?

Hej.
Nytt större hem, fler ljudanläggningar.
Rummet är ca 30kvadratmeter och huvudanvändningsområdet blir musik, då vi kommer ha matbord och en väldigt liten soffa i rummet.
Jag vill gärna slippa ha gigantiska baslådor eller meterhöga frontar, men vill så klart ha bra ljud och det ska duga till såväl partydunk som Håkan Hellström. Budget ligger runt 5000. Vad rekommenderar ni som är lite mer kunniga?
Jag har hittat min gamla Panasonic SC-PM03 och går den att använda till lämpliga högtalare så är det givetvis kanon, men inget måste.
Som sagt, slipper gärna baslåda, men är det något som behövs för att det ska fungera i rummet på ett bra sätt så får jag givetvis införskaffa en sådan också.

Fridens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3mdream:

Hej.
Nytt större hem, fler ljudanläggningar.
Rummet är ca 30kvadratmeter och huvudanvändningsområdet blir musik, då vi kommer ha matbord och en väldigt liten soffa i rummet.
Jag vill gärna slippa ha gigantiska baslådor eller meterhöga frontar, men vill så klart ha bra ljud och det ska duga till såväl partydunk som Håkan Hellström. Budget ligger runt 5000. Vad rekommenderar ni som är lite mer kunniga?
Jag har hittat min gamla Panasonic SC-PM03 och går den att använda till lämpliga högtalare så är det givetvis kanon, men inget måste.
Som sagt, slipper gärna baslåda, men är det något som behövs för att det ska fungera i rummet på ett bra sätt så får jag givetvis införskaffa en sådan också.

Fridens.

Du behöver alltså högtalare, förstärkare och kablar? 5000 är jäkligt tajt... Du kan inte gå upp något?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

För 5000kr skulle jag köpt ett 2.0,dvs en hemmabioreceiver och kanske ett par stativhögtalare,ger mest för pengarna och kan byggas ut till surround.
Eftersom vi inte vet vad du gillar så åker du till närmaste hifibutik och kikar lite och provlyssnar givetvis.
Förslag
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v373-svart-receiver...
http://www.ljudfokus.se/produkt/monitor-audio-bronze-bx1-rose...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Du behöver alltså högtalare, förstärkare och kablar? 5000 är jäkligt tajt... Du kan inte gå upp något?

Hade det fungerat med den gamla stereon som jag har så hade jag sluppit förstärkare. Budgeten är såklart inte skriven i sten, utan kan justeras om jag tycker att det är värt det.

Stärkaren du tipsade om, oyegie, ser ut att vara ett kap! Högtalarna vet jag inte, men de ska duga till både dunk o annat skit.
Var på Malmös största elgiganten idag och lyssnade, men de hade inte kopplat rätt och musiken de lirade va mest livekonserter från en dvd. Mediamarkt hade bara riktigt dyra grejer att provlyssna på. Hur sugen är jag på ett Bose-system för 27000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3mdream:

Hade det fungerat med den gamla stereon som jag har så hade jag sluppit förstärkare. Budgeten är såklart inte skriven i sten, utan kan justeras om jag tycker att det är värt det.

Stärkaren du tipsade om, oyegie, ser ut att vara ett kap! Högtalarna vet jag inte, men de ska duga till både dunk o annat skit.
Var på Malmös största elgiganten idag och lyssnade, men de hade inte kopplat rätt och musiken de lirade va mest livekonserter från en dvd. Mediamarkt hade bara riktigt dyra grejer att provlyssna på. Hur sugen är jag på ett Bose-system för 27000?

Inte alls för Bose är överprisatt skit

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3mdream:

Hade det fungerat med den gamla stereon som jag har så hade jag sluppit förstärkare. Budgeten är såklart inte skriven i sten, utan kan justeras om jag tycker att det är värt det.

Stärkaren du tipsade om, oyegie, ser ut att vara ett kap! Högtalarna vet jag inte, men de ska duga till både dunk o annat skit.
Var på Malmös största elgiganten idag och lyssnade, men de hade inte kopplat rätt och musiken de lirade va mest livekonserter från en dvd. Mediamarkt hade bara riktigt dyra grejer att provlyssna på. Hur sugen är jag på ett Bose-system för 27000?

Inte just dunkadunka men det mesta i alla fall,en sub kan vara bra att ha ifall du vill ha lite mer bas.
Hur sugen?
Väldigt lite hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Inte just dunkadunka men det mesta i alla fall,en sub kan vara bra att ha ifall du vill ha lite mer bas.
Hur sugen?
Väldigt lite hoppas jag.

väldigt lite indeed.

men jag behöver alltså ha en sub, oavsett? o 2.1 räcker, så jag inte ska ha en högtalare i varje hörna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

För 5000kr skulle jag köpt ett 2.0,dvs en hemmabioreceiver och kanske ett par stativhögtalare,ger mest för pengarna och kan byggas ut till surround.
Eftersom vi inte vet vad du gillar så åker du till närmaste hifibutik och kikar lite och provlyssnar givetvis.
Förslag
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v373-svart-receiver...
http://www.ljudfokus.se/produkt/monitor-audio-bronze-bx1-rose...

Var du tvungen att välja den fulaste färgen av Monitor Audio?

Jag skulle rekommendera att gå upp till BX2 då de har rätt mycket bättre bas (i min mening) och så har de en front riktad basport som gör placeringen lättare.

Jag har också hittat en butik i malmö som säljer MA så att du kanske kan provlyssna på dem.

http://www.hifiskane.se/sidor/treram.html

Permalänk
Rekordmedlem

Om man nu av någon outgrundlig anledning skulle vilja ha designsystem så är det konkursauktion i morgon https://www.netauktion.se/auction/hi-fi-bose-bang-olufsen-mm/
men små högtalare låter sällan bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3mdream:

väldigt lite indeed.

men jag behöver alltså ha en sub, oavsett? o 2.1 räcker, så jag inte ska ha en högtalare i varje hörna?

Nej du behöver inte en sub med det har ju sina fördelar,dock blir det tajt om sub ska finnas med i din budget,satsa på högtalarna först om främst.
Surround är lite onödigt om det är till musik så det räcker med 2.0 2.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

Var du tvungen att välja den fulaste färgen av Monitor Audio?

Jag skulle rekommendera att gå upp till BX2 då de har rätt mycket bättre bas (i min mening) och så har de en front riktad basport som gör placeringen lättare.

Jag har också hittat en butik i malmö som säljer MA så att du kanske kan provlyssna på dem.

http://www.hifiskane.se/sidor/treram.html

Tack för det. Klart aktuella. Men om jag ändå ska ha en baslåda, för att kunna spela dunk, så kanske det är onödigt att kräma på med dessa?

Skrivet av mrqaffe:

Om man nu av någon outgrundlig anledning skulle vilja ha designsystem så är det konkursauktion i morgon https://www.netauktion.se/auction/hi-fi-bose-bang-olufsen-mm/
men små högtalare låter sällan bra.

inte aktuellt alls.

Skrivet av oyegie:

Nej du behöver inte en sub med det har ju sina fördelar,dock blir det tajt om sub ska finnas med i din budget,satsa på högtalarna först om främst.
Surround är lite onödigt om det är till musik så det räcker med 2.0 2.1.

Jo men om det är ett måste för att få bra ljud så får jag ju köpa en sub oxå. Då kan väl frontarna vara lite billigare istället?
När jag va yngre hade jag en "mini"-stereo kopplat till ett par 40cm höga golvare från Jamo. Vad jag minns kunde de spela ordentligt och det utan baslåda. Men tiderna ändras. Precis som kraven…

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3mdream:

Tack för det. Klart aktuella. Men om jag ändå ska ha en baslåda, för att kunna spela dunk, så kanske det är onödigt att kräma på med dessa?

inte aktuellt alls.

Jo men om det är ett måste för att få bra ljud så får jag ju köpa en sub oxå. Då kan väl frontarna vara lite billigare istället?
När jag va yngre hade jag en "mini"-stereo kopplat till ett par 40cm höga golvare från Jamo. Vad jag minns kunde de spela ordentligt och det utan baslåda. Men tiderna ändras. Precis som kraven…

Nej lägg pengar på ett bar bra frontar och spara ihop till en bra sub senare,blir bara skit om du ska sub och billigare högtalare plus förstärkare för hela budgeten,bättre att börja i liten skala.
Tror inte du ska köpa stativare om du nu ska spela dunkadunka utan kolla hellre på beg golvare i så fall.
Vad du hade innan är nog inte så intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Nej lägg pengar på ett bar bra frontar och spara ihop till en bra sub senare,blir bara skit om du ska sub och billigare högtalare plus förstärkare för hela budgeten,bättre att börja i liten skala.
Tror inte du ska köpa stativare om du nu ska spela dunkadunka utan kolla hellre på beg golvare i så fall.
Vad du hade innan är nog inte så intressant.

ok. men golvare är så stora. tanten uppskattar nog inte det. Storleken på t.ex Monitor Audio Silver Rs1 är nog bra. Duger de högtalarna? Har hittat Cerwin Vega VE12F begagnade på blocket. Kan de vara godkända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3mdream:

ok. men golvare är så stora. tanten uppskattar nog inte det. Storleken på t.ex Monitor Audio Silver Rs1 är nog bra. Duger de högtalarna? Har hittat Cerwin Vega VE12F begagnade på blocket. Kan de vara godkända?

Jag skulle gå för Monitor audio silver eller brons personligen och inte Cerwin-vega. Mycket beror på vad du gillar för typ av ljud och vad du lyssnar på. Själv har jag Monitor audio då de låter väldigt neutralt, som om instrumenten var i rummet så att säga. Cerwin-vega är (iaf de jag har lyssnat på) lite obalanserade med för mycket bas. Jag har inte hört RS1 då de var förra generationen men om de är i närheten av RX så är de väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

Jag skulle gå för Monitor audio silver eller brons personligen och inte Cerwin-vega. Mycket beror på vad du gillar för typ av ljud och vad du lyssnar på. Själv har jag Monitor audio då de låter väldigt neutralt, som om instrumenten var i rummet så att säga. Cerwin-vega är (iaf de jag har lyssnat på) lite obalanserade med för mycket bas. Jag har inte hört RS1 då de var förra generationen men om de är i närheten av RX så är de väldigt bra.

ok, de va ju bra. kör du dem med sub?

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3mdream:

ok, de va ju bra. kör du dem med sub?

Jag har Monitor audio RX6 (golvare) som del av ett 5.1 system men för musik kör jag bara golvarna. En sub som kostar mindre än mindre än din hela budget kommer inte göra jättemycket för välljudet. Ett bra par stativ eller golvhögtalare ger riktigt bra ljud och schysst bas på egen hand. En sub behövs om högtalarna inte kan gå tillräckligt lågt och en bra sub som kan gå ner till 20-25Hz kostar rätt mycket. BX2 går till exempel ner till 42Hz vilket är mer än tillräckligt. Min sub jobbar bara när jag tittar på film då den är bra för explosioner. Om du vill ha mer bas med din budget skulle jag rekommendera att du skaffar golvare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

Jag har Monitor audio RX6 (golvare) som del av ett 5.1 system men för musik kör jag bara golvarna. En sub som kostar mindre än mindre än din hela budget kommer inte göra jättemycket för välljudet. Ett bra par stativ eller golvhögtalare ger riktigt bra ljud och schysst bas på egen hand. En sub behövs om högtalarna inte kan gå tillräckligt lågt och en bra sub som kan gå ner till 20-25Hz kostar rätt mycket. BX2 går till exempel ner till 42Hz vilket är mer än tillräckligt. Min sub jobbar bara när jag tittar på film då den är bra för explosioner. Om du vill ha mer bas med din budget skulle jag rekommendera att du skaffar golvare.

Okey, perfekt. Då vet vilka spec jag ska kolla efter!
Monitor audio rs1 eller bx2 har jag kollat lite på. Verkar bra o prisvärda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3mdream:

Okey, perfekt. Då vet vilka spec jag ska kolla efter!
Monitor audio rs1 eller bx2 har jag kollat lite på. Verkar bra o prisvärda?

Skickades från m.sweclockers.com

Specifikationer är ganska ointressant när det handlar om ljud,säger väldigt lite hur det kommer låta i verkligheten i ditt rum.
Nu har jag inte hört dem men Monitor audio ska vara ganska bra märke så de är nog inte dåliga,men man bör ju provlyssna helst i eget rum innan köp,låna gärna hem nåt om du kan.
Imo är det klart bättre att satsa på golvare om man vill ha lite mer tryck,men då kostar det betydligt mer än rs1/bx2 för att uppnå samma kvalite.

Permalänk
Medlem

Hej, vill bara inflika att på senare år så har Cerwin-Vega faktiskt blivit mer balanserade. Dock så gäller det deras CLS- (utgången) och XLS- serier, om storleken inte skulle vara ett problem på exempelvis dessa XLS-28 så skulle jag rekommendera dig att kila in på Hifiklubben och lyssna på dem. Om jag inte minns fel så finns det 2 butiker i Malmö området.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Vad kommer du ha för källa? Dator, TV, cd/dvd...

Sen partydunk och små monitorer är en omöjlighet...

Om man vill ha "fru vänliga" högtalare och som ska vara till musik har du ett bra paket här

http://www.fyndborsen.se/dsp/multimedia/paket/s-800-dsp/s-800...

Till ett bra pris dessutom. Kör själv detta till datorn. Nackdelen är att denna kombo kräver uppspelning från dator pga DSP mjukvaran. Förstärkaren är iaf helt fantastisk!

Att fylla 30m3 med dunka-dunka kräver ju lita annat...och visst är det lättare o möblera med monitorer + sub än ett par stora frontar?
http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/hogtalare/hogtalarpaket/xt...

Åk och lyssna på dessa, för smaken hur man vill att musiken ska låta skiljer ofta rejält från person till person.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill du ha ett litet, snyggt och diskret system - typ 3000kr över budget - så kanske dessa skulle vara en kombo:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=362535
(MA Radius R90HD)
+
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=894362
(Rega Brio-R)

Men då pratar vi mer "finlyssning" än dunka-dunka...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Om man inte är en riktig audiofil så finns det ju färdiga paket i den prisklassen med "allting på", tex...
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hifi-komponenter/an...

Har du en sub så funkar det med mindre högtalare för "dunka-dunka"

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Har fastnat lite för Monitor audio rs1 och bx2. Även Quad 12L lockar lite. Får se hur det blir.

Permalänk

Jag tycker också att meterhöga frontar och 6 högtalare tar lite för mycket plats och samlar en massa damm så jag chansade och slog till på en Yamaha RX-V373 surroundreceiver och ett par Yamaha NS-333 stativhögtalare. Ljudet blev långt över förväntan med både bra tryck och skönt "mjukt" ljud som passar till allt från metal till disko och techno och flm, tom vanliga tv-ljudet blev riktigt behagligt.

Men smaken är olika så säkrast är nog att provlyssna om du har möjlighet. Sen gör nog akustiken i rummet en hel del, mina högtalare står i hörnet i ett ca 25m2 stort rum med bokhyllor, tavlor, soffor, gardiner etc så ingen risk för eko. I ett kalt rum hade det säkert låtit helt annorlunda.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Okey. Har faktiskt oxå funderat på just de grejerna tidigare.

Permalänk

Jag hade nog satsat på ett 2.0 eller 2.1 system

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Det blir 2.0 till rn början. Tack vare all hjälp här har jag snöat in mig på Monitor Audio bx2, rs1 och quad l12. Vet inte riktigt vilka bara...

Permalänk
Inaktiv

hehe jasså blir de inga golvare?

Permalänk
Medlem

Haha, jag har dem i åtanke ifall jag skulle få tanten på andra tankar. Först o främst är det stativare som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3mdream:

Det blir 2.0 till rn början. Tack vare all hjälp här har jag snöat in mig på Monitor Audio bx2, rs1 och quad l12. Vet inte riktigt vilka bara...

Lite info om quad om de dessa du menar
http://www.tnt-audio.com/casse/quad_11_12_e.html